Vouwwagenclub.info
(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Cabanon => Topic gestart door: Robvandenbraak8 op november 09, 2020, 04:20:50 pm
-
Beste Lezers,
Sinds een jaar ben ik de trotse bezitter van een Malawi 2.0 met een disselbak. Nu heb ik sinds 2 weken een mooie elektrische mountainbike aangeschaft van 24 kilo.
Het probleem is als volgt, hij mag niet op het dak vanwege het gewicht, de trekhaak is bezet door de vouwwagen en het speciale Imperial wat je voor de vouwwagen kunt aanschaffen gaat waarschijnlijk ook niet de oplossing zijn vanwege het gewicht.
Zelf zat ik te denken aan de ruimte tussen de disselbak en de auto om daar iets te (laten) maken. Ik weet alleen niet of de draai cirkel van de auto dan te klein wordt.
Zouden jullie eens met me mee willen denken of misschien zijn er wel mensen die eenzelfde ervaring hebben met bijvoorbeeld elektrische fietsen want dat is eigenlijk qua gewicht hetzelfde . Ik ben voor werk minimaal 6 maanden per jaar in Italië te vinden en zou de mountainbike graag meenemen.
Alvast bedankt voor het meedenken
Rob
-
Beste Lezers,
Sinds een jaar ben ik de trotse bezitter van een Malawi 2.0 met een disselbak. Nu heb ik sinds 2 weken een mooie elektrische mountainbike aangeschaft van 24 kilo.
Het probleem is als volgt, hij mag niet op het dak vanwege het gewicht, de trekhaak is bezet door de vouwwagen en het speciale Imperial wat je voor de vouwwagen kunt aanschaffen gaat waarschijnlijk ook niet de oplossing zijn vanwege het gewicht.
Zelf zat ik te denken aan de ruimte tussen de disselbak en de auto om daar iets te (laten) maken. Ik weet alleen niet of de draai cirkel van de auto dan te klein wordt.
Zouden jullie eens met me mee willen denken of misschien zijn er wel mensen die eenzelfde ervaring hebben met bijvoorbeeld elektrische fietsen want dat is eigenlijk qua gewicht hetzelfde . Ik ben voor werk minimaal 6 maanden per jaar in Italië te vinden en zou de mountainbike graag meenemen.
Alvast bedankt voor het meedenken
Rob
Waarom niet op de vouwwagen vervoeren? De fiets zo licht mogelijk maken. Accu eraf etc?
Is dat misschien een oplossing ?
Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
-
Moet kunnen. Ik heb er twee staan. Frame gemaakt van profielen en dan kun je er een standaard thule dakdrager op zetten.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201109/def45d6668254fad9b11016fa89f393b.jpg)
Verstuurd vanaf mijn RMX1931 met Tapatalk
-
Moet kunnen. Ik heb er twee staan. Frame gemaakt van profielen en dan kun je er een standaard thule dakdrager op zetten.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201109/def45d6668254fad9b11016fa89f393b.jpg)
Verstuurd vanaf mijn RMX1931 met Tapatalk
Robvandebraak heeft een disselbak op de dissel staan. Dus dat is iets anders als bij jou.
Er is hier iemand geweest die ooit een steun had tussen de wagenbak en de disselbak zodat zijn fiets boven de bak hing.
Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
-
Ik had ook een disselbak geruild voor die fietsen :-) of er nog een fiets voor de bak kan is een lastige. Als je de trappers er af draait wellicht net.
Verstuurd vanaf mijn RMX1931 met Tapatalk
-
En zeker met een e-versie denk ik ook dat het risico op veel te hoge kogeldruk redelijk groot wordt?
-
Wij hebben ook een Malawi 2.0 en twee e-bikes. Wij zijn van plan om een imperiaal te kopen voor de Malawi en de fietsen daarop te zetten. Waarom is dat geen optie?
-
Disselbak eraf, ebike erop!
Er zijn ook speciale dakdragers waarbij je niet hoeft te tillen, daar zou je ook naar kunnen kijken.
Deze bijvoorbeeld: http://dijkmanautomaterialen.nl/webshop/index.php?route=product/product&filter_tag=&sort=p.model&order=ASC&page=15&product_id=259
-
Wij hebben ook een Malawi 2.0 en twee e-bikes. Wij zijn van plan om een imperiaal te kopen voor de Malawi en de fietsen daarop te zetten. Waarom is dat geen optie?
Het maximale gewicht van het imperiaal is 50 kilo en wat ik ervan heb begrepen wordt het niet geadviseerd om hier e-bikes op te zetten. Hier doe ik momenteel nog research na.
-
Disselbak eraf, ebike erop!
Er zijn ook speciale dakdragers waarbij je niet hoeft te tillen, daar zou je ook naar kunnen kijken.
Deze bijvoorbeeld: http://dijkmanautomaterialen.nl/webshop/index.php?route=product/product&filter_tag=&sort=p.model&order=ASC&page=15&product_id=259
Ziet er goed uit, zou zeker een optie kunnen zijn.
-
Ik had ook een disselbak geruild voor die fietsen :-) of er nog een fiets voor de bak kan is een lastige. Als je de trappers er af draait wellicht net.
Verstuurd vanaf mijn RMX1931 met Tapatalk
Deze optie wil ik zeker gaan onderzoeken, zou wel de meest makkelijke zijn als het allemaal past.
-
Makkelijk testen. Hang hem achter je auto, bochtje achteruit en kijk hoeveel ruimte je over hebt als hij goed dwars staat. Volgens mij heb je meer ruimte als je denkt. Ik kon met die 2 fietsen ook nog gewoon de klep open, had ik ook niet gedacht.
Verstuurd vanaf mijn RMX1931 met Tapatalk
-
Of als je toch een disselbak wil een andere kopen of maken die wat smaller maar hoger is. Met die profielen die ik gebruikt heb maak je eenvoudig een bak.
Verstuurd vanaf mijn RMX1931 met Tapatalk
-
:**
Of als je toch een disselbak wil een andere kopen of maken die wat smaller maar hoger is. Met die profielen die ik gebruikt heb maak je eenvoudig een bak.
Verstuurd vanaf mijn RMX1931 met Tapatalk
Thanks voor je Tips, heb ik zeker iets aan!
-
.....
Het probleem is als volgt, hij mag niet op het dak vanwege het gewicht,
....
waarom zou het niet op het dak van de auto kunnen? de meeste auto's mogen beladen worden met 75 kilo gewicht: voordat je daar aan zit ben je wel even verder. En daarbij, ik zeg niet dat je het moet doen, maar kijk voor de grap eens wat een auto in een profwielerkoers op het dak heeft staan (10 fietsen (ja ja veel lichter dan 25 kilo, maar 7 kilo wegen ze wel) + 20 losse wielen ofzo, plus nog een heel framewerk waar alles in hangt) en dat gaat ook gewoon goed.
Ik zou dus niet zien waarom je het niet op het dak van je auto kan, los van dat je die 25 kilo erop moet zien te jetsen.
voordeel is dat je de rest van het jaar ook nog dakdragers hebt, voor bijvoorbeeld een wintersport, of gewoon een keer de fietsen meenemen naar Drenthe als je daar een huisje huurt.
-
waarom zou het niet op het dak van de auto kunnen? de meeste auto's mogen beladen worden met 75 kilo gewicht: voordat je daar aan zit ben je wel even verder. En daarbij, ik zeg niet dat je het moet doen, maar kijk voor de grap eens wat een auto in een profwielerkoers op het dak heeft staan (10 fietsen (ja ja veel lichter dan 25 kilo, maar 7 kilo wegen ze wel) + 20 losse wielen ofzo, plus nog een heel framewerk waar alles in hangt) en dat gaat ook gewoon goed.
Ik zou dus niet zien waarom je het niet op het dak van je auto kan, los van dat je die 25 kilo erop moet zien te jetsen.
voordeel is dat je de rest van het jaar ook nog dakdragers hebt, voor bijvoorbeeld een wintersport, of gewoon een keer de fietsen meenemen naar Drenthe als je daar een huisje huurt.
Ik denk dat hij het gewicht van zijn e-bike bedoelde. ;-)
-
Is nogal verschillend van auto's hoeveel je op het dak mag plaatsten als ik me niet vergis. Las hier eerder 75 kg, bij de skoda superbs die worden gebruikt bij de koers is dat over het algemeen 100 kg. Dus aan die koersfietsen en wielen van dat licht materiaal en die aantallen zal men wel net onder de 100 kg blijven. E-bikes gaat het dus maximaal 4 zijn als je niet de installatie waarop ze gemonteerd worden mee rekent. In de praktijk dus een 3 tal.
En een dergelijk lift zal dan wel een must zijn daar een dergelijke zware fiets op het dak van een auto plaatsen niet echt voor iedereen weggelegd zal zijn. En die lift weegt ook wel behoorlijk vermoed ik.
Bij sommige wagens zal het dus mogelijk wel mogen, bij andere wagens mogelijk niet.
Ben is gaan zoeken op gewicht van een e-mountainbike en dat kan ook nogal meevallen. Eentje van 25 kg is een erg zware. Er zijn er veel te vinden rond de 17 kg en dat is niet zwaarder dan de meeste stadsfietsen.
-
Je moet hem er ook op kunnen tillen zonder de auto te beschadigen.
Verstuurd vanaf mijn RMX1931 met Tapatalk
-
Een autodak volgens mij toch maar maximaal 50kg belast wat ik afgelopen jaren bij diverse auto’s gezien
-
Lijkt mij nogal te verschillen van wagen tot wagen en wordt dus best nagekeken in de handleiding. Het voorbeeld werd gegeven van de wagens in de Tour waar veel fietsen op kunnen. Dat is de zelfde wagen als diegene die ik heb daarom dat ik weet dat bij een skoda Superb een 100 kg is. Heb het nog even opgezocht in de handleiding:
Dakbelading
Het maximaal toelaatbare gewicht van de belading incl. de dragers bedraagt 100 kg.
-
Ik denk dat als je zo' n fiets op je dak zet je sowieso een uitdaging hebt. De meeste electrieke mtb's die ik ken verstoppen hun accu in de schuine buis. Daar krijgen de meeste dragers geen grip op.. Dan is er nog iets en dat is dat niet alleen het draagvermogen van je dak van belang is, maar ook dat van de drager zelf.
Zelf had ik ooit een normale drager op een hoge standaard met kogel zodat die boven de disselbak uitkwam. Dat werkte best goed. Alleen stond daar bij mij doorgaans een racefiets op van kg of 8... Bijkomend voordeel... Fietsdrager beschikbaar op locatie :)106]
Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk
-
Met onderstaande optie lijkt mij het wel mogelijk te zijn dat te realiseren:
https://www.thule.com/nl-be/motorhome-accessories/bike-racks/thule-lift-v16-12v-_-307369
Eerder in deze draad werd ook al de link naar de Giraffe Bikelift II verwezen die veel goedkoper is dan deze en is te vinden voor rond de 230 euro. Heb deze link gebruikt omdat ook het gewicht van de fietsdragen bij vermeld wordt.
Deze kunnen dus e-bikes die samen tot 50 kg wegen op het dak van de auto brengen liggend en met een elektrische lift. Zelf weegt een dergelijk lift nog eens tussen de 14 en de 17 kg. Dus als het dak 75 kg kan dragen van de auto, lijkt me dat zeker een goede oplossing om het op die wijze te proberen. Je hebt ook het gewicht niet extra op de dissel wat het makkelijker maakt om de juiste kogeldruk te hebben met de vouwwagen zelf. En terplekke kan je de fietsen ook nog eens op een uitstap met de auto mee nemen om wat verderaf van de camping te gaan fietsen.
-
ik heb het op deze manier opgelost, en werky al vele jaren.... makkelijk en simpel.
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=13982.0
-
Kan toch gewoon op het dak? 24 kilo plus imperiaal is niets. Paar extra spanbandjes erom tegen het wiebelen, klaar.
-
Het record wat mijn ouders ooit op het dak gehad hebben, was ongeveer 700 kg met staal afgewerkt multiplex, in 1983. Toen 'veiligheid' nog iets was wat je in het woordenboek moest opzoeken. En m'n ouders nog zodanig wilde haren hadden dat ze zich niet alleen afvroegen of je met een Eend een trap af kon rijden, maar dat ook daadwerkelijk uitprobeerden... Leuke tijden. De Golf heeft die 700 kg destijds best aardig overleefd, grootste probleem waren de 4 finaal gebroken veren. Don't try this at home, maar er zit nog wel wat marge op de daklimieten :#
-
De daklimieten die ik een paar jaar geleden tegenkwam bij personenauto's lag op een 50kg.
-
Er zijn ook dragers die je aan de achterzijde van de auto kunt bevestigen met spanbanden.
Geschikt voor sedan en hatchback.
Onafhankelijk van je trekhaak te gebruiken, geen invloed op je kogeldruk, wel op die van de achterveren :H
-
Dat zou ik dus nooit doen. Die dingen maken gebruik van 'bevestigingspunten' die daar nooit op ontworpen zijn. Dat in tegenstelling tot de montagepunten van een imperiaal of de dakrails.