Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Oplooprem en andere opties?  (gelezen 5799 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

StijnMattheus

  • Gast
Oplooprem en andere opties?
« Gepost op: augustus 08, 2012, 10:33:57 am »

Hoi Klappers,

Ik ben totale leek in het trekken van enig aanhangsel aan mijn wagen, dus volgende vraag zal misschien niet zo intelligent overkomen, ik neem toch het risico:

In de zoektocht naar een geschikte vouwwagen kom ik steeds weer in de prijslijst met opties terecht.  Daarin kan je je blauw betalen aan allerhande opties en ditjes en datjes...

Een van die dingen is een oplooprem.  Is het zinvol om hiervoor bij te betalen?  wat doet zo'n ding eigenlijk en wat kan er gebeuren als je die niet hebt?

Bij uitbreiding: welke opties zijn volgens jullie onontbeerlijk bij het aankopen van een nieuwe vouwwagen?

alvast bedankt om even de tijd te nemen voor een antwoordje...

Stijn
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Oplooprem en andere opties?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 08, 2012, 11:28:11 am »

Een oploop rem op een aanhanger remt de aanhanger als de aanhanger op de auto inloopt. De aanhanger remt dus mee met de auto als je remt, vooral als je plotseling moet stoppen is het natuurlijk fijn dat de aanhanger mee remt en de auto dat niet allemaal zelf hoeft te doen.

Je auto mag een hoger gewicht trekken als de aanhangwagen geremd is, maar met je vouwwagen zul je in praktijk altijd daaronder blijven, ze worden eigenlijk altijd op max 750 afgeleverd, en dat mag ongeremd.

Je remweg zal waarschijnlijk langer zijn zonder oplooprem, vervelend bij een plotselinge file op de Autobahn.
Gelogd

Stori

  • Gast
Re: Oplooprem en andere opties?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 08, 2012, 12:15:00 pm »

Voor ons is een oplooprem geen optie maar een standaard. Vroeger bestonden er geen (of bijna geen) vw's met oploopremmen (en we hebben er vele jaren en kilometers mee gereden)en ik kan je verzekeren, het verschil is zeer duidelijk merkbaar. Ongeremd voel je de vw en zijn gewicht echt duwen tegen de auto als je remt en dan heb ik het zelfs niet over noodstoppen en in de bergen rijden.
Ik wil niet meer terug naar een ongeremde wagen en ook niet naar kleine bandjes overigens.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Oplooprem en andere opties?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 08, 2012, 12:19:26 pm »

Kijk ook even in de autopapieren. Veel autos mogen ongeremd veel minder trekken. Uit mijn hoofd is dit vaak niet meer dan 500 kg. En dat is niet veel.
Gelogd

oscar

  • Gast
Re: Oplooprem en andere opties?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 11, 2012, 11:39:04 pm »

Ja zeker belangrijk het licht eraan welk trekautomaat ervoor staad en of je messchien een 100km tempo goedkeuring wilt hebben zo ja da is dat een vereiste :>
Gelogd

Michielvandaalen

  • Gast
Re: Oplooprem en andere opties?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 12, 2012, 10:24:26 pm »

Zoals het eerste bericht al schrijft remt de vouwwagen mee als de auto ook remt. Ook berg af remt de aanhanger een beetje mee. Het duwen van de vouwwagen is weg en dat rijdt zeer confortabel.
Zeker als je moet remmen is als bestuurder lekker dat de vouwwagen meeremt. De auto blijft dan ook beter in koers.
Je mag vaak tot 650KG ongeremd trekken met je auto maar geremd geeft veel meer confort.

Kortom; mocht je de keuze kunnen maken, kies dan voor geremd.

Groeten
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Oplooprem en andere opties?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 12, 2012, 10:47:46 pm »

haha herkenbare verbazing. wij ziijn ook pas sinds juli in het bezit van een vouwwagen en ook ik heb me daar in het begin over zitten verbazen.

In de theorie zijn zaken als een neuswiel en oplooprem wel opties maar in de praktijk zal het denk ik niet meevallen om een vouwwagen te kopen die ze niet heeft. (nieuwe dan) zo'n andere optie is een reservewiel.
Gelogd
Adventure Awaits

StijnMattheus

  • Gast
Re: Oplooprem en andere opties?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 12, 2012, 11:34:31 pm »

haha herkenbare verbazing. wij ziijn ook pas sinds juli in het bezit van een vouwwagen en ook ik heb me daar in het begin over zitten verbazen.

In de theorie zijn zaken als een neuswiel en oplooprem wel opties maar in de praktijk zal het denk ik niet meevallen om een vouwwagen te kopen die ze niet heeft. (nieuwe dan) zo'n andere optie is een reservewiel.

We zijn er ondertussen uit dat dergelijke zaken niet echt 'optie' zijn.  Jammer dat de vouwwagen constructeurs dergelijke basisbehoeftes als optie aanbieden en zodoende dus de wagens duurder laten worden dan aangekondigd.

De commercie moet draaien zeker.

Bedankt voor jullie inzichten alvast...
Gelogd

gabsor

  • Gast
Re: Oplooprem en andere opties?
« Reactie #8 Gepost op: augustus 18, 2012, 02:42:23 pm »

Inderdaad, alles is tegenwoordig optie. Je moet de vouwwagen start prijzen als kaal zien. Voor de basis waarop de vouwagen gebouwd is, vind ik dat belachelijk. Hoort standaard te zijn, verdienen ok maar ze moeten het niet overdrijven.

Voorbeeld, Holtkamper levert slechts aan 1 kant 2 uitdraaipoten. Andere kant gebruik je het neuswiel (vastzetten). Wil je daar ook uitdraaipoten, betalen. Dat op een ding wat standaard bij 10.999,- euro begint. Goed, nou is Holtkamper sowieso een toko die qua prijs wel van wanten weet maar er zijn grenzen. Aan de andere kant, mensen kopen toch wel dus wie corrigeert het?

Oploop rem is inderdaad geen optie, die moet er gewoon op. Geen neuswiel, haha, ja dat lijkt me lekker. We mogen blijkbaar blij zijn dat de verlichting en aansluitkabel wel standaard is   ::)

Voorheen reed ik met zo'n Daxara aanhanger naar het Zuiden, nu met de Holtkamper (geremd) een wereld van verschil. Als een huis achter de auto en zelfs met remmen voel je dat irritante geduw van die kar niet (tegenovergestelde, remt beter).
Gelogd

jeroen-aletta

  • Gast
Re: Oplooprem en andere opties?
« Reactie #9 Gepost op: augustus 18, 2012, 03:39:07 pm »


Voorbeeld, Holtkamper levert slechts aan 1 kant 2 uitdraaipoten. Andere kant gebruik je het neuswiel (vastzetten). Wil je daar ook uitdraaipoten, betalen. Dat op een ding wat standaard bij 10.999,- euro begint. Goed, nou is Holtkamper sowieso een toko die qua prijs wel van wanten weet maar er zijn grenzen. Aan de andere kant, mensen kopen toch wel dus wie corrigeert het?

Benieuwd welk type dat is. De Kyte wordt "gewoon" met 4 uitdraaisteunen geleverd. En in de prijslijsten van de diverse types zie ik 2 extra steunen niet als optie terug.
Gelogd

gabsor

  • Gast
Re: Oplooprem en andere opties?
« Reactie #10 Gepost op: augustus 18, 2012, 03:47:34 pm »

Cocoon. Staat ook i.d. opzetinstructie:

quote
Het neuswiel dient als 3e steun. Indien gewenst, kunnen er aan de voorzijde van de Cocoon losse steunen (?stabilizing jacks?) worden geplaatst (niet standaard meegeleverd) bij extreem ongelijk terrein (bijv. bij ?wild kamperen?).

http://www.holtkamper.nl/FAQ/Service/Heeft-de-Cocoon-alleen-aan-de-achterkant-uitdraaisteunen.html
Heeft de Cocoon alleen aan de achterkant uitdraaisteunen? Ja dit klopt, echter zijn er extra uitdraaisteunen verkrijgbaar. Onder normale omstandigheden zijn de standaard uitdraaisteunen in combinatie met het neuswiel voldoende om de tenttrailer recht te zetten.

« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2012, 04:42:58 pm door gabsor »
Gelogd

leeuw

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 550
  • Kyte S
Oplooprem en andere opties?
« Reactie #11 Gepost op: augustus 18, 2012, 03:51:03 pm »

Zonder namen te noemen heb ik vier jaar geleden een trigano olympe gekocht. Bij de ene firma apart betalen voor neuswiel reservewiel en houder en nog wat zaken. Bij de andere firma zat dit er standaard op voor dezelfde prijs. Ik vermoed dat dit dus dealer afhankelijk is en gewoon af fabriek wel wordt geleverd. Vaak zie je dan ook van die zelf gemaakte a4 tjes met de prijzen erop.

Gewoon goed onderzoeken. Zeker als het merk door meerdere dealers wordt geleverd
.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal