Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Koelkast op 12V gebruiken  (gelezen 3362 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Koelkast op 12V gebruiken
« Gepost op: augustus 09, 2012, 05:36:58 pm »

Beste allemaal,

Als openstaande klus had ik nog het vervangen van de 12v aansluiting voor de koelkast. Deze staat bij mij zo geschakeld dat er alleen 12v op staat als de motor draait. In de auto liggen 4 mm kwadraat leidingen van de accu direct naar de 13 polige stekkerdoos. Daarvandaan gaat het met 2.5 mm kwadraat door naar de aansluiting achterin de vouwwagen. Koelkast staat in de doorloopkeuken en kan daar ingeplugd worden.

Oorspronkelijk was alles uitgevoerd met de waarschijnlijk iedereen bekende aansteker aansluiting. Ook in mijn vorige vouwwagen zat dit zo en ook daar waren er nogal problemen mee zoals.

1 gesmolten stekkers ondanks dat deze voor 16 A geschikt zouden zijn.
2 gesmolten aansluiting, later vervangen door een heavy duty versie
3 losrammelende stekkers onder het rijden.

Ook nu weer dezelfde problemen kortom het functioneerd niet goed. Ik vraag mij trouwens af of de koelkast uberhaupt wel gaat koelen in een doorloopkeuken en/of disselbak. Over het algemeen gesproken is er in beide gevallen niet veel ventilatie om de warmte af te voeren.
Ik ga nu de aansluiting en stekker vervangen door een 20Ampere systeem met borging, maar het warmteprobleem blijft natuurlijk

Mijn vraag is nu wat zijn jullie ervaringen met het eea en eventuele creatieve oplossingen.

vriendelijke groeten
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Koelkast op 12V gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: augustus 10, 2012, 08:41:49 am »

De koelkast gewoon uitlaten tijdens het rijden. Vries thuis een paar pakken sap in en gebruik die als koelelement.
Ik heb het deze vakantie met 2 pakken gedaan en dat bleef 24 uur koel. En dan zat nog het ijs in die pakken.
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Koelkast op 12V gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: augustus 10, 2012, 10:06:36 am »

dat met die pakken sap werkt alleen op de heenweg. Ik vind het juist leuk om van de vakantie lokale lekkerniijen mee te nemen (met name kaas). En tijdens het eventuele verplaatsen naar een andere plek zou het ook handig zijn als het werkt.

ons probleem met de 12v aansluiting zit overigens in de stekkerdoos van de auto, moet denk ik de continu stroom op een ander puntje zetten.

een nood oplossing zou een autokoelbox zijn, echter probeer ik zo min mogelijk dubbel mee te nemen.
Gelogd
live life outdoors

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Koelkast op 12V gebruiken
« Reactie #3 Gepost op: augustus 10, 2012, 10:11:59 am »

Als ik mijn koelkast maximaallaat koelen dan bevriezen de spullen ook. Dus ook de terugweg/doorreis is dan geregeld.
Gelogd

oscar

  • Gast
Re: Koelkast op 12V gebruiken
« Reactie #4 Gepost op: augustus 11, 2012, 11:34:20 pm »

Ik had dit jaar een voeding 12v/230v 1700watt ingebouwd en de koelkast achter in de auto helemaal vol gepakt naar Frankrijk en dat ging perfect.
Ik moet wel zeggen dat dit een serieuze voeding was en gevoed werd met een 10mm kwadraat kabel
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Koelkast op 12V gebruiken
« Reactie #5 Gepost op: augustus 11, 2012, 11:59:05 pm »

Dat is inderdaad een behoorlijk zware voeding, mag ik vragen hoe je zoiets zekert, want ik kom op dik 140A uit aan de 12V kant bij volle belasting...

Verstuurd van mijn HTC Vision met Tapatalk
Gelogd

oscar

  • Gast
Re: Koelkast op 12V gebruiken
« Reactie #6 Gepost op: augustus 12, 2012, 07:48:04 am »

Met speciale meszekering uit de audio wereld. Deze voedingskabel licht al in mijn auto voor de versterker van de subwoofer. Als we op vakantie gaan haal ik deze er uit en heb ik een voedingskabel over.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal