Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3   Omlaag

Auteur Topic: KLAPBAND  (gelezen 22670 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fast1978Eddie

  • Gast
KLAPBAND
« Gepost op: augustus 19, 2012, 04:14:02 pm »

Vannacht terug gekomen uit Frankrijk, en vlak voor Dijon om 23.00 uur een hoop herrie...kijk in de zijspiegel en zie een vonkenregen. Mijn vrouw reed, en ik riep: het gaat niet goed!! Snel de vluchtstrook op, kids achter de vangrail en ik de schade opnemen. Rechterband van de VW Family S geklapt, helemaal aan flarden. Pas 2 jaar oud de bandjes. ANWB gebeld.. Mag niets doen, moet eerst van de snelweg af en moet dus 112 bellen. Met gebrekkig Frans/ Engels duidelijk gemaakt wat er loos is en waar ik sta. Binnen een half uur hulp ter plekke. De Depannage man heeft het reservewiel geplaats en achter ons aan naar een benzinepomp. Daar heeft hij de banden op druk gezet. Ik gaf aan dat ik dacht 2,8 bar....veel te weinig zei hij. Moest 3,5 zijn! We durfden niet sneller dan 90-95 naar huis te rijden. De band is bij een snelheid van niet hoger dan 100 km per uur geklapt! Wel het vernoemen waard dat het 38 graden was die dag en het asfalt loei heet. Op welke bandenspanning rijden jullie???
Iemand ervaring met een klapband?
Gelogd

Patrickvanw

  • Gast
KLAPBAND
« Reactie #1 Gepost op: augustus 19, 2012, 04:17:36 pm »

Geen ervaring mee ( gelukkig en ik klop het af ) banden flyer 2,4 volgens mij is boven de 3 veeeels te hoog!!
Gelogd

famahbaas

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 82
  • Merk Vouwwagen: Teun ttt4 tenttrailer
Re: KLAPBAND
« Reactie #2 Gepost op: augustus 19, 2012, 04:33:51 pm »

Heb ik ook naar gezocht deze zomer en er werd aangeraden idd 3,5 bar!

M`n zus en zwager zijn er mee naar frankrijk geweest en hebben wel ca 120 gereden.

Vouwwagen trigano olympe 2010.

Niks aan de hand.
Gelogd

Stori

  • Gast
Re: KLAPBAND
« Reactie #3 Gepost op: augustus 19, 2012, 04:36:45 pm »

Wij helaas wel ervaring met klapbanden en die meneer van de pechverhelping heeft gelijk hoor. Minstens 3.5 bar druk.
Wij hadden na enkele jaren zelfs 2 reservebanden bij en dat bleek bij een rit van 1000 km nog niet genoeg. Wij wisten alle bandenhandelaars langs de Autoroute du Soleil wonen. De leeftijd speelde bij die "kruiwagenbandjes" geen rol. We vertrokken met 4 nieuwe 8 pli Michelin bandjes en zelfs dat volstond niet, als het je een troost mag wezen.
Bij het eerste rare gevoel in het stuur, wisten we het al. We reden niet meer tot op de velg. Maar daarom schrijf ik hier wel vaker: een klapband met een vw is geen ramp in tegenstelling tot een caravan. Maar leuk is anders natuurlijk.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: KLAPBAND
« Reactie #4 Gepost op: augustus 19, 2012, 04:41:24 pm »

Maximale druk voor je band staat op de zijkant in PSI
En die kun je omrekenen naar bar.

Een hulpje in deze link

http://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/psi_bar_omrekenaar.htm

Wij hebben 165r13C banden, die C staat voor Commecial, ook voor vrachtwagentjes of busjes
Onze banden horen op 4,5 bar te staan om goed strak te staan.
Er zijn ook 165r13 banden te koop met voeldoende draagvermogen maar die mogen dan maar rond de 2,5-3 bar hebben

Dus gewoon even op de banden kijken en dan weet he wat het beste is.
Of navragen bij de bandenspecialist.

Het is ook niet altijd goed om de banden te hard op te pompen omdat je kar dan kan gaan stuiteren of dat je lagers te veel klappen krijgen, iets zachtere banden dempen namelijk ook.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re: KLAPBAND
« Reactie #5 Gepost op: augustus 19, 2012, 05:08:33 pm »

Ik heb banden van Roadmaster in Goirle eronder zitten.
2,4 bar max / max 140 km/h


Je kunt natuurlijk altijd de pech hebben om ergens in te rijden (Glas/Spijker/......)
Onder een RM zit toch altijd een reserve wiel?
Was dat niet sneller geweest(=minder tijd op de vluchtstrook)
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: KLAPBAND
« Reactie #6 Gepost op: augustus 19, 2012, 05:17:43 pm »

Op onze Tago Settler bandenmaat 155/70/13 wordt geadviseerd 2,5 bar, max. snelheid 140 km/u.

Maar banden kunnen ook klappen door andere oorzaken, b.v. beschadiging van de wang door b.v. een stoeprandje pakken.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

bosi

  • Gast
Re: KLAPBAND
« Reactie #7 Gepost op: augustus 19, 2012, 05:22:35 pm »

Naast de banden spanning is ook de snelheid catagory van belang, deze bepaald hoe hard je met de band mag rijden.

Kun je in deze link vinden:  http://hanzier.nl/toonlink.php?id=3862

Het is zelfs zo dat als je harder rijdt dan je snelheid catagory toelaat en je wordt in Frankrijk aangehouden, kun je rekenen op een flinke boete gerekend vanaf de snelheid catagory van je VW banden.
Daarnaast is juiste de banden spanning van wezelijk belang, maar denk ook aan een gelijkmatige belading (ook al heb je aan 1 zijkant veel ruimte, scheef beladen kan overbelasting van je banden veroorzaken), ook de maximaal gewicht klasse van je banden telt hierin mee, helemaal aan de bovengrens gaan zitten en je marge wordt wel erg klein. Voor de gemiddelde VW is een belading van 350 kg per wiel wel een maximum.
Heet lopende wiellagers of oploprem, maar ook droogte scheurtjes (zelf na 2 jaar door erg droge opslag) of een vierkant vlak door met te zachte banden stallen, kan ervoor zorgen dat je een klapband krijgt of dat het hele loopvlak van je band afgaat.
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2012, 05:24:23 pm door bosi »
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: KLAPBAND
« Reactie #8 Gepost op: augustus 19, 2012, 09:45:07 pm »

Vannacht terug gekomen uit Frankrijk, en vlak voor Dijon om 23.00 uur een hoop herrie...kijk in de zijspiegel en zie een vonkenregen. Mijn vrouw reed, en ik riep: het gaat niet goed!! Snel de vluchtstrook op, kids achter de vangrail en ik de schade opnemen. Rechterband van de VW Family S geklapt, helemaal aan flarden. Pas 2 jaar oud de bandjes. ANWB gebeld.. Mag niets doen, moet eerst van de snelweg af en moet dus 112 bellen. Met gebrekkig Frans/ Engels duidelijk gemaakt wat er loos is en waar ik sta. Binnen een half uur hulp ter plekke. De Depannage man heeft het reservewiel geplaats en achter ons aan naar een benzinepomp. Daar heeft hij de banden op druk gezet. Ik gaf aan dat ik dacht 2,8 bar....veel te weinig zei hij. Moest 3,5 zijn! We durfden niet sneller dan 90-95 naar huis te rijden. De band is bij een snelheid van niet hoger dan 100 km per uur geklapt! Wel het vernoemen waard dat het 38 graden was die dag en het asfalt loei heet. Op welke bandenspanning rijden jullie???
Iemand ervaring met een klapband?
gelukkig dat er verder geen problemen zijn ontstaan. Wat voor maat wielen ligt er onder de Roadmaster ? 10 of 13?
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: KLAPBAND
« Reactie #9 Gepost op: augustus 19, 2012, 09:56:09 pm »

Het verschil tussen 2,8 en 3,5 bar zal zeker de klapband niet hebben veroorzaakt. Juist vanwege de hoge temperaturen (dan stijgt die 2,8 al snel boven de 3 bar). Het komt eerder door een veel lagere bandenspanning (1,5 of lager), of door een niet eerder opgemerkte beschadiging (keer een stoeprand geraakt, over flink was glas gereden, etc). Er is iets serieus mis geweest (beschadiging van de constructie van de band, die je aan de buitenkant helemaal niet hoeft te kunnen zien), een klapband krijg je niet zomaar. Bij 100km/h speelt de snelheidsindex van de banden niet zo'n rol, die snelheid kunnen ze allemaal aan. Onze vouwwagen heeft 165 banden, 13" en die staan op ongeveer 3 bar. Maar gisteren op de autobahn kwam me een dwaas voorbij met zo'n aanhangertje van een vierkante meter groot op stepwieltjes met een gangetje van 150km/h. Dan is het inderdaad de goden smeken om een klapband. Maar bij 100km/h speelt dat geen rol. Verder geen schade?
Gelogd

Fast1978Eddie

  • Gast
Re: KLAPBAND
« Reactie #10 Gepost op: augustus 20, 2012, 07:03:13 am »

Verder geen schade!

Om even terug te komen op Papajur: Ja er zit een reserveband onder, maar ik ga zelf echt niet midden in de nacht onder mijn VW liggen. Ik heb genoeg vrachtwagens half over de vluchtstrook zien zwalken. En ik stond daar prima met een graadje of 23 en droog weer.  Verder zal het niet meevallen de vouwwagen op te krikken als hij vol is! De hulpdienst heeft een hydraulische krik van 2,5 ton en was binnen 10 minuten klaar en het wachten duurde ook minder dan 30 minuten. Ik zet mijn leven niet op het spel voor een wachttijd van 1 uur!

Verder is de druk van 2,8 naar 3,5 bar wel van wezenlijk belang voor de temperatuur. Bij 2,8 bar werden de banden erg warm zeg maar gerust heet, bij 3,5 bar werden ze slechts handwarm!!
Ik heb nu een jaar de tijd om eens uit te zoeken hoe of wat het beste is om!!
Bedankt voor de reacties en tips!
Gelogd

Miss BBQ

  • Gast
Re: KLAPBAND
« Reactie #11 Gepost op: augustus 20, 2012, 10:25:03 am »

gelukkig dat er verder geen problemen zijn ontstaan. Wat voor maat wielen ligt er onder de Roadmaster ? 10 of 13?

13"
Gelogd

Lutgerink

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 230
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Parade 2000
  • PARADEpaartje
    • Vouwwagenclub
Re: KLAPBAND
« Reactie #12 Gepost op: augustus 20, 2012, 11:09:27 am »

Wij hebben voor de verandering 2 klapbanden in een half uur gehad op de terugreis uit Frankrijk.
Ik had de banden op 3,5 bar. De maat wielen op mijn AK Parade zijn 145/70/13" en productiedatum is mei 2007 Merk Dayton.
De bandenspanning van 3,5 bar is prima, dit is ook bevestigd door het bandencentrum nog in Frankrijk. Ik heb de VW overgenomen van mensen welke de bandenspanning op 4,5 bar hadden staan! Zij hadden ooit in Tsjechië een klapband gehad (niet zo gek met 4,5 bar). Daar hadden zij bovenstaande banden er op laten leggen. Na 5 jaar de banden op 4,5 bar te hebben gehad zijn inwendig de "play's" wellicht beschadigd, van elkaar afgekomen. Aan de buitenkant was er aan de band niets te zien.
Maar goed na 2 keer geschrokken te zijn hadden we binnen het uur er weer 2 nieuwe Michelin banden onder voor net iets over de 100 eurie in totaal. en de bandjes op 3,5 bar gezet. Kunnen wij de komende jaren weer met een veilig gevoel op weg.
Gelogd
Op vakantie in DE Parade :-)

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: KLAPBAND
« Reactie #13 Gepost op: augustus 20, 2012, 11:38:11 am »

Verder geen schade!

Om even terug te komen op Papajur: Ja er zit een reserveband onder, maar ik ga zelf echt niet midden in de nacht onder mijn VW liggen. Ik heb genoeg vrachtwagens half over de vluchtstrook zien zwalken. En ik stond daar prima met een graadje of 23 en droog weer.  Verder zal het niet meevallen de vouwwagen op te krikken als hij vol is! De hulpdienst heeft een hydraulische krik van 2,5 ton en was binnen 10 minuten klaar en het wachten duurde ook minder dan 30 minuten. Ik zet mijn leven niet op het spel voor een wachttijd van 1 uur!

Verder is de druk van 2,8 naar 3,5 bar wel van wezenlijk belang voor de temperatuur. Bij 2,8 bar werden de banden erg warm zeg maar gerust heet, bij 3,5 bar werden ze slechts handwarm!!
Ik heb nu een jaar de tijd om eens uit te zoeken hoe of wat het beste is om!!
Bedankt voor de reacties en tips!

Ik snap dat je niet zelf op de vluchtstrook gaat lopen klussen. Bloedlink!

Overigens heb je geen krik nodig voor je roadmaster. Je kunt hem gewoon op zijn uitvalpoten zetten net als op de camping.

Bij roadmaster hebben ze ook nog een truukje. Je zet de uitval poot die voor de lekke band zit uit en dan kun je hem aan de keuken optillen. Nou ik heb dat laatst geprobeerd en dat valt niet mee.
Het gaat wel, maar je hebt wel nog een balk nodig om eronder te zetten zodat je je wiel kunt gaan wisselen. Daarnaast vind ik dat niet echt veilig.

Weet zo'n hulpdienst overigens wel waar je een krik moet plaatsen bij al die types vouwwagens? Ik neem aan dat er makkelijk schade kan onststaan als je dat op de verkeerde plek doet.
Gelogd

jackodb

  • Gast
Re: KLAPBAND
« Reactie #14 Gepost op: augustus 20, 2012, 11:43:58 am »

Weet zo'n hulpdienst overigens wel waar je een krik moet plaatsen bij al die types vouwwagens? Ik neem aan dat er makkelijk schade kan onststaan als je dat op de verkeerde plek doet.

Zo'n hulpdienst misschien niet altijd. Maar je kunt natuurlijk wel de uitval-poten aanwijzen zodat deze op de krik landen.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal