Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3   Omlaag

Auteur Topic: Bouwen Stalling  (gelezen 28110 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nikkel1964

  • Gast
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #30 Gepost op: september 25, 2012, 04:32:40 pm »

Dit verhaal is, als je even op het www rondkijkt, al her en der naar het rijk der fabelen verwezen. Er zijn kennelijk nog nooit huizen aangetroffen die op huiden gefundeerd zijn, anders dan dat in de geschriften erover, staat dat de fundering 'op huyden' gelegd is. (oud-nederlands voor: 'op heden', waarna de datum volgt).

Ook werden er wel eens huiden gebruikt tegen optrekkend grondwater, waar tegenwoordig plastic wordt gebruikt:

http://oosterstraat.aspectz.nl/indeling.html
Gelogd

StijnMattheus

  • Gast
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #31 Gepost op: september 25, 2012, 04:42:33 pm »

Dit verhaal is, als je even op het www rondkijkt, al her en der naar het rijk der fabelen verwezen. Er zijn kennelijk nog nooit huizen aangetroffen die op huiden gefundeerd zijn, anders dan dat in de geschriften erover, staat dat de fundering 'op huyden' gelegd is. (oud-nederlands voor: 'op heden', waarna de datum volgt).

dat noem ik nou een trieste wending aan het verhaal.
het was zo mooi, op huiden.... en ik maar uitbreken.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Bouwen Stalling
« Reactie #32 Gepost op: september 25, 2012, 04:54:09 pm »

dat noem ik nou een trieste wending aan het verhaal.
het was zo mooi, op huiden.... en ik maar uitbreken.
O jee... kun je de schade nog aanhelen met een troffeltje en wat specie? :#
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #33 Gepost op: september 25, 2012, 07:31:41 pm »

dat noem ik nou een trieste wending aan het verhaal.
het was zo mooi, op huiden.... en ik maar uitbreken.
heb je dan geen "dikke huid"???? :> :>
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #34 Gepost op: september 25, 2012, 08:19:31 pm »

joh, als ze al huizen op water kunnen bouwen, waarom dan niet op huiden. :P
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #35 Gepost op: september 25, 2012, 08:27:25 pm »

oke, en weer terug naar de stalling
Gelogd

DrogeR

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 66
  • Merk Vouwwagen: Cocoon S Adventure
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #36 Gepost op: september 25, 2012, 08:35:35 pm »

Wapening hoort altijd onderin te liggen. Bij druk op de vloer zit de trek altijd onder. Dit bij een simpel vloertje.

Bij grotere constructies heb je meerdere 'lagen' wapening, middels supporters  en/of beugels. ( betonbalken bijvoorbeeld)
Dan komt ook de bovenwapening ter sprake. Bij zware constructies liggen vaak dikke staven ( 32 of 40 mm doorsnede) bovenin.
Soms zoveel ijzer, dat je je afvraagt hoe de beton er nog langs heen moet met het storten.

Nog een keer  :off, maar ik legde juist uit waarom de trekkrachten bij een vloer op zand met de belasting (wanden) aan de buitenkant boven in de vloer zitten. Het is mijn werk om dit soort dingen uit te rekenen, dus ik weet een beetje waar ik het over heb  :P

En weer terug bij het onderwerp. Zijn er nog vorderingen vastgelegd op de gevoelige plaat?

Oh, ::) ik lees nu ' on hold', zal er ook nog wel geen fotomateriaal zijn.
« Laatst bewerkt op: september 25, 2012, 08:37:11 pm door DrogeR »
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Bouwen Stalling
« Reactie #37 Gepost op: september 25, 2012, 10:29:53 pm »

Het is mijn werk om dit soort dingen uit te rekenen, dus ik weet een beetje waar ik het over heb  :P
Ik snap hoe dat zit. Muren vormen de belasting aan de rand terwijl het oppervlak zelf minder of niet belast wordt. De krachten komen dus vooral op de randen, waarmee simpel gezegd de bovenkant de trekkrachten krijgen en de wapening dus vooral daar moet liggen.
Maar ik wil toch opmerken dat er juist in dit geval (schuur in HSB) nauwelijks sprake is van belasting. Wat wel het geval is, is dat de betonplaat zonder fundering op staal in geval van vorst, zonder noemenswaardige belasting (vanwege het feit dat er sprake is van HSB) bij inzettende vorst eerder vanaf de randen omhoog gedrukt zal worden, waardoor de trekkrachten onderin komen te liggen en wapening onderin eerder voordehand zou liggen. Bij dooi is dat precies omgekeerd. De buitenkant dooit het eerst, waardoor de randen zakken en het midden blijft 'hangen' op de nog wel  bevroren grond. Ik zou denken dat er daarom wapening aan beide zijden zou moeten zitten. Ik ben benieuwd of je kunt aangeven of en waarom deze redenering volgens jou al of niet onjuist is.
« Laatst bewerkt op: september 25, 2012, 10:39:54 pm door Frankie »
Gelogd

primera

  • Gast
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #38 Gepost op: september 25, 2012, 11:50:01 pm »

Als je boven in en onderin wapening gaat doen.
Gaat de vloer kapot.
Omdat de wapening onder een andere temperatur heeft als de bovenste.
Daardoor teveel spanning in het beton onstaan waaar door de beton kapot gaat scheuren
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #39 Gepost op: september 25, 2012, 11:58:54 pm »

Oh, ::) ik lees nu ' on hold', zal er ook nog wel geen fotomateriaal zijn.

Dan kletsen we nog even door over de bewapening in afwachting van de vorderingen.

Ik denk dat als je ?f geen bewapening, ?f gewoon één matje 'ergens' in de vloer gooit je een resultaat bereikt waar je klapkar jarenlang probleemloos in zult kunnen stallen. Daar ligt geen theorie aan ten grondslag, maar zo bouwden wij 'vroeger' altijd (boeren)schuren en -schuurtjes. De oudste daarvan staat er volgens mij al 30 jaar, als garage voor een dikke Mercedes.

De theorie zal best anders zijn, maar waar hebben we het nu eigenlijk over?  ::)
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #40 Gepost op: september 26, 2012, 12:13:50 am »

Sorry maar ik ga toch ingrijpen. Dit is nl een project van de TS, dat is waar het hier over gaat! Als je bouwtechnische tips en ideeën wilt bespreken dan graag in het cafe in een nieuw topic.

Hier gaat het dus alleen over de stalling van StijnMattheus.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Bouwen Stalling
« Reactie #41 Gepost op: september 26, 2012, 12:32:42 am »

Als je boven in en onderin wapening gaat doen.
Gaat de vloer kapot.
Omdat de wapening onder een andere temperatur heeft als de bovenste.
Daardoor teveel spanning in het beton onstaan waaar door de beton kapot gaat scheuren
Als dat zo is zou een wapeningskorf in een  funderingsbalk ook niet gebruikt kunnen worden, omdat ook die zowel aan de onderkant als bovenkant als aan de zijkanten van de balk ligt.
Overigens zie ik links en rechts juist dat de wapening onder in de plaat zou moeten te liggen, omdat de druk van de muren juist trekkrachten aan de onderkant van de fundering veroorzaakt. Punt is natuurlijk dat dat afhankelijk is van de vraag of je slechts de drukkracht in het deel van de funderingplaat onder de muur beschouwt of de krachten op de plaat als geheel.
Gelogd

primera

  • Gast
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #42 Gepost op: september 26, 2012, 08:58:22 am »

De funderingsbalk zit onder de vorst grens.
Waardoor deze niet zo'n gorte temperatuur verschillen heeft.
Een normale goede fundering zit minimaal 50 cm onder maaiveld.
En dan bedoel ik de bovenkant van de fundering!!!

Gelogd

StijnMattheus

  • Gast
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #43 Gepost op: oktober 01, 2012, 03:27:24 pm »

Garage is in bestelling...
6 weken levertermijn...
Gelogd

primera

  • Gast
Re: Bouwen Stalling
« Reactie #44 Gepost op: oktober 01, 2012, 05:08:37 pm »

wat voor garage heeft u besteld?

Hout of metalen?
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal