Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Electrolux RC 1600 EGP  (gelezen 18939 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bosi

  • Gast
Re: Electrolux RC 1600 EGP
« Reactie #15 Gepost op: juni 26, 2013, 12:32:39 pm »

Gezien de reacties nog maar een vraag. Ik zie dat sommige mensen zich zorgen maken om de dikte van de bedrading naar de vw voor wat betreft de koelkast. Maar in ons geval komt de koelbox in de koffer van de auto te staan. Ik wil het nog even opzoeken in de handleiding, maar hoe zit het met de bedrading van de standaard aansluitpunten van 12V in je auto? Wij hebben gelukkig wel een punt in de koffer zodat we niet met verlengingen hoeven te werken.

Een terechte vraag, want schrik niet, je mag blij zijn dat de kofferbak 12 Volt aansluiting 0.75 mm kabel zit, vaak is hij dunner. Deze aansluitingen zijn eigenlijk niet bedoelt voor de grote stroomverbruikers. Een kant tekening is dat het de duur van de opgenomen stroom natuurlijk mee speelt. Op 12 Volt schakelt de koelbox alleen aan/uit, dus zonder de thermostaat (is ook al eerder door iemand vermeld), dus als je de koelbox gevuld op 220V thuis voor vertrek een nachte voor koelt, scheelt dat enorm voor onderweg, de koelbox hoefd dan niet constant op volvermogen te koelen, maar springt af en toe aan om bij te koelen. Een goede ventialatie zorgt er voor dat de koelbox zijn warmte kwijt kan en dat scheelt ook weer.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Electrolux RC 1600 EGP
« Reactie #16 Gepost op: juni 26, 2013, 06:20:38 pm »

Voor de koffer aansluiting 12 Volt zit er wel een zekering van 10 A. Voor de trekhaak zelfs 20 A. dan zou je tocht mogen verwachten dat het iets kan hebben aan stroom.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Electrolux RC 1600 EGP
« Reactie #17 Gepost op: juni 26, 2013, 06:53:50 pm »

Hoe dunner de bedrading, hoe warmer de bedrading wordt.
Als de draad z'n warmte maar kwijt kan is dat geen probleem.
Zo niet, dan smelt de buitenmantel op een gegeven moment en kun je kortsluiting verwachten.
Probleem is vaak dat de autofabrikant van een piekbelasting uitgaat bij het afzekeren en niet van een permanente belasting.
Bij deze koelkasten wordt er permanent zo'n 6,25A gevraagd.
Overigens zit er een zekering van ik meende 8A in de stekker van de koelkast, dat vind ik persoonlijk dan wel weer een prettige gedachte,
want ook in mijn auto zit de boel standaard op 15A afgezekerd en dit zijn inderdaad niet hele dikke draadjes.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Electrolux RC 1600 EGP
« Reactie #18 Gepost op: juni 26, 2013, 07:21:36 pm »

Twijfel dus nog steeds of de auto het wel aan kan. Andere vraag, zijn er mensen die dit lezen die problemen hebben gehad met doorsmelten/branden van de bedrading in de auto?
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Electrolux RC 1600 EGP
« Reactie #19 Gepost op: juni 26, 2013, 07:35:09 pm »

Wij gebruiken al een jaar of tien een tristar koelbox (absorptiekoeler). Ook ongeveer 75W. Die staat/stond achterin de auto en sloot ik aan op een tweede 12V stopcontact dat ik zelf had ingebouwd. Bij de Skoda was al zo'n stopcontact ingebouwd. Ik heb nog nooit enig probleem ondervonden bij het ingeschakeld hebben van de koelbox. Sinds de vouwwagen staat de koelbox in de bermkeuken en is deze onderweg ook ingeschakeld.

De ervaring is wel dat op 12V hooguit sprake is van op temperatuur houden, maar niet van verder doorkoelen. Dat doet 'ie alleen op 230V. Daarom koel ik de box van te voren af, meestal zo'n 24 uur.

Ik bedenk me nu dat ik bij een wintersportrit wel eens twee koelboxen achterin de Skoda ingeschakeld heb gehad, de Tristar en een compressorkoeler. Ook dat gaf geen enkel probleem. Ik zou me er dus niet al te druk om maken.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Electrolux RC 1600 EGP
« Reactie #20 Gepost op: juni 26, 2013, 08:17:00 pm »

Ga me dan maar niet al te druk maken. Ik vraag me wel af of de mensen die zich negatief uitlaten over het feit of het wel kan, of die ook daadwerkelijk negatieve ervaringen hiermee hebben. Of alleen maar een theorie naar buiten brengen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: Electrolux RC 1600 EGP
« Reactie #21 Gepost op: juni 27, 2013, 10:24:16 am »

Even terug naar het begin.
Daar waar de weerstand te hoog  treedt er warmte ontwikkeling op. Maw als de stekker of chassisdeel smelt is dat in eerste instantie de bottleneck en niet de bekabeling er naar toe
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Electrolux RC 1600 EGP
« Reactie #22 Gepost op: augustus 27, 2013, 04:33:26 pm »

OK, dank. Zal het filtertje er weer in stoppen, had het er uit gepeuterd. Weet je toevallig waar ik een nieuwe kan bestellen?
Misschien al te laat, kwam het toevallig tegen, maar wellicht dat iemand anders er iets aan heeft:
LINK
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Electrolux RC 1600 EGP
« Reactie #23 Gepost op: augustus 27, 2013, 06:00:06 pm »

Misschien al te laat, kwam het toevallig tegen, maar wellicht dat iemand anders er iets aan heeft:
LINK
Dank je, link opgeslagen. Heb trouwens oude filtertje er weer in gestopt, filtert nog prima. Koelbox heeft 3 weken probleemloos gewerkt op ca. 5 kg gas. Koelt zeer goed en geen vocht in de box, ons grootste voordeel. En geen stroom nodig gehad, 50 eu uitgespaard zonder concessies.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Klepklap

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer 2003
Re: Electrolux RC 1600 EGP
« Reactie #24 Gepost op: augustus 27, 2013, 09:22:55 pm »

Hoe komt het dat je geen vocht in de box had? Volgens mij hebben wij ook zo'n koelbox, maar wel met vocht helaas.
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Electrolux RC 1600 EGP
« Reactie #25 Gepost op: augustus 27, 2013, 10:30:44 pm »

Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, de mijne had ook nogal last van ijsvorming, ik heb nu het rubber eerst maar eens 180 graden gedraaid in de deksel om te kijken of dat iets uitmaakt...
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Electrolux RC 1600 EGP
« Reactie #26 Gepost op: augustus 28, 2013, 05:06:23 am »

Hoe komt het dat je geen vocht in de box had? Volgens mij hebben wij ook zo'n koelbox, maar wel met vocht helaas.
Er was wel enige vochtvorming, maar niets vergeleken bij de thermo electrische die we eerst hadden. Toen ik de box verplaatste van naast de keuken (42 graden) naar onder de vw, amper meer vochtvorming. wel ijsvorming en dat bleef ijs. Op de warme plaats dooide het ijs op de koelplaat en vormde vocht.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal