Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: s'nachts rijden naar Z-Frankrijk  (gelezen 24578 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
s'nachts rijden naar Z-Frankrijk
« Gepost op: november 28, 2013, 07:18:03 am »


Hallo allemaal,

Gezien de omstandigheden van het jaar (school, werk, etc.) zijn we voor het eerst gedwongen in het hoogseizoen op vakantie te gaan.
We gaan weg op zo'n beetje het "zwartste weekend" van aankomende zomer, namelijk het weekend voor 14 juli.
Het idee is nu om s'nachts te rijden. Kale rijtijd is 10 uur zonder stops van zeeland naar omgeving Die.

Mijn vraag is nu zijn er tips en hoe doen andere dit. bepaalde stopplaatsen, hoe laat vertrekken, hoe doe je dit met vroege aankomst op de camping, maw elke tip is welkom. We rijden met zijn tweeen en hebben 1 kind van 10 op de achterbank.
Vast bedankt voor jullie reacties
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: s'nachts rijden naar Z-Frankrijk
« Reactie #1 Gepost op: november 28, 2013, 08:04:32 am »

De vraag is vooral waar je je zelfs prettig bij voelt. De een zweert bij snachts rijden, de ander liever niet. De een kan gerust 12 uur op een dag rijden, de ander is het 5 uur al zat.
Ik heb meerdere vakantie afstanden van 1200 km in een dag overbrugt waarbij de gemiddelde snelheid, inclusief stops, net onder de 100 km/h ligt. sommige mensen zullen dit waanzin noemen, wij voelen ons er prima bij. Echt snachts rijden heb ik 1 keer gedaan maar de dagen erna heb ik nodig te herstellen kwa vermoeidheid. Kortom, je zult van iedereen een ander advies krijgen, bedenk daarom wat je zelfs zou willen/kunnen.

Naar Die lukt op zich ook prima als je een uur of 4 vertrekt. Wij rijden meestal op zondag en dan is het zelfs na een zwarte zaterdag relatief rustig. Zeker als je vroeg vertrekt ben je veel sleurhutten, die in de morgen vertrekken voor. Om 10 uur smorgens ben je dan al een mooi eind op weg en in de loop van de middag kom je aan.
Met vroeg aankomen op een camping hebben wij geen ervaring. Wellicht van te voren hierover even met de camping communiceren?
Gelogd

Alexander O

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 170
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer Expedition
Re: s'nachts rijden naar Z-Frankrijk
« Reactie #2 Gepost op: november 28, 2013, 08:21:56 am »

Zondag rijden is een aanrader, het is vaak een heel stuk rustiger. De zaterdag is vragen om problemen.
Wij vertrekken ook om een uur of 4, dan heb je zo rond de ontbijtstop het noorden van Frankrijk al bereikt. Met de vouwwagen kun je ook net een iets hoger tempo aan dan met de caravan, dus die ben je tijdens het ontbijt al grootdeels kwijt!

Afgelopen jaar hebben we in een rood weekend (toegegeven, niet zwart) een paar keer voor kleine stukjes 50 kunnen rijden (rond Parijs en rond Tours), maar voor de rest ging het fluitend. En eind van de middag even klappen, even plonzen in het zwembad en daarna lekker aan de  W:
« Laatst bewerkt op: november 28, 2013, 08:58:03 am door Alexander O »
Gelogd
Uit een oneindig kleine punt ontstond het heelal met een hele grote KLAP!

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: s'nachts rijden naar Z-Frankrijk
« Reactie #3 Gepost op: november 28, 2013, 10:13:39 am »

Volgens mij zal de drukte nog mee vallen op 12/13 juli. Zwarte zaterdagen zijn meestal op de grens van juli en augustus. Dan krijgen alle Fransen vakantie. Je hebt alleen wel kans dat de Fransen een lang weekend nemen omdat ze maandag vrij hebben.

Ik zou denk ik op zondagochtend vroeg gaan rijden. Dan ben je makkelijk eind van de middag ter plaatse.
Geen vrachtverkeer op zondag, dus dat scheelt al heel veel. Je zult dan ook geen last hebben van eventuele langweekenders.

Wat ik ook een paar keer heb gedaan en dat bevalt ook goed. vrijdagagavond om 18:00 ofzo vertrekken. En dan tegen 2:00 's nachts een formule 1 hotel pakken. Dan hoef je zaterdag nog maar een klein stukje. Met wintersport deden we dit ook altijd, maar dan vrijdag rond de middag vertrekken. Op een echt zwart weekend heeft dit geen zin denk ik. Dan hoor je wel vaak mensen die vrijdagavond vertrekken en dan toch vast komen.
In dit weekend heb je zoals gezegd het risico op drukte vanwege het lange weekend.


Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: s'nachts rijden naar Z-Frankrijk
« Reactie #4 Gepost op: november 28, 2013, 12:41:57 pm »

Ik ga zelf ook in dat weekend weg en vertrek altijd op zondag omdat het dan rustiger op de weg is en lekker kan door rijden.

Wat de anderen ook al zeggen, wat vind je zelf het prettigst.
Door mijn ziekte kan ik geen lange afstand rijden en vind 500 km op een dag genoeg. Dan heb ik na het opzetten van de klaphut nog tijd om te ontspannen.

Succes!!
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: s'nachts rijden naar Z-Frankrijk
« Reactie #5 Gepost op: november 28, 2013, 01:13:29 pm »

Ik ga zelf ook in dat weekend weg en vertrek altijd op zondag omdat het dan rustiger op de weg is en lekker kan door rijden.

Wat de anderen ook al zeggen, wat vind je zelf het prettigst.
Door mijn ziekte kan ik geen lange afstand rijden en vind 500 km op een dag genoeg. Dan heb ik na het opzetten van de klaphut nog tijd om te ontspannen.
Huh, maar daar ben je niet alleen in hoor! Veel langrijders (zoals Theun1957) rijden niet alleen, maar met z'n tweeën, om en om.
Ik rij (ook) in m'n eentje en na 600 km hou ik het graag voor gezien. Sterker nog, dan wil mijn vrouw als niet-rijder zelfs graag dat we stoppen voor c.q. op zoek gaan naar een overnachtingsplek.
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: s'nachts rijden naar Z-Frankrijk
« Reactie #6 Gepost op: november 28, 2013, 01:23:12 pm »

Ik rij om een uur of 5 in de ochtend, heerlijk!! Tegen de tijd dat ik op de grens van Frankrijk ben wordt het drukker.

Ik moet wel alleen rijden, anders komen we nergens haha. Vandaar een niet al te lange afstand.  ;)
Gelogd

Marcules

  • Gast
Re: s'nachts rijden naar Z-Frankrijk
« Reactie #7 Gepost op: november 28, 2013, 02:35:36 pm »

Campings zijn om 0800 in de morgen wel open en als je van te voren vertelt hoe laat je er bent mag het ook wel een uurtje eerder. Gedurende de reis je stops zo plannen dat je op die tijd aankomt. Een camping reserveren is een goed idee want zoeken en doorzoeken als het niet bevalt is niet wenselijk na een nacht rijden.

Je kan om en om rijden en ook allebei als bijrijder een uurtje slapen, zorg dat de bestuurder voorzien is van alle gereedschappen en doe het als je weet dat er een paar honderd km rechtuit aankomen. Een in slaap gevallen bijrijder is stress als de chauffeur dan verkeerd rijdt omdat de kaart bij de bijrijder is.

Het kamp opzetten na een nacht rijden kan tegenvallen, hier moet je op voorbereid zijn. Je kan het hoognodige opzetten en later de rest.

Jullie willen daarna slapen terwijl jullie kind van 10 los wil op de camping (want die heeft de hele nacht wel geslapen in de auto).

Als je het goed voorbereid kan je al deze zaken voor zijn en is 's nachts rijden echt Fantastisch! (= mijn mening ik weet het  :#)

Oveirgens: Vroeg in de ochtend gaan rijden (04.00 uur ofzo) zodat je de drukte voor bent daar geloof ik niet zo in; je bent dan de Nederlanders voor, maar je staat gewoon met de Fransen in de file, zwarte zaterdag is als de Fransen vakantie krijgen, niet de Nederlanders..
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.348
Re: s'nachts rijden naar Z-Frankrijk
« Reactie #8 Gepost op: november 28, 2013, 03:03:55 pm »

Dit jaar zat ik per ongeluk in een zwart weekend. Maar wat ik begrijp is het vooral de zaterdag. Ik vertrok op zondagochtend i.d.d. ook rond de klok van 5 en rondom parijs was het wel erg druk. (file) ergens na parijs een camping gezocht (weet niet meer welke en dat is jammer. Was wel een aanrader voor mensen die van aanraders houden) OP de maandag de wagen weer ingeklapt en rustig naar de eindbestemming gereden. Toen was het niet meer druk.

Oh, ja die zondag waren de parkeerplaatsen en tankstations ook best druk.

maar 's nachts rijden doe ik niet meer. van de opwinding zijn mijn kids klaarwakker en dat terwijl er buiten niets te zien is. de DVD zijn ze dan ook zat. Overdag staat de DVD nooit aan. Mag wel, kunnen ze zelf be?nvloeden, maar ze kijken liever om zich heen. (en zo zie ik het eigenlijk ook graag, toch zonde als je dat hele stuk aan het rijden bent en ze krijgen er niets van mee!)

Gelogd
Adventure Awaits

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: s'nachts rijden naar Z-Frankrijk
« Reactie #9 Gepost op: november 28, 2013, 04:25:39 pm »

Wij rijden ook altijd 's nachts. Ik vind het niet fijn, maar rijdt heerlijk rustig. Naar Die doen wij in 12,5 uur vanuit Noord Holland. Gemiddeld net onder de 100 km/u. Om beurt rijden. Slapen lukt mij helaas niet in de auto. Wij vertrekken meestal rond 12 uur in de nacht, eerst nog even licht slapen. Wij vertrekken overigens altijd op vrijdag, valt drukte ook mee. Maar hoe je ook rijdt, ergens loop je toch drukte op.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Mieke

  • Gast
Re: s'nachts rijden naar Z-Frankrijk
« Reactie #10 Gepost op: november 28, 2013, 07:11:02 pm »

Op zwarte zaterdag hebben we nog nooit gereden maar om 3.30 - 4u vertrokken op een weekdag hebben we al wel gedaan. Dat rijdt effectief rustig. Je bent dan voor de spits Antwerpen en Brussel voorbij. Wij vertrekken dan wel vanuit omgeving Antwerpen. We hebben nog nooit echte file meegemaakt in al onze jaren Frankrijk. Rond 13u -14u zorgen we dat we Lyon passeren (door de tunnels) daar kan je even wat tijd verliezen maar geen echte file. Als je daar rond de middag kan voorbij rijden is het daar rustiger
Stops zijn voor ons: ontbijt in Luxemburg (even tanken voor het daar heel druk wordt) en middageten iets voor Lyon. Moesten we toch ooit in file staan voor de middag rijden we door tot voorbij Lyon.
Als je tot in Die moet is er eigenlijk niet zo'n groot probleem de grote drukte begint vaak na Vienne of Valence en voor Die moet je dan niet zo ver meer je niet zo ver meer. In Valence kan je er af rijden.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: s'nachts rijden naar Z-Frankrijk
« Reactie #11 Gepost op: november 28, 2013, 08:28:03 pm »

Wij zijn een aantal jaren in de buurt van Die geweest. Wij gingen de laatste jaren niet bij Valence van de snelweg af, maar 1 afrit verder bij Loriol. Vonden wij prettiger en rustiger rijden.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

jackodb

  • Gast
s'nachts rijden naar Z-Frankrijk
« Reactie #12 Gepost op: november 28, 2013, 09:06:47 pm »

Vorig jaar de heenweg 's nachts gereden en de terugweg overdag. Het heeft allebei voor- en nadelen.
In de nacht is het heerlijk rustig en erg weinig kans op oververhitte lagers.
Overdag zijn er meer rustplaatsen open met meer sociale controle.

Puur het rijden, dan doe ik liever 's nachts, maar dan zie ik wel altijd op tegen opzetten van de klapper, omdat dit dan meestal eind van de morgen is bij een warm zonnetje. En een lange rit achter de rug, dat helpt dan niet echt haha.




Vanaf Tapatalk 2
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: s'nachts rijden naar Z-Frankrijk
« Reactie #13 Gepost op: november 29, 2013, 08:37:12 am »

Hallo Theun1957,

Wij zijn 1x in de nacht gaan rijden en dat beviel prima, uitgezonderd dat onze kleine jongen het ook allemaal prachtig vondt en dus niet in de auto ging slapen. Daardoor moest de bijrijnder ook wakker blijven en waren we alle 3 dus de sigaar  ::)

Ik werk regematig 's nachts dus ben ik het "gewend" (voor zover je er aan kan wennen) om het maar zo te zeggen. 's nachts rijden heeft voor- en nadelen. Het is veel rustiger waardoor de gemiddelde snelheid aanzienlijk hoger is. Maar het is absoluut niet zo dat je alleen rijdt hoor, er is relatief veel vrachtverkeer (in het weekend is dat wel minder) het is drukker dan je denkt.
Helaas is het doordat het zo donker is wel veel saaier rijden en daardoor ook slaap verwekkend. Er is alleen door de straatverlichting wat te zien.

Voorbereiding is in ieder geval het halve werk, zoek van te voren uit of je langs de weg die je gaat rijden vaak genoeg kan stoppen/ wisselen. De ene route biedet meer pauze mogelijkheden dan de andere route.

Als je het gewend bent om niet zo heel veel te slapen of om laat naar bed te gaan, is 's nachts rijden minder moeilijk dan wanneer je een vroeg-naar-bed-gaan of lang slaper bent. Wat je kan proberen is voor te gaan slapen door na het avond eten een paar uur naar bed te gaan. Maar ik ken ook weer collega's die daar juist helemaal niet tegen kunnen.

Zorg voor koffie in een thermoskan en 1 of 2 blikjes red-bull ofzo. Koffie is maar beperkt werkzaam als je het gewend bent te drinken en dan kan je beter even door de zure appel heen bijten een een blikje red-bull open trekken. Een appel eten geeft snel energie en houdt je bezig dus 1 of 2 appel bij de hand hebben is ook makkelijk en gezond.

Het is wel aan te raden met z'n 2-en te gaan rijden, als je moe bent kan je wisselen en even de ogen dicht doen. Het vergt dus wat zelf-kennis en discipline om tijdig te herkennen dat je moe bent en de ander wakker te maken om te gaan wisselen. Het is bij mensen die 's nachts werken in 's ochtend dan naar huis rijden ook bekend dat ze veel meer risico lopen om betrokken te raken bij een ongeval omdat door de vermoeidheid van een nacht werken het reactie vermogen veel minber is en je kan in slaap vallen zonder dat je het merkt. Dus zodra je voelt dat je moe begint te worden wisselen en niet nog een uurtje door rijden. Je brengt namelijk niet alleen jezelf maar ook de passagiers in gevaar.

Een tip van mijn kant: neem een creditcard mee. Mocht het om wat voor reden dan ook tegen vallen dan kan je in Frankrijk een Formule1 of soort gelijk hotel pakken. Dat kan met de automaat aan de buitenkant van het pand.

En wellicht is dat ook een optie: 'middag's of begin van de avond gaan rijden (afhankelijk van waar je woont) en in Noord Frankrijk (kort na de grens) een camping of hotel pakken. Daar slapen en vervolgens vroeg in de ochtend vertrekken en doorrijden. Dan kom je veel minder moe aan en je rijdt toch voor iedereen uit. Antwerpen ben je dan al ver voorbij, of als je via Parijs rijdt ben je daar voordat de rest er aan komt.

succes met keuze maken  :J
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Goolse Klapper

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 115
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S.
Re: s'nachts rijden naar Z-Frankrijk
« Reactie #14 Gepost op: november 29, 2013, 09:12:59 am »

's nachts rijden doe ik nooit. wel een paar keer gedaan, maar is me enorm tegengevallen. Daarom vertrekken wij de laatste jaren op zondagochtend om 4:00. Ook na een zwarte zaterdag is het op zondag goed te doen. Wij gaan meestal naar Zuid Frankrijk en rijden dan ergens tussen de 800 en 1000 km. Ligt er net aan hoe dat het gaat. Als we het rijden beu zijn pakken we de ANWB gids "campings voor onderweg" bij en kiezen er dan 1 uit. Meestal zoeken we er dan 1 met zwembad en eetgelegenheid zodat we de camping niet af hoeven. 's ochtends vertrekken we dan weer heerlijk uitgerust voor de laatste paar 100 km.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal