Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Scheurtje in deksel disselbak Combi Camp repareren  (gelezen 7316 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Scheurtje in deksel disselbak Combi Camp repareren
« Gepost op: december 06, 2013, 04:57:48 pm »

De disselbak is niet het meest stevige onderdeel van een Combi Camp, dat is algemeen bekend.
Ook in die van ons zat een scheurtje / barstje in de deksel, naast het slotje in de verticale rand.

De bedoeling is om het te maken met ABS plastic. Hetzelfde materiaal waar de de disselbak van is gemaakt.

Om de boel weer goed aan elkaar te krijgen heb ik stevig ABS plastic nodig. In dit geval LEGO blokjes in de kleur zwart. Zorg er voor dat je het plastic in kleine stukjes knipt. Hoe kleiner hoe beter, het smelten gaat dan sneller.

Het plastic kan je chemisch smelten met de vloeistof MEK. (Methyl Ethyl Ketone) Dit is een weekmaker die zorgt dat het plastic vloeibaar wordt. De vloeistof verdampt langzaam en het plastic wordt weer net zo hard als het was. Een fles van 500ml kost iets van 5 a 6 euro bij een schildersgroothandel. (Goed ventileren want het zal vast geen gezond spul zijn)

Stop de plastic snippers in een glazen potje. (Ik zou geen plastic bakje gebruiken?) Giet de MEK er bij zodat de snippers net onder het vloeistof niveau komen te staan. Het potje uiteraard afsluiten, de MEK kan je zien verdampen, zo snel gaat het! De snippers beginnen na enige minuten al te smelten. Het potje een beetje bewegen zorgt er voor dat het smelt proces sneller gaat. Niet heftig gaan schudden want dan komen er luchtbellen in het plastic en dat komt de stevigheid niet ten goede. Het smelten kan enkele uren duren. Rustig laten staan en af en toe een enkele keer bewegen. Door extra MEK of plastic toe te voegen kan je de dikte bepalen van de substantie. Als je het ongeveer net zo dik maakt als vla dan valt er goed mee te werken.

Door de randen van de stukken in te smeren met het plastic papje kan je de stukken aan elkaar lijmen. (Of is het smelten?) Goed vastdrukken en zorg ervoor dat de stukken zo goed mogelijk passen. Binnen enkele minuten blijft het al zitten.

Ik had echt een barst dus ik heb met een 1 cm brede penseel steeds laagjes in de barst gesmeerd, de barst opgevuld dus.
Dunne laagjes worden snel hard. Breng meerdere en steeds dikkere laagjes aan om het stevig te maken.

Na de laatste laag echt een paar dagen laten uitharden zonder te belasten en dan is het weer net zo stevig als voorheen, misschien zelfs wel steviger ;)

Voor behandeling:


Na de behandeling:










Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Scheurtje in deksel disselbak Combi Camp repareren
« Reactie #1 Gepost op: december 06, 2013, 05:57:08 pm »

Ik heb geen kapotte disselbak, sterker nog, ik heb helemaal geen disselbak. Dus voor mij niet van toepassing, maar ik vind het heel netjes gemaakt  :J
Gelogd

theun

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 80
  • Merk Vouwwagen: combi camp country
Re: Scheurtje in deksel disselbak Combi Camp repareren
« Reactie #2 Gepost op: december 06, 2013, 06:11:31 pm »

ik heb het live mogen bekijken en het ziet er netjes uit en stevig ook. Van dat spul mek had ik nog nooit gehoord  maar echt super spul om zulke dingen weer te maken. Maar dit is wel aan  I: Ben besteed
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Scheurtje in deksel disselbak Combi Camp repareren
« Reactie #3 Gepost op: december 06, 2013, 07:27:56 pm »

Mijn disselbak is op dezelfde plek gescheurd, ik ga dit denk ik ook maar proberen, ziet er goed uit!

(Nu nog even aan zwarte lego komen...  :# )
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Scheurtje in deksel disselbak Combi Camp repareren
« Reactie #4 Gepost op: december 07, 2013, 09:08:15 pm »

Dat is nu eens creatief opgelost! Knap gedaan Ben.
Gelogd

JXP

  • Gast
Re: Scheurtje in deksel disselbak Combi Camp repareren
« Reactie #5 Gepost op: december 08, 2013, 12:29:24 pm »

Dat is nu eens creatief opgelost! Knap gedaan Ben.
Volgens mij kun je ook "Isopon" gebruiken. Dit is 2 componenten pasta om kunststof autobumpers meer te repareren. Het is te koop bij de goede automaterialen zaak. Ik zelf heb er eens een kunststof kuip van een motorfiets mee gerepareerd(scheurtjes) en er nog jaren mee gereden.
Groetje Joop
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal