Vandaag even rond gebeld voor de Tempo 100 keuring en hoe dat nu in elkaar zit...
Om een keuring te kunnen laten doen moet je aan de volgende punten voldoen:
De auto moet zijn voorzien van een ABS-remsysteem;
De caravan of aanhanger moet gekeurd worden;
De caravan of aanhanger moet voorzien zijn van:
- een oplooprem;
hydraulische schokdempers;
banden met de juiste Load-index; banden met een juiste snelheidscodering (letters H t/m Z in het kenmerk);
banden die niet ouder zijn dan 6 jaar - zie de laatste 2 cijfers achter het kenmerk DOT#### op de band;
een antislingerkoppeling, voorzien van E-keurmerk.
Heeft uw caravan of aanhanger geen antislingerkoppeling, dan geldt het volgende:
- Het maximaal beladen caravangewicht mag ten hoogste 80% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen;
Het maximaal beladen aanhangergewicht mag ten hoogste 110% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen.
Beschikt uw caravan of aanhanger wél over een antislingerkoppeling dan:
- mag het maximaal beladen caravangewicht ten hoogste 100% zijn van het ledig autogewicht (massa rijklaar);
mag het maximaal beladen aanhangergewicht ten hoogste 120% zijn van het ledig autogewicht (massa rijklaar).
Deze info komt van: TÜV NORD Mobilität GmbH & Co. KG
http://www.tuv-nord.com/en/mobiliteitsdiensten/tempo-100-108741.htmEen punt om je vw te laten keuren door de TUV in Nederland is plaatselijke BOVAG caravan dealer/garage... Kosten tussen de 150,-- en de 200,-- al na gelang wat de BOVAG garage er voor wenst te ontvangen vermeerderd met de TUV nl kosten.
Een andere optie is de keuring aan huis!!!! Deze word door de DEKRA gedaan. compleet met de sticker, en certificaat... kosten tussen de 150,-- en de 200,-- euro
De derde optie is de Do it Yourself optie...
Wat voor de grensstreek bewoners een tip is (van een bovag Caravan keur bedrijf gekregen) Doe het zelf!!!!
m.a.w. zoek even uit waar je TUV keuring in Duitsland kunt laten doen.
Op de gewenste/geplande dag vroeg uit de veren en naar het keurstation...in Duitsland... voor ong. 25 rennen ze even om je vouwwagen heen en kijken of je aan de eisen voldoet.
Zo ja, dan krijg wat papierwerk mee en moet je naar een keurings/inschrijvings kantoor (men verteld bij de TUV welke het dichtst bij is) vervolgens kost het je nog een paar gebroken tientjes voor de sticker en je certificaat en klaar is Klapkoare...
Al met al, als het zelf doet ben je driekwart goedkoper uit dan als je het laat doen....
Nu nog een adresje versieren voor betaalbare schokdempertjes en wat maatwerk voor de div. vouwwagens bedenken die "schijnbaar" geen schokdempertjes gemonteerd kunnen krijgen...
De bandjes... tja daar mag je zelf voor zorgen en de gestabiliseerde koppeling lijkt niet een echte noodzaak (scheelt toch 324 euro..)
Ik zie een bedrijfsmodel ontstaan...vanavond dus met schertsboek op schoot een basic universele schokdemper mount bedenken
heb al een paar ideetjes
Tot zover mijn relaas/geraaskal/idiootrie
Greets
Ad