Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Waterpompje  (gelezen 6385 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Carani

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 239
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Valley
Waterpompje
« Gepost op: maart 02, 2014, 11:24:20 pm »

We hebben vandaag een blik geworpen op het elektrische systeem in onze 'nieuwe' camp-let uit 1990. De stroom voor de waterpomp zit doorgelust op (naar wij vermoeden) de achterverlichting van de wagen. De wagen heeft nog een 7-polige stekker overigens. Heeft iemand hier enig idee hoe het er van origine in heeft gezeten? Ik had een batterij verwacht.

Daarnaast konden we ook niet zien hoe het koelkastje ooit heeft gefunctioneerd. Ik kan me overigens niet voorstellen dat het op deze leeftijd überhaupt nog werkt, misschien kunnen we het koeldeel er nog uithalen om zo het kastje beter inzetbaar te maken. Ik houd me aanbevolen voor tips :)
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Waterpompje
« Reactie #1 Gepost op: maart 02, 2014, 11:32:03 pm »

Dat ziet er inderdaad niet erg origineel uit. Naar mijn inziens ook niet zo lekkere combi om andere zaken aan te sturen met bedrading van de verlichting. Lijkt mij toch een zaak  die gescheiden moet blijven.
Gelogd

beatleenco

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Waterpompje
« Reactie #2 Gepost op: maart 09, 2014, 06:30:07 pm »

Ik denk dat men gebruik heeft gemaakt om de aardedraad van het kraantje op de aarde v/d achterlichten te laten lopen. Het zou kunnen dat als je de auto voor de Camplet zet en de stekker aansluit dat het kraantje dan ook werk. Op de accu v/d auto...maar dat is een gokje van mij.
Ik heb het als volgt gedaan met het kraantje: Een omvormer (220-12v) gekocht bij Obelink (+- 10,00 euro) en die in het kastje gemaakt waar eerst de batterijen zaten ( het printplaatje waar de baterijen zaten het ik gewoon laten zitten.) De omvormer wordt nu gewoon op de stroom haspel, waar ook de campingkoelkast en de avond verlichting op staat, aangesloten. Dat scheelt ieder jaar nieuwe baterijnen kopen want die kraan vreet die dingen op alsof het niets is.
De water jerrycan, ook de gasfles staan bij ons nu gewoon in de disselbak en blijven daar ook in. Heb leidingen onder het cassis gemaakt naar het keukentje. Als je wilt kan ik nog wel eens wat foto,s laten zien.

Groetjes Marcel
Gelogd

Carani

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 239
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Valley
Re: Waterpompje
« Reactie #3 Gepost op: april 08, 2014, 11:06:02 pm »

Tijdens ons testklapweekend was er geen ruimte meer in de auto voor een jerrycan, we hebben toen een opvouwbare gebruikt. En eigenlijk ging dat best wel goed.
De stoelen en tafel, die we op de heenweg in de auto hadden zitten, zitten nu meegeklapt dus dat scheelt wel extra ruimte in de auto, aan de andere kant hebben we voor een echte zomervakantie natuurlijk ook wat meer bagage  nodig dan voor een weekendje, dus het blijft de vraag of we later wel plek krijgen voor een jerrycan. En zonder jerrycan heeft dat heel pompje ook niet veel nut, dus voorlopig laten we het maar zo.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Waterpompje
« Reactie #4 Gepost op: april 20, 2014, 03:05:32 pm »

Ik heb onze antieke Camplet koelkast (made in west Germany, ja ja) voorzien van een nieuw binnenwerk. De koeler die er in zat maakte zo'n gruwelijke herrie, dat ding was aan de andere kant van het huis te horen. Het is een Peltier-kast, dus daar kan weinig aan kapot. 2 onderdelen zijn slijtagegevoelig: de koelfanmotor en in de warme zijde van het koellichaam de thermische zekering. Ik denk dat veel mensen hun kast weggemikt hebben omdat deze laatste stuk was. Probleem is dat de koelvin minder gaat werken, het koellichaam kan zijn warmte niet kwijt en de thermische zekering (voor eenmalig gebruik) klapt eruit. Ik heb de thermische zekering vervangen door zo'n onderdeel: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/507891/Temperatuurbewaking-TB05-BB5D-90-Uitschakelpunt-5-90-C-1-NC250-VAC5-A?ref=searchDetail Bij problemen schakelt deze uit, na afkoeling weer in. Verder heb ik boven en onder de warmtewisselaar 4 40mm ultrastille PC fans gezet in push-pull opstelling naar beneden toe, richting de alumnium uitlaat aan de achterzijde en achterop de kast een ultrastille 100 mm koeler in push-opstelling. Ik heb even geexperimenteerd met een thermosstaat achter het koellichaam (Grote fan draaide langzaam bij een lage T), maar dat maakte weinig verschil. Die is er dus weer uit. Kast koelt perfect en is muisstil. De laagste T tot nu toe was 5,5 graden bij een buitenT van 21 graden. Verder heb ik een extra draadje naar voren gelegd met een sigarettenplug en accubewaker waarmee ik hem, afzonderlijk van de 7 polige plug, op de autoplug in de kofferbak kan aansluiten. In het metaalpaneel aan de zijkant van de keuken heb ik een driestandenschakelaar gemaakt waarmee ik de stroomvoorziening kan omschakelen tussen die autovoeding, een in de keuken ingebouwde, gestabiliseerde 12V voeding (op de foto naast de kast te zien) of helemaal uit. Op die manier draait het kastje onderweg, schakelt hij vanzelf af als de accuspanning onder de 11,5V komt en kan hij op de camping met een druk op de knop verder op de 230.
« Laatst bewerkt op: april 20, 2014, 03:11:26 pm door sanderv »
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Waterpompje
« Reactie #5 Gepost op: april 20, 2014, 04:33:33 pm »

Petje af.  WW
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Waterpompje
« Reactie #6 Gepost op: april 20, 2014, 06:57:57 pm »

Handig gedaan :)
Mag ik vragen waarom je dan een extra draad hebt gebruikt naar de kofferbak, in plaats van een dertienpolige stekker te gebruiken?
Of is de auto nog zevenpolig uitgevoerd?
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Waterpompje
« Reactie #7 Gepost op: april 20, 2014, 08:25:07 pm »

Ja, onze beide auto's zijn nog 7-polig, evenals onze fietsendrager en onze geremde enkelasser. Bovendien lenen we het spul vaak uit en tot nu toe blijken onze meeste vrienden ook nog 'gewoon' 7-polig te hebben. Op dit moment is het dus nog niet zo interessant om alles om te bouwen. Dat komt nog wel als onze trouwe beestjes ooit niet meer reparabel zijn. Maar ja, dat is het nadeel als je het meeste zelf kunt maken: je komt nooit van je oude spullen af :)
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Waterpompje
« Reactie #8 Gepost op: april 20, 2014, 08:37:07 pm »

Overigens om de eerste vraag van TS te beantwoorden: van origine had de camplet een accubakje met twee van die grote 6V batterijen in serie tbv het elektrische waterpompje. Dat bakje zat in de keukenkast tegen het linkerachterlicht aan.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Waterpompje
« Reactie #9 Gepost op: april 20, 2014, 08:38:47 pm »

Gelogd

Carani

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 239
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Valley
Re: Waterpompje
« Reactie #10 Gepost op: juli 04, 2014, 08:00:56 pm »

Sander, ik had je reactie gemist. Bedankt voor de uitgebreide uitleg en foto's. Het ziet eruit als knutelwerk boven mijn niveau... ik heb niet zo'n verstand van electrische apparatuur.

We hebben op onze twee proefklapweekenden een opvouwbaar jerrycannetje-met-tapje gebruikt, dat ging eigenlijk ook prima, dus het kraantje laten we voor wat het is.

Het koelkastje weer aan de praat krijgen zou mooi zijn. Maar hoe haal je het koelkastje er eigenlijk uit? Ik heb gekeken maar kon zo snel niets vinden. Misschien kan ik hem, als ik hem eruit krijg, na deze vakantie eens bij mijn vader stallen, die houdt wel van knutselen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Waterpompje
« Reactie #11 Gepost op: juli 04, 2014, 11:40:45 pm »

Koelkast zit bij ons gewoon vast met vier schroeven, twee links en twee rechts door de polyesther heen.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal