Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: ervaringen Jametic panorama  (gelezen 32930 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

danny060473

  • Gast
Re: ervaringen Jametic panorama
« Reactie #60 Gepost op: september 02, 2014, 04:22:40 pm »


Ik zit toch nog te worstelen met opzetten.

Als we de zijkant hebben uitgeklapt en naar voren de boog hebben gedaan, beginnen de vragen.

Als je de zijstukken eerst spant, krijg je dat het midden 'achterblijft', waardoor het framedeel voor het zetten van de voortentnokstang (deze gaat over de twee hoge framedelen van de slaaptenten heen, tegelijk de nok van de tent). Dit dus gewijzigd in eerst dit deel monteren vóór je de zijkanten spant.

Eén afwijking op de instructie getackeld, maar dan loop ik tegen het volgende aan.

Je kan de zijstukken omhoog schuiven, zodat je meer ruimte krijgt in de voortent, maar dan wordt de spannende werking tegengesteld aan het omhoog houden van het achterste gedeelte van de tent, met gevolg dat de slaapcabines achter lager worden en de voorkant ook lijkt te zakken. Allemaal niet mooi dus...

Hoe dit op te vangen, heb ik nog niet kunnen ontdekken, hoe ik ook puzzel op de spullen.

Morgen zoeken we een mooier plekje en ik denk erover de zijstangen van onderaan te laten blijven lopen, dit lijkt een betere constructie.

Nu ben ik natuurlijk benieuwd of ik de enige ben, die hier op zit te puzzelen, dit geldt denk ik voor meer modellen, die opzij en naar voren klappen.

Wie herkent dit dus en heeft de beste truuk voor opzetten?

Alvast dank!

Wij lieten de zijstangen onderop zitten tot we rondom alle haringingen hadden geslagen, dan zijstokken omhoog en afspannen. Wagen heeft altijd mooi strak gestaan!
Gelogd

vendome95

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • Merk Vouwwagen: Jamet jametic rondo xl vervat outdoor special 2011
Re: ervaringen Jametic panorama
« Reactie #61 Gepost op: september 02, 2014, 04:54:39 pm »

Klopt. Als je de zijstokken eerder omhooig zet, zakt de achterkant inderdaad in. Pas als je helemaal klaar bent met opzetten moet je de zijstokken omhoog doen. Dan gaat het goed.
Gelogd

roelof

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 25
  • Merk Vouwwagen: Jamet panorama 2014
Re: ervaringen Jametic panorama
« Reactie #62 Gepost op: september 02, 2014, 06:17:01 pm »

Geweldig, direct al twee antwoorden! Bedankt!

Ontspanden jullie de zijstokken nog bij het verplaatsen, of lieten jullie de spanning erop?
Of is het zelfs beter (je forceert niets) om de stokken eerst te ontspannen want je spant toch opnieuw af?

Klinkt allemaal onwennig, maar heb er al een paar uur puzzelen opzitten, dus doe het morgen graag ineens goed (dan gaat het eindelijk snel).

Ik ben zelf nu tot de volgende opzet volgorde gekomen:
  • Na uitklappen van de bedden de boog omdraaien, vastzetten, verlengstukken monteren en alles inritsen
  • Na openklappen framedeel voortentnokstang zetten
  • Voorkant inritsen (nu nog laag), evt luifel al aanritsen
  • zijstokken spannen en middenstok boven spannen
  • Nu kapstok met rare bedkoppeling (nieuwere modellen) monteren en spannen, deze niet te hoog, anders loopt de tent weer vanuit een punt af naar de zijkanten
  • Beginnen met van achteren af spannen, tot aan het midden
  • Nu grondzeil erin ritsen en met haringen straktrekken
  • nu voortentstok spannen en zijbogen spannen
  • Nu gehele tent afspannen en als laatste dus zijstokken verhogen
Ik hoor graag als ik hem nu goed doorheb, nogmaals dank voor jullie meedenken!
Gelogd

danny060473

  • Gast
Re: ervaringen Jametic panorama
« Reactie #63 Gepost op: september 02, 2014, 07:40:42 pm »

Middenstok boven deed ik als allerlaatst. Soms vergat ik hem zelfs, twijfel of hij tijdens gewoon weer echt nodig is. Bij regenval zeker wel tbv afwatering
Gelogd

vendome95

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • Merk Vouwwagen: Jamet jametic rondo xl vervat outdoor special 2011
Re: ervaringen Jametic panorama
« Reactie #64 Gepost op: september 02, 2014, 07:57:16 pm »

Volgens mij plaatsen wij ook eerst de garderobestang en daarna pas de middenstang. Zonder de garderobestang is de afstand tussen de buizen ook niet goed volgens mij, waardoor je die middenstang lastig kunt plaatsen.

Wij ritsen ook eerst het grondzeil erin voordat we helemaal afspannen. Als we dit niet deden vonden we het lastig om te zien hoe de tent schuin wegloopt aan de voorkant.

Ik denk dat wij het qua volgorde zo doen.


Ik ben zelf nu tot de volgende opzet volgorde gekomen:
  • 1 Na uitklappen van de bedden de boog omdraaien, vastzetten, verlengstukken monteren en alles inritsen
  • 2 Na openklappen framedeel - 6 voortentnokstang zetten
  • 3 Voorkant inritsen (nu nog laag), evt luifel al aanritsen
  • 4 zijstokken spannen - 6 middenstok boven spannen
  • 5 Nu kapstok met rare bedkoppeling (nieuwere modellen) monteren en spannen, deze niet te hoog, anders loopt de tent weer vanuit een punt af naar de zijkanten
  • 9 Beginnen met van achteren af spannen, tot aan het midden
  • 7 Nu grondzeil erin ritsen en met haringen straktrekken
  • 8 nu voortentstok spannen en zijbogen spannen
  • 9 Nu gehele tent afspannen en- 10 als laatste dus zijstokken verhogen
Ik hoor graag als ik hem nu goed doorheb, nogmaals dank voor jullie meedenken!
Gelogd

elenp

  • Gast
Re: ervaringen Jametic panorama
« Reactie #65 Gepost op: september 02, 2014, 08:14:04 pm »

Inderdaad met de schuine stokken omhoog schuiven even de spanning eraf halen met de snelspanners. Als ze horizontaal omhoog zijn weer op spanning zetten. Staat ook zo in de gebruiksaanwijzing...
Gelogd

elenp

  • Gast
Re: ervaringen Jametic panorama
« Reactie #66 Gepost op: september 02, 2014, 08:16:04 pm »

Je kan /mag ze ook schuin laten zitten,  zitten ze alleen voor het raam. Ik zag trouwens dat bij een oud model Jametic die zijstokken absoluut niet omhoog konden...
Gelogd

vendome95

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • Merk Vouwwagen: Jamet jametic rondo xl vervat outdoor special 2011
Re: ervaringen Jametic panorama
« Reactie #67 Gepost op: september 02, 2014, 08:56:17 pm »

Je kan /mag ze ook schuin laten zitten,  zitten ze alleen voor het raam. Ik zag trouwens dat bij een oud model Jametic die zijstokken absoluut niet omhoog konden...

Alleen bij de rondo/panorama kunnen ze omhoog, bij alle andere jametics niet. Als wij op doorreis zijn laten we ze ook schuin voor een enkele overnachting, maar dan stoot ik toch steeds mijn hoofd er tegen aan.
Gelogd

elenp

  • Gast
Re: ervaringen Jametic panorama
« Reactie #68 Gepost op: september 02, 2014, 09:00:12 pm »

Oké, weer wat geleerd.  :-)  Ik vind het trouwens heerlijke stangen om handdoeken over te hangen :drogen lekker snel zo als het buiten regent.
Gelogd

roelof

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 25
  • Merk Vouwwagen: Jamet panorama 2014
Re: ervaringen Jametic panorama
« Reactie #69 Gepost op: september 02, 2014, 09:19:37 pm »

Volgens mij plaatsen wij ook eerst de garderobestang en daarna pas de middenstang. Zonder de garderobestang is de afstand tussen de buizen ook niet goed volgens mij, waardoor je die middenstang lastig kunt plaatsen.

Wij ritsen ook eerst het grondzeil erin voordat we helemaal afspannen. Als we dit niet deden vonden we het lastig om te zien hoe de tent schuin wegloopt aan de voorkant.

Ik denk dat wij het qua volgorde zo doen.


Geweldig deze reacties, ik ga morgen met een geruster gemoed de verhuizing in.

Reden dat ik de kapstok later doe, is dat ik deze gelijk wil zetten met de buitenkant en dan moeten de zijstangen al gespannen zijn. Maar het bovenstuk met die rothaakjes wil onder spanning er niet meer op. Grootste probleem met dit onderdeel is juist de spanning van de zijstangen, dus die doe ik vroeger en dan is het geen probleem, je drukt de stangen ook zo uit elkaar.
Ik weet niet wie het in dit topic riep, maar het uitgeklapte deel moet wel waterpas staan en daar ben ik sinds die opmerking extra op gaan letten: dan is het bovenstuk niet meer moeilijk te monteren, mits er geen druk van de zijkanten is.

Met alle tips hierboven, ga ik er zeker uitkomen, toch leuk dat dit forum er is!

Ik kijk trouwens nu omhoog en zie diverse zaken te drogen hangen, we hadden nog geen waslijn opgehangen, zijn nu vier dagen onderweg! Gebeurd dus meer.

Iemand trouwens nog tegen gekomen dat de ritstrekker die de luifel moet verbinden, (rechtsonder als je voor de tent staat) gaten slaat in het plasticdoek er naast, ik heb nu al 2 setjes met gaatjes, ik ga dit nog melden bij De Wit...
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: ervaringen Jametic panorama
« Reactie #70 Gepost op: september 02, 2014, 09:34:08 pm »

Daar ga je dus de fout in, met die garderobestang.

Na klapperdeklap staan de twee buizen schuin omhoog op de 1e klikker.
Vervolgens plaats je de garderobestang waarbij je zirgt dat deze horizontaal en vertikaal mooi gespannen is.
De driehoek opleggen en de middelste stang en staander plaatsen.
Gronzeil inritsen en goed positioneren en de 4 haringen slaan.
Boogluifel mooi op spanning en op zijn plek zetten. Uiteraard met alle ritsen dicht.
Tent afspannen. Ik begin in het midden en werk naar voren en naar achteren toe.
Vervolgens de schuine buis over de klikker heen en omhoog brengen. Uitschuiven en op spanning zetten.
Hij staat dan echt retestrak!
« Laatst bewerkt op: september 02, 2014, 09:36:23 pm door TallGuy212 »
Gelogd

roelof

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 25
  • Merk Vouwwagen: Jamet panorama 2014
Re: ervaringen Jametic panorama
« Reactie #71 Gepost op: september 03, 2014, 08:21:41 pm »

... En hij staat retestrak!

Heel erg blij met jullie bijdragen, dit heeft mij echt geholpen!
Dank dus!

Ik had weliswaar wel andere leermomenten vandaag, zet hem nooit meer te dicht tegen de kant van de kampeerplek, de boog kwam in de struiken...

Omdat de grond zowel afloopt, als scheef is, was dit een dure twee keer afstellen, die krikjes zijn enorm stroef, vraag mij af of die een klodder vet mogen gebruiken.

Hierdoor van 11 tot vier bezig geweest, ik weet nu wel hoe ik de wagen waterpas moet maken (nu ook ontdekt dat het uitgeklapte bed te weinig gaatjes in de stangen heeft, ik heb moeten graven om ook die pas te krijgen.

Maar dan krijg je wat terug, een heerlijk strakke tent en verbazingwekkend lang gewacht met afspannen (pas toen de voorbogen gerekt waren na het inritsen van het grondzeil), topwagen en een goede ervaring rijker over waterpas zetten! Nu de luifel ook afgewerkt en het is een genot om alle ruimte te zien en ervaren!

Nogmaals dank dus voor de hulp, ik ga er eentje op drinken!
Gelogd

danny060473

  • Gast
Re: ervaringen Jametic panorama
« Reactie #72 Gepost op: september 03, 2014, 08:28:07 pm »

Veel plezier, en drinkse
Gelogd

Maarten77

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 60
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama Easy Access
Re: ervaringen Jametic panorama
« Reactie #73 Gepost op: mei 21, 2015, 03:11:29 pm »

Wij zijn met de hemelvaart voor het eerst weggegaan met onze nieuwe Jametic Panorama. Een lekker lang weekend kamperen op Boscamping de Langeloerduinen in Norg. Een fijne camping waar we in het verleden wel vaker zijn geweest.
Alles bij elkaar is het erg goed bevallen. Helaas wel wat verkouden en de nachten waren ook wat fris. Daardoor slipe ons zoontje niet zo goed in zijn eigen bedje. Uiteindelijk maar tussen ons in genomen. Dat ging goed.
Het opzetten ging na een beetje puzzelen uiteindelijk redelijk eenvoudig. Toch jammer dat er niet iets van een handleiding bij zit. Een plaatjes van de buizenconstructie is alles waar je het mee moet doen. (En de handleiding die hier op het forum staat natuurlijk vergeten...). Maar goed, uiteindelijk ging het allemaal prima. Ok, hij stond misschien nog niet helemaal strak maar dat komt over een paar weken wel als we richting Duitsland en Italië gaan.

Het easy access systeem is ons erg goed bevallen. Die maakte het inpakken bij ons voor de deur erg eenvoudig.
Daarnaast zijn we erg blij met de zee van ruimte in de voortent. Flink meer dan we gewend waren in onze tent. Het inritsbare kuipzeil bevalt goed en ook het panoramadak vonden we erg fijn. Daarmee krijg je toch heel wat licht in je tent, ook als het wat minder weer is. De bedden bevallen ook prima. Stuk comfortabeler dan op een matje in de tent!  :)

Toch ook twee minpuntjes. Zijn al eerder genoemd geloof ik:
- De pootjes onder het uitklapbed kunnen alleen langer gemaakt worden. Korter is er niet bij. En dat was bij ons juist net iets nodig om het bed waterpas te krijgen. Aangezien er niet veel gewicht op dit bed zou komen hebben we de pootjes daar waar nodig maar iets in de grond gedrukt (zonder plankje eronder) zodat het bed in ieder geval waterpas stond. Volgende keer wat beter op letten bij het plaatsen van de wagen.
- Wij hebben de grote jamet disselbak op de wagen en daardoor is het niet goed mogelijk de tent netjes af te spannen. Het doek schuurt al snel langs de hoeken van de disselbak. Ik moet nog even uitvogelen hoe ik dit het netste kan doen.




Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: ervaringen Jametic panorama
« Reactie #74 Gepost op: mei 21, 2015, 03:15:32 pm »

ziet er mooi uit hoor!
Gelogd
Adventure Awaits
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal