Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Wielen onder keuken  (gelezen 18723 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Wielen onder keuken
« Gepost op: april 13, 2014, 10:18:34 am »

Nu de Dakota is verkocht en wij wachten op onze nieuwe Panorama ben ik wederom op zoek naar wielen voor onder de keuken. Voor de Dakota had ik nieuwe pootjes gekocht op Marktplaats, maar die hadden naar mijn mening twee nadelen:

1. Geen veiligheidspal waardoor het risico bestond dat ze tijdens het rijden naar beneden zakten;
2. Met 75mm vond ik de wielen wat klein en door het formaat waren ze ook wat lastiger op de rem te zetten (ik heb schoenmaat 49).

Dus toch op zoek naar wat anders met de volgende wensen:

1. Aanpassing van bestaande pootjes, dus het handhaven van de huidige klikkertjes voor het borgen van de poot;
2. Wielen van 125mm

Al zoekende kwam ik op deze website uit: http://www.wielenoutlet.nl/

De wielen die ik heb uitgezocht zijn cateringwielen van 125mm, geremd met een centraal gat M10.


Om deze nu vast te zetten in de standaard pootjes, ga ik vierkante expanders gebruiken waardoor je de wielen rechtstreeks onder de poten kunt bouten met een M10 bout.


Helaas weet ik de binnenmaat van de pootjes niet dus moet ik nog even wachten met bestellen, maar ik zal jullie op de hoogte houden. Er zijn ook ronde expanders, dus volgens mij moet je voor elke klapper met keuken een oplossing kunnen vinden.
Gelogd

RonvanTilburg

  • Gast
Re: Wielen onder keuken
« Reactie #1 Gepost op: april 13, 2014, 01:19:00 pm »

Ben je niet bang dat de lagers snel vol zand en andere troep komen? Hou zeker deze topic in de gaten als het werkt is het een goed oplossing
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Wielen onder keuken
« Reactie #2 Gepost op: april 13, 2014, 01:36:04 pm »

Ik had het heel simpel gedaan. 2 blokwielen van de action voor 85 cent per stuk. Zijn wel van die met een plateau 4 kant er op. Minder fraai misschien. Daar had ik 4 kant RVS koker opgelast wat dezelfde binnen maten had als de poten van de keuken. Gat er in voor de klikkers en klaar. werkte  prima, alleen geen rem. Maar die was ook niet nodig. Ik kruide de keuken alle kanten op, ging vrij gemakkelijk. Simpel en goedkoop.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

peremaki

  • Gast
Re: Wielen onder keuken
« Reactie #3 Gepost op: april 13, 2014, 07:24:35 pm »

Ben je niet bang dat de lagers snel vol zand en andere troep komen? Hou zeker deze topic in de gaten als het werkt is het een goed oplossing
Wij hebben bij onze arizona standaard wieltjes onder de keuken. Wij willen kijken of we tijdens de rit iets beschermends om de wielen te doen, om vuil en zand in de lagers te voorkomen. Tijdens het kamperen is het niet te voorkomen denk ik.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Wielen onder keuken
« Reactie #4 Gepost op: april 13, 2014, 07:38:09 pm »

Wij willen kijken of we tijdens de rit iets beschermends om de wielen te doen, om vuil en zand in de lagers te voorkomen. Tijdens het kamperen is het niet te voorkomen denk ik.
Er zijn afgesloten lagers waar nagenoeg geen vuil in komt. Maar dat betreft vooral de  wiellagers zelf. De rollagers van zwenkwielen liggen vrijwel altijd open en zijn dus ook snel vuil. En die krijg je niet makkelijk schoon omdat de lagers niet uit elkaar kunnen.
Om die reden ben ik ook geneigd om de oplossing van jellejawa beter te vinden. Om een keuken te verslepen heb je tenslotte niet meer dan 2 bokwielen aan de ene kant en een lange greep aan de andere kant van de keuken nodig.

Volgens mij zijn zwenkwielen voor dit doel dan ook eerder lastig dan handig en maken het geheel instabiel. Met name omdat de wielen (en daarmee de steunpunten) nooit recht onder de poten staan.
« Laatst bewerkt op: april 13, 2014, 07:40:09 pm door Frankie »
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Wielen onder keuken
« Reactie #5 Gepost op: april 13, 2014, 07:49:40 pm »

De 4 zwenkwielen onder de vorige keuken voldeden prima, al vroeg ik soms af of 2 niet voldoende zou zijn. Wil dit keer wel grotere wielen, want dat rolt makkelijker. En de stabiliteit is prima want de zwenkwielen zijn zo geblokkeerd. Bijkomend voordeel is overigens de hoogtewinst, want met mijn lengte is dat wel lekker.

Overzetpootjes voel ik overigens niets voor, wil gewoon pootjes losklikken en rollen.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Wielen onder keuken
« Reactie #6 Gepost op: april 13, 2014, 08:20:40 pm »

En de stabiliteit is prima want de zwenkwielen zijn zo geblokkeerd.
Tuurlijk. Maar dat kunnen blokkeren heeft weinig te maken met de stabiliteit. Punt is dat bij een zwenkwiel de verticale  kracht die op de poot werkt, niet recht boven de as van het wiel zit. Dat is minder erg als de vloer vlakker is. Zoals bij een RVS keukentrolley. Bij een vouwwagenkeuken is e.e.a. vanwege de structuur van de ondergrond relatief ongunstig.
Bijkomend voordeel is overigens de hoogtewinst,
Die bereik je ook met bokwielen.


Gelogd

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: Wielen onder keuken
« Reactie #7 Gepost op: april 13, 2014, 08:24:34 pm »

Ik ben niet zo handig en heb er wielen onder laten zetten door een mannetje van marktplaats. Dat was uiteraard wel veel duurder, maar erg netjes gedaan. Het zijn ook standaard zwenkwieltjes, die bevestigd zijn op de bestaande poten van de keuken. Volgens mij heeft hij een klein stukje van de poten afgezaagd en op de een of andere manier die zwenkwieltjes vastgemaakt. Ik vind 4 wieltjes wel handiger. Van vuil van het rijden heb ik in die paar jaar nog niets gemerkt. En ja, ik met de wieltjes echt op de rem zetten anders rolt die keuken alle kanten op.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Wielen onder keuken
« Reactie #8 Gepost op: april 13, 2014, 08:35:14 pm »

En ja, ik met de wieltjes echt op de rem zetten anders rolt die keuken alle kanten op.
Klopt. Maar juist als je twee poten zonder wielen hebt en twee poten met bokwielen heb je geen rem nodig.
Gelogd

Henk CC

  • Gast
Re: Wielen onder keuken
« Reactie #9 Gepost op: april 13, 2014, 09:17:04 pm »

Ik heb bij  de keuken van een Jamet vielen er onder gemaakt. Bij de bouwmarkt vierkante tafel pootjes gekocht met een vierkant montageplaat.  De tafelpootjes zijn in diverse hoogten te verkrijgen. De wielen op de montageplaat van de tafelpoten gemonteerd met boutjes en moertjes. Wel even kijken of de montageplaat een zelfde maat heeft als de montageplaat van de wielen. De rubber dop aan de onderzijde verwijderen, en de poot van de keuken erin zetten. Ook heb ik voor wat steviger uitvoering wielen gekozen bij de bouwmarkt, 2 met rem en 2 zonder maar wel met een zwenkwiel  uitvoering.  Ik deed de wielen terplekken onder de poot. Wat de kosten waren weet ik niet meer maar ik meen dat de wielen ongeveer €10.00 waren en de pootjes iets van €7.50 per stuk ook afhankelijk van de hoogte. Misschien wat duurder maar wel goed kwaliteit. Ik had een gaatje geboord in de tafelpoot en de poot van de keuken en een splitpen erin om te voorkomen dat de poot met wiel er onderuit zou vallen.
Henk
Gelogd

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: Wielen onder keuken
« Reactie #10 Gepost op: april 13, 2014, 11:04:42 pm »

Klopt. Maar juist als je twee poten zonder wielen hebt en twee poten met bokwielen heb je geen rem nodig.
Ja, maar ik vind het juist zo handig, vier zwenkwielen. Dan kun je het keukentje alle kanten oprijden en hoef je niet te tillen, wat met de kleine, dunne handgreepjes van de trigano (en volgens mij is dat bij de Jamet hetzelfde) geen pretje is. Bovendien zijn het vrij dunne uitschuifpootjes en is de keuken erg zwaar, ik vraag me af of het niet wat ontzet raakt als je de keuken als een soort kruiwagen gaat rijden. Wel weer opletten dat de keuken niet omvalt als je gaat rijden, het is nogal topzwaar.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Wielen onder keuken
« Reactie #11 Gepost op: april 14, 2014, 06:20:27 am »

Klopt. Maar juist als je twee poten zonder wielen hebt en twee poten met bokwielen heb je geen rem nodig.
En zo had ik het ook gemaakt. Je moet de keuken ook heel goed vasthouden bij het verrijden zoals je al aangeeft. Ligt zo op de kant, met alle schade van dien. Met zwenkwielen moet je daar ook goed op letten. Ik kon de wielen tijdens transport er zo afklikken en er weer op klikken op de camping. Ze waren me te lang om tijdens rijden te laten zitten.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Wielen onder keuken
« Reactie #12 Gepost op: april 14, 2014, 12:04:36 pm »

Tuurlijk. Maar dat kunnen blokkeren heeft weinig te maken met de stabiliteit. Punt is dat bij een zwenkwiel de verticale  kracht die op de poot werkt, niet recht boven de as van het wiel zit. Dat is minder erg als de vloer vlakker is. Zoals bij een RVS keukentrolley. Bij een vouwwagenkeuken is e.e.a. vanwege de structuur van de ondergrond relatief ongunstig. Die bereik je ook met bokwielen.

Dat kun je als nadeel, maar ook als voordeel zien. Ik zet de zwenkwielen altijd met een tikkie van mijn maatje 49 in de gewenste richting, in dit geval naar buiten. Hierdoor neemt de stabiliteit zelfs toe omdat je de basis hiermee groter maakt.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Wielen onder keuken
« Reactie #13 Gepost op: april 14, 2014, 01:02:55 pm »

wat met de kleine, dunne handgreepjes van de trigano (en volgens mij is dat bij de Jamet hetzelfde) geen pretje is. Bovendien zijn het vrij dunne uitschuifpootjes en is de keuken erg zwaar
Daar zit wat in. Ik heb bij Erica naar een paar keukens staan kijken en e.e.a. is inderdaad allemaal niet al te degelijk uitgevoerd. Dat kan een reden zijn om het niet te doen. Niettemin wordt de zijwaartse kracht op de poten bij verplaatsen op ruw terrein c.q. gras toch vooral bepaald door de diameter van de wielen.
Gelogd

Veek

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 67
  • Merk Vouwwagen: Jamet Dakota 2014
  • Als ge ni kunt klappen dan moete zwijgen😃
Re: Wielen onder keuken
« Reactie #14 Gepost op: juni 17, 2015, 10:36:49 pm »

Nu de Dakota is verkocht en wij wachten op onze nieuwe Panorama ben ik wederom op zoek naar wielen voor onder de keuken. Voor de Dakota had ik nieuwe pootjes gekocht op Marktplaats, maar die hadden naar mijn mening twee nadelen:

1. Geen veiligheidspal waardoor het risico bestond dat ze tijdens het rijden naar beneden zakten;
2. Met 75mm vond ik de wielen wat klein en door het formaat waren ze ook wat lastiger op de rem te zetten (ik heb schoenmaat 49).

Dus toch op zoek naar wat anders met de volgende wensen:

1. Aanpassing van bestaande pootjes, dus het handhaven van de huidige klikkertjes voor het borgen van de poot;
2. Wielen van 125mm

Al zoekende kwam ik op deze website uit: http://www.wielenoutlet.nl/

De wielen die ik heb uitgezocht zijn cateringwielen van 125mm, geremd met een centraal gat M10.


Om deze nu vast te zetten in de standaard pootjes, ga ik vierkante expanders gebruiken waardoor je de wielen rechtstreeks onder de poten kunt bouten met een M10 bout.


Helaas weet ik de binnenmaat van de pootjes niet dus moet ik nog even wachten met bestellen, maar ik zal jullie op de hoogte houden. Er zijn ook ronde expanders, dus volgens mij moet je voor elke klapper met keuken een oplossing kunnen vinden.

Welke binnenmaat van expander heb je nu gebruikt. Ik krijg trouwens dat zwart voetje er ook ni zomaar uit. Ik durf er niet direct met iets op te wringen of slaan...
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal