Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Omvormer  (gelezen 5894 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wammus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 121
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte windforce
Omvormer
« Gepost op: mei 25, 2014, 02:41:54 pm »

Wij hebben sinds kort een kyte windforce. Voor het opblazen van de tent hebben we ongeveer 10 minuten stroom nodig (7 ampere continue en een piek van 9). Op veel campings hebben we 6 ampere dus te kort. Nu kunnen we hem ook heel gemakkelijk met de hand opzetten maar gelet op onze zwakke ruggen doen we dat liever niet en zeker met het inklappen is het een uitkomst.

Nu dacht ik een omvormer te kopen en deze op de accu van de wagen aan te sluiten. Heeft iemand ervaring hiermee? Of zou dat kunnen zonder al te veel problemen. Of staat mijn tent wel na 5 minuten maar kan ik hierna gaan lopen met een lege accu.

Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Omvormer
« Reactie #1 Gepost op: mei 25, 2014, 03:21:24 pm »

Wij hebben sinds kort een kyte windforce. Voor het opblazen van de tent hebben we ongeveer 10 minuten stroom nodig (7 ampere continue en een piek van 9). Op veel campings hebben we 6 ampere dus te kort. Nu kunnen we hem ook heel gemakkelijk met de hand opzetten maar gelet op onze zwakke ruggen doen we dat liever niet en zeker met het inklappen is het een uitkomst.

Nu dacht ik een omvormer te kopen en deze op de accu van de wagen aan te sluiten. Heeft iemand ervaring hiermee? Of zou dat kunnen zonder al te veel problemen. Of staat mijn tent wel na 5 minuten maar kan ik hierna gaan lopen met een lege accu.
Als je (laten we even een marge nemen) 8 ampere nodig hebt bij 230 Volt, dan moet de omvormer ten eerste pakweg 2000 Watt continue/2500 Watt piek  kunnen genereren. Dat betekent dat er primair 153 Ampere gaat lopen. Dat vergt een hele, hele dikke kabel als je niet wilt dat-ie warm loopt. Maar bij bijvoorbeeld de Wit hebben ze die handel. (Wordt met name voor Campers gebruikt, dus vind je daar op op de camper/caratsjoe accessoire afdeling. Kleine gebouw aan de overkant).  Maar daarnaast heb je ook nog eens een hele korte afstand tot je auto nodig om verlies tegen te gaan (spanningsval).

De volgende calculatie klopt niet helemaal, want ontlaadcurves zijn niet lineair en niet elke akku is geschikt voor elke stroomafname, maar met een hele erge natte vinger en een hele grote slag om de arm, kun je dan stellen dat bij een dergelijke stroom, een 80 Ah akku in een half uur tot de bodem leeg (en waarschijnlijk kapot) is.
Je trekt met die Windforce je autoakku echter 'slechts' voor (minimaal) pakweg eenderde leeg. (160 A * 1/6 u = 24 Ah, waarbij ik een gemiddelde autoakku op 80 Ah hou ) Na 10 minuten is de akku dus voor 24/80 = 1/3 leeg.

Volgens mij is met enige regelmaat in tien minuten je auto-akku voor eenderde leegtrekken geen echt goed idee als het gaat om de levensduur. Autoakku's zijn gemaakt om vol te blijven en een korte piekstroom te leveren. Tractiebatterijen kunnen een behoorlijke stroom leveren gedurende langere tijd en mogen ook verder ontladen worden, voor zover ik weet, maar kunnen op hun beurt weer geen hele grote piekstromen leveren.

Persoonlijk zou ik daarom, om altijd 100% zeker van m'n zaak te zijn, eerder een (geschikte) 90 Ah akku kopen (volgens mij moet dat dan een zgn tractiebatterij zijn, maar specialisten zullen dat beter weten) en die met een omvormer en een lader in de disselbak monteren. Dan kun je vrolijk je tent opblazen en daarna in alle rust de akku weer bijladen zonder dat je in angst hoeft te zitten dat je na het opzetten van je klapper geen boodschappen meer in het dorp kunt doen. Een dergelijke optie biedt zelfs de mogelijkheid om uit te gaan van een 24 Volt akku en een 24 Volt omvormer, zodat je de kabels aan de primaire kant wat beschaafder kunt houden.
Laat je echter wel adviseren door een echte akkuspecialist. Akku's hebben diverse specificaties en één onderdeel daarvan  behelst de verhouding tussen de maximum stroom en de capaciteit van de akku. Die is van belang voor het gebruik.

Je kunt met een dergelijke configuratie op diezelfde camping na een nachtje bijladen de volgende ochtend ook weer probleemloos inklappen met de Windforce.  I:
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2014, 03:30:51 pm door Frankie »
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Omvormer
« Reactie #2 Gepost op: mei 25, 2014, 04:57:32 pm »

Poeh de opsomming van Frankie lezende zal het geen goedkoop grapje worden om een omvormer met accu te plaatsen. Valt me al met al wel wat tegen dat HK er geen rekening mee heeft gehouden dat er op campings vaak minder dan 10A beschikbaar is. Zou een lichtere compressor met wat minder vermogen een optie kunnen zijn? Ook zijn er vermogens begrenzers te verkrijgen die het opgenomen van de compressor beperkt binnen een vooraf ingesteld maximum, maar dan moet de elektromotor van je compressor hier wel tegen kunnen
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Omvormer
« Reactie #3 Gepost op: mei 25, 2014, 05:10:20 pm »

Als ik dit verhaal lees dan is de nieuwe windforce een prachtig theoretisch ontwerp maar in de praktijk, helaas niet altijd uitvoerbaar zonder de nodige extra investeringen. Dus dat wordt met een reuze voetpomp of extra geld uitgeven de vw opblazen.
Gelogd

Richard

  • Gast
Re: Omvormer
« Reactie #4 Gepost op: mei 25, 2014, 05:13:58 pm »

Minimaal een staplaats met 10 ampere stroom.. of illegaal aftappen van je buurman (caratjoe)  >:(
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Omvormer
« Reactie #5 Gepost op: mei 25, 2014, 05:43:54 pm »

Poeh de opsomming van Frankie lezende zal het geen goedkoop grapje worden om een omvormer met accu te plaatsen.
De vraag is wat 'goedkoop' is. Ik denk dat alles bij elkaar tussen de 350 en 500 Euro kost, afhankelijk van de vraag of je de lader wellicht al hebt. Ik zou denken dat dat voor iemand die een fonkelnieuwe HK met windforce gekocht heeft op te brengen moet zijn, tenzij de aankoop van die HK hem failliet heeft gemaakt.  :#
De vraag is echter  (zoals met zoveel zaken) of de TS het op wil brengen. Het probleem is tenslotte ook opgelost door je toch maar gewoon tot campings met 10 A te beperken.

Overigens hier nog even een goed verhaaltje over specificaties van een akku versus het gebruik:

http://www.awaccu.nl/pagina/16-capaciteitsaanduiding-op-accu

Belangrijk is daarbij de tekst bij het kopje "Wat betekent de Ah capaciteit bij 5, 10 & 20 uur?"
Daar staat feitelijk dat een 90Ah(20h) akku geen 90 Ah is als je 'm sneller dan in 20 u ontlaadt. Vandaar dat ik uitgegaan ben van een 90 Ah akku voor 160 A gedurende 10 minuten, Als van zo'n akku de effectieve capaciteit zakt naar bijvoorbeeld 30 Ah is-ie na die 10 minuten dus al bijna leeg. Vandaar dat ik in mijn erste reactie aangaf dat de lineaire rekensom niet klopt.
Vandaar ook dat ik adviseer om voor dit specifieke gebruik een echt goede akkuspecialist de akku te laten adviseren.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2014, 07:48:20 pm door Frankie »
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Omvormer
« Reactie #6 Gepost op: mei 25, 2014, 06:22:47 pm »

Zonder de zoveelste discussie met  HK bezitters/liefhebbers, die onvoorwaardelijk achter hun merk staan te ontketenen. Hier mijn laatste reactie over dit topic. Als je een top en enovatief product  koopt dan zouden zaken die je in normale absoluut gangbare situaties tegen komt gewoon moeten werken. Je koopt ook geen s-klasse Mercedes om te horen te krijgen dat hij alleen rijdt op een premium kwaliteit brandstof die niet overal gangbaar  of verkrijgbaar is. En dan ga je ook niet achteraf aan het knutselen om het dan alsnog voor elkaar te krijgen ongeacht de kosten.
Nogmaals dit is mijn persoonlijke mening en een ieder moet vooral doen zoals het hem of haar goed dunkt
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2014, 07:45:00 pm door bosi »
Gelogd

Jos Montana

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: Omvormer
« Reactie #7 Gepost op: mei 25, 2014, 06:32:24 pm »

@bosi: daar ben ik het, ondanks dat ik een Holtkamper bezitter en fan ben, volledig mee eens!
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Omvormer
« Reactie #8 Gepost op: mei 25, 2014, 07:59:26 pm »

@bosi: daar ben ik het, ondanks dat ik een Holtkamper bezitter en fan ben, volledig mee eens!
Ik niet en ik ben nota bene een Aart Kok addict :#
Holtkamper is bij voortduring bezig met innovaties. Of die altijd even waardevol en zinnig zijn, vind ik niet zo relevant, maar ik vind wel dat wie zich waagt aan de aankoop van innovatieve producten, op de koop toe moet nemen dat er een compatibiliteitsprobleem zullen zijn omdat niet iedereen vooraan staat. Zodra de ontwikkelingen bij campings ook verder gaan en10A overal gemeengoed is, (en dat moment komt) piept niemand meer.
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2014, 08:48:02 pm door Frankie »
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Omvormer
« Reactie #9 Gepost op: mei 25, 2014, 08:05:47 pm »

Zou een watt-controller ook een optie zijn?
Ik weet niet zeker of dit ook werkt voor een ventilator, omdat deze volgens mij ook een minimale stroom nodig heeft om op gang te komen.
maar misschien dat iemand anders hier meer verstand van heeft  I:
Gelogd

Wammus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 121
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte windforce
Re: Omvormer
« Reactie #10 Gepost op: mei 25, 2014, 08:42:15 pm »

Frankie dank je wel. Laat me inderdaad goed voorlichten en volgens mij is dit wel een oplossing. Ach ik bekijk het zo het ontwerp is innovatief een Mercedes s klasse is ook niet in 1 keer goed neergezet. Denk maar eens aan al dat commentaar over movers........ De ontwikkeling heeft zich wel doorgezet met dank aan die mensen die ooit innovatief zijn geweest en er nu een doorontwikkeld produkt staat. Sterker nog ik wist het toch dat neemt niet weg dat ik ontzettend veel plezier heb van de windforce die ik er overigens gratis bij kreeg.......... Nou ja gratis zelfs daar kun je een discussie over voeren..... Maar daar gaat het mij niet om.


Nogmaals frank mijn dank voor je uitgebreide antwoord
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Omvormer
« Reactie #11 Gepost op: mei 25, 2014, 08:53:57 pm »

Zou een watt-controller ook een optie zijn?
Ik weet niet zeker of dit ook werkt voor een ventilator, omdat deze volgens mij ook een minimale stroom nodig heeft om op gang te komen.
Klopt. Als een ventilator nog niet draait, trekt-ie meer stroom (hoewel dat nog te bezien valt, want op het moment dat-ie nog niet draait verplaatst-ie nog geen lucht en verricht-ie dus nog geen echte arbeid anders dan zichzelf in beweging brengen.)

Maar de suggestie van de watt-controller is helemaal niet slecht. Het is het waard om eens te proberen of de klapper ook opgeblazen wordt bij 5 ampere.
Op zich denk ik dat die luchtpomp wel zal werken, maar de windforce zal denk ik simpelweg een bepaald vermogen/capaciteit nodig hebben om die klapper uit te vouwen. Er is  ongetwijfeld veel capaciteit nodig om de lucht te blazen die door alle gaten 'lekt'.
Het zal dus niet een eenvoudig sommetje zijn van 'dubbele tijd met halve capaciteit'.

Edit: ik heb nog even gekeken naar de rekenmethode en de accu's, maar het zou mij niet verbazen als de capaciteit van de accu bij nader inzien aanmerkelijk hoger zal moeten zijn dan 90 Ah om het 10 minuten te kunnen volhouden. Dat zou kunnen betekenen dat je een accu in je disselbak hebt van een formaat (en gewicht! ) dat en een prijs die je eigenlijk niet wilt... 
Wat wel prettig is, is dat het aantal benodigde laadcycli beperkt is. Dus met de juiste capaciteit accu en zorgvuldig gebruik zul je niet elk jaar een nieuwe accu hoeven te kopen.
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2014, 09:41:57 am door Frankie »
Gelogd

Wiend

  • Gast
Re: Omvormer
« Reactie #12 Gepost op: mei 26, 2014, 02:08:34 pm »

Op de meeste campings zijn ze er niet zo blij mee, maar als de stroomvoorziening echt zo'n probleem is zou ik een geluidsarm aggegraatje van 2500 watt overwegen. Die zijn nog redelijk betaalbaar.

Voordeel van zo'n aggegraat is dat je je autoaccu kan opladen als de omvormer je accu leeggetrokken heeft :-)
Gelogd

Holiday Mike

  • Gast
Re: Omvormer
« Reactie #13 Gepost op: mei 27, 2014, 09:17:00 am »

Even een korte reactie.
Ik kan me vinden in bovenstaande berekening(en)
een omvormer heeft rendement van ongeveer 90% dus primair zal de accu 10% meer moeten gaan leveren.
Een accu die cyclisch diep ontladen mag worden is er. zal zo'n 25Kg wegen (75Ah) Wil je dit extra in je disselbak?

Bij 2C ontalding gaat hij tot 10V ondergrens van de omvormer 10 minuten mee (veroudering niet meegenomen)
Een omvormer schakelt meestal bij 10V af.

Wanneer je een accu voor het grootste gedeelte van het jaar weg zet wordt hij niet beter van. Hou daar ook rekening mee!!
Anders sta je ieder jaar voor de uitgave van een nieuwe accu! (of op locatie zonder)

Let ook op als je een accu in je vouwwagen zet, hoe je die wil gaan laden! Dit kun je niet zomaar door je stekker oid doen.
Apparte lader is dan idd aan te raden.

Je zou ook na kunnen denken om de auto accu en dynamo deels te kunnen gebruiken. Een dynamo levert makkelijk 60 ampere.
Buffer van je auto accu is ook een getal.
Gevoelsmatig denk ik dat een auto accu best kortstondig even een keer dieper mag, dit moet je enkel niet continu doen.
Hiermee zou je evt. de capaciteit van de accu in je vouw wagen kunnen reduceren door tijdelijk de 2 accu's te koppelen.
Dit is echter niet even zo besloten en doorgevoerd. Moet je goed over nadenken. ivm afzekeren en beveiligen.

Verder: De bekabeling aan de accu kant zo kort mogelijk houden immers hier loopt de grootste stroom.

Dit is wat me zo even te binnenschiet, mogelijk stof tot nadenken.

Succes iig!


watt-controller geloof ik niet zo in. Je hebt immers voldoende vermogen nodig om hem op te blazen.
Als je hem daarintegen met de hand (als dat kan) helpt zou je een gedeelte fysiek zelf voor je rekening kunnen nemen.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Omvormer
« Reactie #14 Gepost op: mei 27, 2014, 09:35:04 am »

Twee dingetjes:
- Een dynamo van 60A is niet toereikend want er wordt 150 A gevraagd aan de 12V kant.
- De specificatie van de capaciteit van een accu wordt opgegeven bij 5, 10 of 20 uur. In dit geval wordt de accu ontladen in een half uur. De effectieve capaciteit van de accu kan daardoor, vooral vanwege warmteverliezen, kelderen tot misschien maar een kwart van de feitelijke capaciteit. 90Ah is dan eigenlijk niet genoeg. (vooropgesteld dat het een accu is die continu 150 ampere kan leveren).
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal