Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Omvormer  (gelezen 5896 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Holiday Mike

  • Gast
Re: Omvormer
« Reactie #15 Gepost op: mei 27, 2014, 10:05:30 am »

Twee dingetjes:
- Een dynamo van 60A is niet toereikend want er wordt 150 A gevraagd aan de 12V kant.
- De specificatie van de capaciteit van een accu wordt opgegeven bij 5, 10 of 20 uur. In dit geval wordt de accu ontladen in een half uur. De effectieve capaciteit van de accu kan daardoor, vooral vanwege warmteverliezen, kelderen tot misschien maar een kwart van de feitelijke capaciteit. 90Ah is dan eigenlijk niet genoeg. (vooropgesteld dat het een accu is die continu 150 ampere kan leveren).

Klopt! maar huidige dynamo's zijn zelfs meer.
Maar ik doelde ook op combineren met de aanwezige auto accu. En dit combineren met de accu in de vouw wagen.
En idd bij omgeving temperatuur toename e ndoor temperatuur toename door zware belasting zal accu vermogen drastisch dalen.
Vermogen wat gevraagd wordt is daarintegen wel kortstondig.

Capaciteit wordt opgegeven idd op geleverd vermogen over tijd. En dat geven ze per type accu soms anders aan.
Waar ik veel mee te maken heb gehad zijn 20h en daarbij was de stelregel als je hem 1c ontlaad gaat hij net een half uur mee.
Dus een 60Ah accu kan 35 minuten 60 Ampere halen voor hij zijn ondergrens behaald.
hoe hoger de ontlaad stroom hoe korter hij levert en dan mag je ook iets dieper ontladen, hij komt immers na loskoppelen vna de belasting iets terug in spanning.
Bij heel langzaam ontladne over langere tijd moet je eerder (qua afslagvoltage) stoppen met leeg trekken.

al met al best veel factoren waar je rekening mee moet houden.
Gelogd

Wammus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 121
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte windforce
Re: Omvormer
« Reactie #16 Gepost op: mei 27, 2014, 08:52:31 pm »

Die accu gaat het niet worden denk ik zo als ik bovenstaande verhalen lees. Die watt controller is wel het proberen waard. Dat de ventilator dan iets langzamer draait is volgend mij geen probleem. De tent is goed luchtdicht tenslotte blaast die de kindertent ook helemaal vol. Zal iets langer duren maar ach me hebt vakantie en dan heb ik even tijd om mijn koffie op te drinken.

Heb   Campora een mail gestuurd met de vraag of het kan want om nu 120 euro uit te geven voor niets is ook een beetje zonde. Helaas komt de mail niet aan dus zal van de week weleens bellen.
Gelogd

Wammus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 121
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte windforce
Re: Omvormer
« Reactie #17 Gepost op: mei 28, 2014, 06:14:58 pm »

Heb inmiddels contact gehad met camparo maar de watt controller gaat het niet oplossen. Helaas. Maar goed we gaan deze maand e.e.a. Wel uitproberen op de campings vaak is 6 ampere toch net iets meer  :)
Gelogd

Wammus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 121
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte windforce
Re: Omvormer
« Reactie #18 Gepost op: juni 13, 2014, 02:12:25 pm »

Heb inmiddels contact gehad met holtkamper. Ook zij hebben de watt controller uitgeprobeerd en bevestigd het verhaal van de leverancier. Ook met accu's en een omvormer zij ze bezig geweest (ook op 24 volt) maar ook dat was nog geen succes want ze hadden al 2 accu's nodig.....

Maar uit gebruikerservaringen was wel naar voren gekomen dat op campings met 6 ampere je gemakkelijk het windforcesysteem kan gebruiken. Praktijk is dat er meer stroom de paal zit dan ze zeggen.

Dat laatste geloof ik ook wel en dat gaan we dan ook uitproberen. In ergste geval zit je even zonder stroom maar ja dat is dan niet anders.......
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal