Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Blokbatterijen  (gelezen 3986 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pmverhoef

  • Gast
Blokbatterijen
« Gepost op: juni 24, 2014, 09:26:14 pm »

Beste Forumleden,

Afgelopen voorjaar heb ik blokbatterijen gekocht. Na een week gebruiken weer los gekoppeld in de keuken bewaard. Nu vandaag weer aangesloten en niks meer. Hoe lang horen deze voor het gebruik van de kraan en dompelpomp mee te gaan?

Gr. Pim
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Blokbatterijen
« Reactie #1 Gepost op: juni 24, 2014, 09:31:27 pm »

Ik had hetzelfde en bij navraag bleek dat als ze eenmaal gebruikt zijn (ook al is dat maar voor heel eventjes), ze dan toch langzaam leeglopen, ook al heb je ze uit de houder verwijderd. Hier dus afgelopen maand een transformator/omvormer ertussen gezet om de kraan op stroom te kunnen aansluiten.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

alkyone

  • Gast
Re: Blokbatterijen
« Reactie #2 Gepost op: juni 24, 2014, 10:03:08 pm »

Ik heb 2 jaar geleden de blok batterijen voor het laatst gebruikt.
Dit omdat we vorig jaar de VW niet gebruikt hebben.
Enige dagen geleden de Trigano te voorschijn gehaald voor een controle om te zien hoe hij erbij ztond.
Ik heb toen ook de batterijen gecontroleerd en die waren gewoon geladen ( dit had ik niet verwacht).
Hoelang ze goed blijven weet ik natuurlijk niet.
Maar ook ik ga de trafo met gelijkrichter aanschaffen.
Geen gedoe meer.

Martin

Gelogd

OlivierW

  • Gast
Re: Blokbatterijen
« Reactie #3 Gepost op: juni 24, 2014, 10:26:12 pm »

Inderdaad,
Ik werk in de batterijen en is goed mogelijk.
Ik mis wat details in je vraag om wat te rekenen, zoals, hoeveel verbruikt deze pomp en hoevaak  draait deze? wat is de capaciteit van de batterij (Ah/c5 of c20)? Is het een startbatterij of een tractiebatterij of een deep cycle?
Dit heeft allemaal veel invloed.
Een tractie en diep cycle kunnen trager en dieper ontladen worden. Een start is gemaakt voor korte maar hoge stromen. (Denk aan je wagen, startbatterij. Een of 2 keer starten en je gaat rijden = wordt reeds terug opgeladen. Dus niet geschikt voor jouw toepassing)
ook is er inderdaad de zelfontlading. Sommige batterijen zijn na 3 maand reeds genoeg ontladen om voor problemen te zorgen. En na een 9 maand zelfs te diep met schade (capaciteitsverlies) tot gevolg.(nooit vergelijken met AA celletjes enzo, bewaren langer maar is hele andere materie)
Als je batterij bij je gebruik al half ontladen was, + de zelfontlading tijdens stilstand. Dan geloof ik best dat je batterij leeg is.
Meet voltage eens. bij 12v batterij is alles boven 12.10v nog goed. Alles onder 10v is te diep ontladen en voor de vuilbak (neen, recycling) krijg je nog moeilijk op volle capaciteit.
Dan is e4 deze laatste, de capaciteit.
Er is een groot misverstand bij vele mensen. Een batterij mag je om goed te zijn max 80% ontladen. Ah zegt niet veel. Kijk steeds hoeveel Ah bij c5 of c20 is. Bvb een batterij kan 30Ah/c5 hebben , wil Niet zeggen: 30A op 1 uur. Maar wel: c5= over 5 uur gespreide continu belasting van totaal 30A.
Deze batterij mag je dus max een continu belasting van 30/5=6A, en dit gedurende 4h continu (80% van 5h), om je batterij max (=tot 10.2V) te ontladen.en dit zijn waarden in ideale omstandigheden. Dus in sommige gevallen haal je dit zelfs niet.

Sorry als dit een iets te technische uitleg is. Maar een batterij is nu eenmaal levende materie, en moet je met zorg behandelen.

koop dus een tractie, en koop er een klein ctec druppelladertje bij.
Na je vakantie. Batterij loskoppelen. (Nooit aangekoppeld bewaren ivm lekstromen en statische stromen via aangesloten circuits) en aan drupppelladertje bewaren. Mag continu, maar ik raad aan er een weektimertje tussen te zetten. En laat bvb enkel elke zondag aanslaan ofzo. Meer dan genoeg. En je houd je batterij "in beweging".

Dat een batterij zoals bij alkyone na zoveel tijd nog geladen is, kan, maar kom je niet veel tegen. Alles hangt af van type batterij: li-ion, pb, gel, agm.
Ook bewaaromstandigheden, vochtig droog, warm, koud, ....

Nog een tip: bewaar je batterijen Nooit in ontladen toestand (chemisch verhaal, sulfateren van platen). Altijd opladen zo snel mogelijk na gebruik. Een volle batterij bewaard langer ook dan een ontladen batterij.. ontladen bewaren is ook gegarandeerd capaciteitsverlies bij volgende ladingen.


« Laatst bewerkt op: juni 24, 2014, 11:22:55 pm door OlivierW »
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Blokbatterijen
« Reactie #4 Gepost op: juni 24, 2014, 11:24:53 pm »

Dat is inderdaad wel een heel technisch verhaal...
Volgens mij gaat het hier om een set van 2x 6V niet-oplaadbare batterijen.
Hier zit normaal een stickertje op de onderkant met een datum, kijk daar ook even naar, dat is tot wanneer de fabrikant hem garandeert.
Gelogd

klapkei

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 105
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2014; ex - Trigano Vendome
Re: Blokbatterijen
« Reactie #5 Gepost op: juni 25, 2014, 11:57:35 am »

De verwarring zit in het woord batterijen, hier worden niet-herlaadbare zink-kool batterijen bedoeld en geen herlaadbare loodaccu's. Het waterpompje wordt gevoed door twee 6 Volt blokbatterijen in serie die dus samen 12 Volt leveren. De capaciteit van zo'n blokbatterij ligt afhankelijk van het merk tussen de 5 en 8 Ah (zoek bv bij Conrad op batterij 4R25). Stel dat  het pompje 1 A gebruikt dan kan je theoretisch 5 tot 8 uur water oppompen. In de praktijk zal dat een stuk minder zijn door de eerder genoemde oorzaken.
Ik ben overigens van plan de blokbatterijen uit mijn keuken binnenkort te vervangen door een loodaccu plus klein zonnepaneeltje om hem weer bij te laden.
Gelogd

alkyone

  • Gast
Re: Blokbatterijen
« Reactie #6 Gepost op: juli 17, 2014, 10:05:55 pm »

Eerder in dit topic gaf ik al aan dat ik de blokbatterijen zou vervangen door een trafo met gelijkrichter.
Intussen is dit gebeurd en ik ben tevreden over het resultaat.
Voordeel geen kosten meer voor nieuwe batterijen.
Ik moet hier natuurlijk wel vermelden dat we niet wildkamperen en altijd 240 volt bij onze plaats hebben.
En onderweg gebruiken we de keuken niet.





Gelogd

Pmverhoef

  • Gast
Re: Blokbatterijen
« Reactie #7 Gepost op: juli 17, 2014, 10:12:29 pm »

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb ondertussen ook een omvormer gekocht. Koste maar €15. Even knutselen en klaar.
Gelogd

Pmverhoef

  • Gast
Re: Blokbatterijen
« Reactie #8 Gepost op: juli 17, 2014, 10:12:51 pm »

Ook een TriStar zie ik. Zelfde als die ik heb gekocht.
Gelogd

alkyone

  • Gast
Re: Blokbatterijen
« Reactie #9 Gepost op: juli 17, 2014, 10:17:02 pm »

Klopt, een tristar.
De 12 volt plug eraf gehaald en met een kroonsteen een verbinding gemaakt naar de draden van de pomp.
De Tristar is doormiddel van dubbelzijdig tape op de achterwand geplakt.
Ook de kunststof plaat waar de wcd op zit gemonteerd is met dubbelzijdig tape tegen de achterwand geplakt.

Martin

Gelogd

Pmverhoef

  • Gast
Re: Blokbatterijen
« Reactie #10 Gepost op: juli 18, 2014, 08:33:56 am »

Ziet er goed uit. Ik moet het nog vastzetten. Als dubbelzijdig tape voldoende is....
Gelogd

Birdy

  • Gast
Re: Blokbatterijen
« Reactie #11 Gepost op: juli 20, 2014, 04:25:19 pm »

Hoi, ik ben vrij nieuw hier, en wil niet expres negatief doen maar als ik die foto's zie denk ik:
Electra icm een "natte" kast lijkt me zo niet echt optimaal. Sowieso de montage op de vloer lijkt me onhandig, als er ooit iets gaat lekken loopt het zo je electra in. Ook de open kroonstenen e.d. zou ik op zn minst waterdicht inpakken.
Is het niet in een andere ruimte te plaatsen? Anders de onderdelen van je systeem die toch met dubbelzijdig tape zitten hoog aan de wand maken en niet op de vloer? Of de boel in een waterdichte bak plaatsen?

Gewoon een gedachtenspinsel van mij hoor...  :J Laat het vooral weten als het heel raar is...
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal