Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Voorstellen en aanvang zoektocht vouwwagen  (gelezen 16746 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jazzper

  • Trigano Chantilly GL 2001
  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 68
  • Merk Vouwwagen: Trigano Chantilly GL 2001
Voorstellen en aanvang zoektocht vouwwagen
« Gepost op: juli 05, 2014, 03:55:25 pm »

Al een tijdje meelezende maar nu maar eens aangemeld.

Mijn vriendin en ik vinden kamperen leuk. In diverse settings gekampeerd. Met klein iglootje als student, later een Coleman 4 persoons zodat we lekker wat ruimte hadden en soms een huurtent. Ik heb vroeger ook altijd gekampeerd. Mijn ouders hadden eerst in de jaren 80 een Alpenkreuzer en later kwam er een Jamet. Als ik plaatjes kijk denk ik dat het een Jamet Canyon of Arizona was. Ergens begin jaren 90 tweedehands gekocht.

Enfin, we overwegen al jaren een vouwwagen maar hadden steeds geen trekhaak op onze autos. Inmiddels drie kinderen verder (10mnd, 3,5 en 5,5). En laten we nou net een nieuwe leasewagen (C4 GP) krijgen waar een trekhaak op komt. Levertijd is dusdanig dat we de zomervakantie al niet halen, maar de nazomer biedt kansen.

wensen
Dus op zoek. En vele topics gelezen. Lekker veel info hier. Hoe fijn! Op zoek naar meedenkers nu. Eens wat wensen:
- budget liefst onder 1000 euro (concessie: wat ouder / lelijker geen bezwaar)
- paar slaapgedeeltes. Wij op grootste bed, de twee oudsten eventueel bij elkaar maar liever niet en baby ook nog ergens een plek.
- We hebben geen haast maar mogen wel doorrijden. Ik snap dat dat met vouwwagen geen optie is, maar hoe zit dit nou in relatie tot wielmaten van de vouwwagen?
- handigheid om fietsen mee te nemen een pre.

En verder ben ik flexibel. Meer of minder ruimte beperkt domweg in wat mee kan maar laat ik me niet door leiden.

opties?
Dus al rondgekeken. Zo wat opties die me leuk leken:
- Jamet uit de jaren 90? Is er een modeloverzicht ergens?
- Trigano hoor ik ook goede verhalen over

Ik associeer alpenkreuzer met loodzwaar, oranje/bruin tentdoek en jaren 70. Dat is natuurlijk van vroeger, maar hoe zijn ze met vouwwagens van eind jaren 90, rond de eeuwwisseling?

Vragen:
- kan je zien of banden nog goed zijn behalve op profiel? Zit er een jaarcode op?
- Interpreteer ik die stallingbedragen goed? circa 30 per meter dus voor kleine 100 euro ben je jaar onder de pannen?
- Wij hadden vroeger een klapper op zijn kant op van die beugels. Komt dat veel voor? Zou eventueel dan bij het huis kunnen
- wat is de beste tijd om er een te kopen? Vlak na de zomervakantie?
- we hebben beide 'slechts' een B rijbewijs. Volgens mij is dat geen probleem met het gewicht van de gemiddelde vouwwagen toch? Zo'n C4 GP weegt ook wel wat.

Dank voor het meedenken! Ik vul lekker mijn tijd met het rondklikken en vergelijken op marktplaats en kom er steeds meer in. Mocht het zoveelste 'wat moet ik kopen' topic niet gewenst zijn geef dan aub aan wat ik specifieker nog moet vragen.
Gelogd

bert m

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 181
  • CC Valley
Re: Voorstellen en aanvang zoektocht vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: juli 05, 2014, 04:58:16 pm »

Halo Jazzper,

Eigenlijk kan ik op al je vragen kort en helder zijn;
Snuffel maar eens wat rond op deze site en ben creatief in je zoektermen. Je zult meer bruikbare antwoorden vinden dan vragen die je kunt verzinnen. Ik zou zo 1-2-3 geen vraag weten die op deze site al niet een keer is voorbij gekomen en beantwoord.
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Voorstellen en aanvang zoektocht vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: juli 05, 2014, 06:31:57 pm »

Welkom op het forum. Je hebt nog wat tijd om rond te kijken, dus snuffel rond op het forum. Informatie genoeg te vinden.  :J

De meeste vouwwagens hebben een ondertentje, daar zou de oudste in kunnen. Je hebt ook vouwwagens waarbij je aan de zijkant van de voortent een extra slaapcabine kan plaatsen.

Leeftijd van de vouwwagen maakt tegenwoordig niet veel uit. Ben er vandaag achtergekomen dat mijn klapper niet van 2001, maar van 1995 is. Toch ziet die er nog goed uit. Het gaat er om dat het doek, ritsen e.d. nog in orde zijn.

Op MP vind je veel vouwwagens, kijk daar eens rond.

Succes met de zoektocht!


Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Voorstellen en aanvang zoektocht vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: juli 05, 2014, 07:01:31 pm »

Ik zou zeggen,  geef wat zoek opdrachten in en je zult heel wat informatie vinden,  over de verschillende merken en modellen en de voor en nadelen ervan, de aanschaf kosten en waar op te letten en wat daarbij belangrijk is wat minder belangrijk is. Er is zeer veel keus dus eenvoudige antwoorden zijn er niet, maar je kunt het voor jezelf al een beetje inperken als je naast het budget voor je zelf duidelijk hebt wat je van ween vouwwagen verwacht.
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Voorstellen en aanvang zoektocht vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: juli 05, 2014, 08:24:37 pm »

Als eerste welkom op ons mooie forum.

Zijn wel veel vragen om zo in een keer te beantwoorden.

Ik denk dat de kans groot is dat jullie een campingbedje meenemen (of huren) dan is een dubbel klapper zeker handig.
Kan het campingbedje mooi in het midden stuk staan.

Misschien had je deze al gezien.
http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=2206.0
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Mieke

  • Gast
Re: Voorstellen en aanvang zoektocht vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: juli 05, 2014, 08:37:47 pm »

Welkom, welkom.
Fijn dat je niet vlug, vlug enkele vragen neer pent maar uitgebreid je tijd neemt.

Zoals bert m schrijft zijn al deze vragen al wel eens beantwoord, zelfs meerdere keren. Natuurlijk niet in een topic.
Je kan wel aan de slag met de zoekfunctie in dit forum. Onder het mooie logo staat een rijtje woordjes waaronder "zoek" als je daarop klikt kan je beginnen zoeken bv op banden.
Je kan ook gaan kijken in de verschillende subrubrieken die dit forum rijk is.

Ik zou zeggen probeer dat eerst eens samen met de tip van Olaf en je komt al een heel eind.

Als je een topic vind waar je bv een deel van je antwoord in vind maar toch nog een vraag bij hebt kan dat terugnaar boven halen door je vraag daar in te stellen.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Voorstellen en aanvang zoektocht vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: juli 05, 2014, 09:06:02 pm »

Welkom!
Over het rijbewijs... De c4 gp is een lichte auto voor het formaat. Weegt onder de 1300 kilo leeg.(aangezien het een leaseauto betreft ga ik even uit van de 1.6 hdi want bijtelling..) Beladen is voor deze auto max 2150kg toegestaan. Dit opgeteld met de toegestane maximale gewicht van een gemiddelde vouwwagen (750kg) kom je niet boven de 3500 kg maximaal beladen totaalgewicht. Met een B rijbewijs zit je dus goed.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Voorstellen en aanvang zoektocht vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: juli 06, 2014, 11:17:56 am »

Welkom alhier.

Ook hier een C4GP onderweg... hopelijk wel voor de vakantie. Ook 3 kids. Lijkt me meer dan genoeg ruimte.

Zoek rustig rond, en kom terug met alles wat je niet kon vinden of verder wilt vragen. Expertise, behulpzaamheid, meningen én de broodnodige eigenwijzigheid zijn hier ruim aanwezig!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Jazzper

  • Trigano Chantilly GL 2001
  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 68
  • Merk Vouwwagen: Trigano Chantilly GL 2001
Re: Voorstellen en aanvang zoektocht vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: juli 06, 2014, 11:29:02 am »

Dank voor al jullie reacties! Gistermiddag/avond even uit de lucht geweest. Iets met BBQ en voetbal.

De C4GP is inderdaad een 1.6 HDI 20% diesel. Good guess ;)

Ik ben nu vooral bezig die modellen te leren kennen. Misschien dat ik er maar eens een excelletje voor mezelf van maak. Zoveel modellen (en merken).

Volgens mij zijn er best buitenkansjes te scoren. Zag al diverse advertenties van best goed onderhouden advertenties (bv vorig jaar nog geimpregneerd) maar van mensen die upgraden (of downgraden zo u wilt) naar een caravan en stiekem hopen dat hij naar een andere liefhebber gaat. Die wil je hebben!

In het lagere segment vanzelfsprekend ook veel vouwwagens met werk aan bv ritsen of tentdoek of met ontbrekende zaken zoals een binnentent. Toch denk ik redelijk ok te kunnen slagen. Liever de eerste keer te goedkoop/oud en dan bedenken na ervaring wat ik echt wil dan gelijk all in te gaan. Dank voor het meedenken so far! To be continued.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Voorstellen en aanvang zoektocht vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: juli 06, 2014, 11:56:37 am »

Ik zou zeker het topic dat Olaf aangaf goed lezen,  daar staat al heel veel informatie in :J

voorstellen mag in " wie ben je"   :J
Gelogd

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: Voorstellen en aanvang zoektocht vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: juli 06, 2014, 04:29:24 pm »

Ik ben nu vooral bezig die modellen te leren kennen. Misschien dat ik er maar eens een excelletje voor mezelf van maak. Zoveel modellen (en merken).

Ik kan me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar zeker bij de wat ouder klappers heb je eigenlijk maar een paar typen. De meeste vouwwagens bestaan uit een slaapgedeelte dat je vanaf de wagen zelf opklapt  met daarbij een losse voortent die je aan dat slaapgedeelte kunt vastmaken. Het verschil in de types  zit m vooral in de grootte. Voordelen van deze wagens zijn dat ze groot zijn en relatief gunstig geprijsd. nadeel is dat het opbouwen van de voortent een hoop werk is en dat je een aantal dingen met z'n tweeën moet doen - lastig als je ook nog op het kleine grut moet letten. Jamet en Trigano, hebben er veel van deze, maar ook Alpenkreuzer, Roadmaster, Walker zijn zo een paar merken. Volgens mij allemaal wel goed, bij die leeftijd is sowieso de staat van het ding belangrijker dan het merk.

Daarnaast heb je de wat snellere klappers. Hierin zijn wel veel varianten. Trigano , Jamet en Camplet gebruiken hetzelfde systeem, Combicamp doet het weer anders en Holtkamper heeft voor iedere tent wel iets bedacht.  Die laatste twee merken liggen minder voor de hand vanwege je budget. Snellere klappers klappen natuurlijk sneller maar zijn wat kleiner (minder slaapplaatsen) en duurder.
Bij Trigano en Jamet had je ook nog een categorie kleintjes en ook de andere merken zullen wel wagens hebben uitgebracht die niet in deze tweedeling zijn te persen maar dat zijn zeldzaamheden.

Gezien je eisen qua slaapplaatsen kom je al snel uit op de vouwwagen met losse voortent.  Dan lijkt mij vooral de grootte van belang.
Gelogd

buzzin

  • Gast
Re: Voorstellen en aanvang zoektocht vouwwagen
« Reactie #11 Gepost op: juli 08, 2014, 04:06:28 pm »

Welkom :)

Citaat
- We hebben geen haast maar mogen wel doorrijden. Ik snap dat dat met vouwwagen geen optie is, maar hoe zit dit nou in relatie tot wielmaten van de vouwwagen?

Vragen:
- kan je zien of banden nog goed zijn behalve op profiel? Zit er een jaarcode op?
- Wij hadden vroeger een klapper op zijn kant op van die beugels. Komt dat veel voor? Zou eventueel dan bij het huis kunnen
- wat is de beste tijd om er een te kopen? Vlak na de zomervakantie?
- we hebben beide 'slechts' een B rijbewijs. Volgens mij is dat geen probleem met het gewicht van de gemiddelde vouwwagen toch? Zo'n C4 GP weegt ook wel wat.

- Voor de snelheid: de snelheid per land verschilt, maar voor bijvoorbeeld duitsland kun je een aanhanger (dus ook een vw) laten keuren om er harder mee te mogen rijden. Zoek maar op tempo100 keuring (zijn wel wat eisen aan de vering e.d.)
- Banden: Ja, er zit dezelfde jaar code op als op auto banden, gewoon een dotcode. Geloof dat het advies is om de 6 jaar vervangen. (ook eis voor tempo100)
- Op z'n kant gebeurt nog steeds gewoon hoor, dus je kunt hem thuis stallen....scheelt een hoop geld. Maar zorg wel dat hij goed droog staat.
- Mijn ervaring met hele goedkope AlpenKreuzers: begin van de winter kopen  :P
- Zoals al gezegd werd: de kans dat je BE nodig hebt is heeeel klein met een vouwwagen.
Gelogd

Jazzper

  • Trigano Chantilly GL 2001
  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 68
  • Merk Vouwwagen: Trigano Chantilly GL 2001
Re: Voorstellen en aanvang zoektocht vouwwagen
« Reactie #12 Gepost op: juli 12, 2014, 02:19:59 pm »

Weer wat verder! Ik heb vanochtend bij een buurman zijn Holtkamper Flyer uit 1992 gezien. Geniaal ding is dat zeg!

We hebben nog wel de uitdaging dat we twee kinderen hebben die op luchtbed (of zo'n stapelbedje als dat er bij zit) kunnen, maar de jongste slaapt in campingbedje. Waar laat je die? Voortent kan maar is ook zo wat. In 'leefgedeelte' tussen de banken kan ook en dan zelf over de banken naar buiten als er wat is. Hoe doen jullie dat?

Nog een uitdaging; had me voorgenomen er een te kopen na de zomervakantie omdat we nu nog geen trekhaak hebben. We zitten nu te denken aan tunneltent kopen van het type "1 keer gebruikt want het is niets voor ons" en dan te kamperen. Maar kan ik op een creatieve manier niet aan een trekhaak komen? last minute eronder klussen, huren, auto lenen?
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Voorstellen en aanvang zoektocht vouwwagen
« Reactie #13 Gepost op: juli 12, 2014, 02:44:08 pm »

Aan een trekhaak komen is een kwestie van rondbellen  in de buurt. Let wel op als het een lease-bak betreft...

Persoonlijk, maar dat is een mening, zou ik niet op het laatste moment besluiten met zijn allen te gaan kamperen, je hebt best wel het een en ander nodig. Zelf vond ik het prettig destijds om in de buurt van Obelink te staan de eerste kampeerweek na lange tijd. Alles wat we niet hadden, hebben we toen daar gekocht. Maar ook dat is een mening.

Bij een zogenoemde dubbelklapper is er tussen de bedden ruimte genoeg voor een campingbedje. Wij deden dat met de Louisiana ook. Ik had voor de jongste een soort tafeltje gemaakt, waar hij op kon staan met zijn bedje. Dat scheelde 30 cm, omdat een kant van dat tafeltje op het kastje aan de kopse kant stond. Hoefden we niet al te veel te klimmen om in en uit bed te kruipen. Was ook handiger als meneer wakker werd: wij lagen op ooghoogte naast hem.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Hj

  • Gast
Re: Voorstellen en aanvang zoektocht vouwwagen
« Reactie #14 Gepost op: juli 12, 2014, 03:01:25 pm »

Met z'n drieën op de deksel van de flyer past, en op de banken ook.
Er staat nu een leuke op mp, retro oranje dezelfde als wij.....kost niet veel :)
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal