Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: verlichting werkt niet meer  (gelezen 9948 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

teetie

  • Gast
verlichting werkt niet meer
« Gepost op: juli 06, 2014, 10:53:23 pm »

Voor de vakantie de achterlichtunits vervanger van onze alpenkreuzer. En wat blijkt, doet er geen 1 lampje het meer. Waar zou dit door komen. Voor de vervangening alles nog gecontroleerd en alles werkte. (alleen mistachterlicht niet, maar dat hebben we nog nooit begrepen hoe je dit moet aansluiten.....)
Iemand enig idee??
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: verlichting werkt niet meer
« Reactie #1 Gepost op: juli 06, 2014, 10:55:00 pm »

Zekering door?
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: verlichting werkt niet meer
« Reactie #2 Gepost op: juli 06, 2014, 10:55:37 pm »

Genoeg massa?
Gelogd

kweep

  • Gast
Re: verlichting werkt niet meer
« Reactie #3 Gepost op: juli 06, 2014, 11:03:03 pm »

Welk type heb je? Stekker vergeten aan te sluiten bij het aanhangen van de keuken?
Gelogd

teetie

  • Gast
Re: verlichting werkt niet meer
« Reactie #4 Gepost op: juli 07, 2014, 10:05:06 pm »

okay, ik ben niet blond, maar op het gebied van elektronica scheelt het niet veel......

TallGuy212: kan 1 kapotte zekering ervoor zorgen dat alle verlichting ermee stopt?

Paulvh: begrijp niet wat je met massa bedoelt.

kweep: prestige, maar we gebruiken hem als aanhanger, er zit geen keuken in. Voor de vervanging van de achterlichten deed alles het. Er is niets aan de bedrading vervangen.

Nu zitten er in de achterlichten verschillende lipjes waar je de draden op kunt schuiven. Maakt het nog uit waar je de draden op doet. kan hier niets over vinden op internet.

Allemaal bedankt voor het meedenken.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: verlichting werkt niet meer
« Reactie #5 Gepost op: juli 07, 2014, 11:15:19 pm »

Kun je iets anders aan de trekhaak hangen? Fietsenrek? Aanhanger/klapper/caravan van iemand in de buurt? Als de verlichting het dan wel doet, is het in de aanhanger te zoeken, anders in de auto zelf. Zekering lijkt me sterk als niets het meer doet, er zijn meerdere zekeringen verantwoordelijk voor de verschillende lampen. Het enige wat de lampen allemaal delen is de massa-aansluiting, de stroomdraad die weer retour loopt vanuit de aanhanger naar de auto. Om een lamp te laten branden heb je 2 draden nodig, één van de plus van de accu naar de lamp en één van de lamp weer terug naar de min van de accu. Bij een aanhanger heeft iedere lamp zijn eigen +draad, alleen de -draad terug naar de auto is gemeenschappelijk. Overigens, om wat voor een auto gaat het? Merk en type?
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: verlichting werkt niet meer
« Reactie #6 Gepost op: juli 07, 2014, 11:17:24 pm »


Nu zitten er in de achterlichten verschillende lipjes waar je de draden op kunt schuiven. Maakt het nog uit waar je de draden op doet. kan hier niets over vinden op internet.


Mmm, dit zinnetje had ik even overheen gelezen... Eh, ja, dat maakt zeker uit! De bedrading heeft verschillende kleuren, hebben jullie die niet één op één overgezet??
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: verlichting werkt niet meer
« Reactie #7 Gepost op: juli 07, 2014, 11:24:37 pm »

De kleuren van een 7-polige stekker zijn redelijk gestandariseerd, zie hier:



De kleuren die achter iedere lichtfunctie staan, vind je dus ook als draadje terug in de lichtunits. In de linkerlamp heb je dus:

Wit -> massa
Geel -> Linker knipperlicht
Rood -> Remlicht
Zwart -> Achterlicht links

En in de rechterlamp:

Wit -> Massa
Groen -> richtingaanwijzer rechts
Rood -> Remlicht
Bruin -> achterlicht rechts

Ik vermoed dat ik elk geval de witte draden niet goed zijn aangesloten. Veel aanhangerlichten hebben, als je het glas eraf hebt gehaald, een soort metalen basisplaat waar de lampen met een bajonetfitting in klemt. Deze metalen basisplaat is de gemeenschappelijke min, daar komt de witte draad op. Vervolgens worden de overgebleven kleuren per kleur op overgebleven lip bij iedere lamp geschoven. Bij de remlichten/achterlichten moet je oppassen, dat zijn doorgaans zgn dumplolampjes, dus lampjes met twee gloeidraden en dus 3 aansluitingen: gemeenschappelijke min, plus voor de ene gloeidraad, plus voor de andere gloeidraad. Als remlicht en achterlicht omgekeerd functioneren, moeten die 2 kleuren worden omgedraaid. Maar: heb je wat foto's van de achterlichten en de aansluitingen?
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2014, 11:29:43 pm door sanderv »
Gelogd

teetie

  • Gast
Re: verlichting werkt niet meer
« Reactie #8 Gepost op: juli 09, 2014, 11:40:29 am »

Ik denk dat dit weleens het probleem zou kunnen zijn. De binnenzijde van de oude achterlichten waren nl. anders dan de nieuwe. Dit gaan we zeker vanavond eerst eens proberen.
De stekkers zijn wel goed aangesloten.
Ik meld me weer als we het geprobeerd hebben.
Gelogd

teetie

  • Gast
Re: verlichting werkt niet meer
« Reactie #9 Gepost op: juli 10, 2014, 12:55:42 pm »

Hierbij kom ik terug op ons probleem. Sanderv, helaas regende het gisteravond dus hebben wij alleen zitten nadenken. Op bijgaande foto, de kentekenplaatverlichting, heb ik middels pijltjes aangeven waar de aansluiting zou moeten zitten. Voor het achterlicht hebben wij drie van deze lamphouders maar met maar een massadraad. Onze gedachtenspinsels leverden als resultaat op dat die ene massadraad op, zeg het knipperlicht, aangesloten wordt en dat deze middels korte draadjes doorverbonden worden naar de twee andere lamphouders in de achterlichtunit. Is deze veronderstelling juist?
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: verlichting werkt niet meer
« Reactie #10 Gepost op: juli 10, 2014, 02:40:10 pm »

Je hebt volkomen gelijk. de massa wordt gedeeld met alle lampen van de achterverlichting.
Nu kun je zien dat je twee aansluit mogelijkheden voor AMP schoentjes hebt bij de massa (witte pijl) die je kunt gebruiken voor het doorlussen. Echter kun je ook zien dat de massa doorloopt in het gat waar de zeskant bout in gaat, waarmee de unit monteert. Dit is niet voor niets want dan wordt er een massa contact gemaakt via het metaal waarop je de lamp unit monteert, op deze manier deel je dus ook de massa, en hoef je dus maar op 1 lamp unit de massa draad aan te sluiten (moet je voor de montage van deze en de andere lamp units wel gebruik van het gat voor de zeskant bout en een zeskant bout gebruiken). Gevaar alleen is dat als de bout niet voldoende contact maakt met (een stukje) blank metaal er geen of onvoldoende contact wordt gemaakt. Door gebruik te maken van kartel ringen die in het metaal grijpen kun je het contact verbeteren.
Bij de rode pijl moet de desbetreffende plus draad worden aangesloten.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: verlichting werkt niet meer
« Reactie #11 Gepost op: juli 10, 2014, 08:23:10 pm »

Inderdaad, weinig meer aan toe te voegen. De bruine pijl is per lamp de + aansluiting, dus steeds de gekleurde draad. De witte pijl geeft de aansluiting voor de massa en die moet worden doorgelust naar de andere lamphouders. De boutaansluiting zal bij de meeste vouwwagens vermoedelijk niet werken. Bij normale aanhangers zit de verlichting doorgaans direct op het stalen chassis aangesloten, maar bij vouwwagens is dat meestal achterop de bak van hout of polyesther. Dawerknie...
Gelogd

teetie

  • Gast
Re: verlichting werkt niet meer
« Reactie #12 Gepost op: juli 10, 2014, 10:43:05 pm »

Ik heb vanavond doorgelust en er is resultaat: de knipperlichten werken de rest helaas niet. Heb de 7-polige stekkers gecheckt of de kleuren op de juiste pennen zitten aangesloten en dat is volgens mij het geval. Enig idee wat hiervan de reden kan zijn?
Weten jullie misschien ook waarom het mistachterlicht niet werkt? Bij inschakelen mistachterlicht zouden die op de auto uit moeten gaan en op de aanhanger aan volgens mij. Echter, op de auto blijven ze branden en op de aanhanger dus niet.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: verlichting werkt niet meer
« Reactie #13 Gepost op: juli 10, 2014, 11:01:44 pm »

Het is de vraag of het mistachterlicht wel is aangesloten in de stekkerdoos van de auto. Dat is lang niet altijd het geval, aangezien die pin ook veel gebruikt is voor de permanente 12V voor de koelkast. Daarom zie je ook nog geregeld aanhangers rijden waarvan alleen het mistpitje brandt. Automatisch uitgaan van de mistlamp van de auto is bij 7 polig zeker niet standaard. Dar gebeurt alleen als in de stekkerdoos een schkakelaar is opgenomen die door de stekker van de aanhanger wordt ingedrukt. Maar de knipperlichten doen het inmiddels, da's een begin. Eigenlijk zou je even met een multimeter aan de gang moeten, dan heb je het probleem zo gevonden. Zitten de lampjes goed in de bajonetfittingen gedraaid?
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: verlichting werkt niet meer
« Reactie #14 Gepost op: juli 10, 2014, 11:05:19 pm »

Zover ik weet is een mist achterlicht geen standaard bij een 7polige aansluiting.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal