Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: 1e vw ooit: Welke aandachtspunten bij aanschaf Cabanon Concorde 2001  (gelezen 8201 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bobenjanneke

  • Gast
1e vw ooit: Welke aandachtspunten bij aanschaf Cabanon Concorde 2001
« Gepost op: juli 09, 2014, 09:46:03 pm »

Beste mensen,

Wij zijn complete leken op het gebied van vw's, op het lezen van globale info op anwb en bovag na.

Wij hebben op MP de volgende vw gezien:

Cabanon Concorde 8 persoons bj 2001.

Zeer ruim.

De vouwwagen is zeer compleet en voorzien van 2 tenten en alle stokken zijn dubbel.
Dus overal reserve van. (Behalve van de luifel).
Dit ivm total loss vw kennissen.

Ook alle gordijnen en plafonds zijn dubbel aanwezig.

Grote distelbak erop.

Keukentje erbij + zee aan inventaris

------------------------------

Nu de volgende vragen:

- Wat is een reele prijs, de vraagprijs is E 995,-
- Zijn allebei de tenten op te zetten en aan elkaar te ritsen?
- Zijn er specifieke aandachtspunten bij dit type & merk, naast de algemene aandachtspunten volgens anwb.
- Kunnen er lattenbodems onder de matrassen? ( wat is de toegestane totale dikte van matras of matras + lattenbodem )
- Is er iets van een omvormer nodig/ aanwezig?
- Alle info is van harte welkom!!!
- Ons budget is € 1000,- , is er voor dit bedrag een kwalitatief beter merk en type aan te schaffen?

Alvast bedankt voor alle info!!!
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: 1e vw ooit: Welke aandachtspunten bij aanschaf Cabanon Concorde 2001
« Reactie #1 Gepost op: juli 09, 2014, 10:38:08 pm »

Welkom op het forum(als je je nog niet hebt voorgesteld).

Ik heb even gekeken op mp. Ik heb zelf een paar jaar een Cabanon gehad en lijkt op die ik had. Met alles dubbel bedoelen ze dat ze voor elke tent de stokken en binnentent hebben. Dus echt extra is het niet, je hebt het allebei nodig als je beidde tenten op zet.

Het is idd allemaal aan elkaar vast te ritsen, maar je kunt ook weg laten.

Klopt dat disselbak lekker ruim is en met keuken is ook niks mis.

Dan is de vraag, zitten er geen weer plekken in, werken alle ritsen nog goed. Zit er grondzeil bij? Ik lees niks terug of er onder tenten bij zitten.

Omdat je op planken slaapt zijn kun je er geen lattenbodems op leggen. Ik had de originele matras met een opdek matras. Ik vond het heerlijk slapen.

Waar heb je een omvormer voor nodig?

Op zich een prima vouwwagen, maar zou eerst wat extra informatie vragen en misschien bezichtigen? Het hoogste bod is nog niet erg hoog, maar pas als ik hem gezien zou hebben kan ik inschatten wat die waard is. Ik denk zelf niet de prijs die ze vragen.

Heb je hier wat aan?
Gelogd

bobenjanneke

  • Gast
Re: 1e vw ooit: Welke aandachtspunten bij aanschaf Cabanon Concorde 2001
« Reactie #2 Gepost op: juli 09, 2014, 11:33:52 pm »

Hey hey,

Ik heb met de verkopers al whatsapp contact gehad, en met alles dubbel bedoelde ze ook de originele tent die er bij hoorde, dus die is er 2maal met 2maal alle bijbehorende stokken.
Het grondzeil zit er ook bij, over weerplekken heb ik ze niet gehoord en alles werkt naar behoren volgens de verkoper.
De verkoper meende dat het niet mogelijk is, om allebei de tenten aan elkaar te ritsen?

Volgens de verkoper zat er minimaal bij:
- ondertenten
- stormbanden
- grondzeil
- pannen
- wasrek
- tafel
- ecotoilet
- gasfles ( datum onbekend )
- ophangbergzak
- oven

Bij een caravan moet je de accu opladen ( 12 volt ) en zit er ( soms/meestal/altijd ) een omvormer ( naar 230 volt ) in de caravan. Maar op het gebied van een vw ben ik een echte leek.

Om het gebeuren te verwarmen 's morgens en 's avonds is gas behaaglijker, maar elektrisch is op kosten van de meeste campings.
Weet je toevallig wat de meeste fijne warmte afgeeft? Ventilator, keramisch of oliegevuld?

Vrijdag rond 15.30 uur kunnen we de vw bezichtigen in Eindhoven in ingeklapte toestand, we gaan dan samen met de verkopende partij het gebeuren opzetten.

Alvast bedankt!
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: 1e vw ooit: Welke aandachtspunten bij aanschaf Cabanon Concorde 2001
« Reactie #3 Gepost op: juli 09, 2014, 11:52:37 pm »

"De verkoper meende dat het niet mogelijk is, om allebei de tenten aan elkaar te ritsen?"

Als ik de foto's bekijk zitten ze aan elkaar vast, dus ben ik wel benieuwd waarom dat niet zou kunnen!

"Bij een caravan moet je de accu opladen ( 12 volt ) en zit er ( soms/meestal/altijd ) een omvormer ( naar 230 volt ) in de caravan. Maar op het gebied van een vw ben ik een echte leek."

In nieuwe vouwwagens zit vaak stroomvoorziening ingebouwd, maar vermoed dat dat bij deze niet is. Ik had dat niet of de eigenaar moet dat gedaan hebben.

Zit wel een hoop extra's bij en goed dat je hem gaat op zetten.

Ik heb zelf een elektrische kachel, nooit anders gehad. Ik ben niet zo voor gas of olie in de tent. Vooral olie ruikt toch best wel en lijkt me niet lekker in de tent. Je hebt elektrische (ventilator)kachels die ook draaien. Kun je het best bij kampeerwinkel uitproberen. Als het in de avond en nacht koud is laat ik hem de hele nacht aan zodat het de volgende ochtend behagelijk is.

Kijk zelf goed naar het doek, of er geen oneffenheden inzitten en probeer de ritsen. Kijk naar de staat van de extra's. Kijk ook naar de staat van de slaapcabine's.

Hou ook de biedingen in de gaten en kijk welke prijs je er voor over hebt.

Succes!



Gelogd

bobenjanneke

  • Gast
Re: 1e vw ooit: Welke aandachtspunten bij aanschaf Cabanon Concorde 2001
« Reactie #4 Gepost op: juli 10, 2014, 12:04:27 am »

Bedankt voor de snelle reactie!

Dan heb ik de verkoper via whatsapp verkeerd begrepen of verkeerd uitgelegd over de dubbele tent....

Wat is ongeveer de lengte en breedte van de allebei de tenten samen?
Kan je tenten "oneindig" aan elkaar blijven ritsen?
Kan je aan de zijkant van de tenten ook nog "zijcabines" ritsen?

Bedankt en nogmaals bedankt!

Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: 1e vw ooit: Welke aandachtspunten bij aanschaf Cabanon Concorde 2001
« Reactie #5 Gepost op: juli 10, 2014, 12:11:59 am »

Kijk onder het kopje "Cabanon" bij instructieboekje. Als het goed is vind je daar de juiste afmetingen. Ik had alleen het klap gedeelte met 1 voortent en luifel. Dat is best al ruim. Ik zou niet oneindig willen ritsen. Je moet het ook allemaal meenemen.
Een luifel met zijwanden is wel prettig. Ik durf niet te zeggen of er zijcabine's in kunnen. Kon bij mij niet. Staat misschien ook wel bij instructie.

Graag gedaan hoor!
Gelogd

PetraL

  • Gast
Re: 1e vw ooit: Welke aandachtspunten bij aanschaf Cabanon Concorde 2001
« Reactie #6 Gepost op: juli 10, 2014, 02:01:41 am »

Gevoelsmatig vind ik het een mooie deal. Zeker met de extra kampeerartikelen en extra onderdelen.

Eventueel zou je na de koop, en na dat je de onderdelen hebt gekozen als je onderdeel om te gebruiken, de andere onderdelen weer op mp zetten. Wie weet of er iemand is die iets zoekt???



Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: 1e vw ooit: Welke aandachtspunten bij aanschaf Cabanon Concorde 2001
« Reactie #7 Gepost op: juli 10, 2014, 07:17:48 am »

Ik ken cabanon niet maar ivm met de twee tenten denk ik dat de verkoper bedoelt dat als hij van alles twee sets heeft dus alle tenten dubbel dat die dan niet aan elkaar kan ritsen. Op zich lijkt me dat logisch het zijn reserve onderdelen.
Het enige waar ik me zorgen zou over maken tot hier toe is de weervlekken. Als hij daar niet expliciet op reageert met " neen er zijn geen weervlekken" dan zou ik op mijn hoede zijn en goed uitkijken. Als je dus gaat kijken en hij heeft de vouwwagen voor jou in vol ornaat opgezet met de hemel en gordijnen en slaapvertrekken er in dan zou ik toch in alle hoeken en kanten goed kijken. Nu als die weervlekken behandeld zijn en niet meer verder groeien zijn weervlekken alleen maar een schoonheidsfoutje.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: 1e vw ooit: Welke aandachtspunten bij aanschaf Cabanon Concorde 2001
« Reactie #8 Gepost op: juli 10, 2014, 09:18:14 am »

Ik ken cabanon niet maar ivm met de twee tenten denk ik dat de verkoper bedoelt dat als hij van alles twee sets heeft dus alle tenten dubbel dat die dan niet aan elkaar kan ritsen. Op zich lijkt me dat logisch het zijn reserve onderdelen.
Het enige waar ik me zorgen zou over maken tot hier toe is de weervlekken. Als hij daar niet expliciet op reageert met " neen er zijn geen weervlekken" dan zou ik op mijn hoede zijn en goed uitkijken. Als je dus gaat kijken en hij heeft de vouwwagen voor jou in vol ornaat opgezet met de hemel en gordijnen en slaapvertrekken er in dan zou ik toch in alle hoeken en kanten goed kijken. Nu als die weervlekken behandeld zijn en niet meer verder groeien zijn weervlekken alleen maar een schoonheidsfoutje.

In principe, kun je weer vlekken in textiel NIET meer zelf behandelen (er zijn geen echt werkende middelen meer voor de particulier verkrijgbaar, gezien de schadelijkheid van de gebruikte chemicaliën).
Wat betreft weer vlekken en cosmetisch; weer vlekken zijn bruin/zwarte vlekken of stippen veroorzaakt door een schimmel die groeit op vochtig katoen (maar ook linnen) doek en dit dus aantast en verzwakt. Dit zal dus altijd van invloed zijn op de levensduur, waterdichtheid en de duurzaamheid van je tentdoek of tent-hemels of slaapcabines, plus het ruikt vaak muf en naar humus.
Een goede zeilmakerij zal je wel verder kunnen helpen met het bestrijden en stoppen van de schimmelgroei (zij hebben de middelen die jij niet meer mag gebruiken), maar het blijft een feit dat het doek is aangetast en de behandeling is meestal niet echt goedkoop.
Weer vlekken ontstaan vaak, als de vouwwagen nog vochtig of zelfs nat wordt ingeklapt en daarna niet (binnen 1 -2 dagen) volledig opengeklapt wordt gedroogd. of als de slaapcabines bijvoorbeeld niet voldoende worden gelucht zodat het vocht dat in de nacht ontstaat door optrekkend vocht vanuit de grond of zweet (je verliest wel zo'n 2-3 liter vocht in de nacht door zweten) niet wordt afgevoerd.

Dus als je de vouwwagen hebt opgezet, goed reuken of je geen muffe of bosachtige lucht ruikt en kijk goed naar de aanwezigheid van bruin/zwarte vlekken en/of groepen stippen.

Kom je dus weer vlekken tegen, loop dan weg, hoe mooi en compleet de rest van de vouwwagen ook mag zijn.

Vergeet trouwens ook niet de ritsen, een kapotte runner, hoeft niet zo'n probleem te zijn, want deze kun je bij een goede tent reparateur voor niet veel laten vervangen, maar missen er tandjes of zitten er zwakke plekken en scheuren, gewoon laten staan en niet kopen want een complete rist vervangen loopt in de papieren, zeker als je zelf de wagentent niet zelf van de bak af kunt halen..

Dus mijn advies,

 
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: 1e vw ooit: Welke aandachtspunten bij aanschaf Cabanon Concorde 2001
« Reactie #9 Gepost op: juli 10, 2014, 09:35:32 am »

@bosi: wij hadden ooit een vouwwagen met goed behandelde weer vlekken. Hij had het al als wij hem kochten. Rook helemaal niet muffig of humusachtig :?. Vouwwagen rook fris en fruitig. We hebben hem een jaar gehad. Ze zijn in die tijd niet gegroeid of wat dan ook. Hij is dus behandeld geweest om de groei een stop toe te roepen. Vouwwagen was perfect waterdicht. Geen kwaliteitsverlies gemerkt, was van 1996.
Als wij hem te koop aangeboden hebben, hebben wij dit wel eerlijk vermeld aan de kopers! Voor mij is dat laatste van doorslaggevend belang, eerlijkheid.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: 1e vw ooit: Welke aandachtspunten bij aanschaf Cabanon Concorde 2001
« Reactie #10 Gepost op: juli 10, 2014, 11:34:54 am »

Het feit blijft dat de schimmel groeit op en zich voed met het katoen/linnen van je tent doek en het op die plaatsen dus dunner maakt..
Je kunt de schimmel groei, vertragen/stoppen mbv hitte behandeling (strijkbout goed heet) of behandelen met oxiderende of chloorbleekloog (en OZON) houdende middelen of UV licht , maar de bruine/zwarte plekken zullen nooit meer verdwijnen en de aantasting blijft. En zodra het doek toch weer langdurig vochtig is zal de schimmel toch weer gaan groeien. Heb op die manier een de Waard piramide tent helemaal aan gort zien gaan doordat het doek bij harde wind begon te scheuren vanuit de weer plekken.

Tot voor een paar jaar terug had je in de handel HG weerplekken verwijderaar voor textiel, dat bestond uit 2 componenten. Eerste component bestond uit kaliumpermanganaat kristalen welke je in water moest oplossen tot een diep paarse oplossing en waarin je het doek moest weken (of als het doek te groot was, de aangetaste delen mee doorweken). De kaliumpermanganaat dode de schimmel en verbond zich met de dode schimmel resten tot bruinsteen. Daarna verwijderde je de paarse oplossing en bruinsteen met natriumperchloraat (ook weer een poeder wat je moest oplossen in water) en daarna moest  de boel nog grondig na/uitspoelen met water en goed laten drogen.
Het zorgde ervoor dat de schimmel in zijn geheel verwijderd werd en het doek niet verder kon worden aangetast. Helaas is het uit de handel genomen omdat de kaliumpermanganaat inmiddels gekenmerkt is als kankerverwekkend, omdat dit HG product als enigste ook daadwerkelijk de schimmel verwijderde. (Sorry voor is misschien te technische verhaal, ben zelfs chemicus).

Om het weervlekken dus enigszins te chargeren, weer vlekken in welk tentdoek deel dan ook, zou ik niet doen.
Kleine weervlekken in tenthemels of slaap tenten, afhankelijk van de grote en hoeveelheid misschien te tolereren maar het blijft uitkijken.

Wat betreft de muffe geur, hiermee bedoel ik eigenlijk dat dit wijst dat de vouwwagen niet helemaal droog is/was toen hij werd ingeklapt of niet volledig droog is geweest in de stalling en dus de kans groot is dat er weervlekken aanwezig kunnen zijn.
Gelogd

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: 1e vw ooit: Welke aandachtspunten bij aanschaf Cabanon Concorde 2001
« Reactie #11 Gepost op: juli 10, 2014, 12:12:18 pm »

Als je op zoek bent naar een grote vouwwagen en je vind het geen probleem dat ie bewerkelijk is met opzetten lijkt het me een prima prijs, zeker met al die spullen erbij.

Lattenbodem zal niet gaan of je moet de hele plank er uit halen en vervangen (maar dat moet je weer van alles knutselen om het stevig te maken) je zou wel een froli-systeem kunnen gebruiken. Is wel tamelijk prijzig (rond de 225, meen ik). Traagschuim opdekmatrasje doet ook al heel veel.
Gelogd

bobenjanneke

  • Gast
Re: 1e vw ooit: Welke aandachtspunten bij aanschaf Cabanon Concorde 2001
« Reactie #12 Gepost op: juli 10, 2014, 07:22:38 pm »

Beste allemaal,

Bedankt voor alle tips en adviezen!

De reden waarom we een vouwwagen willen kopen:
We hebben 3 kids van 1,5 jaar, 3,5 jaar en 4,5 jaar oud, dus nog geruime tijd hebben we 6 weken schoolvakantie.
2 weken een sta caravan boeken in NL in de grote vakantie loopt al gauw richting de 1600 euro en "vol is vol", terwijl 2 weken een kampeerplek boeken rond de 700 euro kost.
Onze ervaring is dat er altijd wel kampeerplekken vrij zijn, zelfs in de grote vakantie zelf, je kan dus het weer aankijken.

Omdat we al veelvuldig een sta caravan hebben geboekt, weten we hoe deze vorm van vakantie is.
Maar kamperen met tent, vouwwagen of caravan is ons onbekend, dus willen we beginnen met een vouwwagen. Deze zit niet boordevol electronica wat kapot kan gaan, is in stalling goedkoper ivm afmetingen, etc.
Daarnaast kost een caravan geschikt voor 5 personen minimaal 1800 euro, je bent afhankelijk van een te trekken voertuig, en zelfs E achter B rijbewijs nodig kan hebben.

Het advies over weerplekken zit goed opgeslagen in mn bol, en ook het verhaal over de weerplekkenverwijderaar van HG. Maar hoe zit het met HG schimmelverwijderaar?

Alvast bedankt!





Gelogd

bosi

  • Gast
Re: 1e vw ooit: Welke aandachtspunten bij aanschaf Cabanon Concorde 2001
« Reactie #13 Gepost op: juli 10, 2014, 08:45:10 pm »

Is de aangeboden klapper weer plekken vrij is het zeker een geschikte wagen met jullie gezinssamenstelling.

Wat betreft de HG weer vlekken verwijderaar die je nu kunt kopen. Deze is bedoeld voor badkamers etc. om de zwarte schimmel uit voegen en kitranden te verwijderen. Het is in principe niet meer dan een chloorbleekloog (zelfde als in bleek water) oplossing en een milde funchide. De chloorbleekloog dood de schimmel en bleekt terug naar wit, de funchide dood eveneens schimmel en zorgt ervoor dat de schimmel niet meet zosnel terug groeid
Hierdoor is dit middel niet geschikt voor tentdoek.
Gelogd

bobenjanneke

  • Gast
Re: 1e vw ooit: Welke aandachtspunten bij aanschaf Cabanon Concorde 2001
« Reactie #14 Gepost op: juli 10, 2014, 09:45:34 pm »

Wederom bedankt voor de info en antwoorden!

Toevallig iemand woonachtig in Eindhoven die morgen ( vrijdagmiddag ) mee kan en wil komen kijken naar de aan te schaffen vw?

Bestaan er ook "imperial achtige constructies" voor op de cabanon concorde vouwwagen, zodat daar bv een dak/ski koffer op kan?

Groetjes

Bob
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal