Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Jamet Jameta  (gelezen 5897 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

renevk

  • Gast
Jamet Jameta
« Gepost op: augustus 21, 2014, 02:38:30 pm »

De Jameta is de nieuwe klapper van Jamet. Het is een mooie wagen, klapt gemakkelijk en snel, mooi bed met lattenbodem, daaronder bagageruimte waar genoeg in kan. Heerlijk dat je alles onder je  bed kan wegstoppen. Wel opletten dat je s'avonds de fietshelm eruit haalt als je s'ochtends vroeg wil gaan fietsen en vrouwlief nog op bed ligt! Toch heeft hij ook wel wat minpuntjes. Wij zeiden al tegen elkaar "hij is met de Franse slag gemaakt". Ik ben benieuwd naar de ervaringen en oplossingen van anderen die de Jameta hebben gekocht.
Hieronder de minpuntjes.

1: na de vele regen onderweg bleek dat er zowel in de disselbak als het keukentje spatwater kon komen. We hebben inmiddels zelf wat gaten dicht gekit. De kit in het keukentje zat er zo slecht op dat je die er met veel gemak aftrok.
2: als je het kraantje gebruikt gaat het via spatten van water supersnel roesten bij de niet ge-kitte naad achter het kraantje. Inmiddels hebben we die ook zelf gekit.
3: het fornuis-ijzer waar de pannetje op staan is zo gemaakt dat de pannetjes wiebelen en al bij de eerste kooksessie bleek ook nog het ijzer zwart uit te slaan. Dit viel niet meer weg te poetsen. Geen idee hoe het komt maar bij de Alpenkreuzer (onze vorige vouwwagen) hebben we er nooit last van gehad.
4: het bed buigt bij de lengte balk in het midden een beetje door (wij wegen beide tegen de 100 kg). Dit merk je doordat je als je met zijn tweeën in bed ligt je een beetje scheef ligt naar het midden toe. Er zou eigenlijk in het midden een extra steunpunt moeten komen.
5: de klep van de (lege) vouwwagen lijkt licht door te buigen aan beide kanten van het slotje in het midden.


Gelogd

rvwestbr

  • Gast
Re: Jamet Jameta
« Reactie #1 Gepost op: augustus 24, 2014, 03:47:37 pm »

Hoi. Ook wij hebben een Jamet Jameta. We hebben hem nu 11 keer opgezet. Hij staat nu bij de dealer.
Onderweg naar huis is er een vrachtwagen in onze Jamet gereden (alleen blik schade)

Maar buiten deze schade hebben we ongeveer 2 a4 'tjes. vol met problemen en zaken die niet kloppen.
Een behoorlijk drama.

Mijn grootste ergernis is dat de klep en stalen frame te vroeg de grond raak. Het gevolg is dat de wagen zelf op een waterpas betonnen ondergrond niet strak te zetten is.
Ik zag dit weekend bij de dealer toevallig een andere gloednieuwe jamata met hetzelfde probleem. 
Ik heb op internet wat filmpjes bekeken van de trigano alpha (zelfde wagen maar dan in het zwart) Deze lijkt het probleem niet te hebben.

Ook nog een behoorlijke ergernis zijn de ventilatie roosters die te groot zijn. Bij een klein beetje wind komt het water daar al snel naar binnen.

De punten 1,3 en 5 herkennen wij ook.
Bij de eerste demo tijdens de aflevering van de dealer vlogen de potnagels al om de oren.

Daarnaast is hij al al een keer terug geweest omdat de klep niet goed dicht ging.
Er is bij ons nog niets opgelost.

 Zie ook:
http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=13975.msg179808#msg179808

« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2014, 04:10:45 pm door rvwestbr »
Gelogd

Fozzie

  • Gast
Re: Jamet Jameta
« Reactie #2 Gepost op: augustus 31, 2014, 02:16:16 pm »

Hoi,

Wij zijn deze zomer voor het eerst met onze nieuwe jameta op pad geweest.

Wij herkennen het probleem met het spatwater in de keuken en idd het erg slechte kitwerk in de keuken. Wij hebben geen water in de disselbak gehad.
Het fornuisijzer is bij ons niet zwart geworden, maar nu doen wij bijna alles op de skottel en hebben het misschien te weinig gebruikt om zwart te worden.
Of bij ons de klep  doobuigt kan ik niets over zeggen want ik heb hier niet op gelet.
Wij hebben ook geen probleem ondervonden met het strak kunnen krijgen van het tentdoek.

De ventilatiegaten zijn bij onze wagen al kleiner gemaakt door Jamet (vanaf fabriek). Zagen bij onze dealer een model staan waar de ventilatiegaten halve cirkels zijn. Bij onze wagen is dit al terug gebracht naar een streep van ongeveer 10 cm. Als ik op de foto's van de folder kijk, zijn deze ventilatiegaten nu compleet weggelaten.

De deksel van de vouwwagen sluit bij onze wagen goed, maar er zit wel degelijk verschil tussen de voor en achterkant in hoever het deksel oversteekt over de bak. Voorkant val thet deksel precies om de bak heen en aan de achterzijde heeft hij 1cm speling.

Al met al zijn wij dus erg tevreden over onze jameta. : :)



Gelogd

rvwestbr

  • Gast
Re: Jamet Jameta
« Reactie #3 Gepost op: september 01, 2014, 06:50:23 pm »

Hoi Fozzie,

Fijn op te horen dat hij goed bevalt.

Wij hebben ook de kleinere uitvoering van de ventilatie gaten.
In de mei vakantie hebben we een aantal flinke regenbuien gehad. Bij de eerste was het al mis. Tent opgezet met het kleine luifelstokjes. De wind stond waarschijnlijk niet gunstig. De regen kwam direct naar binnen. Alles nat en een plas onder het bed. (Had er eigenlijk even foto's van moeten maken.)
Bij de 2e regenbui hadden we de kleine luifel stokjes naar binnen gedaan, maar helaas. Door de wind flapperde het kleine stukje luifel alle kanten op en we hadden wederom een flinke plas water onder het bed.
Vervolgens nog een aantal maal een weekend weg geweest, waarbij we her zelfde probleem hadden. Ik heb nog een poging gedaan om het luifeltje af te spannen maar ik durf hier eigenlijk geen tarp klemmen of iets dergelijks aan het doek te maken ivm beschadigingen.  Ben eigenlijk ook van mening dat dit niet zou mogen. Of de gaten zijn te groot of de luifel is te kort. Hoe dan ook een behoorlijke ontwerp fout.  Met geen enkele andere tent ooit dit soort problemen gehad. Meestal zitten er van die kapjes of de ventilatie roosters. Had eigenlijk stiekem al een beetje mijn twijfels toen ik dit deze roosters voor het eerste zag. Maar ja een merk wat adverteert dat ze al 25 jaar nr 1 in NL zijn, daar vertrouw je dan maar op.

Op de video van de importeur staat de wagen superstrak
https://www.youtube.com/watch?v=VvjJ4rMsAp0
Helaas bij ons niet. Het rek raakt op een vlakke ondergrond veel te vroeg de grond waardoor de deksel en en het rek scheef staan.
Zowel als op de vlakke betonnen onergrond van de dealer als op een vlak parkeertermijn. Het zelfde effect.


Consequentie is dat je kinderen niet lekker op de deksel kunnen slapen en dat de je de tent niet strak kan opzetten. Hierdoor is de afwatering op het dak niet goed en blijven hier plassen op staan.
Om de wagen een beetje recht te krijgen moeten we hem standaard op een leveler duwen, ook als de grond vlak is.
Dealer heeft ook al aangegeven dat dit niet goed is.

Wij hebben nog een hele berg andere problemen maar die zijn niet zo ernstig en ben er van overtuigd dat men die gaan oplossen.
Overigens zijn we over het concept en looks van wagen zeer tevreden. De uitvoering is helaas wat minder. 






« Laatst bewerkt op: september 01, 2014, 06:59:29 pm door rvwestbr »
Gelogd

Muilwijk

  • Gast
Re: Jamet Jameta
« Reactie #4 Gepost op: september 01, 2014, 10:49:10 pm »

Heb je dit ook met een lege wagen of alleen met een beladen wagen?  Het zou kunnen zijn dat de vering iets inzakt bij volle belading,  bij een lege wagen zou je er dan geen last van moeten hebben.
Gelogd

rvwestbr

  • Gast
Re: Jamet Jameta
« Reactie #5 Gepost op: september 02, 2014, 07:32:26 pm »

Hoi,

Nee, Zowel leeg als vol. Zelfde verhaal.

We hebben de wagen bij de dealer leeggehaald.
In dat geval had de wagen tijdens het leeghalen vlak moeten trekken, dat was niet het geval.

Wellicht dat een model zonder schokbrekers dit probleem niet heeft.

Gelogd

Fozzie

  • Gast
Re: Jamet Jameta
« Reactie #6 Gepost op: september 04, 2014, 12:54:31 pm »

Beste  rvwestbr

Ook wij hadden vanaf het begin onze twijfels over de ventilatiegaten en hebben bij aflevering gelijk met de dealer afgesproken dat als het gaat inregenen wij de wagen weer terug brengen en er een oplossing voor gezocht moet worden.
Eerlijkhalve moet ik wel zeggen dat de eerste bui die wij over de wagen kregen een flinke stortbui was, en het ook bij ons wel water naar binnen kwam maar dat was volgens ons niet door het gaas maar door de naad. Wij hadden toen het idee dat het doek nog moest dicht trekken. Bij de tweede bui was het inregegen al veel minder en bij de volgende buien helemaal geen last gehad.
wel gelijk na de vakantie de dealer gebeld en hem onze bevindingen gemeld. afspraak gemaakt dat als het weer inregend er iets aan gedaan moet worden.

Hoop en verwacht dat Jamet alles voor jullie gaat oplossen.
Gelogd

KlapperDanny

  • Gast
Re: Jamet Jameta
« Reactie #7 Gepost op: september 19, 2014, 09:08:46 pm »

Ook wij hebben de super mooie Jameta gekocht nadat onze Arizona na 10jaren trouwe dienst te groot werd omdat de kids niet meer in de vouwwagen sliepen.

Ik kan nog niets zeggen over roostertjes of andere hierboven omschreven vragen "klachten"...
Gelukkig sluit onze bak perfect en met opzetten ook geen problemen dat hij niet recht staat.

Heb echter 1 probleem, ik krijg de boog van de voortent niet knap opgebouwd. De drie lange stokken die vanaf de wagenbak naar de boog lopen moeten in mijn beleving dezelfde aansluiting hebben. Bij onze vouwwagen zijn twee aansluitingen voor de boog hetzelfde en 1 aansluiting lijkt iets gedraaid waardoor ik de boog niet gelijk krijg.

Ik hoor graag of mijn idee klopt of hoe ik anders de boog moet opbouwen.
Gelogd

rvwestbr

  • Gast
Re: Jamet Jameta
« Reactie #8 Gepost op: september 19, 2014, 11:17:16 pm »

Probleem herken ik ook.

Wat wij hebben gedaan is de boog eerst op de grond in in elkaar gezet. Dus de T stokken omhoog en dan de complete constructie aansluiten op de wagen dat gaat redelijk.
Gelogd

KlapperDanny

  • Gast
Re: Jamet Jameta
« Reactie #9 Gepost op: september 20, 2014, 12:48:47 pm »

Ben net even wezen kijken bij een andere dealer hier in de buurt en mijn vermoeden is bevestigd.
de drie lange stokken die vanaf de wagenbak lopen waar je je boog aan moet bouwen moeten alle drie identiek zijn. Dus geen verschil in de aansluiting... Meteen gebeld met de leverancier waar ik m aangeschaft heb (niet bij mij in de buurt omdat de prijs daar het gunstigst was  :P) gaat meteen nieuwe stokken en een boog regelen.
Gelogd

vlekkenbertje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Jamet Jameta
« Reactie #10 Gepost op: september 20, 2014, 02:26:13 pm »

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de Jameta en de Liberty van een aantal jaren geleden?
Wij hebben destijds getwijfeld tussen een Jametic en een Liberty, en als ik de foto's en filmpje van de Jameta bekijk, dan zie ik weinig verschil. Waarschijnlijk wel detail verschillen, maar het idee is hetzelfde.
Een wagen, je klapt het deksel open tot op de grond en daar haal je de tent mee tevoorschijn.
Of mis ik iets?
Gelogd

rvwestbr

  • Gast
Re: Jamet Jameta
« Reactie #11 Gepost op: september 24, 2014, 09:33:02 pm »

Hoi. Ik had het verhaal van de stokken niet goed begrepen.
Idd ze zijn allemaal gelijk.

Overigens is de liberty het zelfde concept als de Jameta. Alleen wat ouder...
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal