Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen techniek en onderhoud  (gelezen 64169 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.298
  • Merk Vouwwagen: Teun TTT4
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #15 Gepost op: juni 26, 2015, 10:51:52 am »

Cahummel heeft gelijk. Al vraag ik me wel af of er veel vouwwagens zijn met een stabilisatorkoppeling. Maar dat is een andere discussie.
Gelogd
What happens around the campfire stays around the campfire!

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #16 Gepost op: juni 26, 2015, 12:42:04 pm »

En leg in het geval van een glazen weegschaal ook even een plankje op de weegschaal. 50 kg op een dun stokje is wat anders dan 50 kg verdeeld over 2 voeten op de schaal. Ik bedoel hiermee dat het glas wellicht zou kunnen breken. Geen idee hoe sterk dit is.

Ik zou dat voor alle weegschalen doen, ongeacht van welk materiaal. Geen enkele personenweegschaal is ontworpen op een zware puntbelasting.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #17 Gepost op: juni 26, 2015, 12:44:58 pm »

En leg in het geval van een glazen weegschaal ook even een plankje op de weegschaal. 50 kg op een dun stokje is wat anders dan 50 kg verdeeld over 2 voeten op de schaal. Ik bedoel hiermee dat het glas wellicht zou kunnen breken. Geen idee hoe sterk dit is.
Ik gebruikte ook geen stokje maar een balk en een "oude" metalen personenweegschaal. Een balk is stabieler en je kan de koppeling prima op de balk laten rusten, hij hoeft niet in de koppeling te zitten om een goede meting te doen.
Nou is dit plaatje ook niet lekker want de koppeling ligt op de rand van het balkje en dat zou ik ook niet doen. Maar het gaat om het idee! Op het plaatje ligt onder de balk trouwens nog een balk. Kan natuurlijk ook als je de weegschaal maar voor het wegen van de klapper op 0 zet!

Tegenwoordig heb ik trouwens gewoon zo een  als dit want die kan ik meenemen op vakantie (in de disselbak). Dit ding is trouwens ook instabiel dus let wel op je eigen veiligheid!
« Laatst bewerkt op: juni 26, 2015, 12:46:51 pm door KenJo »
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #18 Gepost op: juni 26, 2015, 01:21:50 pm »

Maar je hoeft je neuswiel alleen maar in te draaien tot het gewicht op de schaal rust. Verder is niet nodig.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.298
  • Merk Vouwwagen: Teun TTT4
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #19 Gepost op: juni 26, 2015, 03:30:06 pm »

Ik zou dat voor alle weegschalen doen, ongeacht van welk materiaal. Geen enkele personenweegschaal is ontworpen op een zware puntbelasting.
Helaas :I kan ik melden dat dat klopt.
Gelogd
What happens around the campfire stays around the campfire!

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 421
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #20 Gepost op: juni 26, 2015, 04:18:15 pm »

Toen ik mijn Cocoon Aero twee jaar geleden kreeg afgeleverd heb ik gevraagd of de trekhaakkogel ingevet moest worden.
Men vertelde mij dat dat allang niet meer het geval was....
Ik heb dat dus ook niet gedaan.
Maar het klopt dus niet, hij moet wel ingevet worden?
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #21 Gepost op: juni 26, 2015, 04:35:45 pm »

Toen ik mijn Cocoon Aero twee jaar geleden kreeg afgeleverd heb ik gevraagd of de trekhaakkogel ingevet moest worden.
Men vertelde mij dat dat allang niet meer het geval was....
Ik heb dat dus ook niet gedaan.
Maar het klopt dus niet, hij moet wel ingevet worden?

De kogel is  niet de koppeling!
De kogel hoeft inderdaad niet of maar een weinig ingevet te worden.
De koppeling / remmechanisme wel.
Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 421
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #22 Gepost op: juni 26, 2015, 04:48:13 pm »

Duidelijk!
En dat smeren van de rem/koppeling, dat moet dus vaker gebeuren dan bij het 2 á 3 jaarlijks onderhoud?
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #23 Gepost op: juni 26, 2015, 06:47:53 pm »

Duidelijk!
En dat smeren van de rem/koppeling, dat moet dus vaker gebeuren dan bij het 2 á 3 jaarlijks onderhoud?

Ja absoluut! Het vet zorgt ervoor dat de er zo min mogelijk wrijving is tussen de metalen delen. Aangezien de trekhaak massief metaal is en de koppeling van de aanhangwagen/ klapper bestaat uit bewegende delen die kwetsbaarder zijn, is smering belangrijk om overmatige slijtage te voorkomen.

Bij een koppeling met stabilisator  gebruikt men Teflonspray en geen vet (zoals eerder opgemerkt) maar bij de conventionele koppeling gebruikt men vet. Hieronder een voorbeeld afbeelding van een koppeling, zodat je kan zien hoe een koppeling werkt. Je kan je wel voorstellen denk ik dat eals er een kogel in de koppeling is, de metalen delen tijdens het rijden flink over elkaar heen bewegen en dat daardoor de boel slijt. Het kwetsbaarste onderdelen zijn de twee oranje gekleurde delen.

Let wel: Er zijn (uiteraard) diverse merken en modellen koppelingen dus het is een voorbeeld. De afbeelding met dank aan www.caravanendewet.nl

Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

alis

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #24 Gepost op: juni 29, 2015, 11:28:37 am »

Vraagje over bandendruk:
Banden 155R13Ci (Roadmaster) met 51 PSI zou toch 3.1 Bar moeten zijn of ben ik verkeerd ? In de lijst staat deze echter op 2.70 .
Laadvermogen 487kg dubbel.
Op mijn ford Transit staan nog winterbanden (normaal was onze andere wagen geleverd ) en die geeft een PSi van 65 oftewel 4.45 Bar. Hou ik deze nu ook aan of moeten ze minder bar hebben. Achteraan moeten ze normaal toch ook meer opgepompt worden vanwege het gewicht ondanks dezelfde Psi of zie ik dat verkeerd ?
Morgenvroeg vertrekken we en wou toch zeker zijn.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #25 Gepost op: juni 29, 2015, 12:20:21 pm »

De bandendruk is en blijft altijd een moeilijk verhaal. Mijn advies is: volg het advies van de fabrikant van het voertuig. Als Roadmaster 3.1bar als advies geeft hou je die dus aan.

Autobanden is een ander verhaal omdat autofabrikanten hen voertuigen testen met een bepaalde set banden en zij geven het advies in bandenspanning zodanig dat er een balans is tussen comfort en wegligging (remmen).

De lijst in deze topic is er voor als iemand het echt niet meer weet (bijv. geen handleiding heeft bijvoorbeeld) dan zit je nooit verkeerd.

Wat betreft de winterbanden: je kan ze laten zitten maar ze slijten bijzonder hard met dit warme weer. Winterbanden zijn namelijk zachter van samenstelling (dan zomerbanden) omdat het rubber bij lage temperaturen harder wordt. Bij hoge temperaturen het rubber dus nog zachter met als gevolg dat ze slijten als een malle.

Vaak worden banden aan de achterkant inderdaad harder opgepomt dan aan de voorkant, vanwege de last die ze moeten dragen. Afhankelijk van welk bouwjaar en welk model Transit je hebt, is de miniumum bandenspanning 2,8 bar en de maximum 4,7 bar. Welke spanning je uitkiest is niet zo heel belangrijk, als hij maar tussen het minimum en het maximum zit.

Het belangrijkste is dat de bandenspanning in beide voorbanden en beide achterbanden gelijk is. Dus bijvoorbeeld voor 2,8 en achter 3,2 en niet verschilt per band want dan gaat een auto naar de kant met de laagste bandenspanning trekken. Probeer maar eens uit met 1 bar verschil, je merkt het direct!

Ik zou trouwens niet op het maximum gaan zitten, dat rijdt onconfortabel en banden worden warm met dit warme weer. Warme lucht zet uit waardoor banden nog harder worden. Als je bijvoorbeeld 3,8bar voor en 4,1bar achter aanhoudt is dat prima.

Goede vakantie! :J
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

alis

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #26 Gepost op: juni 29, 2015, 01:02:10 pm »

Ok, bedankt voor de snelle reaktie.
Gelogd

rvdwel

  • Gast
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #27 Gepost op: juli 06, 2015, 03:55:59 pm »

Mooi stukje!!! Ik ga donderdag mijn klapper uit de stalling halen en voor het eerst mee op vakantie. Wil nog een dakkoffer en twee fietsen op de klapper (alpen kreuzer) meenemen. Dat word dus goed verdelen :P
Gelogd

Poek7

  • Gast
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #28 Gepost op: juli 10, 2015, 10:15:33 pm »

Even de kogeldruk wegen met een personenweegschaal en een vuren 4x7 met "pootjes"
Het neuswiel is van de grond, resultaat 49,9kg
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #29 Gepost op: juli 13, 2015, 09:36:59 am »

Citaat
Elke fabrikant geeft in de handleiding een ideale kogeldruk op, mocht je het niet weten een kogeldruk rond 60 kilo is over het algemeen goed. Lichter dan 50 kilo is nooit goed en zwaarder dan 80 kilo ook niet.

huh?

voor een vouwwagen geldt toch een kogeldruk tussen 30 en 50 kg?
de 50-80 kg kogeldruk geldt toch voor caravans!
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal