Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen techniek en onderhoud  (gelezen 64930 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.754
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #30 Gepost op: juli 13, 2015, 10:19:41 am »

Nee de kogeldruk is auto afhankelijk. Bij mijn Ford Mondeo is het 75kg.
Gelogd

jackodb

  • Gast
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #31 Gepost op: juli 13, 2015, 10:43:02 am »

Nee de kogeldruk is auto afhankelijk. Bij mijn Ford Mondeo is het 75kg.

De maximum kogeldruk is auto afhankelijk. De vouwwagen-fabrikant zal het ideale kogeldruk-bereik aangeven. Vaak ergens rond 50KG
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.793
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #32 Gepost op: juli 13, 2015, 11:27:06 am »

OK, ik stel het even anders ;)

het gewicht van de beladen vouwwagen levert normaliter toch een kogeldruk tussen 30 en 50 kg op de kogel van de trekhaak?
Gelogd

jackodb

  • Gast
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #33 Gepost op: juli 13, 2015, 11:32:53 am »

OK, ik stel het even anders ;)

het gewicht van de beladen vouwwagen levert normaliter toch een kogeldruk tussen 30 en 50 kg op de kogel van de trekhaak?

Dat ligt aan de verhouding tussen het gewicht voor de as en het gewicht achter de as.
Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #34 Gepost op: juli 13, 2015, 01:05:40 pm »

Wij zitten meestal op de 65 kilo kogeldruk...Wil het dit jaar toch wel eens ander gaan verdelen en eigenlijk nog meer in de klapper neer zetten, het voeld altijd alsof we afgeladen reizen terwijl dat echt nog wel mee valt volgens mij... :O zoals bv alleen al onze koffer...Die is mega zwaar..Leg ik de koffer in de achterbak vd auto, met kids erbij in en klapper erachter dan zit er best pittig uit  :#  Vandaar dat ik maar eens ga proberen om de koffer tussen de bankjes kwijt kan, stokken en voorten met grondzijl moet er dan ook nog wel tussen passen. Kratjes boodschappen gaat dan niet meer passen, maar dan moeten we maar minder eten meenemen :+ Ben benieuwd of het gaat passen!
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.793
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #35 Gepost op: juli 13, 2015, 03:42:20 pm »

Dat ligt aan de verhouding tussen het gewicht voor de as en het gewicht achter de as.

Vertel, want ik lees overal enkel de kogeldruk op de trekhaak
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.793
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #36 Gepost op: juli 13, 2015, 03:52:12 pm »



Zoals je ziet hebben we geen disselbak maar een plateau
De vorige eigenaar heeft deze erop gemaakt, hierop plaatsen we een koelkast

Afgelopen najaar toen we onze vouwwagen getest en geladen hebben incl koelkast op de dissel had ik 35 kg kogeldruk

Bij 50kg voor een caravan lijkt mij 35kg kogeldruk voor een vouwwagen wel reëel
Of redeneer ik fout?
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #37 Gepost op: juli 13, 2015, 03:57:46 pm »

De kogeldruk heeft eigenlijk maar weinig met het formaat van de aanhanger te maken maar, zoals eerder gesteld, op de verhouding van het gewicht vòòr en àchter de as. Vergelijk het maar met een balans met de as als 'scharnier'. Ook een verkeerd beladen caravan kan een kogeldruk van 25kg bereiken, een verkeerd beladen vouwwagen ook wel 100kg.

De ideale kogeldruk hangt af van de combinatie trekauto-aanhanger en je eigen voorkeur/ervaring. Met dien verstande dat de maximale kogeldruk inderdaad de maximale is, of er nu een loei van een caravan of een mini-aanhanger achter hangt.

Mijn klapper heeft een kogeldruk van ongeveer 60kg waar 75 voor mijn auto is toegestaan en die combinatie ligt heerlijk rustig op de weg.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #38 Gepost op: juli 13, 2015, 04:15:06 pm »

Ik moet een kogeldruk van ruim 80 kilo aanhouden in ongeladen toestand. Zodra de koelkast er namelijk bijgezet word hou ik een druk over van 60 kilo. Kan je nagaan....
Enige probleem is dus dat de kogeldruk vrij hoog is als we de wagen wegbrengen naar de stalling of ophalen uiteraard
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.793
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #39 Gepost op: juli 14, 2015, 12:41:44 pm »

Ok, dus jullie adviseren mij om een herindeling te maken mbt de belading zodat ik op 50kg kogeldruk uitkom ipv 35kg kogeldruk...
Gelogd

Lutgerink

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 230
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Parade 2000
  • PARADEpaartje
    • Vouwwagenclub
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #40 Gepost op: juli 14, 2015, 12:45:57 pm »

In de boekjes van bijvoorbeeld de Alpen Kreuzer wordt idd tussen de 35 en 50KG gesteld. Ik vind dit zelf aan de lichte kant, ik rijd graag met minimaal 65KG kogeldruk, wat overigens ook kan qua trekhaak en koppeling.
Gelogd
Op vakantie in DE Parade :-)

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.754
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #41 Gepost op: juli 14, 2015, 03:20:37 pm »

Bijna. Wij adviseren om ter proberen een kogeldruk te krijgen die een prettige wegligging geeft. En dit zonder de max kogeldruk van de auto ter overschrijden. Het blijft afhankelijk van de combinatie.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.793
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #42 Gepost op: juli 18, 2015, 11:06:00 pm »

vandaag de vw nog eens opgezet voordat we vertrekken

gelijk de belading geherschikt:

in de bak links en rechts de binnenstokken en luifel stokken, zo ver mogelijk naar voren
in de bak in het midden de tafel met de tapijten, zo ver mogelijk naar voren
bovenop onder het zeil de stoelen

zonder de keuken erachter op zat ik op een kogeldruk van bijna 80kg
met de keuken erachter op zat ik op een kogeldruk van zo'n 45-50kg

met de koelkast voor op de dissel kom ik dan naar verwachting op een nette kogeldruk van 55-60kg, dit hebben we nog niet geprobeerd


Gelogd

Caroline S

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 458
  • Merk Vouwwagen: 2017: Combi Camp (2007), 2015: Trigano Odyssee (2002)
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #43 Gepost op: juli 18, 2015, 11:39:35 pm »

Wat een fijn topic is dit voor beginners!

Als je de kogeldruk meet, staat hier dat he het neuswiel omhoog moet draaien. Maar het kan toch ook zijn dat je die hele buis van het neuswiel nog omhoog moet takelen om echt het volledige gewicht op de kogeldrukmeter te krijgen?

Ons boekje, trigano odyssee 2002, zegt tussen de 30 en 50. Ik had geen idee dat je auto ook nog iets aangeeft. Logisch eigenlijk, zal t eens opzoeken. Maar goed, dat zal een hogere druk zijn. Dus dan ben ik toch gehouden aan de max 50 uit het boekje...
Hij staat hier nu klaar voor vertrek met net iets onder de 50 kilo, 45 ofzo.

Er staan hier twee methodes om te testen of ie goed gekoppeld zit. Maar een derde methode is toch om de dissel omhoog te laten tillen door je man  :) en dan te kijken of de auto mee omhoog komt? Is toch hetzelfde als neuswiel opdraaien....

Moet de slijtageindicator op de alko koppeling helemaal groen zijn indien aangekoppeld of mag je ook een stuk(je) rood zien? Of anders gezegd, is het goed zolang je een stukje groen ziet of moet je heel veel groen zien?

Is het normaal dat het neuswiel, wanneer maximaal opgetakeld, de grond weleens raakt bij een drempel in de straat? Nu hebben wij nogal een dikke band op t neuswiel, misschien daardoor, of heeft iedereen dit?

Klappen jullie het neuswiel naar achteren, tegen de disselbak, indien opgetakeld onder t rijden of juist naar voren?
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Vouwwagen techniek en onderhoud
« Reactie #44 Gepost op: juli 19, 2015, 07:00:39 am »

Wat een fijn topic is dit voor beginners!

Als je de kogeldruk meet, staat hier dat he het neuswiel omhoog moet draaien. Maar het kan toch ook zijn dat je die hele buis van het neuswiel nog omhoog moet takelen om echt het volledige gewicht op de kogeldrukmeter te krijgen?

Ons boekje, trigano odyssee 2002, zegt tussen de 30 en 50. Ik had geen idee dat je auto ook nog iets aangeeft. Logisch eigenlijk, zal t eens opzoeken. Maar goed, dat zal een hogere druk zijn. Dus dan ben ik toch gehouden aan de max 50 uit het boekje...
Hij staat hier nu klaar voor vertrek met net iets onder de 50 kilo, 45 ofzo.

Er staan hier twee methodes om te testen of ie goed gekoppeld zit. Maar een derde methode is toch om de dissel omhoog te laten tillen door je man  :) en dan te kijken of de auto mee omhoog komt? Is toch hetzelfde als neuswiel opdraaien....

Moet de slijtageindicator op de alko koppeling helemaal groen zijn indien aangekoppeld of mag je ook een stuk(je) rood zien? Of anders gezegd, is het goed zolang je een stukje groen ziet of moet je heel veel groen zien?

Is het normaal dat het neuswiel, wanneer maximaal opgetakeld, de grond weleens raakt bij een drempel in de straat? Nu hebben wij nogal een dikke band op t neuswiel, misschien daardoor, of heeft iedereen dit?

Klappen jullie het neuswiel naar achteren, tegen de disselbak, indien opgetakeld onder t rijden of juist naar voren?
Om de kogeldruk te meten zet je de meter onder de kop die op de kogel gaat en draait het neuswiel om hoog tot deze vrij is van de grond en het gewicht door de kogeldrukmeter wordt gedragen. Als daarvoor het gehele neuswiel omhoog moet, dan zal dat moeten.
Ik til altijd even aan de dissel om te checken of de koppeling vast zit. (man) :#
45 kg is een mooie kogeldruk. Hoger mag, als het is toegestaan door de fabrikant van je auto.
Als het neuswiel een drempel raakt kan dat allerlei oorzaken hebben; Neuswiel niet volledig opgedraaid, te hoge drempel, of de auto is vrij ver in de veren gezakt door slappe vering of te veel belading of een veel te hoge kogeldruk.
Ik draai altijd het neuswiel in met het wieltje naar achteren.


Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal