Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-  (gelezen 18910 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wildoit

  • Gast
1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Gepost op: juni 16, 2015, 11:45:03 am »

De dealers van Cabanon hanteren allemaal dezelfde prijs?!
Het lijkt wel een prijskartel, een afspraak tussen bedrijven om producten niet lager dan een bepaalde prijs te verkopen.
Kartelvorming is niet gewenst, daar zij het concurrentieprincipe tegenwerkt. En verboden bij de wet.
Bij een dealer kreeg ik een kadobon aanbod van €150,-  bij de eventuele aanschaf prijs van  € 9249,-.
Je begrijpt dat we meteen in de auto zijn gestapt voor deze geweldige 1,63 % korting
NOT dus.
Ik wilde ook nog voor € 1263,- inrichting kopen.
Maar mijn € 10.000  kan ik dus ook gerust bij een ander besteden.
Wie heeft ervaringen met betere aanschafkorting?
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2015, 04:00:15 pm door wildoit »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #1 Gepost op: juni 16, 2015, 11:50:06 am »

Korting geven heeft ook te maken met gunnen. Mijn ervaring is dat keihard onderhandelen weinig zin heeft. Maar het scheelt per dealer wat de juiste tactiek (taktiek?) zal zijn.

Wij kregen weinig korting op de wagen, aardig wat korting op de extra's en een tamelijk hoge inruilprijs voor onze oude wagen. Al met al bleven we daardoor ruim binnen ons budget.

En kartelvorming, prijsafspraken en zo. Het lijkt erop dat je gelijk hebt, maar om dan ook je gelijk te krijgen is echt iets anders. Succes met onderhandelen en bedenk dat een aantal dealers hier ook meeleest.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #2 Gepost op: juni 16, 2015, 12:10:08 pm »

Wen er maar aan. Net als bij veel andere producten zit de korting hooguit in een hogere inruilprijs, wat gratis hebbedingetjes of een bonnetje.

Er is ook geen sprake van kartelvorming, want je bent vrij om een ander merk vouwwagen te kopen dat goedkoper is. Er is dus wel degelijk sprake van een vrije markt en concurrentie tussen detaillisten onderling. Maar dan eerder met merken.

Bovendien betreft het hier geen afspraak tussen dealers onderling.  Eerder van verkapte verticale prijsbinding. Strikt genomen is dat ook verboden, maar slecht controleerbaar en bewijsbaar zoals CEO al aangeeft. Een dealer is tenslotte geheel vrij om korting te geven, maar krijgt dan wellicht wel traag geleverd of raakt dan mogelijk z'n dealerschap kwijt, met alle leveringsaspecten (zoals extra korting bij een x-tal verkochte wagens) van dien. En in het al of niet geven van dergelijke faciliteiten is een merk geheel vrij.

Los daarvan vind ik het altijd een beetje twijfelachtig om een korting als 'te laag' te beoordelen zonder enige kennis van de markt en de marges.
Korting moet je altijd afzetten tegen de marge voor en de kosten van de detaillist. Zolang je die marge en de kosten van die detaillist niet kent (enig idee wat een showroom voor vouwwagens aan oppervlak vraagt en dus aan kosten als huur en verwarming met zich meebrengt en wat een x-tal showroomwagens voor waardedaling hebben?) is 'te laag' slechts een door onwetendheid gedreven slag in de lucht.

Reken even mee: als de marge voor de detaillist 30% (ook maar een natte vinger) is en jij wilt 10% korting op de verkoopprijs, weet dan dat je van die detaillist dus feitelijk vraagt of-ie effe 30% van z'n bruto marge wil inleveren. En effectief misschien wel meer dan de winst voor belastingen (winst na aftrek van alle kosten) die hij op de verkoop heeft.

De handel in vouwwagens is geen liefdewerk oud papier. Het is handel. Een manier om brood te verdienen.
Gelogd

wildoit

  • Gast
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #3 Gepost op: juni 16, 2015, 03:55:01 pm »

Staan de Cabanon vouwwagens in de kampeerwinkel in Zeist?
Men schrijft:

>>>Op vertoon van uw lidmaatschap vouwwagenclub pas krijgt u in onze kampeerwinkel 10% korting op uw aankopen. Hierbij uitgezonderd zijn al geldende aanbiedingen.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #4 Gepost op: juni 16, 2015, 04:09:48 pm »

Staan de Cabanon vouwwagens in de kampeerwinkel in Zeist?
Men schrijft:

>>>Op vertoon van uw lidmaatschap vouwwagenclub pas krijgt u in onze kampeerwinkel 10% korting op uw aankopen. Hierbij uitgezonderd zijn al geldende aanbiedingen.
Nee. Die staan in de vouwwagenshowroom op de 1e verdieping. De kampeerwinkel is een apart deel.
Gelogd

wildoit

  • Gast
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #5 Gepost op: juni 16, 2015, 05:02:21 pm »

Nee. Die staan in de vouwwagenshowroom op de 1e verdieping. De kampeerwinkel is een apart deel.

Dus op de inrichting a € 1263,- krijg ik bij deze zaak € 126,- korting

(tafel XL, 4 stoelen, toilet, koeling gr, gas, jerrycan/ roltank, kast ripiani xl, BBQ picnic Ferrboli , gasstraler gimeg, opstapje opvouwbaar, kledingkast Defa, waterkoker tristar 1000W, kogeldrukmeter, toiletvloeistof 1ltr, afvoerslang etc etc)
Gelogd

wildoit

  • Gast
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #6 Gepost op: juni 16, 2015, 05:33:16 pm »

In alle prijsfolders van de verschillende Cabanon dealers staan dezelfde prijzen?? !!
Dus hoeven de dealers niet te concurreren!! En als jij als consument geen verstand hebt van de markt en marges moet je maar de hoofdprijs accepteren???
En als jij een auto koopt van €20.000 dan ga je ook graag akkoord met € 326,- korting?
En een eerlijk antwoord krijg je niet als je zou vragen naar hun marge, dus blijf je in onwetendheid en vragen ze er zelf om, om een slag te slaan naar de korting!!


Wen er maar aan. Net als bij veel andere producten zit de korting hooguit in een hogere inruilprijs, wat gratis hebbedingetjes of een bonnetje.

Er is ook geen sprake van kartelvorming, want je bent vrij om een ander merk vouwwagen te kopen dat goedkoper is. Er is dus wel degelijk sprake van een vrije markt en concurrentie tussen detaillisten onderling. Maar dan eerder met merken.

Bovendien betreft het hier geen afspraak tussen dealers onderling.  Eerder van verkapte verticale prijsbinding. Strikt genomen is dat ook verboden, maar slecht controleerbaar en bewijsbaar zoals CEO al aangeeft. Een dealer is tenslotte geheel vrij om korting te geven, maar krijgt dan wellicht wel traag geleverd of raakt dan mogelijk z'n dealerschap kwijt, met alle leveringsaspecten (zoals extra korting bij een x-tal verkochte wagens) van dien. En in het al of niet geven van dergelijke faciliteiten is een merk geheel vrij.

Los daarvan vind ik het altijd een beetje twijfelachtig om een korting als 'te laag' te beoordelen zonder enige kennis van de markt en de marges.
Korting moet je altijd afzetten tegen de marge voor en de kosten van de detaillist. Zolang je die marge en de kosten van die detaillist niet kent (enig idee wat een showroom voor vouwwagens aan oppervlak vraagt en dus aan kosten als huur en verwarming met zich meebrengt en wat een x-tal showroomwagens voor waardedaling hebben?) is 'te laag' slechts een door onwetendheid gedreven slag in de lucht.

Reken even mee: als de marge voor de detaillist 30% (ook maar een natte vinger) is en jij wilt 10% korting op de verkoopprijs, weet dan dat je van die detaillist dus feitelijk vraagt of-ie effe 30% van z'n bruto marge wil inleveren. En effectief misschien wel meer dan de winst voor belastingen (winst na aftrek van alle kosten) die hij op de verkoop heeft.

De handel in vouwwagens is geen liefdewerk oud papier. Het is handel. Een manier om brood te verdienen.


Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #7 Gepost op: juni 16, 2015, 06:43:17 pm »

Ik zou zeggen 'leven en laten leven';


'We' (daar hoor ik zelf niet meer bij) kopen tegenwoordig meer op basis van de hoogte van de korting dan op basis van de prijs zelf. We zij op dit moment druk naar meubelen aan het kijken en ik word er gewoon misselijk van dat verkopers, geheel ongevraagd en ook niet bij de minste winkels, beginne te roepen over 'hoeveel korting' er op het betreffende meubel zit; hoezo korting, wat kost het überhaupt?? (Als ik dat al wil weten, want ik hoef de prijs niet eens te weten als het product met niet aanstaat)
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #8 Gepost op: juni 16, 2015, 06:45:08 pm »

Ik denk dat Cabanon gewoon de verkoop prijzen dicteert aan de dealers.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #9 Gepost op: juni 16, 2015, 06:58:35 pm »

In alle prijsfolders van de verschillende Cabanon dealers staan dezelfde prijzen?? !!
Yep. Dat heet een verkoop-adviesprijs. Is in heel veel branches gebruikelijk.

Dus hoeven de dealers niet te concurreren!!
Jawel. Hoewel ze feitelijk natuurlijk als dealer allemaal in zekere mate een regio vertegenwoordigen, kunnen ze concurreren. Bijvoorbeeld met serviceniveau. Met faciliteiten. Of met gratis accessoires.

En als jij als consument geen verstand hebt van de markt en marges moet je maar de hoofdprijs accepteren???
Dat zei ik niet. Wat ik zei is dat je pas kunt weten of en zo ja welke korting mogelijk of reëel is, je inzicht moet hebben in de kosten van e.e.a.. Zo niet, dan is wat je wel 'een leuke korting' vindt, een absolute slag in de lucht.

En als jij een auto koopt van €20.000 dan ga je ook graag akkoord met € 326,- korting?
Ik zal je vertellen dat ik vorig jaar een nieuwe auto gekocht heb en daarvoor 3 offertes aangevraagd heb. De enige korting die er mogelijk was, was een wat ruimere inruilwaarde van de oude auto en de toepassing van de door de importeur geregisseerde actiekorting. Sterker nog. Van de dealer met de actiekorting kreeg ik de verzekering dat de dealer die mij die actiekorting ook wilde geven (maar die verkoop dus na de voor hem geldende periode toch onder zijn eigen actieperiode wilde laten vallen) door de importeur teruggefloten zou worden of die korting voor zijn eigen rekening zou moeten nemen, wat feitelijk verkoop met verlies zou betekenen.

En een eerlijk antwoord krijg je niet als je zou vragen naar hun marge,
Tuurlijk niet. Als je een handelaar vraagt naar z'n marge, is dat vergelijkbaar met als ik jou vraag om je bruto salaris, toeslagen,  secundaire arbeidsvoorwaarden en het aantal uren dat je daarvoor werkt. En dat terwijl jij mij niet eens wat wilt verkopen. En die dealer wel.

Heb je overigens de caissiere van de supermarkt wel eens gevraagd om korting omdat je een trouwe klant bent?
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2015, 07:00:11 pm door Frankie »
Gelogd

alis

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #10 Gepost op: juni 16, 2015, 07:29:30 pm »

Wanneer je naar de winkel gaat en er staat een verkoopprijs op , dan weet je toch wat het kost ? Vragen staat vrij, maar de handelaar hoeft toch geen verantwoording af te leggen.
Verder is het zoals Frankie zegt: je hebt totaal geen idee wat de marges zijn en wat de kosten zijn voor de handelaar.
Als consument wilt iedereen alles goedkoop en als "werkmens" een zo hoog mogelijk loon.
Gelogd

kph

  • Gast
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #11 Gepost op: juni 16, 2015, 07:36:26 pm »

Wij waren eigenlijk ook overal evenveel geld kwijt.............Toen we 'm besteld hadden (bij Ridderbeks) kreeg ik nog een offerte van "van der Slik" binnen die echt wel een flink stuk lager was dan de rest...........maar helaas was het voor ons al te laat. Daarnaast hebben we wel iets meer betaald, maar hebben we de dealer wel relatief dichtbij, dus als er iets mee is dan is het ook zo gerepareerd etc......(always look on the bright side)

Maar goed, ik denk dat we voor die korting ook nog wel een stukje hadden willen rijden  :J
Gelogd

Marjootje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 677
  • Merk Vouwwagen: camplet adventure
  • klappen maar!
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #12 Gepost op: juni 16, 2015, 07:54:53 pm »

Ik heb een tijdje bij een beddenspeciaalzaak gewerkt, wij hanteerden ook gwn de adviesprijzen, naar beneden afronden qua (toen nog) guldens was minder gebruikelijk.
Het  uitzoeken van accessoires werd niet moeilijk over gedaan en mochten we voor 10% nog aan accessoires bij doen.
maw, Je zou kunnen onderhandelen over de vouwwagen (hogere inruil of geen inruil en dan oude verkopen op mp) en de assessoires als extra bij bedingen of daarvoor naar een ander gaan.
Werkte bij ons wel altijd (niet voor die 1200 euro dan, maar ietsje minder)
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #13 Gepost op: juni 16, 2015, 08:12:08 pm »

Mijn stelling is altijd: het moet uit de lengte of uit de breedte. Wat je bedingt aan korting, moet er in de aftersales weer uitgehaald worden.  En zolang ik de eigenaar of de verkopers nog niet in een fonkelnieuwe Maserati zie rondrijden, of de zaak zelf opgepoetst wordt met onzinnige dure fratsen, halen ze me niet echt het vel over de neus.
Gelogd

Marcel78

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (voorheen Cabanon Mercury)
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #14 Gepost op: juni 16, 2015, 08:27:08 pm »

Frankie slaat de spijker op z'n kop. Iedereen met een commerciële functie zal zijn uitleg begrijpen. Het verschil tussen inkoopprijs en verkoopprijs is niet de winst van de verkoper. De huur of hypotheek wordt daar van betaald en alle andere lasten. En als het goed is blijft er aan het eind van de maand wat over om boodschappen van te doen.

Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.

Prima vouwwagen trouwens, zo'n cabanon  :K
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal