Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-  (gelezen 18902 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #15 Gepost op: juni 16, 2015, 08:36:51 pm »

In de vouwwagen wereld is het nu eenmaal wat er op het prijskaartje staat, moet-ie kosten.
Dan is er niet veel mogelijk. Je zou verwachten dat er op zo'n (stevig) prijskaartje wel wat is af te dingen, maar kennelijk is hier weinig tot geen ruimte voor in het prijskaartje.
Heb me er ook aan ge-ergerd toen wij op zoek waren, wij gaven aan dat een nieuwe waarschijnlijk te duur voor ons zou zijn en dat we op zoek gingen naar een gebruikte. Toen werd ons verteld dat ze ons een aantrekkelijk aanbod wilden doen op een overjarig model om ons over de streep te trekken. We waren erg benieuwd en danook zeer teleurgesteld toen dat aanbod ook zo'n dergelijk klein percentage was. Nog altijd aardig boven ons budget. We hadden ons budget best op willen rekken als het aanbod 5-10% was geweest.

Kennelijk zijn er geen grote marges in vouwwagen land omdat er toch onder de merken onderling concurrentie is.
Als ze dan in de vraagprijs onderhandelruimte moeten inbouwen prijzen ze zichzelf dus uit de markt. Er zijn andere markten (bijv tweedehands auto's) waar dit wel meer een gewoonte is omdat daar pingelen ook de gewoonte is ;)

Of bijvoorbeeld als je een keuken gaat kopen is dat wel anders.
Hier wordt door de verkopers vaak naast een basissalaris een percentage commissie verdiend van het verschil verkoopprijs-kostprijs. Dus dan is het in eigenbelang van de verkoper om te proberen zoveel mogelijk te verdienen aan die keuken. De openingsprijs wordt dan vaak zo hoog mogelijk ingezet maar dit kun je vaak zeer behoorlijk uitonderhandelen - uiteindelijk heeft de verkoper liever een kleine commissie dan geen verkoop....
Een compleet andere markt dus.

Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #16 Gepost op: juni 16, 2015, 08:57:30 pm »

Als ze dan in de vraagprijs onderhandelruimte moeten inbouwen
Je slaat hier de spijker op de kop. Onderhandelruimte inbouwen. Dat is het verschijnsel waarmee veel consumenten zichzelf graag voor de gek houden. Die zien liever een prijs van 10K waar ze 10% vanaf kunnen praten dan een vaste prijs van 9K.
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #17 Gepost op: juni 16, 2015, 09:27:41 pm »

Ik heb een man die inkoper is en al jaren onderhandelervaring heeft. Zelfs hij kreeg weinig van de prijs af (wel wat voordeeltjes). We zijn zelfs weggegaan, maar het hielp niks... Dus verwacht er niet teveel van. De voordelen die we hadden was bv het inruilen van onderdelen uit het actiepakket die we niet wilden voor de voortent en achtertent.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #18 Gepost op: juni 16, 2015, 10:30:01 pm »

We zijn zelfs weggegaan, maar het hielp niks...
En als je dat ook nog eens afzet tegen het feit dat het de afgelopen jaren in die sector (en waar niet) toch behoorlijk mager geweest is, dan is dat toch wel een aanwijzing voor de vraag of er ruimte in de marge zit.
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #19 Gepost op: juni 16, 2015, 10:35:34 pm »

........ we zijn met zijn alleen beetje de weg kwijt geraakt ..........


We kopen geen spullen, maar we kopen korting; hoe meer korting, des te lager is de drempel om het betreffende product aan te schaffen;


 'hoe durft ie?, om zo weinig korting te geven', 'wat denkt ie wel niet' 'het is crisis!, omlaag met die prijs'


....... en toch later nog alle service verlangen ......... als de verkopende partij nog bestaat
Gelogd

wildoit

  • Gast
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #20 Gepost op: juni 17, 2015, 08:15:33 am »

Ik kocht twee jaar geleden een nieuwe auto en de kortingen varieerden van 4, 6 tot uiteindelijk 10% bij de laatste dealer maar dan moest ik wel dezelfde dag nog komen. Wat we natuurlijk gedaan hebben .

Ik zal je vertellen dat ik vorig jaar een nieuwe auto gekocht heb en daarvoor 3 offertes aangevraagd heb. De enige korting die er mogelijk was, was een wat ruimere inruilwaarde van de oude auto en de toepassing van de door de importeur geregisseerde actiekorting. Sterker nog. Van de dealer met de actiekorting kreeg ik de verzekering dat de dealer die mij die actiekorting ook wilde geven (maar die verkoop dus na de voor hem geldende periode toch onder zijn eigen actieperiode wilde laten vallen) door de importeur teruggefloten zou worden of die korting voor zijn eigen rekening zou moeten nemen, wat feitelijk verkoop met verlies zou betekenen.


Heb je overigens de caissiere van de supermarkt wel eens gevraagd om korting omdat je een trouwe klant bent?

Bij supermarkten hoef je geen extra korting te vragen omdat alles wel een keer in de aanbieding is. Als je goed oplet koop je alles voor een lagere prijs.
Bij bouwmarkten ook, deze stunten vaak met 10, 20, 30% korting.
Dus daar koop je ook alles als je wilt met korting.
Gelogd

Mark2911

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 42
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #21 Gepost op: juni 17, 2015, 08:17:29 am »

Het is mijn ervaring dat er op een overjarig showroom model toch wel flinke korting te bedingen is.
Wij zijn wel 3x geweest en weer weggegaan maar hebben uiteindelijk onze zin gekregen.
Hij moest uit de showroom voor het nieuwe model. Dat isnhet juiste moment.
Gelogd

wildoit

  • Gast
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #22 Gepost op: juni 17, 2015, 08:21:59 am »

Wat is dan de spreekwoordelijke stroop die jij meeneemt buiten een flinke zak geld?

Frankie slaat de spijker op z'n kop. Iedereen met een commerciële functie zal zijn uitleg begrijpen. Het verschil tussen inkoopprijs en verkoopprijs is niet de winst van de verkoper. De huur of hypotheek wordt daar van betaald en alle andere lasten. En als het goed is blijft er aan het eind van de maand wat over om boodschappen van te doen.

Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.

Prima vouwwagen trouwens, zo'n cabanon  :K
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #23 Gepost op: juni 17, 2015, 09:14:26 am »

Wat is dan de spreekwoordelijke stroop die jij meeneemt buiten een flinke zak geld?
Ik kan niet voor Marcel78 spreken, maar persoonlijk zou ik zeggen dat de stroop bestaat uit het achterwege laten van de gedachte dat je bij het betalen van de adviesprijs voor een vouwwagen met een aantal gratis accessoires 'gesneden wordt'. Als dit zich over de volle breedte bij iedereen afspeelt, dan mag je je afvragen of grotere kortingen wel realistisch zijn. Een verkoper die het gevoel heeft dat-ie te weinig aan je verdiend heeft, zal dat per definitie later op een of andere manier terug willen halen.

Het is mijn ervaring dat er op een overjarig showroom model toch wel flinke korting te bedingen is.
Wij zijn wel 3x geweest en weer weggegaan maar hebben uiteindelijk onze zin gekregen.
Hij moest uit de showroom voor het nieuwe model. Dat isnhet juiste moment.

Dat is een andere situatie. Zo heb ik op mijn vorige Berlingo ook een gratis trekhaak gekregen omdat ik een Volvo 440 turbo inleverde en ik uit voorraad kocht. Dan is er meer mogelijk. Dealers willen geen voorraad. En zeker geen oude voorraad, want dat kost geld. Als je een regulier actueel model bestelt valt er maar weinig te rommelen.

Ik kocht twee jaar geleden een nieuwe auto en de kortingen varieerden van 4, 6 tot uiteindelijk 10% bij de laatste dealer maar dan moest ik wel dezelfde dag nog komen. Wat we natuurlijk gedaan hebben .
Met of zonder inruil? Zie ook mijn voorbeeld hierboven. Echt hoor. Bij de IVA worden ze opgeleid om geld te verdienen. Niet om zichzelf tekort te doen. Die 'dezelfde dag terug komen' is dezelfde truc als keukenboeren uithalen.

Bij supermarkten hoef je geen extra korting te vragen omdat alles wel een keer in de aanbieding is. Als je goed oplet koop je alles voor een lagere prijs.
Bij bouwmarkten ook, deze stunten vaak met 10, 20, 30% korting.
Dus daar koop je ook alles als je wilt met korting.

Dat is voor jou een vraag en voor de supermarkt een weet. Want voor hetzelfde geld (of liever: niet voor hetzelfde geld) betaal je buiten de actieperiode en voor andere dan actieproducten zoveel teveel, dat je in de actieperiode je eigen korting betaalt.
Even los van het soort prijsverschillen dat sowieso al bestaat. En zelfs is het mogelijk dat het product met korting duurder is dan het product zonder korting:



 
En vergelijk bijvoorbeeld ook diepvries Tilapia met 'verse' Tilapia, die niet bestaat. Verse Tilapia is ontdooide diepvries Tilapia voor een tweemaal zo hoge prijs.
« Laatst bewerkt op: juni 17, 2015, 09:38:50 am door Frankie »
Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #24 Gepost op: juni 17, 2015, 09:33:31 am »

Volgens mij hou je jezelf voor de gek als je denkt dat je een grote korting hebt bedongen.

Uiteindelijk zal de verkopende patij toch willen overhouden aan de verkoop.
Ik heb het (héél) lang geleden (ruim voor internet) meegemaakt dat wij, dat wil zeggen het winkelpersoneel, vóór de uitverkoop de prijzen moesten verhogen, waarna ze werden afgeprijst maar net onder het oude prijsniveau.

Het lijkt overigens wel een ziekte om over alles maar alles goedkoper te willen.
Als ondernemer wordt ik daar constant mee geconfronteerd. Klanten denken kennelijk dat we super marges hebben en er altijd wel wat af kan.
Of ze weter beter dan ik hoeveel tijd iets kost en elaten niet na verbaasd te zijn als ze de werkelijke tijdsbesteding zien.
Dat gevoel heb ik hier ook bij, hoge kortingen moet kunnen want ze verdienen er toch meer dan genoeg op!
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #25 Gepost op: juni 17, 2015, 09:44:42 am »

De cultuur is in Nederland behoorlijk aan het veranderen. Sinds we veel op vakantie gaan waar het onderhandelen onderdeel van het spel is en ook hier mensen afkomstig uit landen rond de Middellandse Zee wonen zorgen voor een andere cultuur.

Als je tegenwoordig gaat bellen voor een nieuw energiecontract, internet of in een winkel een apparaat, bril of meubels koopt dan ga je standaard al om korting vragen. De terughoudendheid die velen nog hadden is daar behoorlijk vanaf. Best balen voor diegenen die dat nog niet doorhebben of durven. deze groep, veelal ouderen, betalen stelselmatig teveel.

Ook in de klapkarrenbranche is te onderhandelen, toen we onze HK met redelijk wat opties kochten ging er een behoorlijke korting van de vraagprijs af. Altijd lastig om vast te stellen of dat nu binnen of buiten de marge valt.

Maar vragen naar korting kan altijd en doen we tegenwoordig ook bijna standaard. Er zijn overigens ook winkels genoeg die standaard zeggen dat ze geen korting geven, IKEA bijvoorbeeld heeft af en toe een aanbieding, maar verder zijn de prijzen vast. Geeft ook weer vertrouwd gevoel je weet dat je dezelfde prijs als iedereen betaalt. Dat is bij de winkels waar onderhandeld kan worden altijd maar der vraag of die beter gebekte buurman meer korting heeft gekregen.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #26 Gepost op: juni 17, 2015, 10:18:39 am »

Ook in de klapkarrenbranche is te onderhandelen, toen we onze HK met redelijk wat opties kochten ging er een behoorlijke korting van de vraagprijs af. Altijd lastig om vast te stellen of dat nu binnen of buiten de marge valt.
Nou wil het feit, dat HK helemaal geen dealerschappen kent en binnen het eigen merk dus helemaal nul concurrentie kent tussen aanbieders onderling.

Maar wat belangrijker is: dat HK qua prijs aan de hoge kant van de markt ligt, zonder dat er sprake is van een marge voor de dealer. Kun je nagaan hoeveel je nog 'teveel betaalt' als je voor je gevoel een 'aardige korting' bedongen hebt.

De vraag is wat je gedaan zou hebben als je die korting niet gehad zou hebben. Dezelfde HK elders kopen kan nu eenmaal niet. Dus je mag je afvragen waarom HK die korting precies gaf als je elders toch niet terecht kunt. Waarschijnlijk om jou als klant het gevoel te geven dat jij de winnaar van onderhandelingen bent en dus met een goed gevoel de deur uit ging ondanks het feit dat je €15K lichter geworden bent. En dus heeft-ie die korting bij voorbaat al ingebouwd in de verkoopprijs. Zodat-ie in principe elke klant dat geluksgevoel kan geven, dat in de volksmond 'jezelf voor de gek houden' heet.
Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #27 Gepost op: juni 17, 2015, 10:28:53 am »

+1
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #28 Gepost op: juni 17, 2015, 10:36:49 am »

De vraag is wat je gedaan zou hebben als je die korting niet gehad zou hebben.

Dat is inderdaad de vraag, maar dat geldt toch voor alles? Zodra het aanbod qua specs aantrekkelijk is en de vraag "gevoelsmatig" correct dan zeg je ja.

Wordt de prijs te gortig dan ga je verder shoppen en vindt je een product dat qua specs en prijs wel acceptabel is.

In een product aan de bovenkant van de markt zit betaal je altijd "teveel", dat geldt voor klapkarren maar ook auto's, elektronica enz. Een Volkswagen is een hele goede auto, maar de meerprijs ten opzichte van de KIA is niet uit te leggen, dat geldt ook voor de Apple I-phonel ten opzichte van de Huwaie en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Uiteindelijk gaat het erom of je tevreden bent met je aankoop! En als je daar "keihard onderhandelend" wat euro's vanaf hebt gekregen dan ben je nog een beetje blijer.

Misschien die mafketel van een Yanis Varoufakis meenemen, dan krijg je waarschijnlijk geld toe als je een klapkar koopt.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: 1.63 % Korting op vouwwagen??! van €10.000,-
« Reactie #29 Gepost op: juni 17, 2015, 10:48:20 am »

Verkopen is een vak, waarbij verschillende methodes worden gebruikt om jou als koper over de streep te trekken. Korting geven is slechts één van die methodes, maar wel één die vaak wordt gebruikt. Als je je beseft dat het een verkooptruc is, ga je verder kijken, want er zijn bijvoorbeeld automerken die een hoge adviesprijs hanteren, zodat ze ook een hoge inruilprijs kunnen geven (iedereen vraagt op een verjaardag of je een hoge inruil hebt gehad, niet of je (te)veel hebt bijbetaald). Bij mijn laatste auto scheelde dit 10% voor vergelijkbare auto's. Dus staar je niet blind op wat voor korting je krijgt maar kijk naar de prijs/kwaliteit verhouding die jou past.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal