Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Bandenspanning vouwwagen  (gelezen 8597 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CabanonNeptune

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Neptune
Bandenspanning vouwwagen
« Gepost op: juli 05, 2015, 08:39:25 pm »

Vraagje,

Op hoeveel bar pompen jullie de banden van de vouwwagen?
Bandenmaat 140/70/R12
Op de band staat Max 4,2 bar cold...
Dit dan ook aanhouden??

Thanks voor de info

Ps we hebben een cabanon neptune
Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Bandenspanning vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: juli 05, 2015, 08:47:37 pm »

Wij zetten onse cabanon voor de stalling weg op 4.0... voor vakantie gaat ie op 3.2 mee. Onze dealer gaf aan dat door de warmte de banden gaan uitzetten en je daarom voor een flinke rit minder banden spanning moet hebben.
Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Bandenspanning vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: juli 05, 2015, 09:26:12 pm »

De maximale spanning is niet de juiste spanning. De juiste spanning moet in principe door de fabrikant worden voorgeschreven. Op onze Jamet zit een sticker en voor onze maat banden is de juiste spanning 2,3. De maximale is ook voor onze banden 4,2.

Een te hoge of lage spanning zorgt voor vervorming van het loopvlak en daardoor meer warmteontwikkeling. Hierdoor zal de spanning nog verder toenemen en loop je het risico op een klapband. Overigens is 0,5 te hoog beter dan 0,1 te laag.

Ik zou contact opnemen met de dealer.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2015, 09:30:18 pm door TallGuy212 »
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Bandenspanning vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: juli 05, 2015, 09:28:49 pm »

De bandenspanning is afhankelijk van de loadindex van de banden en het gewicht (Totaal maximum massa) van de klapper. Aangezien het maximum op jouw banden 4.2bar is zou ik inderdaad 2,3 tot 2,7 aanhouden.

Lees de discussie hier eens: http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=16374.0
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

jadatis

  • Gast
Re: Bandenspanning vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: juli 06, 2015, 03:31:51 pm »

heb je bandmaat gegoogled en kwam hem tegen van 60P( 250 kg maxload) tot 86J( 530 kg maxload) Loadindex  .

EDIT: zie dat de LI 60 een scooterbandje is dus vanwege het ronde loopvlak minder draagvermogen.
86J zou omgerekent naar P snelheidscode 5 LI stappen lager =81 P ( maxload 462kg) betekenen en dan waarsch voor 8PR dus die 4,2 bar.

De 4,2 bar kan de AT-druk zijn , dus de druk waarvoor de maximumload berekent is tot maximum snelheid band, maar ook de maximum koude toegelaten druk die hoger is.
Bij  iedere AT druk in de zelfde maat band , hoort een Loadindex , maar ook voor lagere snelheid hoger dan voor hogere snelheid ( hier J tot 100km/u en P tot 150 km.u)

Dus dan toch nog eens op de bandwang zoeken naar die gegevens , en dat zijn 1 loadindex of maximum load, 2 snelheidscode ( J tot P hier), en  3.Plyrating ( 4 pr tot 8 pr) of AT druk.
4pr is gewone autoband standaard load met AT druk 2,5 bar maar bij deze kleine bandjes zo laag als 2,2 bar .
XL/reinforced/Extraload= AT druk 2,9 bar standaard maar zal voor dezel kleine band ook lager zijn.
6PR AT druk 3,8 bar/55psi niet te verwarren met C-load= 3,4 bar/50 psi.
8PR AT druk 4,5 bar /65 psi met uitzonderingen   ook wel D-load genoemd in amerikaans systeem.
Ik denk dat je een 8PR band hebt en daar vanwege kleine maat 4,2 bar AT druk, en dan zal de LI wel in de buurt van 86 komen.

Dan alleen van de vouwwagen het maximaal toelaatbare gewicht nodig ( MTM) of als je dat zeker weet het werkelijke gewicht in je gebruik ( alleen door wegen zeker te stellen, beter nog per wiel wegen) .

Geef die gegevens en dan laat ik er door mij gemaakte caravan/aanhanger-bandendruk-calculator op los.

Groeten van een eigenwijze zelf benoemde bandendruk-specialist.
( ja dat is ) Peter
« Laatst bewerkt op: juli 06, 2015, 03:55:37 pm door jadatis »
Gelogd

dennismaus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 69
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Re: Bandenspanning vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: juli 06, 2015, 07:00:54 pm »

Onze malawi zonder keuken moet volgens de wit op 2,5 bar.
Gelogd

CabanonNeptune

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Neptune
Re: Bandenspanning vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: juli 06, 2015, 09:55:56 pm »

Erg interessant al die antwoorden.....!
Dank jullie allen
@ Peter deze gegevens staan op de band
Max. Load 1168 Lbs (530 kg) at 60 psi 4,25 bar max pressure cold

Ik heb een cabanon neptune met bermkeuken gewicht 435 kg. Volgens Google :)
Extra belading ca. 175-200 kg kom totaal dus uit op ca 635 kg.

Groeten Hugo
Gelogd

jadatis

  • Gast
Re: Bandenspanning vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: juli 07, 2015, 07:54:39 pm »

Dan kloppen mijn gevonden gegevens dus en moet het dan een 86J band zijn dus maximum snelheid 100 km/u.
Vul het het zo in mijn calculator dan met je 635 kg gegeven gewicht, waar je altijd vraagteken bij kunt zetten , meestal meer dan je denkt.
Adviesdruk voor die 100km/u dan 2,7 bar en 68 kg gecombineerd meergewicht en ongelijke verdeling R/L voordat zwaarst beladen band schade begint op te lopen bij 100 km/u.

Maar ook heb ik het uitgerekent voor minder invering die hoort bij 160km/u , waarbij nog net geen stuiteren.
Uitkomst dan , zie ook plaatje, 3,2 bar  met 68 kg gecombineerd minder gewicht en ongelijk gewicht R/L voordat stuiteren begint.
Dus dit is de druk die ik adviseer, geeft de meeste reserve voor eventueel toch hoger gewicht , en toch nog goed voor je vouwwagen ( stuiteren).
Betekent dus ook dat een hogere druk niet nodig is.
Die 68 kg kan dan bijvoorbeeld zijn 30 kg overgewicht en 38kg gewichtsverschil R/L.

Toch ook maar even voor 750 kg totaalgewicht en stuitergrens en dan komt het op 3,8 bar.
Zeer waarschijnlijk is je MTM 750 kg, daarom.

Nou hier het plaatje dan .

Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Bandenspanning vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: juli 10, 2015, 02:37:10 pm »

@Jadatis wat een fijne en uitgebreide uitleg! Hier heb ik ook wat aan! WW
Gelogd

jadatis

  • Gast
Re: Bandenspanning vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: juli 11, 2015, 11:11:37 pm »

@ Superkoe32
Maar dan wel eerst controleren of je wel de zelfde banden en gewichten hebt!
Zag al wel dat je een zelfde soort vouwwagen hebt als topicstarter.

Over de maximum load van een band in relatie tot de maximum snelheid.
Ik heb hierover op een amerikaans RV forum een topic gemaakt.
Hier de link daarnaar
http://www.rv.net/forum/index.cfm/fuseaction/thread/tid/27477930.cfm

Maar grofweg komt het er op neer voor elke 10 km/ hogere maximum snelheid van de band 1 Loadindexstap lager , en andersom voor iedere 10 km lager 1 LI stap hoger.

Dan reken ik iedere band terug in zijn draagvermogen naar als zijnde voor 160km/u berekent , om ze met elkaar te kunnen vergelijken.
Ook voor bandendruk berekening ga ik uit van 160 km/u maxload om daarop weer een percentage hoger waar nog net geen stuiteren gaat optreden zodat je schroeven los gaan trillen van caravan en dus ook vouwwagen.

Dit alles zal ik op den duur ook in mijn caravan-calculator gaan verwerken zodat die een hoogste druk geeft om te vullen. maar ook een laagste druk waarbij nog geen schade aan de banden optreedt als je rijdt met de snelheid die je invoert.

Dit heb ik dus hier in mijn antwoord gedaan door meerdere berekeningen te maken, wat mogelijk wat verwarrend over kan komen.
Dus hoogste druk met gecombineerd ondergewicht en gewichtsverschil R/L voordat stuiteren begint.
En dan laagste druk met gecombineerd overgewicht en gewichtsverschil R/L voordat schade aan banden.

Maar eerst moet ik dat systeem nog wat beter doorkrijgen want ik heb bij lagere snelheden ontdekt dat zelfs 2 LI stappen verschil per 10 km/u.   Dat is van 130 /120/110/100km/u
Heel bekende in Nederland is de 185R14 band die in 8PR ( AT druk 4,5 bar) voor Q ( 160km/u) LI 102/100 heeft en voor N ( 140km/u) LI 104/102.  Dan klopt het dus 20 km lagere max geeft 2 LI stappen hogere maximum load.

« Laatst bewerkt op: juli 11, 2015, 11:17:07 pm door jadatis »
Gelogd

CabanonNeptune

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Neptune
Re: Bandenspanning vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: augustus 01, 2015, 07:17:01 pm »

Dankjewel jadatis voor de zeer goede uitleg!
Hier hebben vell lezers wat aan!
Super!!!!
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal