Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Dikte worteldoek  (gelezen 7769 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

robbas

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon Expedition met Basekitchen
Dikte worteldoek
« Gepost op: april 18, 2016, 03:16:14 pm »

Er is op ons forum al het nodige geschreven over worteldoek als zeil onder je tentgedeelte (leve de zoekfunctie!). Maar ik kan nergens de ideale dikte terugvinden....

Nu gaan wij dit jaar op vakantie naar Engeland. En op Engelse campings is niet altijd gras, maar moeten ´tenttrailers´ soms ook op grind staan.
Nu wil ik mijn vaste grondzeil zo goed mogelijk beschermen dus een zo dik mogelijk worteldoek toepassen. Er is zelfs 200grams worteldoek te koop (bouwmarkten zijn dacht ik meestal rond de 100gram).

Ik vraag mij alleen wel af of zo´n dik worteldoek nog wel voldoende het water doorlaat. Er bestaat ook nog zoiets als gronddoek maar of dat nu voldoende doorlaat vraag ik mij af.....

Zijn er klappers met ervaringen die mij verder kunnen helpen met de keuze voor het juiste worteldoek?

Alvast bedankt!
Gelogd

michield

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 188
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix 2015 -> Cabanon Malawi 2.0 Royale DeLuxe 2022
    • Campings met Privesanitair
Re: Dikte worteldoek
« Reactie #1 Gepost op: april 18, 2016, 03:52:59 pm »

Wij hebben dit gekocht: http://www.wintergronddoekhandel.nl/tentzeil-tentdoek-130-gr
130 gram dus. Maar nog geen ervaring mee.
Het komt wel erg stevig over.
Gelogd

sanneman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: Dikte worteldoek
« Reactie #2 Gepost op: april 18, 2016, 05:57:48 pm »

Is het niet zo dat worteldoek per definitie water door laat? Dan zou de 200 grams versie dus prima kunnen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

shoppie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 203
  • Merk Vouwwagen: (tijdelijk) vouwwagen loos
Re: Dikte worteldoek
« Reactie #3 Gepost op: april 18, 2016, 06:38:51 pm »

Wij hebben dit gekocht: http://www.wintergronddoekhandel.nl/tentzeil-tentdoek-130-gr
130 gram dus. Maar nog geen ervaring mee.
Het komt wel erg stevig over.

Deze hebben wij ook en voldoet prima. Vorig jaar op grind gestaan en ook toen vonden we dit aan dunne kant, wij hebben toen het gaatjes tent tapijt wat anders onder de luifel ligt onder de tent gelegd op het wortel doek, dit was een goede combi wat ons betreft.
Gelogd
Nieuwe avonturen (tijdelijk) zonder klapper
Klapperdeklap: Holtkamper Cocoon XL 2008 -2019
Tent voor een weekend: de Waard Grote Bonte Specht
Begonnen met: Wilderness Oppomptent 330

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Dikte worteldoek
« Reactie #4 Gepost op: april 19, 2016, 08:43:11 am »

Dun wegwerpplastic, dikker wegwerpplastic, worteldoek en gronddoek van de welbekende gronddoekhandel, beide zowel met als zonder dun wegwerpplastic eronder. Alles hebben we geprobeerd.
We zijn nu uitgekomen op zwaar 250 grams afdekzeil, groen met van die ringen en dan precies op maat van het kuipgrondzeil. Hierbij heb ik worteldoek stroken geknipt die ik onder dit zeil kan schuiven op plekken waar opspattend water een probleem wordt (in de modder of gewoon op plekken waarvan ik weet dat daar veel water van het dak komt). Dit is tot nu toe de beste oplossing gebleken.
Alle voors- en tegens:

Niks gebruiken. Voor ons geen optie. Ik houd mijn kuipzeil graag netjes en geen zin om dit telkens schoon te maken. 

Dun wegwerpplastic, eigenlijk prima, maar te dun als er scherpe voorwerpen liggen, zoals in grind. Ellende met uitleggen in de wind. Je trekt het snel stuk.

Dikker wegwerpplastic neemt nadelen al deels weg, echter vaak niet groot genoeg te krijgen en duurder bij bezoek van veel campings. Niet echt duurzaam.

Worteldoek, ongeveer 150 grams. (ruim geknipt, ter voorkoming opspattend vuil). Water liep er bij ons slecht door. Kuipzeil blijft nat door optrekkend vocht. In de modder is geen optie want dit trekt er dwars doorheen. Vaak alsnog poetsen en droogmaken. Op een mooie grasmat zal het werken. Daar staan we echter meestal niet op..
Zelfde geldt voor het speciale grijze (120 gr) gronddoek van Wintergronddoekhandel. Hierdoor loopt het water iets beter weg. Vuil komt hier echter ook doorheen, net als scherpe stenen... In de praktijk kwam het er op neer dat we toch dun plastic hier onder gingen leggen en dit meer onder de tent rolden. Dubbelop dus, je blijft dan bezig. Nog een nadeel is dat we dit vrij stroeve spul tijdens het opzetten van de Kyte vaak van zijn plek trokken. Dit zal per vouwwagen wisselen.

Nu dan 250 grams afdekzeil (dus niet van dat blauw/groene/oranje 100 grams bouwmarktspul). Dit heeft afgelopen jaar alle scherpe ellende overleefd… (weer in het grind gestaan, Frankrijk). Het afdekzeil legt gemakkelijk neer en blijft liggen. Grondzeil bleef mooi schoon, wel soms (schoon) nat. Dit is echter geen probleem, doekje er over en klaar. De worteldoek spatranden schuif je er onder waar nodig. Water loopt daarom onder het zeil weg.

Bij inpakken even in de zon en door de donkere kleur in 5 min droog. Nat en smerig inpakken is evt. geen probleem. Vuil op vuil opvouwen en in de speciale afsluitbare ruimte hiervoor onder het afdekzeil van de Kyte.
Voor ons is dit nog nu toe de beste oplossing.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Dikte worteldoek
« Reactie #5 Gepost op: april 19, 2016, 09:30:07 am »

Water tussen twee afsluitende lagen kan gaan 'rotten'. Dit heb ik 1x meegemaakt en dat stinkt behoorlijk. Ik heb hier ergens ook gelezen dat iemand daardoor zijn grondzeil zelfs behoorlijk beschadigd heeft. Ikzelf gebruik daarom dat 130grams worteldoek en dat bevalt mij tot nu toe het beste. Inderdaad moet je soms dan nog wat schoonmaken, maar dat is dan zeer beperkt, en is niet meer werk dan het droogmaken.
Gelogd

robbas

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon Expedition met Basekitchen
Re: Dikte worteldoek
« Reactie #6 Gepost op: april 19, 2016, 04:10:30 pm »

Allemaal bedankt voor de reacties!

Gezien de te verwachte kiezels denk ik dat ik toch maar voor het 250grams dekzeil ga. Het kuipzeil laat zich goed droogmaken bij de Cocoon omdat deze na inklappen al half op de wagen ligt. Ik denk dat ik toch maar het onbeschadigde kuipzeil kies boven het extra werk wat het droogmaken met zich meebrengt.....

GJT, weet je nog waar jij dat destijds gekocht hebt? Gewoon bij een bouwmarkt of via een website?
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Dikte worteldoek
« Reactie #7 Gepost op: april 19, 2016, 06:21:48 pm »

GJT, weet je nog waar jij dat destijds gekocht hebt? Gewoon bij een bouwmarkt of via een website?


http://www.goedkope-zeilen.nl/c-1791409/pe-dekzeil-250-gr/

Ps. als je langer als een week blijft staan, zou ik wat extra moeite nemen het zodanig neer te leggen dat er geen water onder kan komen. Iets onder het grondzeil laten eindigen. Het door Drikus beschreven probleem kan inderdaad voorkomen als je erg lang blijft staan. Bij een week van 35-37 graden echter nog niet meegemaakt (eerste dag een dikke bui). Dan heb ik liever schoon water eronder dan worteldoek waar de troep doorheen komt. Onder het dekzijl stinkt het nl wel flink soms!
« Laatst bewerkt op: april 19, 2016, 06:28:40 pm door GJT »
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Dikte worteldoek
« Reactie #8 Gepost op: april 22, 2016, 08:04:51 pm »

Wij hebben dit gekocht: http://www.wintergronddoekhandel.nl/tentzeil-tentdoek-130-gr
130 gram dus. Maar nog geen ervaring mee.
Het komt wel erg stevig over.
Wij hebben met dit in de Drôme op keitjes gestaan dit omdat het toen zo drassig was dat de eigenaar overal kiezel op de modder is komen kappen om toch nog wat droog te kunnen staan. Dit doek heeft de kiezel prima doorstaan en gaat nu nog altijd mee op reis.
Gelogd

oscar

  • Gast
Re: Dikte worteldoek
« Reactie #9 Gepost op: april 24, 2016, 10:11:09 am »

Wij hebben dit worteldoek zie link.

http://www.worteldoek.nl/156/Zwart-Tentdoek-160-gram-pakketten/

Dit bevalt prima is iets duurder maar wel van een goede kwaliteit. We hebben dit in 2012 aangeschaft en al vele malen gebruikt. Laat water goed door en beschermd het grondzeil goed tegen steentjes en kiezels.
Gelogd

GuVer

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 137
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kariba Game Drive (2009)
Re: Dikte worteldoek
« Reactie #10 Gepost op: augustus 19, 2018, 03:05:09 pm »

Wij hebben dit worteldoek zie link.

http://www.worteldoek.nl/156/Zwart-Tentdoek-160-gram-pakketten/

Dit bevalt prima is iets duurder maar wel van een goede kwaliteit. We hebben dit in 2012 aangeschaft en al vele malen gebruikt. Laat water goed door en beschermd het grondzeil goed tegen steentjes en kiezels.
Gebruik je dit worteldoek nog steeds?

Verstuurd vanaf mijn Swift 2 X met Tapatalk

Gelogd

neilpryde

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
Re: Dikte worteldoek
« Reactie #11 Gepost op: augustus 19, 2018, 04:28:58 pm »

Wij hebben dit gekocht: http://www.wintergronddoekhandel.nl/tentzeil-tentdoek-130-gr
130 gram dus. Maar nog geen ervaring mee.
Het komt wel erg stevig over.


Deze hebben wij ook. Gaat al 3 jaar mee.
Ik vind het ideaal. Mee in de Drome gehad en de Dordogne. Geen stank onder de tent.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Dikte worteldoek
« Reactie #12 Gepost op: augustus 19, 2018, 05:50:58 pm »

Wij hebben er van vancraenenbroek. Niet duur en heeft 4 campings en 5 weken meegegaan. Is eigenlijk nog altijd goed. Wel nergens op kiezel gestaan.

Plastic zou ik nooit doen. Ik heb bij mijn decathlon tentje vorige week grondzeil gekocht. Dat laat geen water door en is in mijn ogen dus waardeloos. Enkel nadelen. Alles is en blijft natter en vuiler dan als je er niks onder legt. Onder het kleine tentje ga ik niks meer leggen of knip ik worteldoek, het gekochte grondzeil mag niet meer mee op vakantie. Nooit iets kopen wat niet doorlaat .

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8 met Tapatalk

Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Dikte worteldoek
« Reactie #13 Gepost op: augustus 19, 2018, 05:52:17 pm »

Nog een toevoeging: omdat je nooit weet of je op keitjes komt en of het stuk gaat, hebben wij twee dezelfde worteldoeken gekocht. Eentje als reserve, voor als het ander scheurt of ... Dat is tot heden dus ongebruikt .

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8 met Tapatalk

Gelogd

GuVer

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 137
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kariba Game Drive (2009)
Re: Dikte worteldoek
« Reactie #14 Gepost op: augustus 19, 2018, 09:38:33 pm »


Deze hebben wij ook. Gaat al 3 jaar mee.
Ik vind het ideaal. Mee in de Drome gehad en de Dordogne. Geen stank onder de tent.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb dit doek bekeken. Het lijkt me bouwzeil.
Is het worteldoek of wat anders, op het plaatje wordt het mij niet duidelijk.
Het lijkt hier op https://www.bol.com/nl/p/bo-camp-afdekzeil-5-x-3-meter-grijs/9200000061825511/

Verstuurd vanaf mijn Swift 2 X met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2018, 09:45:26 pm door GuVer »
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal