Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Deksel en ongelijke ondergrond (Country)  (gelezen 10968 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rudirijk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Geen
Deksel en ongelijke ondergrond (Country)
« Gepost op: september 11, 2016, 01:24:04 pm »

Al enige tijd zijn wij aan het orienteren op de aanschaf van een vouwwagen dit najaar. Nu komen wij steeds weer uit bij de Combi-camp Country vanwege verschillende redenen.

Het grootste nadeel vind ik echter het harde deksel. Van mijn ouders (vroeger met een Alpen Kreuzer gekampeerd) hoor ik dat een hard deksel zeer lastig is als de ondergrond ongelijk is.

Nu is mijn vraag aan de Country-bezitters: Hoe lossen jullie dit op? Hebben jullie vulstukken of iets dergelijks mee van verschillende diktes?
Gelogd

Koos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S WF (ex CCV)
Re: Deksel en ongelijke ondergrond (Country)
« Reactie #1 Gepost op: september 11, 2016, 04:29:38 pm »

Hallo Rudi,

Ik denk dat het probleem groter gemaakt wordt dan in werkelijk is.
Wij kamperen al ongeveer 8 jaar in Zuid Europa (rondtrekkend) en heb slechts eenmaal de vouwwagen  moeten verzetten omdat de plaats te schuin was. We hebben toen de CC anders op de plek gezet en het probleem was opgelost.
We hebben wel altijd wat vulhout bij ons om de rek te ondersteunen op enkele plaatsen. Hier ontkom je niet aan.
De voordelen van een CCC wegen in mijn optiek niet op tegen de nadelen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Succes met je keuze
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.574
Re: Deksel en ongelijke ondergrond (Country)
« Reactie #2 Gepost op: september 11, 2016, 04:57:15 pm »

Een stuk of vier flinke spieën zagen, even op de strategische plekken supporten en je bent er.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

Sparky

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 103
  • Merk Vouwwagen: Trigano Alpha 2015
Re: Deksel en ongelijke ondergrond (Country)
« Reactie #3 Gepost op: september 11, 2016, 05:21:27 pm »

Zelf heb ik een Alpen Kreutzer met harde deksel gehad en nu een Trigano Alpha. Met wiggen werd en wordt de deksel waterpas gelegd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Deksel en ongelijke ondergrond (Country)
« Reactie #4 Gepost op: september 11, 2016, 05:37:10 pm »

Wij hebben een CC Venezia, en hebben 6 keggen in de disselbak. Meestal moet er eentje onder het wiel aan de deksel kant en soms onder verschillende hoeken van de imperiaal als die hoeken los van de grond blijven.
Met die keggen bij de hand nog nooit een probleem gehad. 
« Laatst bewerkt op: september 11, 2016, 05:39:07 pm door bensi »
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Gait

  • Gast
Re: Deksel en ongelijke ondergrond (Country)
« Reactie #5 Gepost op: september 11, 2016, 08:49:01 pm »

Wij hebben een Trigano Alpha en die heeft hetzelfde systeem. Waterpas stellen op ongelijk terrein is niet moeilijk als je weet wat je moet doen. Wij doen het als volgt.
We hebben merktekens op de slinger gemaakt en waterpas op de dissel gemonteerd: kalibreren! Daarnaast plankjes van 2 dik, 'bananen' 1-10 cm voor onder de wielen en keggen 1-10 cm-50 cm lang om het deksel te ondersteunen. Werkwijze:
- de wagen op hoogste deel van de kampeerplek zetten
- wagen in de lengte ongeveer waterpas zetten met neuswiel
- met slinger aan de scharnierzijde de hoogte meten
- hetzelfde met de andere zijde, onderzijde bak meten
- je weet dan hoeveel de bak aan elke kant omhoog moet
- bananen achter de wielen leggen, de afstand tot de wielen bepalen aan de hand van het hoogteverschil. Bij groter hoogteverschil plankje onder banaan leggen
- wagen door 'omtrekken van de dissel' (zie topic hierover) op de banaan aan de scharnierzijde trekken
- daarna andere zijde op de banaan
Als het goed is staat nu de wagen bijna waterpas en op goede hoogte
- dan poten uitdraaien voor steun. Je kunt daarmee nog een cm corrigeren.
- dan openklappen en het dekselrek op 4 hoeken ondersteunen met de keggen.
Klinkt ingewikkeld maar is klusje van 5-10 min. Truuk is om de wagen hoog genoeg te zetten en de deksel te ondervullen
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Deksel en ongelijke ondergrond (Country)
« Reactie #6 Gepost op: september 11, 2016, 09:44:25 pm »

Ook bij onze wagen hebben we een vergelijkbaar systeem. Wij vullen het op met plankjes. Afgelopen vakantie hadden we aan de voorkant een hoogte verschil van 15 cm om de wagen waterpas te kunnen zetten. Met de plankje was het echt geen probleem :J
Gelogd

rudirijk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Geen
Re: Deksel en ongelijke ondergrond (Country)
« Reactie #7 Gepost op: september 12, 2016, 08:27:02 am »

Bedankt voor alle reacties.


Nog even een kleine controlevraag: Is het voldoende om alleen de hoeken van het 'frame' te ondersteunen? Is het frame dusdanig stevig dat je dan gewoon kan lopen op het deksel zonder dat deze doorveerd?
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Deksel en ongelijke ondergrond (Country)
« Reactie #8 Gepost op: september 12, 2016, 09:26:13 am »

Bedankt voor alle reacties.


Nog even een kleine controlevraag: Is het voldoende om alleen de hoeken van het 'frame' te ondersteunen? Is het frame dusdanig stevig dat je dan gewoon kan lopen op het deksel zonder dat deze doorveerd?
Ja, ik heb dat ooit nagevraagd bij Aart Kok, het is een zelf dragend frame en alleen de los liggende hoeken ondersteunen is voldoende.
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Gait

  • Gast
Re: Deksel en ongelijke ondergrond (Country)
« Reactie #9 Gepost op: september 12, 2016, 10:52:18 am »

En dat is anders dan de Alpen Kreuzer van vroeger. Daar was het deksel nogal slap
Gelogd

rudirijk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Geen
Re: Deksel en ongelijke ondergrond (Country)
« Reactie #10 Gepost op: september 12, 2016, 11:22:02 am »

En dat is anders dan de Alpen Kreuzer van vroeger. Daar was het deksel nogal slap

Vandaar mijn oorspronkelijke vraag. Bij de alpen kreuzer van mijn ouders zaten op het deksel in de lengte richting een soort metalen strips. Deze strips moesten om de zoveel centimeter de grond raken.
En dat werd bij ons getest door op het deksel te lopen en dan zonodig weer op te tillen, plankje eronder. Weer testen, etc. Bij een ongelijke ondergrond ben je dan al snel 15-30 minuten bezig om het deksel goed open te klappen...

Maar mijn vraag is beantwoord. Bedankt voor alle uitleg! :)
Gelogd

Caroline S

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 458
  • Merk Vouwwagen: 2017: Combi Camp (2007), 2015: Trigano Odyssee (2002)
Re: Deksel en ongelijke ondergrond (Country)
« Reactie #11 Gepost op: januari 05, 2017, 11:17:59 am »

Hallo,

Nog een klein extra vraagje bij dit onderwerp...
Als ik het goed zie zou de uitgeklapte deksel haaks op de zijwand van de bak moeten liggen. Is het scharnier ook zo gemaakt dat het deksel niet verder kan klappen dan die 90 graden hoek of kan het scharnier verder?

En ik snap ook wel dat als de grond onder de uitgeklapte deksel iets lager is dan de grond onder de wagen, dat je dan extra ondersteuning onder de uitgeklapte deksel moet plaatsen om die deksel waterpas te krijgen en niet af te laten lopen.
Maar wat nu als de grond onder de deksel juist hoger is? Ga je dan je wagenwielen allebei op plankjes zetten?

Mvg,
Caroline
Gelogd

reeseend

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 39
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Country 2006
Re: Deksel en ongelijke ondergrond (Country)
« Reactie #12 Gepost op: januari 05, 2017, 12:07:40 pm »

Ja, dan zorg je dat de wagen iets hoger komt te staan.
Vorig jaar de wagen 5 keer opgezet en dat was geen enkel probleem. Je wordt er steeds handiger in.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Deksel en ongelijke ondergrond (Country)
« Reactie #13 Gepost op: januari 05, 2017, 02:06:41 pm »

Maar wat nu als de grond onder de deksel juist hoger is? Ga je dan je wagenwielen allebei op plankjes zetten?


Ja, dat zal wel moeten. Want anders klapt het deksel niet volledig open (het komt 'te snel' aan de grond) waardoor de boel bij het scharnier gaat wringen en je de kans loopt de wagen zelf op te gaan tillen. Dat kan het scharnier over het algemeen niet goed hebben.
Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: Deksel en ongelijke ondergrond (Country)
« Reactie #14 Gepost op: januari 05, 2017, 10:43:16 pm »

De klep kan inderdaad niet verder maar wij hebben helaas bij 2 wagens dit fenomeen al gehad. Ik ga horen bij de aankomende service beurt waar dit door kan komen. Ik denk zelf dat de popnagels, die best ver uitsteken aan de onderzijde, de putjes veroorzaken.

Ik zet hem altijd zo ver mogelijk open op. Als dat niet gaat iig zorgen dat het imperial aan de wagenkant niet als wig gaat fungeren idd.  Dit kan vaak ook voorkomen worden door wiggen goed onder de buitenzijde van het imperiaal te plaatsen, maar dat doe ik alleen als ik snel wil zijn met laden lossen, doorreis camping of een dagcamping.
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2017, 10:51:26 pm door EriLin »
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal