Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Slapen in de ondertent?  (gelezen 4529 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hoek_tre

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Slapen in de ondertent?
« Gepost op: november 27, 2016, 08:37:55 pm »

Onze zoon van 7 wil komend jaar voor het eerst in de ondertent gaan slapen. Goede mummie-slaapzak (0 graden comfort) is aanwezig.
We hebben 2 stuks van deze aluminium isolatiemat voor op de bodem van de ondertent.

1. Luchtbed? (Lijkt me te koud, aangezien je die lucht ook nog mag opwarmen met je lijf)
2. SI-mat? (Zo ja, welke, aangezien ZL type rauwdouwer is, dus niet zuinig op spullen. Dus dan vinden we t riskant om nog een van deze Exped Megamat LXW 10 cm erbij te kopen)
3. Stretcher zoals deze?

Deze luchtbed / SI-mat / stretcher moet zonder stroom of grote luchtpomp (om 'm op te blazen) te gebruiken zijn, omdat hij met scouting deze gaat gebruiken middenin bv bossen.
We willen dit door hem tussen april-september zonder plaatselijke kou-klachten laten gebruiken.
Wat kunnen we het beste aanschaffen?
Gelogd

ArjanF

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 67
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury 2017
Re: Slapen in de ondertent?
« Reactie #1 Gepost op: november 27, 2016, 09:17:17 pm »

SI matje van vb Thermarest, zelf zeer goede ervaringen meer in mijn Scouting jaren. Sliep toen zelf op 2 cm Thermarest ultralight. Natuurlijk bij langer camperen ook een dikkere variant.

Ruimte in ondertent is beperkt, alleen hierom zou ik laag bij de grond blijven.

Suc6
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.378
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Slapen in de ondertent?
« Reactie #2 Gepost op: november 27, 2016, 09:18:31 pm »

De kussens die aan de bedden kunnen geritst worden bovenop de kastjes in de wagen bak zijn mogelijk ook een optie. Die twee kunnen ook aan elkaar geritst worden en zo dienst doen als een extra matras voor de ondertent.
Gelogd

hoek_tre

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Slapen in de ondertent?
« Reactie #3 Gepost op: november 27, 2016, 10:00:20 pm »

@FriedelP:
1 van deze kussens is al door ons in gebruik, er blijft er maar 1 over, omdat we anders een bed van 1,2 m breed overhouden.
En bij onze klapper bestaat de kussen uit 1 lange strook massief schuimrubber...
Was een leuk idee, maar is niet door ons toepasbaar.

@ArjanFeenstra:
SI-mat is wel compacter.
Bij Thermarest kom ik uit op een SYNmat LW van 7 cm dik, en een prijs rond de 170 ::)
Bij Exped kom ik uit bij een Megamat LXW van 7 cm, rond de € 170,-
Dat is een stevig prijsje voor zoon die niet zuinig is op de spullen...

Ik vind het wel moeilijk om een goede mat te vinden die groot genoeg is om jaren mee te gaan, en warmte kan isoleren. :**
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Slapen in de ondertent?
« Reactie #4 Gepost op: november 27, 2016, 10:27:17 pm »

Ik zou dan eerder voor een 'klassiek' SI matje gaan. Deze zijn niet zo compact en zwaarder maar wel stevig! In de tent sliep onze zoon op een 5cm matje van Nomad. Was rond de €60,- (en er zit zelfs een plaksetje bij...). Blaast zichzelf (bijna) op, isoleert goed. Is wel stug bij oprollen maar bij de VW leg je 'm waarschijnlijk toch op het bed.
We hebben ook zo'n ultralicht matje, van Thermarest geloof ik, maar die was zeker geen €170,-. Eigenlijk zijn dat gewoon luchtbedjes met slimme luchtkamers voor isolatie. Nadeel is veel meer blazen, voordeel is sneller leeg. Wel opletten dat ze niet kraken (zoals de onze...).
Gelogd

astridG

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 247
  • Merk Vouwwagen: trigano alpha 2011, ex-odyssee, ex-spacer
Re: Slapen in de ondertent?
« Reactie #5 Gepost op: november 27, 2016, 10:37:54 pm »

Wij hebben ook altijd si-matrassen van minder bekende merken gehad, Nomad en Artiach (toen te koop bij Obelink). Kosten minder dan de helft van de thermarestmatten en hebben bij ons 10 jaar zonder problemen dienst gedaan. En waren ideaal in de ondertent qua maat en door de geringe hoogte.
« Laatst bewerkt op: november 27, 2016, 10:40:36 pm door astridG »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Slapen in de ondertent?
« Reactie #6 Gepost op: november 28, 2016, 09:45:34 am »

Onze schatten hebben een exped Synmat 9 LW. Gaat prima, ondanks dat de mat ook naar scouting meegaat. Daarnaast geeft exped prima garantie, in geval van schade wordt er direct geruild.

Deze mat is tamelijk solide, niet te dun, maar nog wel prima te stouwen in een rugzak met bijvoorbeeld een hike. Helpt trouwens ook met inpakken van de klapkar: bij ons nemen 3 matjes nu net zoveel ruimte in als eerst1 SI mat. Oh ja, hij isoleert geweldig, dus die folie-matjes hoef je niet mee te slepen.

Wij hebben de schatten er eerst op vakantie op laten liggen, daarna pas mee naar scouting: dan weten ze een beetje hoe het werkt.

Succes met het maken van een goede keuze!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

hoek_tre

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Slapen in de ondertent?
« Reactie #7 Gepost op: november 28, 2016, 03:10:16 pm »

Dat klinkt goed, CEO.
De goedkoopste EXPED Synmat 9 LW die ik kan vinden is deze van €143,96
Nu maar afwachten wat m'n eega liever hoort; de prijs :N of 's nachts: Papa, ik heb het zo KKKKKKKoud!....  :X

Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Slapen in de ondertent?
« Reactie #8 Gepost op: november 28, 2016, 04:02:26 pm »

Warme pyama en een kruik.  :#

Gelogd
Adventure Awaits

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Slapen in de ondertent?
« Reactie #9 Gepost op: november 28, 2016, 04:54:18 pm »

De kosten van een Exped matje zijn inderdaad wel een dingetje... maar verder alleen maar pluspunten: compact mee te nemen, ligt goed, prima isolatie, redelijk gewicht.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 912
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Slapen in de ondertent?
« Reactie #10 Gepost op: november 28, 2016, 05:11:32 pm »

wij hebben 2 alu ondermatjes per ondertentje, met daarop self inflateables, 4 cm dik, een keer 60 breed, een keer 70 geloof ik, dan is het hele ondertentje een matras. Onze kids slapen er prima, al vanaf dat ze 5 zijn....
Gelogd

hoek_tre

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Slapen in de ondertent?
« Reactie #11 Gepost op: november 28, 2016, 07:52:42 pm »

Antwoord Eega: Hij kruipt maar op 'n luchtbedje(zwembad-speel-exemplaar :I) Als ie 't koud krijgt, kruipt hij maar bij jou erbij :( :I :X
Mijn antwoord: Ik slaap liever de hele nacht dan de halve nacht met een verkleumd  :o jochie.  :** Kijk zo meteen maar ff naar de betaalrekening. >:( :P :# :H
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Slapen in de ondertent?
« Reactie #12 Gepost op: november 28, 2016, 08:33:30 pm »

Hahaha, maar tegenwoordig worden die kinderen (incl. de onze...) ook veel te veel in de watten gelegd :)12]
De eerste jaren op fietsvakantie sliep ik op zo'n massief schuimmatje van hooguit 1 centimeter dik. Die dingen isoleren prima, super lichtgewicht, gaan nooit kapot en voor de prijs van 1 exped kun je zo'n beetje je hele woonkamer bekleden. Iedereen tevreden toch...
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Slapen in de ondertent?
« Reactie #13 Gepost op: november 28, 2016, 09:31:31 pm »

Onze kinderen lagen op een luchtbed met daar boven op een topper van IKEA.
En ze lagen lekker in een slaapzak geen klachten gehad.

Zelf kampeer ik af en toe met mijn zoon in een tentje, ik lig dan in een slaapzak ook op een luchtbed met een IKEA topper geen koude nachten.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

hoek_tre

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Slapen in de ondertent?
« Reactie #14 Gepost op: november 28, 2016, 09:48:44 pm »

Topper hebben we niet, en is niet echt compact mee te nemen... Plus dat dat luchtbed echt zo'n zwembad uitvoering is, met aan de zijkanten en hoofdkussen een flinke verhoging :? heeft. En het is een onding om mee te nemen. Dus ik denk dat t toch n synmat 9 LW gaat worden. Nu ben ik ook al de pineut als er 's nachts wat is met de kinderen.
En dat vermijd ik liever tijdens vakantie als het niet hoeft.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal