Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Fietsen mee trigano odyssee  (gelezen 5561 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enidan76

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 163
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1998
Fietsen mee trigano odyssee
« Gepost op: februari 05, 2017, 04:47:26 pm »

Afgelopen jaar heb ik voor het eerst met onze vouwwagen gekampeerd. De fietsen gingen mee op de imperial.
Aangezien ik het bijna allemaal alleen moet doen is dit niet praktisch voor mij. Fietsen op de vouwwagen tillen dat lukt met de kinderfietsen nog wel redelijk. Mijn eigen fiets ( sportfiets) is al lastiger. Het is pittig om de fietsen hoog genoeg te tillen om ze op de vouwwagen te krijgen. Nu zette ik de jongste dan maar bovenop de vouwwagen om te helpen maar dit is met de spullen die onder het zeil liggen niet echt fijn. Ook het risico dat het zeil kapot gaat is groot.
Plus het feit dat op de camping de imperial weer los moet om te kunnen klappen. Los wil eigenlijk wel. Bij vertrek kost het veel moeite en kracht om de buizen weer op de schroeven te krijgen en vast te draaien met de moeren.
Op het dak van de auto is in mijn geval ook geen optie.
Ik overweeg dan ook om mijn disselbak maar er af te halen en te gaan voor een fietsdrager op de dissel. Of een vaste of één op een kogel.
Dan passen er 2 op. Ik moet er 3 mee.  Ik ga er vanuit dat mijn dissel van de trigano lang genoeg is.
De jongste fiets op een 24inch kinderfiets..... zou deze plat op de vouwwagen kunnen, risico op schade van het dekzeil etc.

Wie neemt op deze manier fietsen mee en heeft handige tips. Of neem jij op een andere manier de fietsen mee?

Wij vinden fietsen op vakantie in Nederland heel fijn alleen nu zie ik vooraf er al tegenop dat dit allemaal moet. Thuis heb ik vaak nog wel hulp van een volwassene.
 
Ik zoek dus een wat minder belastende manier voor mijzelf om de fietsen mee te nemen.
De keuken is inmiddels voorzien van wieltjes en dat scheelt al heel veel gesjouw en lichamelijke belasting. ( dat is nl een dingetje)
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2017, 04:50:31 pm door Enidan76 »
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: Fietsen mee trigano odyssee
« Reactie #1 Gepost op: februari 05, 2017, 06:22:22 pm »

Zou je net als bij de keuken wielen aan de imperiaal kunnen maken? Elk wiel aan een schuifbare koker die je aan het imperiaal kun monteren. Je kunt dan de imperiaal losmaken, op z'n wielen laten rusten en de vouwwagen er onderuit rijden. Dan de imperiaal laten zakken (kokers in schuiven) en fietsen eraf tillen. 
Gelogd

Enidan76

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 163
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1998
Re: Fietsen mee trigano odyssee
« Reactie #2 Gepost op: februari 05, 2017, 06:45:11 pm »

Zou je net als bij de keuken wielen aan de imperiaal kunnen maken? Elk wiel aan een schuifbare koker die je aan het imperiaal kun monteren. Je kunt dan de imperiaal losmaken, op z'n wielen laten rusten en de vouwwagen er onderuit rijden. Dan de imperiaal laten zakken (kokers in schuiven) en fietsen eraf tillen.

Dan zit je nog met de bevestiging van het imperiaal aan de vouwwagen. Achterover klappen van het imperiaal is niet z'on moeite.
Het is met name het vastzetten van het imperiaal. Schroefje, klein gaatje en spanning op het imperiaal die kracht kosten en het er op en vast zetten van de fietsen.

Ik vind het overigens wel een slim idee.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Fietsen mee trigano odyssee
« Reactie #3 Gepost op: februari 05, 2017, 07:46:19 pm »

Ik denk dat een vaste drager op de dissel de beste keuze is (als je zonder disselbak kunt...). Deze zijn verkrijgbaar voor 1,2 of drie fietsen.
Het voordeel van een vaste drager is dat je deze verder naar achteren  kunt plaatsen waardoor je meer ruimte overhoud om scherpe bochten te maken en (over het algemeen) veel minder wegen dan een trekhaak drager. Met drie fietsen op de dissel gaat de kogeldruk nl. al flink omhoog.
Als je van 1 fiets de trapper afhaalt kun je de fietsen nog verder naar achteren zetten. Een drager voor twee fietsen kun je ook uitbreiden met een extra gootje voor de derde fiets.
Gelogd

solex

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 591
  • Merk Vouwwagen: ex trigano odyssee 2015. Ex raclet tropicana en Ex walker doublette
  • nooit te oud om te leren.
Re: Fietsen mee trigano odyssee
« Reactie #4 Gepost op: februari 05, 2017, 07:56:07 pm »

Hoi

Is het geen idee om voor de vakantie een busje te huren of lenen bij vrienden.
Wij nemen de fietsen mee in mijn jumpy en als we in bv de alpen op vakantie gaan nemen we de vrouw haar zafira mee zonder fietsen.
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2017, 09:54:26 pm door solex »
Gelogd
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

Enidan76

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 163
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1998
Re: Fietsen mee trigano odyssee
« Reactie #5 Gepost op: februari 06, 2017, 09:17:18 pm »

Ik denk dat een vaste drager op de dissel de beste keuze is (als je zonder disselbak kunt...). Deze zijn verkrijgbaar voor 1,2 of drie fietsen.
Het voordeel van een vaste drager is dat je deze verder naar achteren  kunt plaatsen waardoor je meer ruimte overhoud om scherpe bochten te maken en (over het algemeen) veel minder wegen dan een trekhaak drager. Met drie fietsen op de dissel gaat de kogeldruk nl. al flink omhoog.
Als je van 1 fiets de trapper afhaalt kun je de fietsen nog verder naar achteren zetten. Een drager voor twee fietsen kun je ook uitbreiden met een extra gootje voor de derde fiets.

Ik denk dat ik wel zonder disselbak kan. Afgelopen vakantie had ik daar mijn haringen, gereedschapbakje, tenttapijt en plastic en het opstapje in samen met de stroomkabel. In de wagenbak had ik alle stoelen die niet eens allemaal zijn gebruikt.Die zijn er inmiddels uit en gaan niet meer mee de volgende vakantie dat geeft dus weer ruimte in de wagenbak. Kinderen zitten nog wel op het picknickbankje en ik kan dan beter een paraplustoel voor ze aanschaffen ipv een relaxstoel. Ze zijn er vaker niet dan wel bij de vouwwagen :-) Ik denk dat ik inderdaad dan maar beter naar een vaste fietsendrager kan kijken. Zo'n extra gootje kan je gewoon bij de kampeermarkt zoals obelink of de vrijbuiter kopen? Ik zal er eens op googlen. En dan kan in het voorjaar de imperiaal en de disselbak in de verkoop.  Dank je wel voor de reactie.
Gelogd

Enidan76

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 163
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1998
Re: Fietsen mee trigano odyssee
« Reactie #6 Gepost op: februari 06, 2017, 09:26:40 pm »

Hoi

Is het geen idee om voor de vakantie een busje te huren of lenen bij vrienden.
Wij nemen de fietsen mee in mijn jumpy en als we in bv de alpen op vakantie gaan nemen we de vrouw haar zafira mee zonder fietsen.

Dat is helaas geen optie. Niemand die in een bus rijd.En huren geeft in de vakantieperiode al zo'n aanslag op het vakantiebudget dat er weinig vakantie vieren budget over blijft. Net even gekeken je gaat zo richting de € 1000,-. Voor 14 dagen.  Hebben we de ruimte maar kunnen we niet op vakantie :I   Naar Frankrijk zullen de fietsen in principe niet mee gaan.  Dank je voor je reactie.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.348
Re: Fietsen mee trigano odyssee
« Reactie #7 Gepost op: februari 06, 2017, 10:33:03 pm »

Ik heb het wel gedaan met 3 fietsen waarvan er 2 op de dissel stonden en 1 (ook 24 inch) op de wagen lag. Ik had de wagen dan wel zo ingepakt dat dit geen problemen gaf. zo heb ik een vrij grote tafel en die lag bovenop alle spullen als laatste onder het zeil. op het zeil zelf had ik isolatiemateriaal om puntbelasting te voorkomen. over de fiets een bagagenet en spanbanden.  oh ja, stuur ging in de lengterichting en 1 trapper ging er af.

Het ging, maar al met al wel een gedoe. Dusdanig dat ik af en toe toch dacht... ik had die imperiaal boven de wagen moeten nemen. haha.

Nu gaat het hele fietsenspul op het dak van de auto, (4x mtb) maar dat is voor jou geen oplossing.  Als ik jou was zou ik zoeken naar een disselsdrager waar 3 fietsen op passen.  Als je dan de sturen dwars zet (en je kogeldruk onder controle weet te houden) ben je er denk ik.

Wat je mss zou kunnen proberen is iets als dit:
https://www.obelink.nl/fietsendrager-klick-fast-iii.html?category_params=fr_clear_filter%3DY%26features_hash%3DV79214%26full_render%3Dtrue%26s_company%3D1%26category_id%3D1242
in combinatie met een een staander op de dissel.
https://www.obelink.nl/pro-user-disseladapter.html?category_params=fr_clear_filter%3DY%26features_hash%3DV79214%26full_render%3Dtrue%26s_company%3D1%26category_id%3D1242

Ik heb wel ervaring met meen staander op de dissel en een eigen fietsendrager, maar niet met deze combi. De staander die ik had was wel wat zwaarder uitgevoerd en evt. in te korten (door een handige Harry of Henriët)

mss helpt het je in je denkproces.

Succes!
Gelogd
Adventure Awaits

Wfikse

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 89
  • Merk Vouwwagen: Jamet Arizona
Re: Fietsen mee trigano odyssee
« Reactie #8 Gepost op: februari 06, 2017, 11:21:29 pm »

En de grote fietsen plat vervoeren op het dak van de auto met een lift systeem zoals in deze link:
http://dijkmanautomaterialen.nl/webshop/index.php?route=product/product&product_id=259
Is dat niet wat?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Fietsen mee trigano odyssee
« Reactie #9 Gepost op: februari 07, 2017, 05:27:01 pm »

Ik denk dat ik wel zonder disselbak kan. ...... Kinderen zitten nog wel op het picknickbankje en ik kan dan beter een paraplustoel voor ze aanschaffen ipv een relaxstoel. Ze zijn er vaker niet dan wel bij de vouwwagen :-) Ik denk dat ik inderdaad dan maar beter naar een vaste fietsendrager kan kijken. Zo'n extra gootje kan je gewoon bij de kampeermarkt zoals obelink of de vrijbuiter kopen?...
Wij zijn met 4, hebben ook geen disselbak en dat lukt prima. Voor onze kinderen hebben we inderdaad ook zo'n paraplu stoel maar aan tafel zitten ze op een soort viskrukje. Dat is veel makkelijker dan een standenstoel, klapt niet in, makkelijker verplaatsbaar en het scheelt weer ruimte. Stoelen, krukjes en tafel liggen bij ons op de wagen onder het dekzeil.

Ik vond dit topic nog voor je over het plaatsen van drie fietsen op de dissel. Dit is precies wat ik bedoelde! Zitten ook foto's bij.
http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=8937.15

Het extra gootje koop je bijvoorbeeld bij Obelink. Misschien heb je er ook een extra klem bij nodig maar met een spanbandje en wat schuimrubber oid tegen krassen zal het ook wel lukken. Bijvoorbeeld deze:
https://www.obelink.nl/fiamma-rail-quick-blue.html
« Laatst bewerkt op: februari 07, 2017, 05:31:40 pm door PenH »
Gelogd

Enidan76

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 163
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1998
Re: Fietsen mee trigano odyssee
« Reactie #10 Gepost op: februari 07, 2017, 10:17:04 pm »

En de grote fietsen plat vervoeren op het dak van de auto met een lift systeem zoals in deze link:
http://dijkmanautomaterialen.nl/webshop/index.php?route=product/product&product_id=259
Is dat niet wat?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dank je wel. Deze had ik via google ook gevonden maar dan voor tandems. Is echt een mooie oplossing bij 2e hands helemaal. Ik wel een dakrail geen dakdragers bij mijn auto.
Gelogd

Enidan76

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 163
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1998
Re: Fietsen mee trigano odyssee
« Reactie #11 Gepost op: februari 07, 2017, 10:21:06 pm »


Wat je mss zou kunnen proberen is iets als dit:
https://www.obelink.nl/fietsendrager-klick-fast-iii.html?category_params=fr_clear_filter%3DY%26features_hash%3DV79214%26full_render%3Dtrue%26s_company%3D1%26category_id%3D1242
in combinatie met een een staander op de dissel.
https://www.obelink.nl/pro-user-disseladapter.html?category_params=fr_clear_filter%3DY%26features_hash%3DV79214%26full_render%3Dtrue%26s_company%3D1%26category_id%3D1242

Ik heb wel ervaring met meen staander op de dissel en een eigen fietsendrager, maar niet met deze combi. De staander die ik had was wel wat zwaarder uitgevoerd en evt. in te korten (door een handige Harry of Henriët)

mss helpt het je in je denkproces.

Succes!

Mijn vader is de handige harry en ik de Henriët maar niet met alles.

Je eerste link, die fietsendrager is toch alleen geschikt voor herenfietsen waar je dan weer een stang bij de damesfiets moet plaatsen? Anders is dat sowieso wel een handig ding voor mij voor de (bmx) fietsen van de kinderen naar wedstrijden. 
De disselhulp stuk ken ik voor het gewone fietsenrek. Neemt dat niet meer ruimte in dan een vast rek op de dissel?
Dank je wel voor je linken. Daar kan ik wat mee.

De 24 inch fiets gewoon op de vouwwagen leggen is ook door mijn gedachten gegaan. Dat gehannes met bagagenet en een sjorband is nog wel te doen. Minder zwaar en onhandig dan er op tillen. Ook dan sjor ik er nog een bandje om heen. Het moet goed vast dat spul. ( ook bij de fietsen achter op de auto, echt een hekel aan fietsendragers met van die wiebelfietsen)
« Laatst bewerkt op: februari 07, 2017, 10:23:13 pm door Enidan76 »
Gelogd

Enidan76

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 163
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1998
Re: Fietsen mee trigano odyssee
« Reactie #12 Gepost op: februari 07, 2017, 10:34:22 pm »

Wij zijn met 4, hebben ook geen disselbak en dat lukt prima. Voor onze kinderen hebben we inderdaad ook zo'n paraplu stoel maar aan tafel zitten ze op een soort viskrukje. Dat is veel makkelijker dan een standenstoel, klapt niet in, makkelijker verplaatsbaar en het scheelt weer ruimte. Stoelen, krukjes en tafel liggen bij ons op de wagen onder het dekzeil.

Ik vond dit topic nog voor je over het plaatsen van drie fietsen op de dissel. Dit is precies wat ik bedoelde! Zitten ook foto's bij.
http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=8937.15

Het extra gootje koop je bijvoorbeeld bij Obelink. Misschien heb je er ook een extra klem bij nodig maar met een spanbandje en wat schuimrubber oid tegen krassen zal het ook wel lukken. Bijvoorbeeld deze:
https://www.obelink.nl/fiamma-rail-quick-blue.html

Na onze zomervakantie ligt mijn stoel en de picknickbank ook onder het dekzeil. Het tenttapijt er deels onder en over. Ik heb dus al wat opgeruimd  :) De foto heb ik even opgeslagen. Dank je wel voor de link.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.348
Re: Fietsen mee trigano odyssee
« Reactie #13 Gepost op: februari 07, 2017, 10:52:30 pm »

Je eerste link, die fietsendrager is toch alleen geschikt voor herenfietsen waar je dan weer een stang bij de damesfiets moet plaatsen?
 

Klopt. Al hing ik ook wel eens een fiets aan de wielen op. Bij sportfiets denk ik automatisch aan frame met een horizontale buis. verkeerde aanname. een carrybike o.i.d. met 3 gootjes is dan wellicht de betere oplossing.

De disselhulp stuk ken ik voor het gewone fietsenrek. Neemt dat niet meer ruimte in dan een vast rek op de dissel?
Dank je wel voor je linken. Daar kan ik wat mee.

Denk dat het wat ruimte betreft niet heel veel uitmaakt. Ik had een hele hoge zodat de fiets boven een disselbak kon staan..

Gelogd
Adventure Awaits

Enidan76

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 163
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1998
Re: Fietsen mee trigano odyssee
« Reactie #14 Gepost op: februari 08, 2017, 11:31:19 pm »

Klopt. Al hing ik ook wel eens een fiets aan de wielen op. Bij sportfiets denk ik automatisch aan frame met een horizontale buis. verkeerde aanname. een carrybike o.i.d. met 3 gootjes is dan wellicht de betere oplossing.
Denk dat het wat ruimte betreft niet heel veel uitmaakt. Ik had een hele hoge zodat de fiets boven een disselbak kon staan..

Die foto heb ik eens gezien. Was wel een handige oplossing. En disselbak en fietsendrager. Bedankt voor het steeds meedenken en antwoorden.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal