Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Gasfles in de keuken laten staan?  (gelezen 5634 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elianmars

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 145
  • Merk Vouwwagen: RM Runner S 1998
Gasfles in de keuken laten staan?
« Gepost op: juni 29, 2017, 08:24:23 pm »

Wij hebben voor onze RM Runner een lichtgewicht gasfles. Deze past in de ruimte onder het gasfornuis.
Kan ik deze hier laten staan als we gaan koken, of is het verstandiger/veiliger om de gasfles onder het keukenblok neer te zetten?
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Gasfles in de keuken laten staan?
« Reactie #1 Gepost op: juni 29, 2017, 08:53:18 pm »

Onze gas fles in onze roadmaster family s staat tijdens het koken in de keuken wel klep open

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Gasfles in de keuken laten staan?
« Reactie #2 Gepost op: juni 29, 2017, 09:08:54 pm »

Bij ons ook in de keuken klep is altijd open

Wij hebben dan wel de 907 fles.

Volgens Holtkamper mag ( of beter van niet) de gasfles niet in de keuken
Iig nooit in een afgesloten ruimte was het advies


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Goolse Klapper

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 115
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S.
Re: Gasfles in de keuken laten staan?
« Reactie #3 Gepost op: juni 29, 2017, 09:10:14 pm »

Wij hebben de gasfles er altijd naast staan. Maar volgens mij kan het geen kwaad als je hem erin laat staan.
Gelogd

GertjanA

  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 782
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2010
Re: Gasfles in de keuken laten staan?
« Reactie #4 Gepost op: juni 29, 2017, 09:22:44 pm »

Bij ons ook in de keuken klep is altijd open

Wij hebben dan wel de 907 fles.

Volgens Holtkamper mag ( of beter van niet) de gasfles niet in de keuken
Iig nooit in een afgesloten ruimte was het advies


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D'as dan een nieuw advies zeker? In de Kyte die wij hebben (2010) keuken staat de gasfles schuin onder het kookstel, voor de koelbox. Er zit de aansluiting, en zelfs een riem om de fles vast te zetten..
Gelogd

Klapzwaan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 331
  • Merk Vouwwagen: Kyte S (2018)
Re: Gasfles in de keuken laten staan?
« Reactie #5 Gepost op: juni 30, 2017, 12:42:39 am »

D'as dan een nieuw advies zeker? In de Kyte die wij hebben (2010) keuken staat de gasfles schuin onder het kookstel, voor de koelbox. Er zit de aansluiting, en zelfs een riem om de fles vast te zetten..

Volgens mij heeft dat met veranderde wetgeving te maken. Gasfles mag niet in een afgesloten en ongeventileerde ruimte staan.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Gasfles in de keuken laten staan?
« Reactie #6 Gepost op: juni 30, 2017, 07:28:47 am »

Volgens mij heeft dat met veranderde wetgeving te maken. Gasfles mag niet in een afgesloten en ongeventileerde ruimte staan.
Dan vraag ik me af hoe je een gasfles vervoert, als dat niet meer mag. 
Of industrieel gebruik van gas in flessen. Een LPG tank in een auto
Deze regel geldt waarschijnlijk voor opslag van gasflessen. Maar voor gebruik lijkt mij onwaarschijnlijk.
Gelogd

elianmars

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 145
  • Merk Vouwwagen: RM Runner S 1998
Re: Gasfles in de keuken laten staan?
« Reactie #7 Gepost op: juni 30, 2017, 08:39:55 am »

Volgens mij heeft dat met veranderde wetgeving te maken. Gasfles mag niet in een afgesloten en ongeventileerde ruimte staan.

Hmmm..... Bij onze caravan (sorry voor het schelden  :# ) staan de gasflessen in de disselbak. Daar zit ook de aansluiting voor het gas. Er zitten wel wat ventilatiegaten onderin, maar verder is het dus wel afgesloten.

Maar wat betreft de fles in de vouwwagen, wordt het fornuis niet warm aan de onderzijde? Op de lichtgewicht fles staat wel dat deze niet onder een gasbarbecue mag worden geplaatst, maar er staat niks over een fornuis. De barbecue wordt wel warm aan de onderzijde.
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2017, 08:50:45 am door elianmars »
Gelogd

par

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 475
  • Merk Vouwwagen: Bürstner Premio 450 TS (o wacht dat is een caravan...)
Re: Gasfles in de keuken laten staan?
« Reactie #8 Gepost op: juni 30, 2017, 08:54:11 am »

Er lopen twee discussies door elkaar: opstellen bij gebruik en vervoer van bussen.

Bij gebruik is het altijd zinvol om de gasbus maar ook het gasapparaat (fornuis, kachel,...) in een geventileerde ruimte te gebruiken, denk aan het gevaar van koolmonoxide! Dat je een gasbus niet onder een bbq mag opstellen heeft ook alles te maken met het lekken van vettigheid, dat speelt bij fornuizen een stuk minder. Denk ook aan de loop van de gasslang....

Tijdens transport geldt, al heel lang, dat de gasbus niet liggend vervoerd mag worden en dat de ruimte waarin deze vervoerd wordt geventileerd is, zodat eventueel ontsnapt gas weg kan en je auto/vouwwagen/ cara* geen rijdende bom wordt. Sommige keukens en disselbakken hebben om die reden dan ook ventilatieopeningen. Heb je die niet dan is het devies: vervoer je gasbus op een andere plaats.
Gelogd

elianmars

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 145
  • Merk Vouwwagen: RM Runner S 1998
Re: Gasfles in de keuken laten staan?
« Reactie #9 Gepost op: juni 30, 2017, 09:28:59 am »

Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 639
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Gasfles in de keuken laten staan?
« Reactie #10 Gepost op: juni 30, 2017, 10:01:30 am »

Hier staat de (907) ook in de keuken zit ook een beugel om de fles vast te zetten. Onder het fornuis pas de fles hier niet en dat zou ik zelf niet snel doen maar erg warm wordt het daar niet. Keuken staat onder de luifel en zitten wat gaten achterin voor de slangen en ventilatie dus dat zit wel goed.
Bij vervoer staat de reserve fles (904) in de disselbak (met wat ventilatie) en de 907 blijft in de keuken staan. Heb die dingen liever niet in de auto  :#
Bedenk me net dat ik de keuken fles niet heb afgekoppeld de vorige keer  :X zal ik maar even doen voor we vertrekken.
Lijkt me ook moeilijk om een gasfles ergens anders te vervoeren dan de VW of caravan als je hem niet in de auto mag kan of wil zetten.....
Gelogd

Gait

  • Gast
Gasfles in de keuken laten staan?
« Reactie #11 Gepost op: juni 30, 2017, 06:13:42 pm »

Ik heb het liefst de gasfles zo ver mogelijk van de brander vandaan. Daarom ben ik blij dat de fles in de geventileerde disselbak staat en met een vaste leiding is gekoppeld aan het fornuis.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Gasfles in de keuken laten staan?
« Reactie #12 Gepost op: juni 30, 2017, 07:13:50 pm »

Ik snap eerlijk gezegd niet echt waarom mensen als ze op de camping staan ineens paniekerig doen over gas.
Thuis doe je toch ook niet moeilijk over het gebruik van gas? Het is op de camping niet anders dan thuis...
Gasflessen zijn enorm veilig en als je zorgt dat je gasslangen en drukregelaar niet te oud is dan is er niets aan de hand.
Gelogd

meneer Marnix

  • Gast
Re: Gasfles in de keuken laten staan?
« Reactie #13 Gepost op: juni 30, 2017, 08:24:34 pm »

Ik heb het liefst de gasfles zo ver mogelijk van de brander vandaan. Daarom ben ik blij dat de fles in de geventileerde disselbak staat en met een vaste leiding is gekoppeld aan het fornuis.

De meeste keukens staan vrij los waar je hem wil zetten. Dus in de voortent of onder de luifel of buiten. In de meeste gevallen kan je dan geen vaste leiding gebruiken.

Gasfles onder de pitten in de Roadmaster niet echt een probleem. Er is sowieso ventilatie.
Gelogd

elianmars

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 145
  • Merk Vouwwagen: RM Runner S 1998
Re: Gasfles in de keuken laten staan?
« Reactie #14 Gepost op: juni 30, 2017, 08:33:15 pm »

Dank voor de reacties. Ik laat 'm gewoon lekker staan in het kastje. Slang en regelaar zijn nieuw.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal