Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3   Omlaag

Auteur Topic: Kogeldruk  (gelezen 14333 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kogeldruk
« Reactie #30 Gepost op: september 28, 2017, 11:17:14 pm »

Dat je zomaar een fietsrek van 100 kg achter de auto mag hangen is in ieder geval niet bij mij het geval. Het toegestane gewicht verminderd volgens de specificaties van mijn wagen sterk naargelang het ding verder naar achteren uit steekt. Denk dat daar de mensen gewoon te weinig die dingen lezen en bekijken.


Wettelijk maakt dat dus niets uit. De massa van fietsenrek en fietsen opgeteld mag de kogeldruk niet overschrijden. Hoe dat erachter hangt doet niet ter zake voor de wet. Sterker, als het te zwaar is voor de trekhaak, mag je wel overstappen op zo'n bandjesding voor aan de achterklep... Maar natuurlijk zou ik ook hier meer vertrouwen op de specs van de fabrikant dan op de wet.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kogeldruk
« Reactie #31 Gepost op: september 28, 2017, 11:19:22 pm »

Gelukkig zit bij de kyte de as niet in het midden. Geldt deze regel dus niet voor deze vouwwagen:)12]

 :#

Bij de Camplet ook niet. En omdat daar geen bagageruimte in zit, kom je met zo'n ding altijd op een wettelijk te hoge kogeldruk uit. Tenzij je op de één of andere manier grindtegels in de keuken weet weg te moffelen. Maar goed, met hulpveren ligt onze auto keurig horizontaal met drie kinderen op de achterbank, een volle achterbak en ongeveer 80 kg op de haak.
Gelogd

JeroenGouda

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 165
  • Merk Vouwwagen: alpenkreuzer
  • ex- alpenkreuzer parade royal met panoramatent
Re: Kogeldruk
« Reactie #32 Gepost op: september 29, 2017, 11:23:55 am »

Ben ik de enige die gewoon de dissel optilt, en als dat niet lukt is de druk te hoog, gaat het te makkelijk dan is de druk te laag.. en dan dus schuiven met het fietsenrek.
Gelogd
alpenkreuzer parade royal met panoramatent 1996

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Kogeldruk
« Reactie #33 Gepost op: september 29, 2017, 12:45:15 pm »

In ieder geval 1 van de weinige.
Het gevaar daarvan is volgens mij dat je op 1 moment sterker bent dan op een ander moment. Wat weer komt door jezelf. Ben je uitgerust e.d. Zo heb ik recentelijk geleerd dat ik "redelijk makkelijk" 65kg (vrachtwagen accu) oppak en mee wegloop. Terwijl zo'n ding in mijn beleving niet zo zwaar is. :)848]:)41]


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
« Laatst bewerkt op: september 29, 2017, 12:47:02 pm door Theu »
Gelogd

JeroenGouda

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 165
  • Merk Vouwwagen: alpenkreuzer
  • ex- alpenkreuzer parade royal met panoramatent
Re: Kogeldruk
« Reactie #34 Gepost op: september 29, 2017, 02:11:16 pm »

Das toch een mooie kogeldruk? ::)
Gelogd
alpenkreuzer parade royal met panoramatent 1996

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: Kogeldruk
« Reactie #35 Gepost op: september 29, 2017, 03:52:28 pm »

Wordt dit eigenlijk gecontroleerd? Is hier ooit wel eens iemand voor bekeurd? Of is dit een theoretische discussie over een dubieuze bepaling die niet gehandhaafd wordt? Ik ga uit van het laatste.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Kogeldruk
« Reactie #36 Gepost op: september 29, 2017, 04:25:32 pm »

Bij controles op overbelading denk ik dat dit ook zal gecontrololeerd worden. Op overbelading worden in België in ieder geval af en toe controles gedaan. Al moet je uiteraard al wel geluk / pech hebben op een dergelijke specifieke controle te stuiten.

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Kogeldruk
« Reactie #37 Gepost op: september 29, 2017, 05:23:01 pm »

Stelt de wet niet dat je u eveneens moet houden aan de specificaties van de constructeur? Ik zou verwachten van wel.

Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Kogeldruk
« Reactie #38 Gepost op: september 29, 2017, 07:15:08 pm »

Ben ik de enige die gewoon de dissel optilt, en als dat niet lukt is de druk te hoog, gaat het te makkelijk dan is de druk te laag.. en dan dus schuiven met het fietsenrek.
Nee hoor. Zo doe ik het ook. Niks mis mee. En ik denk niet dat ik mijn vrouw  (60kg) heel makkelijk met één hand aan haar broekband optil. Het zal uiteindelijk wel lukken. Maar mijn criterium bij disseldruk is dat het met één hand goed te doen moet zijn. En dat is met 40-50 kilo het geval.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal