Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Bandenkeuze  (gelezen 2021 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jsj

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 35
  • Merk Vouwwagen: Gerjak
Bandenkeuze
« Gepost op: januari 16, 2018, 08:10:12 pm »

Wederom een banden keuze vraag van een beginnende klapper :  :)

Recent een mooie Gerjak Tago gekocht maar de banden zijn net als de wagen 10 jaar oud. Die wil ik dus ondanks dat ze er nog perfect uit zien gaan vervangen. Het zal best nog een poosje goed gaan maar ik wil hier geen risico mee lopen.

Nu heb ik wel verstand van auto's en banden maten etc maar voor de vouwwagen heb ik even een kleine vraag:

De bandenmaat en belasting is duidelijk: Er zit nu 155-70-13 onder met een 75 load index. Snelheidscode is niet van belang want zo hard zal het niet gaan  :H

Als ik daar op zoek krijg ik alleen maar auto banden zoals  bijvoorbeeld Michelin en Goodyear etc

https://www.autobandenmarkt.be/cgi-bin/rshop.pl?dsco=122&cart_id=34966254.122.92941&sowigan=So&Breite=155&Quer=70&Felge=13&Speed=T&kategorie=&ranzahl=1&tyre_for=&x_tyre_for=&rsmFahrzeugart=ALL&Label=E-B-69-2&details=Ordern&typ=R-167140

Ondanks dat de maat klopt en de load index ook vraag ik me af of dit de juiste keuze is. Zijn er nog aanvullende richtlijnen met betrekking tot verstevigingen van de wang en loop oppervlakte bijvoorbeeld.
Er zitten nu "trailertop" banden onder overigens.

Kortom: een reguliere autoband onder de vouwwagen of een speciale band ?



Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.225
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Bandenkeuze
« Reactie #1 Gepost op: januari 16, 2018, 08:57:24 pm »

Ja, is een goede keuze HK levert af op een autoband. Heb een keer trailer bandjes genomen”want dat scheelde in de prijs”,  want een slinger en stuiterbak werd de Flyer. Dezelfde vakantie er onderuit laten halen en autobandjes laten monteren, fiat panda maat.


Mobiele reactie via Tapatalk
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Bandenkeuze
« Reactie #2 Gepost op: januari 16, 2018, 09:51:01 pm »

Onder onze Tago Settler zitten Trailermax banden. Bevallen mij uitstekend. In het verleden hadden wij Vredestein Ttrac's op onze Alpenkreuzer. Ook een prima band.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bandenkeuze
« Reactie #3 Gepost op: januari 16, 2018, 11:09:38 pm »

Loadindex 75 komt op 387 kg per wiel. Dat levert een as op die 775 kg mag tillen, meer dan de 750 kg die maximaal is toegestaan. Het voldoet dus. Ik zou niet zo maar voor extra load banden gaan, maar gewoon goede autobandjes kiezen. Voor die 4 tientjes per band zou ik het niet laten.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Bandenkeuze
« Reactie #4 Gepost op: januari 17, 2018, 12:11:25 pm »

Ik kan zo ook niet bedenken waarom autobanden niet op een vouwwagen zouden kunnen. Als je erop zoekt wordt soms aangegeven dat het rubber van trailerbanden een andere samenstelling heeft en daardoor minder snel uitdroogt. Maar dit zijn dan waarschijnlijk ook stuggere banden wat me voor het rijden met een klapper geen voordeel lijkt.
Persoonlijk zou ik nog even kijken of de band van je keuze ook met een iets hogere load index te verkrijgen is. Zoals @sanderv aangeeft kan het precies maar heel veel marge is er niet. En ik meen me te herinneren dat er hier ergens een topic over is. Iemand met (vrij nieuwe) geklapte banden en een krap gekozen load index.
Gelogd

jsj

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 35
  • Merk Vouwwagen: Gerjak
Re: Bandenkeuze
« Reactie #5 Gepost op: januari 17, 2018, 12:12:23 pm »

Loadindex volstaat inderdaad al vindt ik zelf wat aan de krappe kant maar in deze maat is de max gewoon 387 kilo. En het zit er nu ook onder dus dat gaan we aanhouden.

Bandjes kosten niet veel in deze maat dus ik ga gewoon voor een A merk rond 40-50 euro. Montage kan een vriend van me even doen die die is auto monteur en mag het balanceer apparaat van de baas wel even gebruiken.

Afstellen van de remmen moet ik nog wel even naar kijken. Het linker wiel van de klapper blokkeert als ik plotseling wat steviger rem. Bij gedoseerd en opbouwend hard remmen gaat het wel goed.

Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Bandenkeuze
« Reactie #6 Gepost op: januari 17, 2018, 12:54:35 pm »

Hier eigenlijk hetzelfde verhaal: gewone autobanden van een bekend merk laten monteren.

Maar omdat ik een klapper met vast deksel heb, ze alleen één maat hoger genomen dan het origineel. Daardoor heb ik minder snel een plankje onder het wiel nodig.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bandenkeuze
« Reactie #7 Gepost op: januari 17, 2018, 01:41:44 pm »

Loadindex volstaat inderdaad al vindt ik zelf wat aan de krappe kant maar in deze maat is de max gewoon 387 kilo. En het zit er nu ook onder dus dat gaan we aanhouden.

Bandjes kosten niet veel in deze maat dus ik ga gewoon voor een A merk rond 40-50 euro. Montage kan een vriend van me even doen die die is auto monteur en mag het balanceer apparaat van de baas wel even gebruiken.

Afstellen van de remmen moet ik nog wel even naar kijken. Het linker wiel van de klapper blokkeert als ik plotseling wat steviger rem. Bij gedoseerd en opbouwend hard remmen gaat het wel goed.

Aanhangerbanden worden vaak helemaal niet gebalanceerd. Aamhangernaven zijn vaak ook niet centrerend. Als je het reservewiel ook vervangt, zou ik een band kiezen zonder vaste looprichting.
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Bandenkeuze
« Reactie #8 Gepost op: januari 17, 2018, 06:08:32 pm »

Recent een mooie Gerjak Tago gekocht maar de banden zijn net als de wagen 10 jaar oud. Die wil ik dus ondanks dat ze er nog perfect uit zien gaan vervangen.
Het advies is om, om de 6 jaar de band te vervangen. Tis niet verplicht, maar het zou wel kunnen zijn dat de verzekering eisen stelt.
Door het stil staan krijgt de band het te verduren en scheuren ontstaan van binnenuit en `dat zie je niet aan de buiten kant.
Profiel zegt niet zoveel het zijn mee lopertjes.

Roadmaster levert (bij ons) ook met transport banden af die hadden ook een grotere loadindex.
Nu hebben we er Maxxis banden onder.

ANWB geeft zegt onderstaande over banden.
https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/techniek/banden
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Bandenkeuze
« Reactie #9 Gepost op: januari 17, 2018, 06:50:44 pm »

ik geloof dat die zes jaar van de tempo 100 komt. Het label is niet in orde wanneer de banden ouder zijn dan 6 jaar.
Gelogd

elianmars

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 145
  • Merk Vouwwagen: RM Runner S 1998
Re: Bandenkeuze
« Reactie #10 Gepost op: januari 20, 2018, 10:36:55 am »

Ik heb ook gewoon autobanden laten monteren. Op het reservewiel lag een redelijk nieuwe band. Ik heb op de twee andere wielen dezelfde banden laten leggen, zodat het profiel altijd hetzelfde is als het reservewiel er onverhoopt onder moet.
Zal verder niet zoveel uitmaken, maar ik wilde dat gewoon  :#
Gelogd

jsj

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 35
  • Merk Vouwwagen: Gerjak
Re: Bandenkeuze
« Reactie #11 Gepost op: januari 20, 2018, 05:32:49 pm »

Reserve wiel, net even bekeken. Die is nog nooit gebruikt en nog mooi op spanning..

Maar ja, ook 10 jaar oud..

Twijfel wat ik daar mee zal doen. In geval van een lekke band als thuisbrenger gebruiken of ook gelijk vervangen.

Ik neig naar dat laatste.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bandenkeuze
« Reactie #12 Gepost op: januari 20, 2018, 08:45:10 pm »

Inschatten hoe lang een band nog mee kan is lastig. 10 jaar is tamelijk oud, maar ik heb echt wel op oudere banden gereden. Toch, als je van plan bent om nog een poosje met de wagen te doen (wat ik wel denk, gezien de recente aankoop), kun je ze net zo goed dan nu alle drie vervangen. Dan kun je er weer een jaartje of 6 tot 8 tegenaan. Zou wel bij toerbeurt ook het reservewiel gebruiken. Juist het helemaal niet gebruiken wordt een band doorgaans niet beter van (helemaal niets wordt daar beter van trouwens, hooguit wijn...).

Ik zou deze nemen:

https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/rshop.pl?dsco=107&cart_id=62981617.107.9036&sowigan=So&Breite=155&Quer=70&Felge=13&Speed=T&kategorie=&ranzahl=1&tyre_for=&x_tyre_for=&Ang_pro_Seite=10&weiter=20&sort_by=preis&rsmFahrzeugart=ALL&Label=C-C-67-1&details=Ordern&typ=R-302935

Die het goedkoopste is bij deze aanbieder:

https://www.bandenconcurrent.nl/band-9aef4205ace5e581b6fbf7bdf9526798/?gclid=CjwKCAiA7ovTBRAQEiwAo8dPcbCFHw07Q6bzgfcKlbhUmlpz_dd3W8uGGFaK7Eji8MLdO2HKzhhHYBoCj-cQAvD_BwE

Wordt hoog gewaardeerd, stil en heeft geen looprichting. Ook als reserveband dus geschikt.
Montage kost doorgaans tussen de 7,50 (goedkoop) en 15 euro per band. Op stalen velg, zeker voor een aanhanger is 10 euro montage per band normaal.
Gelogd

jsj

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 35
  • Merk Vouwwagen: Gerjak
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bandenkeuze
« Reactie #14 Gepost op: januari 20, 2018, 11:28:19 pm »

Kun je ook allemaal geen buil aan vallen. Nokian is niet heel bekend, maar doet zeker niet onder voor de bekendere merken. Integendeel eigenlijk. De Nokians die ik postte is zuiniger (beperkt effect) en veel stiller (-3dB, scheelt de helft) tov de bovenstaande banden. En nog 7 euro per band goedkoper.

https://www.nokiantyres.nl/bedrijf/news-article/nokian-line-is-testwinnaar-in-de-adac-zomerbandentest-2015-2/
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal