Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Onderhoud wat is wel en niet noodzakelijk  (gelezen 1608 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

luna72

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: Trigamo Odyssee 2005
Onderhoud wat is wel en niet noodzakelijk
« Gepost op: februari 02, 2018, 03:30:09 pm »

Beste mede klappers

Wij hebben een Trigano Odysee van 13 jaar oud.
Wij hebben deze in 2016 tweedehands van de eerste eigenaar gekocht.
Alle onderhoudss historie is bekend
In 2005 heeft de vouwagen een onderhoudsbeurt gehad bij Stolwijk.
Alles in orde. Er is toen een gasslang vervangen.

Nu hebben we weer een onderhoudsbeurt laten doen en hier komt 750€ aan reparatie uit.
Nu heb ik weinig verstand hiervan en ben prima bereid te repareren waar nodig...
Maar is echt alles wel nodig?
Wie oh wie heeft verstand en wil mij feedback geven op deze offerte.
Hoor graag
Alvast dank Sandra
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Onderhoud wat is wel en niet noodzakelijk
« Reactie #1 Gepost op: februari 02, 2018, 05:40:57 pm »

Is vanaf afstand moeilijk te zeggen. Maar waar ik wel kan zeggen is dat de vervangingen voor gas mij na meer dan 10 jaar logisch lijkt. Remvoering vervangen hangt af van het gebruik. Veel in bergen rijden slijten ze hard van. Dit is overigens makkelijk te controleren door de oude te vragen na de reparatie.
Voor de oploopdemper is de controle nu of hij nog wel terugkomt. Zo niet: Smeren en als hij het dan nog niet doet, dan vervangen. Overigens blijven de remmen bediend als de oploopdemper niet terug komt. Dus het geheel is niet onlogisch.
O ja, bijna vergeten: de prijzen per onderdeel zijn volgens mij ook redelijk evenals het arbeidsloon.
« Laatst bewerkt op: februari 02, 2018, 05:44:00 pm door Drikusniet »
Gelogd

RobB

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 169
  • Merk Vouwwagen: Jametic Blue Style-CP
Re: Onderhoud wat is wel en niet noodzakelijk
« Reactie #2 Gepost op: februari 02, 2018, 07:20:45 pm »

Banden vervangen, zeker doen. Ik heb een keer een klapband gehad met m'n caravan. Geen leuke ervaring maar kon gelukkig vervangen worden door het reservewiel. Echter 60KM later was de andere kant aan de beurt en dan sta je vast.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Onderhoud wat is wel en niet noodzakelijk
« Reactie #3 Gepost op: februari 02, 2018, 08:03:20 pm »

Als de remvoeringen daadwerkelijk loslaten van de remschoenen is dat iets wat zeker moet gebeuren.
Banden en gasslang + verdamper worden idd geadviseerd na een x aantal jaar te vervangen. 
En wat al is geschreven de demper van de oplooprem is vanaf hier niet te bepalen. Maar als deze slap is (niet goed dempt) zullen de remmen te snel erbij komen waardoor ze sneller slijten en als deze demper dan ook nog eens niet goed los komt zullen de remmen aanlopen. Hierdoor kunnen ze warm worden. Dit kán dan weer tot gevolg hebben dat de remvoering loslaat. Maar dat is dan weer afhankelijk van hoe de remvoering aan de remschoen is bevestigd.
Ik denk dat je nu niet veel wijzer bent. Maar dat is ook lastig vanaf hier.
Succes.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Onderhoud wat is wel en niet noodzakelijk
« Reactie #4 Gepost op: februari 02, 2018, 09:24:49 pm »

Wat is een chassisbeurt? Alle werkzaamheden staan apart beschreven. Wat is die 121 euro dan?

De onderdeelprijzen an sich zijn niet vreemd. Vouwwagenremmen verslijt je niet,  maar als de remvoering loslaat van de schoen moet het wel vervangen worden. Bij aanhangers en Franse auto's gebeurt dat wel eens vaker. Is ouderdom,  kun je verder niet voorkomen. Trommels is niet nodig en die staan ook niet apart op de rekening. Idem voor de lagers, dus dat klopt ook. Als de remvoering volledig loslaat, slaat het wiel vast. Dat wil je echt voor zijn. Banden van 12 jaar oud vervangen is normaal, gasonderdelen idem. Oploopdempers zijn duur (ik heb om die reden de hele kop vervangen,  dat was amper duurder), de werking ervan is snel te testen. 750 euro is een fiks bedrag, maar als het verder klopt wat er staat is het wel verklaarbaar.
Gelogd

Tom

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 360
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re: Onderhoud wat is wel en niet noodzakelijk
« Reactie #5 Gepost op: februari 03, 2018, 08:04:02 am »

Het is inderdaad een hoop geld, maar wat de meeste hier zeggen zijn de prijzen niet vreemd.
Vorig jaar onze Roadmaster (2e hands en uit 2005) ook een goede beurt laten geven en waren we 400 euro kwijt, ook iets met vervangen van oplooprem, lagers enzo. Het is even slikken maar aan de andere kant, je kan er voorlopig weer mee vooruit als het goed is.

Heb zelf altijd het idee dat vouwwagens (onderstel) meer slijten door het stilstaan dan door het rijden.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Onderhoud wat is wel en niet noodzakelijk
« Reactie #6 Gepost op: februari 03, 2018, 09:33:06 am »


Heb zelf altijd het idee dat vouwwagens (onderstel) meer slijten door het stilstaan dan door het rijden.

Dat is een feit. En niet alleen voor vouwwagens,  maar voor alles.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Onderhoud wat is wel en niet noodzakelijk
« Reactie #7 Gepost op: februari 03, 2018, 07:29:18 pm »

Dat is een feit. En niet alleen voor vouwwagens,  maar voor alles.
Klopt. Jaren een klassieke cabrio gehad. weinig km, maar ieder jaar duur onderhoud vanwege vastzittende remmen en andere ongein.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Onderhoud wat is wel en niet noodzakelijk
« Reactie #8 Gepost op: februari 03, 2018, 08:46:12 pm »

Ik zie weinig geks in de rekening. Ik vermoed dat de "onderhoudsbeurt chassis" het doorspuiten van de vetnippels, het vervangen van het vet van de draaipoten, trekhaakkoppeling, inspuiten van de stekker etc is.  Wellicht kan je daar vragen over stellen?!

En ik vraag mij af waarom je remreiniger toepast als je vervolgens de hele zooi vervangt. Maar verder zijn het hele redelijke prijzen.

Trouwens wat mij nu pas opvalt is de post "werkplaatstarief" Waar is die?? Is die niet vermeld als "onderhoudsbeurt chassis"? Dan is 120 euro (zeg 2 uur arbeid) ook heel normaal, zelf redelijk laag.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Onderhoud wat is wel en niet noodzakelijk
« Reactie #9 Gepost op: februari 03, 2018, 11:41:50 pm »

Als de remschoenen worden vervangen moeten de trommels en de ankerplaten even schoon gespoten worden met....


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Gelogd

luna72

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: Trigamo Odyssee 2005
Re: Onderhoud wat is wel en niet noodzakelijk
« Reactie #10 Gepost op: februari 04, 2018, 07:23:48 pm »

Hallo allemaal!
Dank voor jullie reacties; zeker een aantal vragen die de moeite waard zijn om te stellen.
Morgen even bellen.
Nogmaals dank voor de tips
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Onderhoud wat is wel en niet noodzakelijk
« Reactie #11 Gepost op: februari 05, 2018, 12:16:51 am »

Ik weet niet of zelf een deel doen een optie is maar daad zou ook kunnen schelen
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Onderhoud wat is wel en niet noodzakelijk
« Reactie #12 Gepost op: februari 09, 2018, 11:16:24 pm »

Ik weet niet of zelf een deel doen een optie is maar daad zou ook kunnen schelen
Dat is zeker een optie als je het juiste gereedschap hebt én het aandurft. Heel veel kan je zelf doen maar je moet het aandurven
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal