Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Trekhaak,hulpkoppeling  (gelezen 7877 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arnodoos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 87
  • Merk Vouwwagen: jamet air
Trekhaak,hulpkoppeling
« Gepost op: februari 21, 2018, 07:03:50 pm »

Vraagje over het aan koppelen van de vouwwagen.
Mag/moet ik een Hulpkoppeling gebruiken bij het aankoppelen van onze jamet air?
Ik heb een andere auto en daar zit geen apart oogje om de losbreekrem aan vast te maken!
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #1 Gepost op: februari 21, 2018, 07:08:23 pm »

Zo ver ik weet is een hulpkoppeling verplicht.
Het is niet voldoende om de kabel om de trekhaak zelf te leggen, deze moet bevestigd worden aan de hulpkoppeling.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #2 Gepost op: februari 21, 2018, 07:15:20 pm »

Zo ver ik weet is een hulpkoppeling verplicht.
Het is niet voldoende om de kabel om de trekhaak zelf te leggen, deze moet bevestigd worden aan de hulpkoppeling.

Klopt!
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #3 Gepost op: februari 21, 2018, 07:22:33 pm »

https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/rijden-met-de-caravan/koppeling/losbreekkabel

Op de link kun je info vinden.

Op de foto mijn bevestigingshaak. (Elektrische wegklapbare trekhaak).
Gelogd

arnodoos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 87
  • Merk Vouwwagen: jamet air
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #4 Gepost op: februari 21, 2018, 08:02:36 pm »

Bedankt voor de reacties,
Mag ik ook een Hulpkoppeling met veer gebruiken?is wel makkelijk aansluiten ,karabijnhaak door de veer en klaar. Of werkt dat zo niet?
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #5 Gepost op: februari 21, 2018, 08:39:40 pm »

Met veer bedoel je het systeem wat ik heb?

Vergelijk het met de foto zoals in de bijlage.
Gelogd

Klapband

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort IQ LL XL
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #6 Gepost op: februari 21, 2018, 11:18:51 pm »

Interessant onderwerp! Ik vraag me namelijk altijd af waarom die extra karabijnhaak toegestaan is als hulpmiddel. Mij lijkt namelijk het gelaste oog veel sterker. Zeker als je van die karabijnhaken hebt waar de sterke niet toereikend is.

Ik pruts mijn karabijnhaak van de losbreekremkabel altijd door het gelaste oog van de trekhaak. In mijn ogen de sterkste beveiliging. En dat is waar het uiteindelijk om gaat. Niet om gemak om die normaal zo lastig vast te maken losbreekremkabel te bevestigen.
Gelogd
Wat is jouw klapband?

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #7 Gepost op: februari 22, 2018, 12:00:50 am »

Interessant onderwerp! Ik vraag me namelijk altijd af waarom die extra karabijnhaak toegestaan is als hulpmiddel. Mij lijkt namelijk het gelaste oog veel sterker. Zeker als je van die karabijnhaken hebt waar de sterke niet toereikend is.

Ik pruts mijn karabijnhaak van de losbreekremkabel altijd door het gelaste oog van de trekhaak. In mijn ogen de sterkste beveiliging. En dat is waar het uiteindelijk om gaat. Niet om gemak om die normaal zo lastig vast te maken losbreekremkabel te bevestigen.



Bekijk dit filmpje maar eens over de werking. Ongeveer halverwege wordt het interessant.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #8 Gepost op: februari 22, 2018, 07:51:13 am »

Interessant onderwerp! Ik vraag me namelijk altijd af waarom die extra karabijnhaak toegestaan is als hulpmiddel. Mij lijkt namelijk het gelaste oog veel sterker. Zeker als je van die karabijnhaken hebt waar de sterke niet toereikend is.

Ik pruts mijn karabijnhaak van de losbreekremkabel altijd door het gelaste oog van de trekhaak. In mijn ogen de sterkste beveiliging. En dat is waar het uiteindelijk om gaat. Niet om gemak om die normaal zo lastig vast te maken losbreekremkabel te bevestigen.
Die beveiliging is met een bepaald doel ontworpen. Namelijk om de handrem aan te trekken en dan te breken. Als de verbinding te sterk is, blijft de aanhanger theoretisch aan de auto vast zitten. Die haak die aan de kabel zit moet in principe buigen. Als het te makkelijk gaat trekt de losgebroken aanhanger niet op de handrem. En heb je een ongeleid projectiel.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #9 Gepost op: februari 22, 2018, 08:15:38 am »

Die beveiliging is met een bepaald doel ontworpen. Namelijk om de handrem aan te trekken en dan te breken. Als de verbinding te sterk is, blijft de aanhanger theoretisch aan de auto vast zitten. Die haak die aan de kabel zit moet in principe buigen. Als het te makkelijk gaat trekt de losgebroken aanhanger niet op de handrem. En heb je een ongeleid projectiel.

Helemaal juist. Daarnaast kosten de kabels bij een caravanboer/ online maar een paar euro en dan weet je zeker dat je een goede hebt. De kabel heeft een cruciale functie zoals je in het filmpje kan zien en ze kosten erg weinig dus het is dus kolder om hier op te gaan bezuinigen
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

muis

  • Gast
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #10 Gepost op: februari 22, 2018, 08:46:55 am »

In het volgende topic staat ook heel veel hierover :J

http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=16544.0
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2018, 08:48:36 am door muis »
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #11 Gepost op: februari 22, 2018, 08:47:57 am »

Gelogd

Slinger

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 33
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jameta
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #12 Gepost op: februari 22, 2018, 08:54:48 am »

Volgens mij is het niet de bedoeling dat bij losbreken grote krachten op de karabijnhaak worden uitgeoefend. Ik denk eerder dat de karabijnhaak ervoor zorgt dat de losbreekkabel om de trekhaak gelust blijft (zie ook foto Jeroen). Als de wagen van de kogel valt en de handrem wordt aangetrokken, breekt de remkabel aan de kant van de aanhanger.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2018, 09:15:50 am door Slinger »
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #13 Gepost op: februari 22, 2018, 09:46:19 am »

Volgens mij is het niet de bedoeling dat bij losbreken grote krachten op de karabijnhaak worden uitgeoefend. Ik denk eerder dat de karabijnhaak ervoor zorgt dat de losbreekkabel om de trekhaak gelust blijft (zie ook foto Jeroen). Als de wagen van de kogel valt en de handrem wordt aangetrokken, breekt de remkabel aan de kant van de aanhanger.
Dat klopt. Maar ik zag ook een opmerking dat de haak van de losbreekkabel ergens in wordt gehaakt. en dat is NIET de juiste methode.
Maar stel dat de Karabijnhaak te zwak is en te snel breekt/verbuigt, wat dan???? Want die heb je in allerlei dikte's en kwaliteiten.
Dus iedereen kan lekker zijn/haar mening ventileren. Maar wat de fabrikant opgeeft is duidelijk wat telt.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Slinger

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 33
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jameta
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #14 Gepost op: februari 22, 2018, 10:58:23 am »

De haak van de losbreekkabel vastmaken zonder de kabel te stroppen, lijkt me ook geen goed idee. Het gekke is dat als ik de ANWB mag geloven, dit in Nederland wel is toegestaan:

https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/rijden-met-de-caravan/koppeling/losbreekkabel

Het beste is toch een hulpkoppeling op de trekhaak te monteren, dan ben je van al het gedoe af.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal