Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Trekhaak,hulpkoppeling  (gelezen 7867 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #15 Gepost op: februari 22, 2018, 02:57:24 pm »

De haak van de losbreekkabel vastmaken zonder de kabel te stroppen, lijkt me ook geen goed idee. Het gekke is dat als ik de ANWB mag geloven, dit in Nederland wel is toegestaan:

https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/rijden-met-de-caravan/koppeling/losbreekkabel

Het beste is toch een hulpkoppeling op de trekhaak te monteren, dan ben je van al het gedoe af.

Sorry maar nu ben ik de kabel... eh draad ff kwijt...

Hier staat precies wat wel of niet mag met alle varianten. Hoe veel duidelijker kan het nog gemaakt worden.. toch...?
Gelogd

Klapband

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort IQ LL XL
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #16 Gepost op: februari 25, 2018, 08:41:25 am »

Voor de duidelijkheid, bij mij wordt de kabel ook altijd gelust. Júist omdat dat de sterkste optie is. Ik schreef eerder:

Ik pruts mijn karabijnhaak van de losbreekremkabel altijd door het gelaste oog van de trekhaak. In mijn ogen de sterkste beveiliging. En dat is waar het uiteindelijk om gaat. Niet om gemak om die normaal zo lastig vast te maken losbreekremkabel te bevestigen.

Ik pruts dus zowel de karabijnhaak als de losbreekremkabel door het gelaste oog van mijn trekhaak. Ik vind het ook opmerkelijk dat de ANWB de optie van de extra karabijnhaak als goed betitelt. De eerste krachten komen dan toch op die relatief kwetsbare haak terecht. Breekt dat ding, dan heb je ineens weer de situatie uit de eerste foto; een losbreekremkabel gelust om de trekhaak. Nee, dan stoei ik liever voor vertrek even en ga ik voor zekerheid en veiligheid.
Gelogd
Wat is jouw klapband?

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #17 Gepost op: februari 25, 2018, 09:19:55 am »

Voordat de karabijn breekt, heeft jou losbreekkabel zijn werk al gedaan. Mocht je twijfelen.. koop dan eentje van goede kwaliteit.

Mijn geposte filmpje gezien?
Gelogd

Fotist

  • Gast
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #18 Gepost op: februari 25, 2018, 09:31:35 am »



Bekijk dit filmpje maar eens over de werking. Ongeveer halverwege wordt het interessant.
Dank voor het posten van dat filmpje! Ik heb hier eigenlijk nooit zo bij stil gestaan, maar Leo en z'n vrienden maken het wel heel duidelijk zo! Nu begrijp ik hoe het hoort te werken en meningen zijn dan dus niet belangrijk meer.
Dit zou verplicht moeten zijn bij de rijbewijs theorie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #19 Gepost op: februari 25, 2018, 11:05:34 am »

Ook ik gebruik een extra karabijn of musketon haak. En dan zit de haak aan het gelaste oog van de trekhaak. En de kabel extra om de trekhaak gelust.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #20 Gepost op: februari 25, 2018, 11:49:40 am »

Als je alleen een opgelast oog hebt op je trekhaak is een karabijnhaak wel nodig. Anders moet je er een hulpkoppeling op zetten. Op zich ook geen grote uitgave. Haalde ik bij Pauw vandaan voor 7 of 8 euro paar jaar geleden.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #21 Gepost op: februari 25, 2018, 11:28:07 pm »

Ik zou dat ook eens willen zien met een aanhangwagen met maar één as en voldoende kogeldruk. Denk niet dat het dan als een projectiel de verte in gaat. Normaal zou de haal zich dan toch de grond moeten in boren. Of vergis ik me?
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #22 Gepost op: maart 13, 2018, 11:04:09 pm »

Ook ik gebruik een extra karabijn of musketon haak. En dan zit de haak aan het gelaste oog van de trekhaak. En de kabel extra om de trekhaak gelust.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T

Dat zou ik wel eens willen zien, want het is de bedoeling dat de boel LOS raakt en niet vast blijft zitten.

Er zijn 2 systemen:
- de losbreek reminrichting: de aanhangwagen raakt los van de auto en gaat remmen om zelf tot stilstand te komen
- de hulp koppeling: de aanhangwagen blijft aan de auto vast zitten tot dat het geheel stil staat

Dat zijn 2 totaal verschillende systemen die absoluut NIET met met elkaar gecombineerd mogen worden. Laat dat duidelijk zijn!

Dit klinkt boos en zo is het ook bedoelt. Hou je aan de regels, het gaat om veiligheid en niks minder dan dat. Al dat geklooi om een paar euro voor een kabeltje terwijl een standaard verkeersongeval, zonder dat er gewonden bij vallen, de kostenpost al op loopt naar de duizenden (!) euro's.

Ga in vredesnaam naar een Bovag erkend bedrijf en laat daar de boel maken. Als je dan nog twijfelt kan je mij of een van de mod's altijd een PB sturen dan sturen wij je de goede kant op.

Maar vergooi jouw en andermans veiligheid niet voor een paar euro, dat is het niet waard.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #23 Gepost op: maart 13, 2018, 11:26:35 pm »

Op het linkje van de ANWB staat alles wat je zou moeten weten naar mijn inziens.
Gelogd

vdirk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 45
  • Merk Vouwwagen: Trigano Chantilly
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #24 Gepost op: maart 13, 2018, 11:41:30 pm »

Zoals KenJo al zegt, zijn er 2 systemen.
Ik ga er vanuit (wellicht onterecht) dat de meeste vouwwagens geremd zijn. Dus de functie van de losbreekkabel is het optrekken van de handrem en vervolgens te breken. Ik heb meerdere malen gezien met eigen ogen dat uiteindelijk of het haakje of de kabel breekt, nadat de handrem is aangetrokken. Zolang de kabel goed bevestigd is, en mij is bij de dealer verteld dat zowel aan de hulpkoppeling haken (al dan niet met strop) of aan een gelast oog het trucje gaat doen. Een extra karabijnhaak aan dat oog kan het aankoppelen makkelijker maken en zal sterker zijn dan het kabeltje, mits je een beetje een fatsoenlijk modelletje koopt.. De kabel wordt gecheckt bij een keuring en mag niet gerafeld zijn, want dan heb je kans dat de kabel breekt voordat de handrem aangetrokken is. Het (meestal rode) omhulsel mag wel beschadigd zijn.
Dit is wat mij verteld is en wat ik ook in de praktijk heb gezien, zowel bij aanhangwagens als bij caravans.
Gelogd
To klap or not to klap, that is not a question!

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #25 Gepost op: maart 14, 2018, 12:08:20 am »

Dat zou ik wel eens willen zien, want het is de bedoeling dat de boel LOS raakt en niet vast blijft zitten.

Er zijn 2 systemen:
- de losbreek reminrichting: de aanhangwagen raakt los van de auto en gaat remmen om zelf tot stilstand te komen
- de hulp koppeling: de aanhangwagen blijft aan de auto vast zitten tot dat het geheel stil staat

Dat zijn 2 totaal verschillende systemen die absoluut NIET met met elkaar gecombineerd mogen worden. Laat dat duidelijk zijn!

Dit klinkt boos en zo is het ook bedoelt. Hou je aan de regels, het gaat om veiligheid en niks minder dan dat. Al dat geklooi om een paar euro voor een kabeltje terwijl een standaard verkeersongeval, zonder dat er gewonden bij vallen, de kostenpost al op loopt naar de duizenden (!) euro's.

Ga in vredesnaam naar een Bovag erkend bedrijf en laat daar de boel maken. Als je dan nog twijfelt kan je mij of een van de mod's altijd een PB sturen dan sturen wij je de goede kant op.

Maar vergooi jouw en andermans veiligheid niet voor een paar euro, dat is het niet waard.
Deze discussie ga ik niet op deze manier verder voeren. Dit om de simpele reden dat een geschreven woord anders geïnterpreteerd kan/zal/gaat worden dan zoals ik hem heb geschreven. Ga het gesprek echter graag met je aan.
Ik denk daarnaast dat je mijn beschrijving verkeerd voor ogen krijgt.
Het enige wat ik erover kwijt wil is dat ik dit zo doe omdat ik denk dat het zo kan en mag volgens de regels. Het heeft niets met het materiaal te maken want dat is top in orde.
Als de vw weer aan de haak hangt zal ik er een foto van maken.
Is het trouwens niet zo dat de kabel van de losbreek reminrichting op 3 manieren kan los komen? 1 De originele haak. 2 Breken van de kabel. 3 Het open buigen van het oog waarmee de kabel aan de vw vast zit.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2018, 12:10:04 am door Theu »
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #26 Gepost op: maart 14, 2018, 09:49:07 am »

Dat zou ik wel eens willen zien, want het is de bedoeling dat de boel LOS raakt en niet vast blijft zitten.

Er zijn 2 systemen:
- de losbreek reminrichting: de aanhangwagen raakt los van de auto en gaat remmen om zelf tot stilstand te komen
- de hulp koppeling: de aanhangwagen blijft aan de auto vast zitten tot dat het geheel stil staat

Dat zijn 2 totaal verschillende systemen die absoluut NIET met met elkaar gecombineerd mogen worden. Laat dat duidelijk zijn!

Dit klinkt boos en zo is het ook bedoelt. Hou je aan de regels, het gaat om veiligheid en niks minder dan dat. Al dat geklooi om een paar euro voor een kabeltje terwijl een standaard verkeersongeval, zonder dat er gewonden bij vallen, de kostenpost al op loopt naar de duizenden (!) euro's.

Ga in vredesnaam naar een Bovag erkend bedrijf en laat daar de boel maken. Als je dan nog twijfelt kan je mij of een van de mod's altijd een PB sturen dan sturen wij je de goede kant op.

Maar vergooi jouw en andermans veiligheid niet voor een paar euro, dat is het niet waard.
Waarom zou je beslist naar een Bovag erkend bedrijf moeten? Is dat de enige instantie die iets goed doet?
En even over je 2 systemen. Een hulpkoppeling is geen eigen systeem zoals je omschrijft! Daaraan bevestig je de kabel, hetzij voor de losbreekinrichting om die te activeren, hetzij voor de kabel die de aanhanger achter je auto moet houden als deze los mocht raken van de auto. Dit laatste is van toepassing voor aanhangers zonder oploopreminrichting.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

arnodoos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 87
  • Merk Vouwwagen: jamet air
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #27 Gepost op: maart 14, 2018, 10:59:01 am »

Dit is het geworden. Zou goed moeten zijn volgens "campolife"!
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #28 Gepost op: maart 14, 2018, 02:19:28 pm »

Ja deze is prima functioneel, breekkabel er gewoon doorheen lussen. Hij verdiend niet de schoonheidsprijs, maar goed over smaak valt niet te twisten niet waar.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #29 Gepost op: maart 14, 2018, 02:41:17 pm »

Klopt. Dit is prima zo. Ik snap de heisa ook niet. Zoals KenJo zei zijn er twee systemen die niet gecombineerd mogen worden. Daarvan is met moderne aanhangers de losbreekreminrichting de meest gebruikte. De hulpkoppeling is alleen voor niet geremde aanhangers.

Bij de losbreekreminrichting is het onder alle omstandigheden de kabel die moet breken . Die heeft namelijk een bekende breuksterkte, die klein genoeg is om te breken, maar groot genoeg is om de rem aan te trekken. Het is dus zaak om die kabel zo te bevestigen dat niet de haak uitbuigt, noch het oog waaraan de kabel bevestigd is buigt of breekt, maar uitsluitend de kabel. Bij kabels met een eenvoudige haak betekent dat feitelijk dat de kabel om de trekhaak en door het oog heen gestropt moet worden zoals bij de ANWB te zien is.
De optie die bij de ANWB als 'goed maar niet optimaal' benoemd wordt zou ik zelf niet optimaal vinden omdat die er vanuit gaat dat de haak per definitie sterker is dan de kabel. Dat is n.m.m. alleen maar gegarandeerd bij toepassing van een karabijnhaak direct aan de kabel. Een karabijnhaak kan namelijk niet uitbuigen.
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2018, 02:43:06 pm door Frankie »
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal