Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Trekhaak,hulpkoppeling  (gelezen 7879 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #30 Gepost op: maart 14, 2018, 03:25:06 pm »

Ja deze is prima functioneel, breekkabel er gewoon doorheen lussen. Hij verdiend niet de schoonheidsprijs, maar goed over smaak valt niet te twisten niet waar.
Wat is er mis met de smaak? En een schoonheidsprijs?
Ik denk namelijk dat de trekhaak dusdanig dicht bij de bumper zit dat dit de enige mogelijkheid is. Heb ik ook eens gehad met een auto. Zat ook op een dergelijke manier omdat het de enige mogelijkheid was om het voor elkaar te krijgen. en tenslotte gaat het om de functionaliteit.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #31 Gepost op: maart 14, 2018, 05:59:05 pm »

Dat zeg ik over smaak valt niet te twisten!  :#

Prima oplossing en functioneel, maar ik vind zo'n metalen bochel een doorn in het oog en zou het zelf zo niet doen. Maar goed het gaat erom dat de topicstarter tevreden is. Ik heb een elektrisch wegklapbare trekhaak met beugel zodat alles uit het zicht is als ik niks achter de auto heb.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #32 Gepost op: maart 14, 2018, 06:38:54 pm »

Dat zeg ik over smaak valt niet te twisten!  :#

Prima oplossing en functioneel, maar ik vind zo'n metalen bochel een doorn in het oog en zou het zelf zo niet doen. Maar goed het gaat erom dat de topicstarter tevreden is. Ik heb een elektrisch wegklapbare trekhaak met beugel zodat alles uit het zicht is als ik niks achter de auto heb.
dat is ook wel erg luxe en kan/wil niet iedereen betalen.
Ik heb zelf een hulpkoppeling zonder beugel nu maar met 2 lippen met een gleuf er in. Bij onze C4 zit de kogel ook erg dicht tegen de bumper. En voor de fietsendrager zit er een lelijke plaat onder de trekhaak. Niet fraai, maar boeit me totaal niet. Als het iemand een doorn in het oog is, kijkt die maar de andere kant op.
OOk onze trekhaak is eenvoudig afneembaar, maar lijft lekker altijd zitten. Ik zie het als een protectie tegen bumperschade.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #33 Gepost op: maart 14, 2018, 07:57:31 pm »

Precies! En ik heb dat er voor over. Ik clean mijn auto ook en breng deze niet door de krasstraat. Ieder zijn ding  KK

Mijn buurman werd overigens vorig jaar op een parkeerplaats van achter aangetikt tegen de trekhaak. De hele rambam grof verzet. De schade hersteller vertelde hem dat hij goedkoper was uit geweest met een nieuwe bumper als hij de afneembare trekhaak in de koffer had gelaten.  :?

Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar vond het wel aannemelijk.
Gelogd

Klapkuikuh

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 174
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2.0
  • Het is binnen buiten dan warmer.
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #34 Gepost op: maart 14, 2018, 08:26:11 pm »

Is ook beter om hem er af te laten, de boel wordt enorm ontzet als je een klapper, leuke woordspeling, van achter krijgt.
De trekhaak zit vastgeschroefd aan het chassis en dat vangt dus ook de klap op.
Ik spreek uit ervaring.
Gelogd

arnodoos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 87
  • Merk Vouwwagen: jamet air
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #35 Gepost op: maart 15, 2018, 09:40:44 am »

Deze trekhaak zat onder de auto toen ik hem aanschafte! Ik vind een trekhaak helemaal niet mooi achter een auto dus die beugel maakt dan ook niks uit. Deze beugel is wel heel handig, karabijnhaak vastklikken en klaar! Volgend jaar maar eens gaan voor een afneembare trekhaak, das esthetisch meer verantwoord bij de bmw!
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #36 Gepost op: maart 15, 2018, 09:44:38 am »

Precies! En ik heb dat er voor over. Ik clean mijn auto ook en breng deze niet door de krasstraat. Ieder zijn ding  KK

Mijn buurman werd overigens vorig jaar op een parkeerplaats van achter aangetikt tegen de trekhaak. De hele rambam grof verzet. De schade hersteller vertelde hem dat hij goedkoper was uit geweest met een nieuwe bumper als hij de afneembare trekhaak in de koffer had gelaten.  :?

Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar vond het wel aannemelijk.
Dan was het vast meer dan een "tikje".
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #37 Gepost op: maart 15, 2018, 09:58:44 am »

Op een parkeerplaats wordt over het algemeen niet hard gereden. Als je met 20 km per uur wordt aangetikt achter heb je goed schade.  KK
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #38 Gepost op: maart 15, 2018, 12:48:16 pm »

Ik heb me laten wijsmaken, althans in België, dat wanneer je de trekhaak niet gebruikt en hij is afneembaar / afzwenkbaar, je verplicht ben deze te verwijderen.


Nog niet ge controleert of dit ook echt klopt.


Zelf doe ik hem er wel af, ook als we wat langer op een camping blijven. Dit vooral omdat ik al een erg lange auto heb (4m 86 zonder trekhaak) en me dit juist iets meer ruimte geeft om te kunnen inparkeren.

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #39 Gepost op: maart 15, 2018, 01:45:22 pm »

Op een parkeerplaats wordt over het algemeen niet hard gereden. Als je met 20 km per uur wordt aangetikt achter heb je goed schade.  KK
Ik heb het ook niet over aanrijdingen, maar over parkeerschades. Dat men bij in of uit parkeren net je bumper raakt met krassen tot gevolg. Al eens gehad bij mijn net vervangen bumper een week daarvoor.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #40 Gepost op: maart 15, 2018, 03:25:55 pm »

Ik heb me laten wijsmaken, althans in België, dat wanneer je de trekhaak niet gebruikt en hij is afneembaar / afzwenkbaar, je verplicht ben deze te verwijderen.


Nog niet ge controleert of dit ook echt klopt.


Zelf doe ik hem er wel af, ook als we wat langer op een camping blijven. Dit vooral omdat ik al een erg lange auto heb (4m 86 zonder trekhaak) en me dit juist iets meer ruimte geeft om te kunnen inparkeren.

Heeft dat niet te maken met auto's waar de afneembare trekhaak voor de nummerplaat zit? 
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #41 Gepost op: maart 15, 2018, 10:11:59 pm »

Toch kregen wij van de garagemeneer vandaag het advies de trekhaak er lekker op te laten zitten zodat je minder schade hebt als ze achterop rijden  ::)
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #42 Gepost op: maart 15, 2018, 10:20:53 pm »

Onze vorige wagen eindigde ook met een bol dak. Ondanks dat de kogel in de kofferbak lag. Maar ik ben er redelijk zeker van dat de rest van de trekhaak er ook geen goed aan heeft gedaan.
Dit gebeurde in de dagelijkse file op de A4. Dus echt niet met hoge snelheid oid.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2018, 10:23:41 pm door Theu »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #43 Gepost op: maart 15, 2018, 11:50:28 pm »

Is ook beter om hem er af te laten, de boel wordt enorm ontzet als je een klapper, leuke woordspeling, van achter krijgt.
De trekhaak zit vastgeschroefd aan het chassis en dat vangt dus ook de klap op.
Ik spreek uit ervaring.

Ik vraag me af of het veel uitmaakt. Als je geen trekhaak hebt, zit er doorgaans een stalen balk op die montagepunten. Bij montage van een trekhaak demonteer je die stalen binnenbumper en monteer je de trekhaakbalk er voor in de plaats. Wel is het zo dat die montagepunten in de koker'balken' zitten en dat zijn (ondanks de stoere naam), maar dunne profieltjes. De plastic bumper die er overheen zit, plopt meestal wel weer terug. Maw, een aanrijding aan de achterzijde levert heel vaak onderhouds veel schade op. Met een trekhaak wordt dat iets zichtbaarder, omdat de haak zelf vaak ontzet is in zo'n geval.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #44 Gepost op: maart 15, 2018, 11:56:17 pm »

Waarom zou je beslist naar een Bovag erkend bedrijf moeten? Is dat de enige instantie die iets goed doet?
En even over je 2 systemen. Een hulpkoppeling is geen eigen systeem zoals je omschrijft! Daaraan bevestig je de kabel, hetzij voor de losbreekinrichting om die te activeren, hetzij voor de kabel die de aanhanger achter je auto moet houden als deze los mocht raken van de auto. Dit laatste is van toepassing voor aanhangers zonder oploopreminrichting.
Bovag is niet persé noodzakelijk hoor, er zijn genoeg niet-bovag garages die weten wat ze moeten doen maar een bovag-garage vinden is wat makkelijker dan een goede niet Bovag-garage want daar is geen google-zoek functie voor, Vandaar dat ik Bovag aangehouden heb.

Ik snap je niet helemaal. Er zijn wel degelijk twee verschillende systemen en die kunnen en mogen nooit samen gecombineerd worden op een aanhangwagen. De 2 systemen zien er zo uit:

De hulpkoppeling


De losbreekreminrichting:


Dus hoe jij "Een hulpkoppeling is geen eigen systeem zoals je omschrijft! Daaraan bevestig je de kabel " dat voor elkaar krijgt weet ik niet. Maar in theorie kan het niet. En het spijt mij, ik weet echt waar ik het over heb, het is immers mijn vak  :O
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal