Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Trekhaak,hulpkoppeling  (gelezen 7873 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #45 Gepost op: maart 15, 2018, 11:59:33 pm »

Ik heb me laten wijsmaken, althans in België, dat wanneer je de trekhaak niet gebruikt en hij is afneembaar / afzwenkbaar, je verplicht ben deze te verwijderen.

In Nederland is die verplichting er in ieder geval NIET. Wat wel veel voorkomt is dat men een afneembare trekhaak monteert als de trekhaak voor de kentekenplaat zit. En dan moet je hem er wel afhalen omdat de kentekenplaat anders niet goed leesbaar is.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #46 Gepost op: maart 16, 2018, 12:02:52 am »

Ik doe het zoals op de onderste foto.
En dat maakt dan meteen weer duidelijk dat je tekst heel anders geïnterpreteerd kan worden.
Nu weer vriendjes Kenjo? ;-))


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #47 Gepost op: maart 16, 2018, 07:45:06 am »

Bovag is niet persé noodzakelijk hoor, er zijn genoeg niet-bovag garages die weten wat ze moeten doen maar een bovag-garage vinden is wat makkelijker dan een goede niet Bovag-garage want daar is geen google-zoek functie voor, Vandaar dat ik Bovag aangehouden heb.

Ik snap je niet helemaal. Er zijn wel degelijk twee verschillende systemen en die kunnen en mogen nooit samen gecombineerd worden op een aanhangwagen. De 2 systemen zien er zo uit:

De hulpkoppeling


De losbreekreminrichting:


Dus hoe jij "Een hulpkoppeling is geen eigen systeem zoals je omschrijft! Daaraan bevestig je de kabel " dat voor elkaar krijgt weet ik niet. Maar in theorie kan het niet. En het spijt mij, ik weet echt waar ik het over heb, het is immers mijn vak  :O
Het kan best je vak zijn. Maar een Hulpkoppeling is de koppeling die je op je trekhaak monteert om de kabel aan te bevestigen van een losbreekinrichting die is bevestigd aan een aanhanger. En niet het kabeltje op de bovenste foto. Dus precies zoals ik het omschreef.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Avec

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 89
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #48 Gepost op: maart 16, 2018, 09:20:32 am »

Er worden volgens mij een aantal dingen door elkaar gehaald.
- Bij een ongeremde aanhanger moet er een losbreekkabel aanwezig zijn. De losbreekkabel moet ervoor zorgen dat de aanhanger achter de auto blijft en de koppeling de grond niet raakt.
- Bij een geremde aanhanger is er een losbreekreminrichting. Deze bij loskoppelen er voor dat de handrem wordt aangetrokken, waarna hij afbreekt. en de aanhanger vrij tot stilstand komt.
- Als een auto geen vast deel heeft om de kabel aan vast te maken, is het toegestaan om een voorziening aan de trekhaak te bevestigen om de kabel aan vast te maken. Dit is de hulpkoppeling.

Beide kabels, de losbreekkabel en kabel van de kabel van de losbreekreminrichting, moeten dusdanig aan een vast deel van de auto zijn bevestigd dat deze niet los kan komen als de aanhanger van de trekhaak los komt. Ze kunnen dus op eenzelfde manier aan de hulpkoppeling bevestigd worden, of aan een vast deel van de auto. Waarbij bij de losbreekreminrichting de kabel zo vast moet zitten dat pas afbreekt als de rem maximaal is aangetrokken. De losbreekkabel mag sowieso niet afbreken.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #49 Gepost op: maart 16, 2018, 09:43:36 am »

Er worden volgens mij een aantal dingen door elkaar gehaald.
- Bij een ongeremde aanhanger moet er een losbreekkabel aanwezig zijn. De losbreekkabel moet ervoor zorgen dat de aanhanger achter de auto blijft en de koppeling de grond niet raakt.
- Bij een geremde aanhanger is er een losbreekreminrichting. Deze bij loskoppelen er voor dat de handrem wordt aangetrokken, waarna hij afbreekt. en de aanhanger vrij tot stilstand komt.
- Als een auto geen vast deel heeft om de kabel aan vast te maken, is het toegestaan om een voorziening aan de trekhaak te bevestigen om de kabel aan vast te maken. Dit is de hulpkoppeling.

Beide kabels, de losbreekkabel en kabel van de kabel van de losbreekreminrichting, moeten dusdanig aan een vast deel van de auto zijn bevestigd dat deze niet los kan komen als de aanhanger van de trekhaak los komt. Ze kunnen dus op eenzelfde manier aan de hulpkoppeling bevestigd worden, of aan een vast deel van de auto. Waarbij bij de losbreekreminrichting de kabel zo vast moet zitten dat pas afbreekt als de rem maximaal is aangetrokken. De losbreekkabel mag sowieso niet afbreken.
Heel duidelijk verwoord en precies wat ik vertelde maar werd tegen gesproken.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #50 Gepost op: maart 16, 2018, 10:28:39 am »

Er worden volgens mij een aantal dingen door elkaar gehaald.
- Bij een ongeremde aanhanger moet er een losbreekkabel aanwezig zijn. De losbreekkabel moet ervoor zorgen dat de aanhanger achter de auto blijft en de koppeling de grond niet raakt.
- Bij een geremde aanhanger is er een losbreekreminrichting. Deze bij loskoppelen er voor dat de handrem wordt aangetrokken, waarna hij afbreekt. en de aanhanger vrij tot stilstand komt.
- Als een auto geen vast deel heeft om de kabel aan vast te maken, is het toegestaan om een voorziening aan de trekhaak te bevestigen om de kabel aan vast te maken. Dit is de hulpkoppeling.

Beide kabels, de losbreekkabel en kabel van de kabel van de losbreekreminrichting, moeten dusdanig aan een vast deel van de auto zijn bevestigd dat deze niet los kan komen als de aanhanger van de trekhaak los komt. Ze kunnen dus op eenzelfde manier aan de hulpkoppeling bevestigd worden, of aan een vast deel van de auto. Waarbij bij de losbreekreminrichting de kabel zo vast moet zitten dat pas afbreekt als de rem maximaal is aangetrokken. De losbreekkabel mag sowieso niet afbreken.

Precies, alles op een rijtje en keurig verwoord!  :J
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #51 Gepost op: maart 16, 2018, 05:22:16 pm »

Heel duidelijk verwoord en precies wat ik vertelde maar werd tegen gesproken.

De verwarring zit hem volgens mij vooral in de gebruikte woorden. Niet in de systemen en de toepassing ervan.
En die termen zijn ook nogal verwarrend.

De hulpkoppeling is de benaming voor het geheel van de losbreekkabel (of -ketting) en een voorziening waaraan hij gekoppeld wordt., bedoeld voor niet geremde aanhangers.

De breekkabel is slechts de kabel die hoort bij de losbreekreminrichting.

Beiden moeten (maar mogen niet niet gelijktijdig) vastgemaakt worden aan een autodeel.

Dat autodeel kan bestaan uit een vast oog of uit het op de trekhaak te monteren los autodeel.

Dat autodeel wordt helaas vaak de hulpkoppeling genoemd, maar dat is een onjuiste benaming.

De hulpkoppeling is zoals gezegd het geheel van de losbreekkabel (of -ketting, want dat kan ook) en het autodeel.

Als in de wet staat dat gebruik gemaakt mag worden van een hulpkoppeling, bedoelt de wetgever tenslotte niet alleen dat los op de trekhaak te schroeven deel, maar het geheel van kabel of ketting en een oog of klemhaak (het autodeel) waaraan hij bevestigd wordt.

« Laatst bewerkt op: maart 16, 2018, 05:26:29 pm door Frankie »
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #52 Gepost op: maart 17, 2018, 04:22:43 pm »

Zo heeft dus iedereen een beetje gelijk.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #53 Gepost op: maart 18, 2018, 09:21:08 am »

Zo heeft dus iedereen een beetje gelijk.
Er is er maar één die gelijk heeft en dat is de wetgever.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #54 Gepost op: maart 18, 2018, 09:47:53 am »

+1   KK
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #55 Gepost op: maart 18, 2018, 11:32:06 am »

Er is er maar één die gelijk heeft en dat is de wetgever.
dat klopt.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #56 Gepost op: maart 18, 2018, 04:50:12 pm »

Heeft dat niet te maken met auto's waar de afneembare trekhaak voor de nummerplaat zit?
Zou kunnen. Zoals ik eerder aangaf heb ik zelf nog niet de tijd gehad om het eens in detail na te kijken.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #57 Gepost op: maart 18, 2018, 09:51:22 pm »

Er is er maar één die gelijk heeft en dat is de wetgever.

Ben ik bijna altijd met je eens. Helaas nou net niet wat dit onderwerp betreft... De wetgever wil iets anders dan waar de techniek voor bedoeld is, iets dergelijks heeft Blik op de Weg met dat hier geposte filmpje lang geleden al aangetoond. Je kunt de losbreekkabel zó bevestigen dat hij wel werkt, maar je er toch een boete voor krijgt, je kunt de kabel ook zo bevestigen dat hij niet werkt, maar je er ook geen bon voor krijgt. (en ja, hij kan ook zo dat hij werkt, zonder dat je een bon krijgt...)
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #58 Gepost op: maart 19, 2018, 07:44:51 pm »



je kunt de kabel ook zo bevestigen dat hij niet werkt, maar je er ook geen bon voor krijgt. (en ja, hij kan ook zo dat hij werkt, zonder dat je een bon krijgt...)

Dat klopt. Maar daar moet je dan wel een in feite ondeugdelijke losbreekreminrichting voor gebruiken, namelijk eentje waarvan de musketonhaak uitbuigt c.q. het begeeft vóórdat de breekkabel breekt en die met een extra handeling (een strop) pas goed werkt.

Feitelijk gaat het dan dus om een leverancier die een product levert dat bij het hanteren van de wettelijke eisen niet goed werkt. Om dan te zeggen dat de wetgever het bij het verkeerde eind heeft acht ik wat curieus.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #59 Gepost op: maart 27, 2018, 11:03:08 pm »

De verwarring zit hem volgens mij vooral in de gebruikte woorden. Niet in de systemen en de toepassing ervan.
En die termen zijn ook nogal verwarrend.

De hulpkoppeling is de benaming voor het geheel van de losbreekkabel (of -ketting) en een voorziening waaraan hij gekoppeld wordt., bedoeld voor niet geremde aanhangers.

De breekkabel is slechts de kabel die hoort bij de losbreekreminrichting.

Beiden moeten (maar mogen niet niet gelijktijdig) vastgemaakt worden aan een autodeel.

Dat autodeel kan bestaan uit een vast oog of uit het op de trekhaak te monteren los autodeel.

Dat autodeel wordt helaas vaak de hulpkoppeling genoemd, maar dat is een onjuiste benaming.

De hulpkoppeling is zoals gezegd het geheel van de losbreekkabel (of -ketting, want dat kan ook) en het autodeel.

Als in de wet staat dat gebruik gemaakt mag worden van een hulpkoppeling, bedoelt de wetgever tenslotte niet alleen dat los op de trekhaak te schroeven deel, maar het geheel van kabel of ketting en een oog of klemhaak (het autodeel) waaraan hij bevestigd wordt.


De hulpkoppeling zorgt er voor dat de aanhangwagen nooit (!) losraakt van het trekkend voertuig. Een losbreekreminrichting zorgt er juist voor dat op het moment dat de aanhangwangen los komt van het trekkend voertuig de aanhangwagen gaat remmen. Dood simpel en niet meer dan dat. Die 2 kunnen dus ook nooit samen gecombineerd worden want bij de 1 laat hij nooit los en bij de ander is dat juist wél de bedoeling
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal