Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Trekhaak,hulpkoppeling  (gelezen 7869 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #60 Gepost op: maart 27, 2018, 11:23:08 pm »

De hulpkoppeling zorgt er voor dat de aanhangwagen nooit (!) losraakt van het trekkend voertuig. Een losbreekreminrichting zorgt er juist voor dat op het moment dat de aanhangwangen los komt van het trekkend voertuig de aanhangwagen gaat remmen. Dood simpel en niet meer dan dat. Die 2 kunnen dus ook nooit samen gecombineerd worden want bij de 1 laat hij nooit los en bij de ander is dat juist wél de bedoeling
Dat klopt. Ik geloof ook niet dat ik iets anders geschreven heb. Punt is alleen dat het enkele autodeel, waar ofwel de (niet brekende) kabel of ketting van de hulpkoppeling aan gehaakt kan worden of de breekkabel van de losbreekreminrichting aan gekoppeld kan worden, (maar uiteraard niet beiden, maar volgens mij heeft niemand dat gezegd) vaak onjuist hulpkoppeling genoemd wordt.

De hulpkoppeling is het geheel van *losbreekkabel* (of ketting) en autodeel.

De losbreekreminrichting is het geheel van rem, *breekkabel* en autodeel.
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #61 Gepost op: maart 28, 2018, 06:15:26 pm »

Misschien is dit nog nuttig? We haalden vandaag onze nieuwe vouwwagen op en er zat een boekje van alko bij (onderstel). Dit staat erin:

Bij Ridderbeks in Echt, waar de hem kochten, raadden ze ons aan om het te doen zoals op de foto links onder. Mijn auto heeft een vaste trekhaak.

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #62 Gepost op: maart 28, 2018, 08:46:27 pm »

Het stomme is dat wanneer je de breekkabel vastzet zoals op de eerste foto, deze wel werkt, maar toch een boete oplevert. Als je hem vastzet volgens de derde foto zonder opgewaardeerde karabiner, krijg je dus geen bon, maar werkt de koppeling niet. Het autodeel van de hulpkoppeling die op de laatste afbeelding is afgebeeld is dan wel weer legaal, ook als deze aan een afneembare trekhaak zit gemonteerd en dus de koppeling van de haak zelf bypassed... De wet is hier echt achterhaald imo.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #63 Gepost op: maart 28, 2018, 08:48:06 pm »

Oh, en dan zie je ook nog mensen die het trekoogje van de opklapbare stekkerdoos als ''vast punt" aan de auto gebruiken om de breekkabel aan te bevestigen...  :I
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #64 Gepost op: maart 28, 2018, 09:02:37 pm »

Het stomme is dat wanneer je de breekkabel vastzet zoals op de eerste foto, deze wel werkt, maar toch een boete oplevert. Als je hem vastzet volgens de derde foto zonder opgewaardeerde karabiner, krijg je dus geen bon, maar werkt de koppeling niet. Het autodeel van de hulpkoppeling die op de laatste afbeelding is afgebeeld is dan wel weer legaal, ook als deze aan een afneembare trekhaak zit gemonteerd en dus de koppeling van de haak zelf bypassed... De wet is hier echt achterhaald imo.
Is links onder wel OK/veilig én wettig?

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #65 Gepost op: maart 28, 2018, 10:44:54 pm »

Jazeker. Check mijn linkje van de ANWB eerder.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #66 Gepost op: maart 28, 2018, 10:56:43 pm »

Is links onder wel OK/veilig én wettig?

Verstuurd vanaf mijn A0001 met Tapatalk

Ja, die wel. Kabel zit vast en kan gewoon stroppen om de trekhaak, zoals het hoort. De kabel hoort niet aan de karabiner te breken, maar op de ring of haak waarmee de kabel aan de handremhendel zelf vast zit. Dat is de ingecalculeerde zwakke plek. Bij verkeerde montage, zonder stroppen, is dat de karabiner of het loodje waarmee de kabel aan de karabiner geborgd is. De kabel dus gewoon stroppen rond de trekhaak zoals deze technisch bedoeld is door de fabrikant zodat deze werkt en met een tweede karabiner aan een oog vast zetten of door het autodeel van de hulpkoppeling halen om de politie tevreden te houden.

Zo gebruik ik deze kabels van m'n aanhangers:

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #67 Gepost op: maart 29, 2018, 07:47:22 am »

Er staat ook duidelijk bij dat alleen de onderste 2 volgens de regels in NL zijn. Ik doe het altijd zoals op het onderste plaatje rechts. Omdat dit de enige mogelijkheid is die ik heb. Er zit verder geen vast oog of haak aan de trekhaak.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #68 Gepost op: maart 29, 2018, 09:00:06 am »

Wij hebben een afneembare trekhaak en daar zit een vast oog op. Daar doen wij hem in.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #69 Gepost op: april 03, 2018, 08:11:07 pm »

Het stomme is dat wanneer je de breekkabel vastzet zoals op de eerste foto, deze wel werkt, maar toch een boete oplevert. Als je hem vastzet volgens de derde foto zonder opgewaardeerde karabiner, krijg je dus geen bon, maar werkt de koppeling niet. Het autodeel van de hulpkoppeling die op de laatste afbeelding is afgebeeld is dan wel weer legaal, ook als deze aan een afneembare trekhaak zit gemonteerd en dus de koppeling van de haak zelf bypassed... De wet is hier echt achterhaald imo.

Het is ook specifieke kennis en waar "normale" mensen in de fout kunnen gaan zullen politie agenten dat ook doen. Maar de ervaring leert dat er heel weinig boetes voor geschreven worden omdat het gros van de agenten er helemaal geen verstand van heeft. En als het dan toch gebeurd en je bent het er niet mee eens maak je simpel een foto van de koppeling op het moment dat de boete geschreven wordt (niet erna!) en ga je in bezwaar. Een officier van justitie zal er al helemaal geen verstand van hebben en dus om nadere uitleg gaan vragen.

P.s. ik ben ik het eens met de boete voor de montage zoals op afbeelding 1. Namelijk als (!) om wat voor reden dan ook de koppeling van de trekhaak afschiet kan dat natuurlijk ook gebeuren met een simpel kabeltje dat om de trekhaak heen zit. Als je hem dubbel lust of zoals op afbeelding 4 en 5 vergrendelt dan werkt het allemaal prima. En afbeelding 4 en 5 en de Thule foto zijn in mijn ogen ook de enige goede manieren van vast maken.

P.s. 2 je kan ook niet een gewone karbijnhaak gebruiken. De haak moet namelijk bij een bepaalde trekkracht loslaten/ openbuigen en je weet niet bij welke kracht een karbijnhaak bij de kluswinkel loslaat/ openbuigt.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Klapkuikuh

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 174
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2.0
  • Het is binnen buiten dan warmer.
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #70 Gepost op: april 03, 2018, 09:35:18 pm »

Toevallig, ik wilde juist vragen welke karabijnhaak ik kan gebruiken.
Ik heb dus een afneembare trekhaak, er zit een oog aan het vaste gedeelte van de trekhaak.
Ik wil dan de kabel door de karabijnhaak laten lopen en dan stroppen om de trekhaak.
Maar ook ik kan mij voorstellen dat niet alle haken geschikt zijn.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #71 Gepost op: april 03, 2018, 11:26:32 pm »

Als je een karabijnhaak gebruikt zoals op deze foto. Is het gewoon goed. De breekkabel op zich moet je intact laten zoals  deze gemaakt word. Zodat hij ook daadwerkelijk de rem aantrekt en breekt.
Gelogd

Klapkuikuh

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 174
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2.0
  • Het is binnen buiten dan warmer.
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #72 Gepost op: april 04, 2018, 08:36:09 am »

Ja zo wil ik hem gebruiken, maar kan ik daar elke willekeurige karabijnhaak voor gebruiken? Lijkt mij dat die toch aan enige voorwaarden moet voldoen.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #73 Gepost op: april 04, 2018, 02:08:59 pm »

P.s. 2 je kan ook niet een gewone karbijnhaak gebruiken. De haak moet namelijk bij een bepaalde trekkracht loslaten/ openbuigen en je weet niet bij welke kracht een karbijnhaak bij de kluswinkel loslaat/ openbuigt.
Sorry, maar dat is niet juist.
De essentie van een karabijnhaak is dat hij niet openbuigt. Dat is ook de makke van de goedkope musketonhaakjes en de door de leveranciers aangegeven noodzaak om die dingen extra te lussen.

Het is de kabel die breekt (feitelijk: het oog waarmee de kabel aan de rem zit) zodra de rem is aangetrokken. Niet aan de kant van de auto dus, maar aan de kant van de aanhanger c.q. de rem. https://www.youtube.com/watch?v=snrmm-ZfiG8&feature=youtu.be&t=34s
« Laatst bewerkt op: april 04, 2018, 10:05:05 pm door Frankie »
Gelogd

hfolkers

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 102
  • Merk Vouwwagen: Jamet
Re: Trekhaak,hulpkoppeling
« Reactie #74 Gepost op: april 04, 2018, 02:19:12 pm »

Een standaard karabijn van de bouwmarkt is niet gekeurd oid, maar zeker wel sterk genoeg, de RVS varianten hebben vaak wel een minimale sterkte, dit staat er dan in geperst. Het formaat op de foto kan voor zover ik kan herinneren iig 240kg aan, meer dan genoeg om de rem stevig aan te trekken lijkt mij...
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal