Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Stroomkabel vervangen  (gelezen 1163 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

esseth

  • Gast
Stroomkabel vervangen
« Gepost op: april 29, 2018, 09:09:11 pm »

Hallo,

Ik heb sinds kort een Trigano Oceane in bezit, waarvan de 7-polige stroomkabel stuk is. Nu wil ik deze graag vervangen door een nieuwe, met 13-polige stekker.
Nu lijkt het mij wel praktisch om in de disselbak een omvormer te plaatsen, zodat we de koelkast tijdens de reis al kunnen inschakelen.
Bij het vervangen van de bekabeling lijkt me dit het ideale moment, maar ik heb echter geen idee hoe ik dit moet aansluiten en of het überhaupt via de stroomkabel kan of dat het via de accu moet.

Iemand die mij op weg kan helpen? Alvast bedankt!
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Stroomkabel vervangen
« Reactie #1 Gepost op: april 29, 2018, 10:40:52 pm »

Hallo,

Ik heb sinds kort een Trigano Oceane in bezit, waarvan de 7-polige stroomkabel stuk is. Nu wil ik deze graag vervangen door een nieuwe, met 13-polige stekker.
Nu lijkt het mij wel praktisch om in de disselbak een omvormer te plaatsen, zodat we de koelkast tijdens de reis al kunnen inschakelen.
Bij het vervangen van de bekabeling lijkt me dit het ideale moment, maar ik heb echter geen idee hoe ik dit moet aansluiten en of het überhaupt via de stroomkabel kan of dat het via de accu moet.

Iemand die mij op weg kan helpen? Alvast bedankt!


Wat is de auto kant, 13 polig of 7 polig.
Is eigenlijk hetzelfde als je huis van nieuwe draden voorzien. Bouw de driepolige stekker op zoals beschreven voor en jaeger of een multicon west schakeling. Gebruik niet 10 als vaste voeding draad. Gebruik de voeding draad die over het kontakt loopt. Trek vanuit de stekker de draden daar waar deze naar toegaan (het meeste dus naar de verlichtingsplaat. De vaste stroom draad plus de aarde bevestig je op een female 12 volt ontvanger en dan kan de 12v stekker van de koelkast er zo in.
Klinkt simpel, is het ook wel. In de bibliotheek kan je boekjes vinden hoe dit aan te leggen. En natuurlijk, google is je vriend.
De kabel die je nodig hebt is als een multicore kabel te koop. Heb je ook de juiste kleuren van de draden.

Succes. 


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Stroomkabel vervangen
« Reactie #2 Gepost op: april 30, 2018, 06:26:16 am »

Je kunt ook 2 dunnere kabels gebruiken, afhankelijk van hoeveel aders je nodig hebt. Scheelt ook aanmerkelijk in prijs denk ik. O.a. Holtkamper doet dit ook.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

esseth

  • Gast
Re: Stroomkabel vervangen
« Reactie #3 Gepost op: april 30, 2018, 07:21:38 am »

Bedankt voor de reacties. Het duizelt me nu nog een beetje voor de ogen, dus ik denk dat ik idd maars eens flink ga googlen voor wat duidelijke plaatjes erbij. Zonder beeld zegt me de uitleg me namelijk nog steeds niet zoveel
Gelogd

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: Stroomkabel vervangen
« Reactie #4 Gepost op: april 30, 2018, 10:50:16 am »

Als je geen verstand van elektra hebt, laat het dan doen of vraag hulp van iemand die wel weet wat hij/zij doet. Anders maak je wellicht meer stuk dan je lief is...
Gelogd

hfolkers

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 102
  • Merk Vouwwagen: Jamet
Re: Stroomkabel vervangen
« Reactie #5 Gepost op: april 30, 2018, 02:47:53 pm »

Hoe oud is je vouwwagen? Bij onze Jamet (2012 als ik het goed heb) zaten er gewoon 13 draden in de 7 polige stekker (er hingen er dus 6 los) alle correcte kleuren aansluiten in een nieuwe stekker (5 euro) en ik was klaar, vanuit de aansluitbox in de vouwwagen kun je nu alles aansluiten wat je wilt...
Dus je kunt geluk hebben, of je kijkt waar de kabel onder de vouwwagen uitkomt en kijkt of je goedkoop een stekker met een stuk snoer van de goede lengte kunt krijgen.

Maar het allerbelangrijkste is, wat heeft je auto? Als die geen 13 polig heeft zou ik eerst gaan kijken hoe makkelijk / voor welke prijs je dit kunt vervangen.
Gelogd

Fotist

  • Gast
Re: Stroomkabel vervangen
« Reactie #6 Gepost op: april 30, 2018, 03:13:04 pm »

Hallo,

Ik heb sinds kort een Trigano Oceane in bezit, waarvan de 7-polige stroomkabel stuk is. Nu wil ik deze graag vervangen door een nieuwe, met 13-polige stekker.
Nu lijkt het mij wel praktisch om in de disselbak een omvormer te plaatsen, zodat we de koelkast tijdens de reis al kunnen inschakelen.
Bij het vervangen van de bekabeling lijkt me dit het ideale moment, maar ik heb echter geen idee hoe ik dit moet aansluiten en of het überhaupt via de stroomkabel kan of dat het via de accu moet.

Iemand die mij op weg kan helpen? Alvast bedankt!
Afhankelijk van het vermogen dat je nodig hebt voor de koelkast, kan een omvormer vrij prijzig zijn. Ze kunnen overigens ook vrij warm worden, dus houd daar rekening mee als je het afgesloten in je disselbak legt. Het is misschien de moeite om te kijken naar een koelkast die ook op 12V werkt.

Een nieuwe kabel aanleggen is niet moeilijk, maar je moet goed opletten wat je doet, en je verbindingen goed maken. Dan is het eigenlijk niet meer dan een kleurenpuzzle. Je kan alvast even kijken hoe je verlichting is aangesloten: bijv met AMP stekkertjes, etc.

En hierboven staat al goed commentaar: misschien heb je al 13-aderig draad op je vouwwagen.

Succes!



Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Stroomkabel vervangen
« Reactie #7 Gepost op: april 30, 2018, 04:26:45 pm »

Voor de constante 12V moet je checken wat de maximale stroom is. Dit kan veel lager zijn dan dat je nodig hebt voor je koelkast, en moet er dus een extra draad vanaf de accu geplaatst worden.
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Stroomkabel vervangen
« Reactie #8 Gepost op: april 30, 2018, 07:31:29 pm »

Theu heeft hier een afbeelding geplaatst met aansluitschema's

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21955.msg289357#msg289357

Misschien heb je er wat aan
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal