Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Scheerlijn slim bevestigen aan tent?  (gelezen 3680 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RENVE

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 126
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort XL IQ
Scheerlijn slim bevestigen aan tent?
« Gepost op: juni 12, 2018, 10:38:15 pm »

Ik wil mijn scheerlijnen niet permanent aan de tent hebben zitten. Ze zijn namelijk niet altijd nodig, en dan liever geen losse poespas aan mijn tent (daar zorgt mijn vrouw al voor: lampjes, vlaggetjes, enz.).

Maar ik wil ook niet iedere keer het knoopje bij de spanner moeten lospeuteren... Dus ik dacht aan kleine aluminium (tegen roest) karabijnhaken, deze aan een set scheerlijnen bevestigen zodat ik ze snel en eenvoudig aan de spanpunten van de tent (kunststof D-ringetjes) kan bevestigen. Voorwaarde is natuurlijk dat het enige spanning aankan.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of andere ideeën om snel je scheerlijnen te bevestigen?

De haken waar ik aan dacht is deze: https://outdoorextreme.nl/mini-karabijnhaak-alu.html

Zou dit sterk genoeg zijn?

Benieuwd naar tips en oplossingen!
Gelogd
In één klap schatrijk!

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Scheerlijn slim bevestigen aan tent?
« Reactie #1 Gepost op: juni 12, 2018, 10:50:06 pm »

Je kan toch gewoon het uiteinde van je scheerlijn in een lus knopen? Vervolgens trek je de scheerlijn door het oog van de tent en je geknoopte lus. Makkelijk te bevestigen en los te halen.
Gelogd

RENVE

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 126
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort XL IQ
Re: Scheerlijn slim bevestigen aan tent?
« Reactie #2 Gepost op: juni 13, 2018, 06:48:18 am »

Ja natuurlijk, de klassieke bevestiging, die ken ik wel. Maar ik vergeet wat te vermelden in mijn post waarom die optie afvalt: Ik heb aan het uiteinde (de enkele lijn) van mijn scheerlijnen zo'n groot metalen oog zitten die je achter de haring haakt. Ik kan natuurlijk al die ogen er af halen en de enkele lijn aan de tent bevestigen zoals hierboven beschreven. Maar ik ben juist op zoek naar ideeën om hem toch met de enkele lijn aan de haring te haken en dus om de andere kant (doe met kunnen blijven schuiven) snel/simpel aan de tent te bevestigen.

Geen noodzaak, maar gewoon even benieuwd of er goede ideeën zijn waar ik nog niet aan gedacht heb. Of ervaringen waaruit bljjkt dat mijn idee niet gaat werken.
Gelogd
In één klap schatrijk!

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Scheerlijn slim bevestigen aan tent?
« Reactie #3 Gepost op: juni 13, 2018, 07:35:54 am »

Ik zet vaak een elastiek aan de scheerlijn. Dat maakt een en ander wat beter wind bestendig.
Ik doe dat aan de haring-kant. Maar dat kan natuurlijk ook aan de tent-kant. Dan kan je de elastiek met haak aan de scheerlijn laten zitten en deze er zo aanhaken.
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2018, 07:37:44 am door Jerome »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Scheerlijn slim bevestigen aan tent?
« Reactie #4 Gepost op: juni 13, 2018, 08:23:21 pm »

Een grotere lus, waar je de scheerlijn doorheen haalt (inclusief ringetje), het Leeuwerikskopje voor de kenners is het eenvoudigste.

Een paar RVS harpjes kunnenook helpen.

Ik vind een elastiek ook een goed idee.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

sorrento

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 92
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango tent&trailer XL 2018
Re: Scheerlijn slim bevestigen aan tent?
« Reactie #5 Gepost op: juni 13, 2018, 08:40:23 pm »

Dit is precies dezelfde gedachte die ik had toen we onlangs gingen proefkamperen met onze nieuwe Kavango. Ik heb alle scheerlijnen van de tent en varioluifel gehaald en wil ze nu gaan bevestigen met kleine rvs karabijnhaken.
Gelogd

RENVE

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 126
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort XL IQ
Re: Scheerlijn slim bevestigen aan tent?
« Reactie #6 Gepost op: juni 13, 2018, 10:30:15 pm »

Dit is precies dezelfde gedachte die ik had toen we onlangs gingen proefkamperen met onze nieuwe Kavango. Ik heb alle scheerlijnen van de tent en varioluifel gehaald en wil ze nu gaan bevestigen met kleine rvs karabijnhaken.

Ah, rvs is nog mooier dan aluminium. Aan welke maat zit je te denken? Heb je een adresje/webshop waar je deze een beetje voordelig kan krijgen?
Gelogd
In één klap schatrijk!

sorrento

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 92
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango tent&trailer XL 2018
Re: Scheerlijn slim bevestigen aan tent?
« Reactie #7 Gepost op: juni 13, 2018, 10:44:18 pm »

Ik denk dat 40x4 groot en sterk genoeg moet zijn (tot 60kg belasting), 50x5 kan natuurlijk ook.

https://www.karabijnhaken.nl/karabijnhaak-40mm-rvs-prod/

Nog goedkoper:

http://www.rvswatersport.nl/rvs-karabijnhaak-aisi-316.html?id=5943771&quantity=10
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2018, 11:02:04 pm door sorrento »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Scheerlijn slim bevestigen aan tent?
« Reactie #8 Gepost op: juni 14, 2018, 08:41:12 am »

Ah, rvs is nog mooier dan aluminium. Aan welke maat zit je te denken? Heb je een adresje/webshop waar je deze een beetje voordelig kan krijgen?

Als je het dan toch mooi wil... zou ik gaan voor harpjes: die sluiten beter aan op de lusjes (het lusje van de tent om het mannetje plaatsen). Ook minder gedoe met loshalen: karabiners blijven vaak hangen met loshalen.

Klein RVS- spul voor relatief weinig te koop bij bijv. Hornbach.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Scheerlijn slim bevestigen aan tent?
« Reactie #9 Gepost op: juni 14, 2018, 11:49:28 am »

Ik zet vaak een elastiek aan de scheerlijn. Dat maakt een en ander wat beter wind bestendig.
Ik doe dat aan de haring-kant. Maar dat kan natuurlijk ook aan de tent-kant. Dan kan je de elastiek met haak aan de scheerlijn laten zitten en deze er zo aanhaken.
Zo heb ik het inderdaad, elastiekhaak aan een lusje of over de punt van een luifelstok.
Gelogd

RENVE

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 126
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort XL IQ
Re: Scheerlijn slim bevestigen aan tent?
« Reactie #10 Gepost op: juni 14, 2018, 05:29:28 pm »

Als je het dan toch mooi wil... zou ik gaan voor harpjes: die sluiten beter aan op de lusjes (het lusje van de tent om het mannetje plaatsen). Ook minder gedoe met loshalen: karabiners blijven vaak hangen met loshalen.

Klein RVS- spul voor relatief weinig te koop bij bijv. Hornbach.

Nee, niet mooier (vind ik) en meer werk door het open en dicht draaien. Heb nu een snelle klapper, dus wil dit ook zo makkelijk mogelijk. Lui als ik ben...  :P
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2018, 02:08:31 pm door RENVE »
Gelogd
In één klap schatrijk!

herrwillem

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 383
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Flexi T&T 2017
Gelogd
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

sorrento

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 92
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango tent&trailer XL 2018
Re: Scheerlijn slim bevestigen aan tent?
« Reactie #12 Gepost op: juni 16, 2018, 12:47:00 pm »

top idee.... ik ga voor deze

https://www.rvsland.nl/karabijnhaak-3x30?gclid=CjwKCAjwpIjZBRBsEiwA0TN1r_TS3Ri8iBLOnKf5veLVeIrZBXPDLO-MrsItRfvlonGpZ09VU1NrgRoC2_wQAvD_BwE

Ik ben heel benieuwd of de 3x30 variant stevig genoeg is. Als je ze hebt hoor ik graag wat je ervan vindt.
Gelogd

RENVE

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 126
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort XL IQ
Re: Scheerlijn slim bevestigen aan tent?
« Reactie #13 Gepost op: juni 16, 2018, 02:12:47 pm »

Ik heb de 4x40 variant besteld via één van de sites die Sorrento tipte. Was wel bang dat ze te fors zouden zijn, maar vind het enorm meevallen. Denk dat ik het de perfecte maat vind. En ze voelen stevig genoeg. De druk komt ook niet op de scharnier, toch de zwakste plek in zo'n karabijnhaak. Het fijne van een karabijnhaak lijkt me ook dat ik ze niet vooraf aan de scheerlijnen hoef te bevestigen. Gewoon bewaren bij de haringen, elastieken, scheerlijnen e.d. en eraan klikken waar nodig.
Gelogd
In één klap schatrijk!

sorrento

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 92
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango tent&trailer XL 2018
Re: Scheerlijn slim bevestigen aan tent?
« Reactie #14 Gepost op: juni 16, 2018, 03:23:54 pm »

Kijk aan, daar kan ik wat mee! Ga ik ze ook bestellen, hoeveel heb je er...stuk of 10?
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2018, 05:44:42 pm door sorrento »
Gelogd
Pagina's: 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal