Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: 10 inch naar 13 inch  (gelezen 4023 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

steef

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 67
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2013
10 inch naar 13 inch
« Gepost op: juli 03, 2018, 09:12:45 pm »

Onder onze Jamet Arizona uit 2006 zitten 10 inch velgen. Is het mogelijk om daar 13 inch erop te zetten?
Gelogd

ErikAcasol

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 78
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic 4x4 Off road out door
  • De wrâld is te kreas om d'r oerhinne te fleanen
Re: 10 inch naar 13 inch
« Reactie #1 Gepost op: juli 03, 2018, 10:00:42 pm »

Op dit forum al veel gehoord en geschreven over plannen daarvoor, maar nog geen geslaagde actie gezien.
Gelogd

SpeedyG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 86
  • Merk Vouwwagen: Jamet Arizona (2001)
Re: 10 inch naar 13 inch
« Reactie #2 Gepost op: juli 03, 2018, 11:03:14 pm »

De uitdaging zit niet in de wielophanging of banden. Maar in de te kleine wielkuip.
Gelogd

brambo.650

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi T&T 2017
Re: 10 inch naar 13 inch
« Reactie #3 Gepost op: juli 04, 2018, 11:59:10 am »

En als de wagenbak in zijn geheel hoger komt te staan door de grotere wielen, sluit de tent mogelijk niet meer goed aan op de grond en krijg je problemen met het afspannen.
Gelogd

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 313
  • Merk Vouwwagen: AartKok- LS/RL/GD
Re: 10 inch naar 13 inch
« Reactie #4 Gepost op: juli 04, 2018, 08:38:26 pm »

Bij grotere velg hoeft de diameter toch niet groter te worden? Banden met een smallere wang. Comfortabeler wordt het daar niet van. Waarom zou je het willen?


mar-ine
Gelogd

steef

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 67
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2013
Re: 10 inch naar 13 inch
« Reactie #5 Gepost op: juli 04, 2018, 09:25:34 pm »

Ik vind grotere wielen er mooier uitzien maar denk dat ik het even laat varen :zw
Gelogd

Super de luxe

  • Gast
Re: 10 inch naar 13 inch
« Reactie #6 Gepost op: juli 30, 2018, 01:33:37 pm »

Qua grote zal het wel meevallen dat de vouwwagen hoger komt te staan. 3inch is maar 7,5cm gedeeld door 2= 3,75cm hoger. Dat haal je vaak makkelijk. Alleen de wielbak moet je groter maken.
Gelogd

Nicky75

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 182
  • Merk Vouwwagen: Trigano Alpha '19, Trigano Odyssee '14, Holtkamper Flyer '91, Trigano Oceane '05.
Re: 10 inch naar 13 inch
« Reactie #7 Gepost op: juli 30, 2018, 01:43:02 pm »

Wij kwamen op de camping een stel tegen met een Landrover met daarachter een 3Dog.
De vader van 1 van hen had wielen van een Laro op de 3Dog gezet zodat het bij elkaar paste.
Heel apart maar het gaf geen problemen vertelde ze mij.
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 912
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: 10 inch naar 13 inch
« Reactie #8 Gepost op: juli 31, 2018, 10:30:31 am »

een 3 dog vouwwagen is een gewone aanhanger met ruimte voor grote wielen, een gewone vouwwagen heeft een zo klein mogelijke wielkuip zodat je in de vouwwagen maximale opbergruimte hebt.  O0
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: 10 inch naar 13 inch
« Reactie #9 Gepost op: juli 31, 2018, 11:05:20 pm »

een 3 dog vouwwagen is een gewone aanhanger met ruimte voor grote wielen, een gewone vouwwagen heeft een zo klein mogelijke wielkuip zodat je in de vouwwagen maximale opbergruimte hebt.  O0
De 3Dog off-road is ontworpen om aangepast te worden aan het trekkende voertuig, op de 3Dog site ‘3Dogcamping.eu’ staat “Om maar één type reservewiel nodig te hebben, worden velgen en banden van de OffRoader naar wens individueel aan de trekauto aangepast.”.
Alle 3Dogs hebben als basis een relatief hoge en korte aanhangwagen wat extra bodemvrijheid geeft (de off-road heeft nog meer bodemvrijheid mede vanwege de hoger gemonteerde achterlichten). Alle uitvoeringen hebben een grote bergruimte van 1280 liter, het nadeel is het hoge bed die alleen via een klein trapje toegankelijk is. De meeste ‘gewone’ vouwwagens hebben minder bergruimte maar wel een laag en zonder opstap goed toegankelijk bed. Ik denk dat het lage bed de voornaamste reden is om het onderstel en wielen laag en klein te houden.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

olaf ovlov

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: jamet jametic
Re: 10 inch naar 13 inch
« Reactie #10 Gepost op: augustus 15, 2018, 05:20:31 pm »

in het instructieboekje van jamet staat 10 of 13 inch wielen!
Gelogd

steef

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 67
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2013
Re: 10 inch naar 13 inch
« Reactie #11 Gepost op: augustus 27, 2018, 08:45:40 pm »

Ik vond dat de banden aardig warm werden, ook op een kort stukje rijden. Zou het uitmaken als je dan naar 13 inch gaat?
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: 10 inch naar 13 inch
« Reactie #12 Gepost op: augustus 27, 2018, 09:20:26 pm »

Ik vond dat de banden aardig warm werden, ook op een kort stukje rijden. Zou het uitmaken als je dan naar 13 inch gaat?

Radiaal of diagonaal 10 inch wielen?
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: 10 inch naar 13 inch
« Reactie #13 Gepost op: augustus 27, 2018, 09:50:21 pm »

Ik vond dat de banden aardig warm werden, ook op een kort stukje rijden. Zou het uitmaken als je dan naar 13 inch gaat?
Ja, dit maakt naast belading en bandenspanning uit.
Ik heb een Rapido confort vouwcaravan gehad met 10 inch wielen en 630kg massa, bij deze wagen werden de banden duidelijk sneller warm dan de banden van de auto.
Nu met mij 3Dog met 14 inch wielen en beladen meer dan 850kg blijven de banden iets koeler dan de autobanden.
Ik verklaar het verschil door de grotere wielen.
Maar wat bedoel je met aardig warm?
Warm worden is normaal, heel heet worden (waarbij je bijvoorbeeld de warmtestraling van een afstand kan voelen) niet.
Ik controleer en vergelijk altijd onderweg bij meerdere stops zowel de banden van de auto als aanhangwagen. Hierbij waren ze tot nu toe altijd nog prima aan te raken (handwarm) en dit is prima. (Helaas heb ik nooit de temperatuur gemeten en heb ik geen getallen, nu ik dit schrijf bedenk ik dat ik nog een kleine draadloze Infrarood thermometer heb; misschien iets om volgend jaar mee te nemen...)
De velgen mogen (bijvoorbeeld in bergachtige omgeving waar veel geremd wordt) vanuit de remtrommel heet worden, als ze koud blijven moet je gaan twijfelen aan de remfunctie. Tot nu toe waren bij mij de velgen van de voorwielen van de auto altijd het warmst/heetst.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

steef

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 67
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2013
Re: 10 inch naar 13 inch
« Reactie #14 Gepost op: september 16, 2018, 04:48:11 pm »

Als ik het goed heb dan heb ik diagonaal banden eronder zitten uit 2015.

Banden worden warm maar kan ze nog wel aanraken. Mijn autobanden blijven redelijk koel. Ik denk dat het maar op 10 inch velgen blijft want heb nog nergens gelezen van 10 inch naar 13 inch swaps.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal