Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Koelbox op powerbank  (gelezen 5615 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eilandje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 84
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer
Re: Koelbox op powerbank
« Reactie #15 Gepost op: juli 06, 2018, 11:05:23 pm »


De GOAL ZERO
Batterij Oplader Yeti 150 heeft een batterij capaciteit van 14.000 mAH dat zou dan toch betekenen dat de koelbox (150 AH /24 h)er 2 dagen op zou kunnen draaien??? Of heb ik niet goed opgelet bij natuurkunde:)51]
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Koelbox op powerbank
« Reactie #16 Gepost op: juli 06, 2018, 11:14:21 pm »

14000mAh = 14 Ah dus..
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.018
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Koelbox op powerbank
« Reactie #17 Gepost op: juli 06, 2018, 11:19:19 pm »

14000 mAh = 14 Ah (bij 12v). De koelbox heeft bij 12v 150Ah nodig voor 24 uur. Deze accu houdt dat dus 14/150 ~ 0,1 etmaal oftewel zo'n 2,5 uur op vol. Ik zie dat het een gewone agm lood accu is. Ik heb er een staan om mijn standalone garage te voeden (1600 w sinus omvormer,  14 tl's). Die zou de koelbox 24 uur kunnen voeden. Maar die weegt ruim 75 kg.
 
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Koelbox op powerbank
« Reactie #18 Gepost op: juli 07, 2018, 06:30:52 am »

Op 4 maart heb ik in dit draadje een berekening van de benodigde energie voor een koelbox geplaatst https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21444
Op 22 juni heb ik mijn eerste bevindingen (metingen) gedeeld waarna er ook een korte discussie over de ook in dit draadje genoemde engel compressor koelbox ontstond.
De genoemde koelbox is een absorptie type die op 12V continu 85 Watt (ruim 7 Ampere) gebruikt, hiervoor heb je een grote en zware (niet te tillen!) accu nodig om dit meerdere dagen te leveren (ik heb de grotere broer die hetzelfde verbruikt). Dit gaat dus niet werken op de genoemde power bank, je hebt meer energie nodig die, met de huidige stand van techniek, niet in een portable powerbank opgeslagen kan worden! (De rekensom is niet moeilijk: op de powerbank staat de energie dit erin kan, op de koelbox het vermogen dat ie gebruikt: Deel de energie door vermogen en je krijgt de tijdsduur dat het laatste geleverd kan worden.)
Mijn advies: zet de koelbox tijdens reizen op 12V van de auto en op locatie op 230V of gas OF als je een koelbox echt langdurig op 12V wilt gebruiken koop een 12V compressor koelbox (Engel of Weaco) samen met een stevige (nog steeds niet echt portable) accu.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Koelbox op powerbank
« Reactie #19 Gepost op: juli 07, 2018, 07:37:39 am »

Het is OKK nog zo dat de koelkast niet echt koelt op de 12v maar probeert te koelen.
Absorptie werkt ongeacht de energiebron 100% hetzelfde. De energie wordt ongezet in warmte waarbij het belangrijk is dat de koelunit opgewarmd wordt tot binnen het (beperkte!) temperatuurgebied waarbij het systeem goed werkt. Op 230V wordt de juiste werktemperatuur geborgt door een thermostaat, op gas is meestal de vlam instelbaar (moet om niet boven de optimale werkttemperatuur te komen bij hoge omgevingstemperatuur dus iets omlaag!) en op 12V is er helaas meestal niets te regelen... Vaak voorkomend probleem op 12V is dat door spanningsverlies over de kabels (zeker als de koelbox in de aanhangwagen zit) de box een lagere spanning aangeboden krijgt, hierdoor blijft de koelunit onder de optimale werktemperatuur en voel je wel warmteproductie maar geen of beperkt koelend vermogen... Met een goede 12V voeding kan een absorptiebox net zo goed op 12V als op de andere energiebronnen koelen!
Ik heb trouwens ook de indruk dat de voordurende beweging tijdens het rijden negatieve invloed heeft op het koelend vermogen, in de manual staat dat de box goed waterpas moet staan...
In de vouwwagen heb ik bij de koelbox een spanningsomvormer geplaatst om de spanning weer op te krikken naar 12V.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

herrwillem

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 383
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Flexi T&T 2017
Re: Koelbox op powerbank
« Reactie #20 Gepost op: juli 07, 2018, 09:27:58 am »

Ja maar niet tijdens het rijden

 Maar met een 13 polige stekker heb je een voeding 12 v zitten... deze kan perfect gebruikt worden voor de frigo...
En begrijp me niet verkeerd ik ben een gadget man... maar te ver zoeken vind ik ook niet handig...
Gelogd
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

Eilandje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 84
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer
Re: Koelbox op powerbank
« Reactie #21 Gepost op: juli 07, 2018, 09:51:18 am »

Maar met een 13 polige stekker heb je een voeding 12 v zitten... deze kan perfect gebruikt worden voor de frigo...
En begrijp me niet verkeerd ik ben een gadget man... maar te ver zoeken vind ik ook niet handig...
Wij hebben zowel op de auto als vw een 7 polig Zitten helaas. We zullen het moeten doen met ijs onderweg
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Koelbox op powerbank
« Reactie #22 Gepost op: juli 07, 2018, 09:27:11 pm »

In de vouwwagen heb ik bij de koelbox een spanningsomvormer geplaatst om de spanning weer op te krikken naar 12V.
Interessant idee. Het is natuurlijk wel zo dat je dan voldoende ampère naar de overkant moet krijgen, bij een lagere spanning, om het gewenste vermogen te behalen.
Zelf heb ik wel eens gedacht om een 230 Vac omvormer te plaatsen.
@Jan, wat is jou gedachte hier bij?
Ook daarvoor geldt natuurlijk dat je voldoende ampère moet over krijgen.

Waarschijnlijk is het beste voldoende koper te leggen, zodat de spanningsverliezen beperkt blijven.
Gelogd

herrwillem

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 383
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Flexi T&T 2017
Re: Koelbox op powerbank
« Reactie #23 Gepost op: juli 07, 2018, 11:01:45 pm »

bij dit schema is nr 10 effectief naar koelkast genoemd
Gelogd
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

herrwillem

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 383
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Flexi T&T 2017
Re: Koelbox op powerbank
« Reactie #24 Gepost op: juli 07, 2018, 11:15:46 pm »

Gelogd
Voor alles is een oplossing...
Officiële sponsor van het pajottenland en zijn geuze stekers....

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Koelbox op powerbank
« Reactie #25 Gepost op: juli 08, 2018, 08:14:35 pm »

Interessant idee. Het is natuurlijk wel zo dat je dan voldoende ampère naar de overkant moet krijgen, bij een lagere spanning, om het gewenste vermogen te behalen.
Zelf heb ik wel eens gedacht om een 230 Vac omvormer te plaatsen.
@Jan, wat is jou gedachte hier bij?
Ook daarvoor geldt natuurlijk dat je voldoende ampère moet over krijgen.

Waarschijnlijk is het beste voldoende koper te leggen, zodat de spanningsverliezen beperkt blijven.

Het beste is natuurlijk voldoende koper, maar er zijn limieten (de kabel moet ook buigzaam blijven en in de steker etc. gemonteerd kunnen worden).  Ook in de auto worden er beperkte draaddikte's gebruikt. Ik had met een spanningsval berekend van maximaal 2 Volt, helaas blijkt dit in de praktijk het dubbele (ik vermoed dat de voor het gemak niet meegenomen autobekabeling en contactovergangen ook significant bijdragen aan de verliezen). Ik ben dus ook nog aan het twijfelen of ik toch niet naar meer koper moet (met wat dunnere stukjes bij de lastige soepele aansluitingen)...


Het uiteindelijke doel is om het benodigde vermogen bij 12V aan de koelbox aan te bieden. Mijn koelbox trekt zo'n 7 Ampère bij 12V; stel dat de omvormer (step-up converter) aan de ingang 8V aangeboden krijgt dan zal de stroom aan de ingang ongeveer (afhankelijk van omzetverliezen) 11 Ampère zijn. Deze hogere stroom geeft extra verliezen over de kabel, bij teveel koperverliezen blijft er te weinig spanning over waardoor ook de omvormer niet meer werkt. Ik heb ervaring dat de ingangsspanning (tijdens opstarten) onder de 8V komt, bij veel spanningsverlies moet er dus een omvormer gekozen worden die met relatief lage spanningen overweg kan.


Jouw idee om een 230Vac omvormer te gebruiken maakt de oplossing wel wat universeler. Met zo'n omvormer kan je eventueel ook andere apparaten zoals een laptop of telefoonlader vanuit 12V (boordnet van de auto) voeden. Normaliter zijn de energie verliezen van de complexere DC-AC omvormers hoger dan DC-DC omvormers, dit betekend bij gelijk uitgangsvermogen een hogere ingangsstroom. Een 12V-DC naar 230V-AC omvormer functioneert alleen bij een voldoende hoge ingangsspanning, typische is dit vanaf 10V. DC-DC omvormers zijn gemakkelijker voor lagere spanningen te vinden. De combinatie van hogere ingangsstroom en hogere minimale ingangsspanning maakt een 230Vac omvormer wat mij betreft niet de meest logische keuze om spanningsverliezen over een kabel te compenseren.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Wolbert

  • Gast
Re: Koelbox op powerbank
« Reactie #26 Gepost op: juli 08, 2018, 08:58:57 pm »

Een 12/230 omvormer kan.

Maar dan zou ik er persoonlijk wel los een andere kabel voor neer leggen,
Ik heb zelf ook nog zo een omvormer,
Maar het nadeel is, en dat zul je snel zien,
Dat je er toch een keer iets anders op gaat proberen aan te sluiten.
En de standaard kabels, die gaan dan even snel licht geven.

Je trekt er zonder erg in te hebben echt veel doorheen.
Maar heb je een goede, en hem goed aangesloten, dan kun je er een magnetron of koffiezetter op laten draaien.
Gelogd

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 313
  • Merk Vouwwagen: AartKok- LS/RL/GD
Re: Koelbox op powerbank
« Reactie #27 Gepost op: juli 10, 2018, 11:17:24 pm »

Absorbsie en accu, die gaan gewoon niet samen!


mar-ine
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Koelbox op powerbank
« Reactie #28 Gepost op: juli 11, 2018, 08:04:58 am »

Helder, dus liever een DC-DC converter dan een DC-AC converter.

De spanningsval naar 8V was dat met draaiende automotor?
Want de laadspanning is circa 14V. Dat zou in houden dat de verliezen nog groter zijn.

Misschien wordt het toch tijd voor een 24V spanningscircuit in de auto...
In het verleden zijn we al een keer van 6V naar 12V gegaan.

De opmerking dat absorptie en een accu niet samengaan is wat kort door de bocht.
Gelogd

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 437
  • Merk Vouwwagen: (G) roadmaster
Re: Koelbox op powerbank
« Reactie #29 Gepost op: juli 11, 2018, 08:53:24 am »

.... Ik ben dus ook nog aan het twijfelen of ik toch niet naar meer koper moet (met wat dunnere stukjes bij de lastige soepele aansluitingen)...


een ketting is net zo sterk als de zwakste schakel, de dunne stukjes gaan dus stuk!
als je toch andere kabel erin legt dan aan 1 stuk voor het beste resultaat. :J
Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal