Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3   Omlaag

Auteur Topic: Koelbox op powerbank  (gelezen 5639 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Koelbox op powerbank
« Reactie #30 Gepost op: juli 11, 2018, 09:07:26 am »

Helder, dus liever een DC-DC converter dan een DC-AC converter.

De spanningsval naar 8V was dat met draaiende automotor?
Want de laadspanning is circa 14V. Dat zou in houden dat de verliezen nog groter zijn.

Misschien wordt het toch tijd voor een 24V spanningscircuit in de auto...
In het verleden zijn we al een keer van 6V naar 12V gegaan.

De opmerking dat absorptie en een accu niet samengaan is wat kort door de bocht.

48 v komt eraan. Maar 8v klopt er iets niet. Spanningsval hoort niet zo hoog te zijn. 13 polig al helemaal niet, daar komt de 12v met een aparte lijn direct van de accubak.
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Koelbox op powerbank
« Reactie #31 Gepost op: juli 11, 2018, 09:33:27 am »

De spanningsval naar 8V was dat met draaiende automotor?
Want de laadspanning is circa 14V. Dat zou in houden dat de verliezen nog groter zijn.
De spanningsval was met (stationair) draaiende motor en voor de step-up converter (dus grotere stroom dan na), en dit viel dus flink tegen. Eigenlijk zou ik ook nog bij de accu en steker moeten meten om te weten waar de grootste spanningsval zit, in de auto zit ook behoorlijke kabellengte met beperkte dikte... Pas hierna kan ik beoordelen waar de dikkere kabel het meest lonend is. Er zit helaas in totaal een behoorlijke kabellengte tussen en vanwege de bestaande verlichting bekabeling lukte het mij niet om meer dan 2,5mm2 (en ik betwijfel of dit in de steker-verbinding past) naast de andere bekabeling in de steker te krijgen. Alles kan natuurlijk maar de ingreep wordt dan duidelijk groter dan een step-up omvormer, vandaar mijn keuze voor de laatste...
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2018, 09:36:55 am door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Koelbox op powerbank
« Reactie #32 Gepost op: juli 11, 2018, 09:45:02 am »

.... Ik ben dus ook nog aan het twijfelen of ik toch niet naar meer koper moet (met wat dunnere stukjes bij de lastige soepele aansluitingen)...


een ketting is net zo sterk als de zwakste schakel, de dunne stukjes gaan dus stuk!
als je toch andere kabel erin legt dan aan 1 stuk voor het beste resultaat. :J
Het gezegde van de ketting en schakel is hier niet van toepassing! In de vouwwagen zit in het koelbox circuit minimaal 2,5mm2 en deze dikte kan afhankelijk van de omstandigheden zeker 80 Ampere (zie link) voeren. In de koelbox zelf (ongeveer 1,5 meter) zit nog veel dunnere kabel, dikker past ook niet in de steker. Bij een 12V installatie is de spanningsval, afhankelijk van de kabellengte, al snel te groot! De beperking is dus niet dat de boel kapot gaat maar de spanningsval. En 1 dikte is het meest optimaal maar dan zou ik ook de bekabeling in de auto moeten vervangen. Ik ga dus voor de meer pragmatische oplossing, en ga eerst dus nog een verder meten waar de grootste bijdrage in spanningsval zit om vervolgens dit aan te pakken.
http://www.linzi.hu/Katalogus/2008-2009/eng/X026%20Current%20ratings%20for%20cables%20and%20insulated%20wires.pdf
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2018, 12:51:13 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Koelbox op powerbank
« Reactie #33 Gepost op: juli 11, 2018, 09:57:07 am »

Maar 8v klopt er iets niet. Spanningsval hoort niet zo hoog te zijn. 13 polig al helemaal niet, daar komt de 12v met een aparte lijn direct van de accubak.
Installatie is 13 polig waarbij de geschatte kabellengte (heen en terug) toch zo'n 20 meter is (in de auto 2x4 meter waarbij 1x4 meter mogelijk chassis is, in de vouwwagen 2x8 meter). Bij een aanname van 20 meter is theoretisch spanningsval bij 10Ampere en gemiddeld 2mm2 draad doorsned zo'n 2 volt is. Dit is dus duidelijk hoger dan te verwachten, ik moet hier dus nog verder de aannames controleren en aan verder gaan meten... Ik verwacht dat de draaddikte in de auto mogelijk wat minder is (kabelboom auto's zijn nogal minimaal tegenwoordig) de lengte in de vouwwagen mogelijk wat meer en er zal ook een beetje spanningsval over de zekeringen staat, maar zelfs dat verklaard het nog niet geheel. Je heb gelijk dat dit opmerkelijk is maar ik heb het gemeten...
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Koelbox op powerbank
« Reactie #34 Gepost op: juli 11, 2018, 11:02:59 am »

De 12v permanent in een 13 polige stekker is niet standaard aanwezig in een kabelboom, bij mijn weten. Permanent 12v is bij 13 polig dan ook altijd optioneel. Die wordt apart rechtstreeks vanaf de accu getrokken, de rest van het signaal komt via een module van de canbus. Kun je die aparte kabel vinden?  Het klopt dat spanningsval bij relatief lage spanning hoog is, vandaar ook de aanstaande 48v. 16x minder verlies.
 
Gelogd

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 437
  • Merk Vouwwagen: (G) roadmaster
Re: Koelbox op powerbank
« Reactie #35 Gepost op: juli 11, 2018, 03:17:40 pm »

misschien interessant: https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator

gegevens invullen en daarna verhaaltje eronder lezen..
Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

Eilandje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 84
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer
Re: Koelbox op powerbank
« Reactie #36 Gepost op: juli 16, 2018, 07:56:40 pm »

Gelogd
Pagina's: « 1 2 3   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal