Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Vraag link filmpje YouTube inklappen 3Dog: Traildog of scoutdog  (gelezen 4726 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JolandaT

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Traildog
Vraag link filmpje YouTube inklappen 3Dog: Traildog of scoutdog
« Gepost op: augustus 20, 2018, 04:16:59 pm »

Dag,

Gisteren zijn we teruggekomen van vakantie. Het was de eerste lange vakantie met onze aangeschafte Traildog. Geen moment spijt gehad van de aankoop van deze vouwwagen!
Bij het inklappen hebben we steeds wat moeite om de beide deur-gedeelten er goed tussen te vouwen. Ik heb ooit een filmpje van YouTube gezien, van twee Nederlandse 3Dog-eigenaren (een man en een vrouw), hierin lieten ze zien hoe ze de tent inklapten. Maar ik kan nergens de link meer vinden. Heeft iemand een idee? Dan kunnen we in alle rust nog eens kijken hoe we het inklappen kunnen verbeteren :-).
Hartelijk dank alvast voor een reactie.

Vriendelijke groet
Jolanda
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2018, 10:32:50 pm door JolandaT »
Gelogd

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Re: Vraag link filmpje YouTube inklappen 3Dog: Traildog of scoutdog
« Reactie #1 Gepost op: oktober 20, 2018, 10:08:02 am »

Hoi Jolanda,

Het is natuurlijk wel zo dat opzetten veeeel leuker is dan inklappen  :**

Ik heb zelf een Fat Freddy II van Campooz, maar dat is een kopietje van die van jullie.
Ik heb op hun website een filmpje van twee mannen (...) gevonden waarbij ze een Lazy Jack inklappen.
Misschien dit je ook kan helpen.

https://www.youtube.com/watch?v=sGTq2MVh_hg
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Vraag link filmpje YouTube inklappen 3Dog: Traildog of scoutdog
« Reactie #2 Gepost op: oktober 20, 2018, 01:50:47 pm »

In het volgende topic staat een filmpje van de Traildog :J

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=16588.0
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Vraag link filmpje YouTube inklappen 3Dog: Traildog of scoutdog
« Reactie #3 Gepost op: oktober 20, 2018, 02:02:08 pm »

Dag,

Ik heb ooit een filmpje van YouTube gezien, van twee Nederlandse 3Dog-eigenaren (een man en een vrouw), hierin lieten ze zien hoe ze de tent inklapten. Maar ik kan nergens de link meer vinden. Heeft iemand een idee? Dan kunnen we in alle rust nog eens kijken hoe we het inklappen kunnen verbeteren :-).
Dit is denk ik het filmpje dat je bedoeld:
https://youtu.be/Pjkto-_BtGE
Het is ook nuttig de gebruiksaanwijzing goed te lezen. Wij doen de deuren dicht (ramen slaapruimte zijn open en ook grote panorama venster, de rest is dicht). De eerste keer was het wel even puzzelen om te kijken wat nu echt tussen de stokken naar binnen gevouwen moet worden (wij proppen niets, alles wordt zo vlak mogelijk gevouwen) en wat als laatste bovenop de laatste stok (4e U beugel die alleen bij traildog aanwezig is) en onder het kuipzeil gevouwen kan worden. De deur zit een beetje onder en boven deze stok (dus om de stok gevouwen) en dit gaat naar mijn ervaring het handigst als de rits dicht is. Als je moet proppen doe je denk al iets niet goed. Proppen levert een dikker pakket op dan vouwen en het doek gaat er ook gekreukt uitzien.
Invouwen doen wij dus ook zoals de video. Een paar keer doen helpt om te snappen wat kritisch is en wat niet. Ik vouw het doek van de eerste 3 segmenten (bed - 1e boog, 1e boog - 2e (nok)boog, 2e (nok)boog - 3e boog) zoals de video ook naar binnen. Het laatste segment (3e boog - 4e boog die alleen bij een Traildog aanwezig is) vouw ik alleen het deel dat gemakkelijk tussen gaat, er blijft dus nog een gedeelte buiten (dit is ook op de video het geval). Dit deel vouw ik (net zoals op de video) om de 4e boog gelijktijdig met het invouwen van het grondzeil. Het doek komt dus bovenop de 4e boog maar blijft onder het grondzeil. Dit gaat het gemakkelijkste met z'n tweeën maar als het zo uitkomt doe ik het ook alleen.
De eerste paar keer was het even uitvinden in hoeverre er handmatig gevouwen moet worden, ik had de nijging teveel eronder te 'proppen' waar ik dan later dan weer last van had. Nu begeleid ik het invouwen alleen waar de doek niet vanzelf mooi plat opvouwt of eruit blijft steken; veel minder werk met een beter resultaat.
Er blijkt ook altijd nog ruim voldoende ruimte voor spullen bovenop de wagen, een tafel, 6 stoelen, 2 voetensteunen en tentkleed en onderzeil gaan erop en nog is er ruimte over.
Conclusie: laat het invouwen zoveel mogelijk gaan zoals het gaat, alleen uitstekende delen behoeven iets aandacht en kunnen naar binnen gevouwen worden, proppen is niet gewenst en nodig.
« Laatst bewerkt op: oktober 20, 2018, 05:56:47 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

JolandaT

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Traildog
Re: Vraag link filmpje YouTube inklappen 3Dog: Traildog of scoutdog
« Reactie #4 Gepost op: oktober 21, 2018, 12:29:50 pm »

Dag allemaal,

Heel hartelijk dank voor de link naar het filmpje. Zo te zien doen wij nog wel wat verkeerd. Uiteraard hebben de handleiding meerdere keren gelezen. Maar we gaan ook af op de opzetinstructie van Bravo Vouwwagenwereld, en zij doen het net anders dan in de handleiding staat. We hebben toen zelf de instructie gefilmd, maar kwamen er al doende niet goed uit. Het eerste deel doen wij goed, maar we hebben dus moeite met die deuren. De instructie van Bravo is juist alle deuren een klein stukje open te laten zodat de lucht eruit kan. Anders trekt de tent vacuüm en daar heb je bij het opzetten last van. Het grote panoramavenster doen wij ook helemaal los en vouwen dat open zoals op het filmpje.
Trailer staat nu in de stalling dus we zien het wel weer in het voorjaar.

Nu ik hier toch bezig ben: de Traildog heeft twee losse stokken met van die plastic haken/ogen: de CC-poles in de handleiding. Hoe hebben jullie die gemonteerd? Bij ons is gezegd ze zo erin te zetten, dat de open stukjes van het plastic naar beneden wijzen als de tent helemaal staat: dan vallen ze er nooit uit. Maar dan zijn ze wat mij betreft wat lastig te verwijderen bij het inklappen. Gaat wel, maar heel stevig vind ik ze niet. Gaat een keer breken en dan zit je; kun je de tent niet opzetten. Ik weet uit mijn hoofd even niet wat de handleiding zegt. Het is na het uitvouwen wel de eerste handeling als je binnen staat, anders krijg je ze er nooit in. Dat is ook anders dan in de handleiding.

Groeten, Pieter (man van Jolanda)



Gelogd

muis

  • Gast
Re: Vraag link filmpje YouTube inklappen 3Dog: Traildog of scoutdog
« Reactie #5 Gepost op: oktober 21, 2018, 12:41:15 pm »

Om ritsen een stukje open te laten ivm lucht bij het inklappen klinkt niet heel gek, ik doe dat ook met een aantal rissen open om makkelijker dicht te klappen (polydoek tent en een harde deksel)


@Pieter, maak anders even een eigen account aan :J
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Vraag link filmpje YouTube inklappen 3Dog: Traildog of scoutdog
« Reactie #6 Gepost op: oktober 21, 2018, 01:31:15 pm »

Nu ik hier toch bezig ben: de Traildog heeft twee losse stokken met van die plastic haken/ogen: de CC-poles in de handleiding. Hoe hebben jullie die gemonteerd? Bij ons is gezegd ze zo erin te zetten, dat de open stukjes van het plastic naar beneden wijzen als de tent helemaal staat: dan vallen ze er nooit uit. Maar dan zijn ze wat mij betreft wat lastig te verwijderen bij het inklappen. Gaat wel, maar heel stevig vind ik ze niet. Gaat een keer breken en dan zit je; kun je de tent niet opzetten. Ik weet uit mijn hoofd even niet wat de handleiding zegt. Het is na het uitvouwen wel de eerste handeling als je binnen staat, anders krijg je ze er nooit in. Dat is ook anders dan in de handleiding.

Wat betreft de (enige) 2 losse stokken voor het opzetten van de 3Dog Traildog; de gebruiksaanwijzing geeft in de foto's wel aan hoe deze erin moeten, met de opening van de c-bogen naar beneden, anders vallen ze er weer uit bij enige dakbelasting. Ook is het goed om de dikke buis in de nok vast te zetten, hiermee komt de dunne binnenbuis aan de onderzijde eruit en eventuele condensdruppels op de buizen kan dan nooit de buis inlopen. De nylon c haken zijn denk ik precies van het goede stevige materiaal; enigszins soepel dat ze kunnen meebuigen maar ook heel sterk zodat ze niet snel breken.
Met een klein handigheidje gaat het aanbrengen van deze stangen naar mijn ervaring echt heel soepel; ik doe het conform de gebruiksaanwijzing met wat extra hints van mij als het volgt:
In de gebruiksaanwijzing staat samengevat (door mij): breng de stangen aan en span daarna de 3e boog en span vervolgens de losse stangen. Plaats als laatste de 4e boog en span die af.
Het aanbrengen van de twee losse stangen gaat naar mijn ervaring soepel als je aandacht geeft aan de volgende details:
1) Klik de nylon c-clip van de losse stok van onderaf op boog 3. Je moet de stok dus zo horizontaal mogelijk houden met de opening van de clip naar boven waarbij het andere uiteinde van de losse stok richting bed wijst, als je langer bent kom je net iets verder. In deze positie klik je soepeltjes de c-clip over het horizontale kale gedeelte van boog 3. (Doe het dikke buisdeel aan boog 3, dan loopt er nooit (condens) water via de buisklem in dit framedeel)
2) Draai je de stok om de zojuist gemaakt verbinding zodat de c-clip aan het andere eind om de 4e boog kan. Zorg ervoor dat de buisklemmen hierbij los zitten zodat je de lengte aan kan passen. Deze c-clip moet van 'bovenaf' over deze boog, dus tussen boogstok en doek in aanbrengen. Je creëert ruimte door boog 4 ietsje op te tillen, het doek komt dan losser bij de 4e boog en gebruik deze ruimte om de c-clip er tussen te steken en aan te brengen.
3) De eerste stok zit nu met beide c-clips van bovenaf om de boogstokken. Herhaal stap 1 en 2 voor de 2e stok.
4) Breng boog 3 op spanning en fixeer de buisklemmen.
6) Breng de 2 aangebrachte stokken op spanning en fixeer ook de buisklemmen. Voor voldoende spanning kan je eventueel wat neerwaartse druk op de 4e boog aanbrengen.
7) Koppel boogstok 4 los van de 'scharnieren', breng deze op de plaats en breng op hoogte en spanning door de buisklemmen los en weer vast te maken. Dit moet zorgvuldig gebeuren zonder teveel torsie op het boog-frame. Vergeet niet de beschermende voetjes eronder aan te brengen.
(Inklappen gebeurt in omgekeerde volgorde.)
Mij lukt dit ook prima in m'n eentje, kern is dat je het doek tijdens de handelingen losjes houd waardoor je niets forceert en na de handelingen op voldoende spanning hebt.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Vraag link filmpje YouTube inklappen 3Dog: Traildog of scoutdog
« Reactie #7 Gepost op: oktober 21, 2018, 01:42:56 pm »




De instructie van Bravo is juist alle deuren een klein stukje open te laten zodat de lucht eruit kan. Anders trekt de tent vacuüm en daar heb je bij het opzetten last van. Het grote panoramavenster doen wij ook helemaal los en vouwen dat open zoals op het filmpje.
Om ritsen een stukje open te laten ivm lucht bij het inklappen klinkt niet heel gek, ik doe dat ook met een aantal rissen open om makkelijker dicht te klappen (polydoek tent en een harde deksel)
De 3Dog traildog heeft naast de 2 'deuren' met muggengaas ook 4 vensters met muggengaas. Alle deze vensters laat ik open, de deuren niet, dit is naar mijn ervaring niet nodig voor extra lucht en het netjes vouwen (in plaats van proppen) gaat net iets handiger met de deuren dicht. Ook is denk ik de kans op beschadigen van de ritsen als ze gesloten zijn net iets kleiner. 
Een keer heb ik per ongeluk voorafgaand aan het inklappen het grootste venster vergeten te openen; inklappen lukt dan gewoonweg niet, de lucht kan er niet uit en de tent blijft gewoon omhoog staan :# Volgens de gebruiksaanwijzing moet het grootste venster altijd open zijn voor opzetten en inklappen. De panorama vensters rond het bed mogen open maar er wordt geadviseerd om als de wagen erg nat is (bijvoorbeeld tijdens inklappen in de regen) de vensters rond het bed wel te sluiten. Dan weet je zeker dat er geen water het (opgemaakte) bed in kan lopen.
Na het inklappen is het ook aan te raden om het grote venster niet dicht te ritsen maar gewoon dubbel te vouwen, dan kan je niet vergeten dit te openen voorafgaand aan het opzetten.
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2018, 03:58:22 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

JolandaT

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Traildog
Re: Vraag link filmpje YouTube inklappen 3Dog: Traildog of scoutdog
« Reactie #8 Gepost op: oktober 21, 2018, 03:04:01 pm »

@JanJD. Dank voor de uitgebreide reactie. Ik heb ons eigen filmpje van de aflevering bij Bravo er nog eens bij gepakt, en als ik jouw verhaal goed begrijp, hebben wij het precies andersom geleerd. Wel dan waarschijnlijk net anders dan in de officiële handleiding:
eerst cc-stokken erin, klemmen los (dat doen we dus wel zoals het hoort … en ook op jouw manier onder je punt 2). Dan de 4e boog loshalen en ermee weglopen, palen op lengte zetten met voetjes eronder. En dan pas boog 3 op spanning. En dan als laatste de CC-stokken op spanning.

Inklappen dan dus andersom: eerst alle klemmen los, dan boog 3 van de spanning en de klem weer vast; dan boog 4 inklappen en fixeren in de houders bij het bed; als laatste de cc-stokken eruit.

Het panoramaraam los laten vergeten we al niet meer. En we leggen het ook dubbel.

@JanJD: ik had al lang beloofd onze keuken aan je te laten zien. Ik zie een topic met vragen over de 3dog-keuken: daar zal ik mijn foto's bij zetten.

Pieter (die geen eigen account gaat aanmaken, hoor).
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal