Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Zambezi dilemma  (gelezen 6168 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Zambezi dilemma
« Gepost op: juli 12, 2019, 09:33:23 am »

We waren gisteren bij Aart Kok in Heemstede om de nieuwe afdekhoes van onze Kavango op te halen. Uiteraard hebben we daar ook even rondgewandeld en de andere modellen bekeken. We zagen een hele mooie Zambezi River lodge hard top staan waar we meteen verliefd op waren. We zijn nog steeds erg blij met onze Kavango maar onze kinderen worden groter en gaan meer in eigen tentjes slapen en we zoeken een iets kleinere vouwwagen die wat makkelijker en sneller op te zetten is. De Zambezi voldoet hier absoluut aan. Naast dat deze vouwwagen erg mooi is, zijn er een aantal pluspunten t.o.v de Kavango; niet meer hoeven slepen met de keuken, het grondzeil niet meer hoeven vastritsen en waarschijnlijk zijn er nog wel meer dingen die me nog niet zijn opgevallen. We zagen ook een Zambezi met grondzeil en volgens de verkoper daar kun je bij de Hardtop niet bij de lading als hij niet is uitgeklapt. Dus dat is wel een enorm dilemma voor ons. Kiezen we voor het gemak van de hardtop (snel en makkelijk opzetten maar niet bij de lading kunnen) of voor de softtop (iets meer werk bij het opzetten, maar wel bij de lading kunnen).

Wat zijn de ervaringen hierin van de Zambezi eigenaren op deze punten? Wat zijn jullie ervaringen in het algemeen met de Zambezi? Ik vind het een prachtige tent maar best prijzig (18K) dus ik wil me goed orienteren voor we zo'n grote uitgave doen.

En wat zijn eigenlijk de verschillen tussen een Livingstone River Lodge (die ook alle boxen aantikt) en de Zambezi River Lodge? Ze lijken mij op het eerste gezicht vrijwel identiek.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2019, 10:01:15 am door Cadillacfreak »
Gelogd

Ebk71

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 16
  • Merk Vouwwagen: Geen
Re: Zambezi dilemma
« Reactie #1 Gepost op: juli 12, 2019, 11:05:53 am »

Hier een soft top gebruiker. Als je de ruimte hebt bij je huis om uit te klappen zou ik voor de hard top gaan. Vergeet ook niet dat je makkelijker andere zaken op een hard top meeneemt. Wij vinden het super om even snel de bak open te kunnen doen.
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Zambezi dilemma
« Reactie #2 Gepost op: juli 12, 2019, 11:21:25 am »

Wij hebben de Livingstone River Lodge (T&T dus zonder keuken). De tent is exact hetzelfde als bij een Zambezi. De Zambezi heeft een kunststof wagenbak en is leverbaar als hard en soft top. De Zambezi heeft een naam en samen met de kunststof bak betaal je daar echt een hoop geld voor.  Voordeel van de softtop is, dat je onderweg wel bij je bagage kan. En geloof me, dat is zo verschrikkelijk handig! Een hardtop is handig omdat je dan geen grondzeil meer hoeft in te ritsen en voor de rest.... geen idee.

Daarbij heeft de Zambezi 1 groot nadeel (vind ik): de dissel staat in de voortent. Bij de Livingstone heb je dat niet (ook niet bij de T&T). Je kunt ook de luifel aan de achterkant ritsen, maar dan heb je de keuken achter de tent staan. Ik vind het zelf een niet doordacht systeem. Tegen de dissel ga je je namelijk tig keer stoten (en vloeken)

De Livingstone River Lodge heeft exact dezelfde tent en opties. Je kunt hem kopen met luxe keuken (en dan zonder die stomme dissel onder je voortent) en het grootste voordeel: Heel heel veel goedkoper. Vraag je dus zelf af of de Zambezi voor jullie die 18k waard is. Dat is namelijk een duur grondzeiltje !!
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Zambezi dilemma
« Reactie #3 Gepost op: juli 12, 2019, 12:05:08 pm »

Wij zijn gevallen voor de Livingstone Game Drive, met keuken dus.

Deze keuze gemaakt vanwege de keuken, het laden en lossen systeem,  geen dissel onder de luifel.

Mij lijkt op vlak terrein de hardtop zeker handig en snel maar op iets wat ongelijker terrein minder practisch.
Wij laten het kuipzeil aan de tent geritst , dat scheelt wel met opzettijd maar nog blijven  het veel ritsen  :J
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Zambezi dilemma
« Reactie #4 Gepost op: juli 12, 2019, 12:49:40 pm »

Bedankt voor al jullie input en ik voel wel een grote voorkeur voor de Livingstone ontstaan. Weten jullie of er ook een Livingstone is met een hardtop of heeft alleen de Zambezi deze?

En wat is ongeveer de klaptijd van een Livingstone softtop? En de klaptijd van een Zambezi hardtop?
In de folder staat 5 minuten maar die tijd staat ook bij de Kavango wat ik zelfs misleidend vind. Want zelfs onder de meest ideale omstandigheden en zelfs als Venus en Jupiter in één lijn staan gaat het klappen nooit lukken in 5 minuten. :#

En ik heb een vraag over de Livingstone River Lodge, als je die met keuken besteld hoe zit deze dan bevestigd? Niet op de dissel neem ik aan?
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2019, 12:58:57 pm door Cadillacfreak »
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Zambezi dilemma
« Reactie #5 Gepost op: juli 12, 2019, 01:42:57 pm »

De livingstone is er alleen als softtop volgens mij,  tent and trailer is zonder keuken en game drive is met keuken.

Klaptijden waag ik me niet aan, we hebben hem pas sinds april dus dat moeten we nog wel verfijnen zeg maar  :#
Trouwens ligt het er natuurlijk ook helemaal aan wat je allemaal gaat opzetten. De basis gaat heel snel. Maar die kan je uitbreiden met een luifel, voorwanden, windpunten achtertent en evt nog de vario luifel...

Wat betreft de keuken deze zit vast achterop de aanhanger, geen gesjouw meer, heerlijk!
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Zambezi dilemma
« Reactie #6 Gepost op: juli 12, 2019, 01:45:53 pm »

Graag gedaan.. Hierbij nog wat antwoorden:

De Livingstone is er uitsluitend als softtop (eventueel met Extender -> Handig!!)
De opgegeven klaptijd is altijd een aanname. De basistent staat heel snel. Met alle accessoires ben je zo 30 / 45 min bezig (ik doe rustig aan). Let wel: Dat zal bij de Zambezi niet anders zijn!!! Deze heeft immers dezelfde tent, alleen geen grondzeil.
De keuken van de Livingstone zit aan de wagenbak vast gesmolten / gelast / gepopt oid. Die hangt er dus vast achter. De dissel heb je vrij voor bv een fietsendrager én de dissel zit niet onder je luifel!

Andere tip: de Livingstone is er ook vaak in de aanbieding. Zeker na de zomervakantie. Scheelt je weer centjes en dat dankzij al deze gratis tips..
Je dag kan niet meer stuk.. hahahaha
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Zambezi dilemma
« Reactie #7 Gepost op: juli 12, 2019, 03:33:05 pm »

Laat ik ook eens een licht schijnen vanaf een Zambezi bezitter.
Ik heb een softtop dus over de hardtop kan ik niets zeggen.

De Zambezi heeft een kunststof wagenbak en is leverbaar als hard en soft top. De Zambezi heeft een naam en samen met de kunststof bak betaal je daar echt een hoop geld voor. 
De Zambezi heeft een Polyester wagenbak, die weegt een stuk minder als de Livingstone trailer, je kunt dus meer gewicht aan bagage kwijt. Ook is de polyester bak veel duurzamer en dus waardevaster. Ook qua uiterlijk is deze een stuk fraaier. Hij is inderdaad duurder maar er zijn verder alleen maar voordelen.

Daarbij heeft de Zambezi 1 groot nadeel (vind ik): de dissel staat in de voortent. Tegen de dissel ga je je namelijk tig keer stoten (en vloeken)
Dat is grote onzin. De Zambezi keuken heeft namelijk een werkblad, wat je uitklapt over de dissel. Daardoor stoot je nergens je benen aan, EN je hebt een heel praktisch werkgebied in je keuken.  Ook sta je te koken op een plek waar het tentdoek wat hoger zit, dus lange mensen kunnen hier beter uit de voeten.
Persoonlijk vindt ik de keuken van de Livingstone mooier, maar de keuken van de Zambezi is ERG praktisch in gebruik.


Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Zambezi dilemma
« Reactie #8 Gepost op: juli 12, 2019, 03:38:15 pm »

Met alle accessoires ben je zo 30 / 45 min bezig (ik doe rustig aan).

Geef je ook cursus daarin? Jij hebt vast handigheidjes die ik nog niet weet.
De basis inderdaad in 30/35 mins maar met achtertent, windhoeken en voorwand etc is het toch echt wel een uur werk met zweet op het voorhoofd.
En ik heb er best wat handigheid in, na een aantal jaren... Ik ben ook niet lui en kan hard werken ;)

edit: en dan heb ik niet eens een varioluifel
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2019, 03:41:41 pm door KlapJoeri »
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Zambezi dilemma
« Reactie #9 Gepost op: juli 12, 2019, 03:40:46 pm »

Andere tip: de Livingstone is er ook vaak in de aanbieding.
En dat kan zomaar een fractie in prijs schelen! Reken op hooguit een paar honderd euro.
Bij AK zijn ze niet van de grote kortingen of acties  :P
Tweedehands scheelt natuurlijk wel.

Misschien heeft Johan zijn Zambezi RL nog niet verkocht? Staat elders op dit forum. Wagen is 5 jaar oud.
Ik heb 5 jaar geleden zijn vorige Zambezi RL gekocht ;)
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Zambezi dilemma
« Reactie #10 Gepost op: juli 12, 2019, 06:39:01 pm »

Geef je ook cursus daarin? Jij hebt vast handigheidjes die ik nog niet weet.

Ja hoor, kom maar langs!!

Jij bent tevreden over je Zambezi, prima.. dat is helemaal je goed recht.
Ik heb mijn bevindingen gemeld en vind hem zeker niet beter dan de Livingstone. De keuken met de dissel blijf ik enorm onhandig vinden.
Maar dat is natuurlijk allemaal persoonlijk.

De aanbiedingen van AK zijn netjes indd. 2e Hands kun je ook kijken, maar die zijn vrij schaars.
Wat de wagenbak betreft heeft de Livingstone wel meer bagageruimte. Onze T&T is van allumununiilium sandwitch platen en dus ook geen zwaargewicht.

Maar het is een afweging die je moet maken. Niks is goed of slecht. Het zijn persoonlijke keuzes.
Alleen het prijsverschil is echt heel groot en dat moet je er voor over hebben.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Zambezi dilemma
« Reactie #11 Gepost op: juli 12, 2019, 06:56:19 pm »

Een tip voor tweedehands is Kole tenttrailers, die heeft nog wel eens hele mooie te koop :J
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Zambezi dilemma
« Reactie #12 Gepost op: juli 12, 2019, 07:11:22 pm »

Een tip voor tweedehands is Kole tenttrailers, die heeft nog wel eens hele mooie te koop :J

Je bent me weer eens net voor  :# wij hebben onze Livingstone bij hem gekocht  :J

Hin heeft nu nog 1 zambezi crossroad staan zo te zien.
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

muis

  • Gast
Re: Zambezi dilemma
« Reactie #13 Gepost op: juli 12, 2019, 07:58:54 pm »

 :# ::)
Gelogd

Johan

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 177
  • Merk Vouwwagen: Zambezi River Lodge Soft Top 2020 met boogluifel
  • De ultieme vrijheid aan je trekhaak
Re: Zambezi dilemma
« Reactie #14 Gepost op: juli 12, 2019, 09:40:06 pm »

Volgens mij kan je pas spreken over "een dissel die in de weg zit" als je daadwerkelijk met een Zambezi gekampeerd hebt. Ik heb inmiddels 44!! weken gekampeerd in een Zambezi RL softtop met de dissel onder de luifel. Ik heb me er geen één keer aan gestoten. Het is exact hoe Joeri het zegt: Het ruime werkblad schermt de dissel in z'n geheel af.
Ik zou altijd kiezen voor het voordeel van laden en lossen zonder uitvouwen. Scheelt nog veel geld ook t.o.v. een hardtop. Wij kamperen inmiddels 5 jaar zonder grondzeil. Alleen een klein reepje plastic voor het instappen van het bed. Geen gerits, geen vuil grondzeil en geen vuil stuk plastic onder het grondzeil. En lopen we echt te soppen in de tent dan kunnen we alsnog het grondzeil er in ritsen.
Gelogd
Johan ZRL 2020
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal