Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Stroom genereren  (gelezen 7205 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

carvers

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 222
  • Merk Vouwwagen: Rettenmaier Strada Gordigear Taiga 2018
Re: Stroom genereren
« Reactie #30 Gepost op: september 04, 2019, 12:16:17 pm »

Ik vraag me af of zo'n accu wel nodig is. Verlichting op (directe) zonne-energie gaat natuurlijk niet werken, maar voor het opladen van apparaten (en evt. koelen) zou je met alleen stroom overdag toch een heel eind moeten komen? Ligt er ook een beetje aan waar je gaat kamperen natuurlijk.

Wij hebben een 50 liter A++ koelkast, die vraagt snachts ook stroom, en de telefoons worden bij ons snachts opgeladen. Je zal dan toch iets moeten hebben om je energie op te slaan. En een potje koffie voor mojn vrouw is savonds ook gevraagd. Of heb jij een andere oplossing?
Gelogd

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 140
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp
Re: Stroom genereren
« Reactie #31 Gepost op: september 04, 2019, 01:25:44 pm »

Wij hebben een 50 liter A++ koelkast, die vraagt snachts ook stroom, en de telefoons worden bij ons snachts opgeladen. Je zal dan toch iets moeten hebben om je energie op te slaan. En een potje koffie voor mojn vrouw is savonds ook gevraagd. Of heb jij een andere oplossing?
Heb je het over thuis of op de camping? ;-) Ik geloof niet dat de stroomeisen van jullie kampeerstijl echt relevant zijn voor TS.

Edit: Voor de duidelijkheid: ieder zijn ding, hè.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Stroom genereren
« Reactie #32 Gepost op: september 04, 2019, 02:08:54 pm »

Ik heb voor de zomer een kWh meter in de vouwwagen geïnstalleerd.
Om off-grid te gaan zal je een idee van je dagelijks verbruik moeten hebben.
In 20 dagen hebben we 40 kW verbruikt, dus zo'n 2 kW / dag
Onze verbruikers:
- Absorptie koelkastje (80 Watt)
- Waterkoker (800 Watt)
- Diverse laders voor 4 personen telefoons / tablets / laptop / fototoestel / laadapparaat voor batterijen

Met dit verbruik vraagt dat al snel 200 Watt aan zonnepanelen, een opslag van > 1.500 Wh en een omvormer > 1.000 Watt.

De waterkoker zouden we natuurlijk kunnen skippen en water met een fluitketeltje koken. Maar ik denk dat dit maar een beperkte besparing oplevert. Zo'n 10%?

Daarnaast zouden we naar een compressorkoekkastje kunnen gaan. Daarvan verwacht ik dat het verbruik aanzienlijk lager is. Het grootste nadeel hiervan is, dat we met onze oren zowat op de koelkast liggen te slapen. Dat vind ik niet relaxed met een koelkastje dat je hoort lopen. Dus ik wil het wel bij een absorptiekoelkast houden.
Die kunnen we natuurlijk ook op gas zetten... Maar met campinggas is dat ook niet heel voordelig.

Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Stroom genereren
« Reactie #33 Gepost op: september 04, 2019, 02:52:36 pm »

Zijn we niet erg ver afgedwaald? TS wil een mobiel en een tablet via USB op kunnen laden en krijgt inmiddels adviezen die afdoende zijn om koelkasten, cv ketels en halve huizen op te laten draaien.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Stroom genereren
« Reactie #34 Gepost op: september 04, 2019, 04:09:26 pm »

Zijn we niet erg ver afgedwaald? TS wil een mobiel en een tablet via USB op kunnen laden en krijgt inmiddels adviezen die afdoende zijn om koelkasten, cv ketels en halve huizen op te laten draaien.

Dat was inderdaad de bedoeling van mijn kerk in het dorp opmerking... Voor zo'n 100 euro is er een stand alone oplossing voor TS, los van het gebruik van de auto.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Stroom genereren
« Reactie #35 Gepost op: september 04, 2019, 04:59:28 pm »

Zijn we niet erg ver afgedwaald? TS wil een mobiel en een tablet via USB op kunnen laden en krijgt inmiddels adviezen die afdoende zijn om koelkasten, cv ketels en halve huizen op te laten draaien.
Dat is waar en die oplossingen zijn zeker ook aan bod gekomen denk ik. Echter heb er geen probleem mee dat er nog wat verder wordt gedacht en ideeën getoond. Vindt die zeker interessant om ook te bekijken en in het achterhoofd te houden. Dus ik heb daar zeker geen probleem mee dat die dingen ook aan bod komen.

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.795
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Stroom genereren
« Reactie #36 Gepost op: september 04, 2019, 09:52:08 pm »

Dat is waar en die oplossingen zijn zeker ook aan bod gekomen denk ik. Echter heb er geen probleem mee dat er nog wat verder wordt gedacht en ideeën getoond. Vindt die zeker interessant om ook te bekijken en in het achterhoofd te houden. Dus ik heb daar zeker geen probleem mee dat die dingen ook aan bod komen.

+1

mooie discussie die in de nabijheid snel realiteit gaat worden denk ik
onze Holtkamper vrienden denken al snel 5 jaar vooruit, zie hun vacatures:

https://www.holtkamper.nl/nl/vacatures/monte/vacature-stagiare-onderzoek-tenttrailer-2025

https://www.holtkamper.nl/nl/vacatures/vacature-duo-opdracht-proefopstelling-ontwerpen-en-onderzoek-naar-integratie-van-zonnepanelen-in-tentdoek

Gelogd

jvos1972

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 39
  • Merk Vouwwagen: Alpen kreuzer
Re: Stroom genereren
« Reactie #37 Gepost op: september 05, 2019, 02:41:55 pm »

Dat is waar en die oplossingen zijn zeker ook aan bod gekomen denk ik. Echter heb er geen probleem mee dat er nog wat verder wordt gedacht en ideeën getoond. Vindt die zeker interessant om ook te bekijken en in het achterhoofd te houden. Dus ik heb daar zeker geen probleem mee dat die dingen ook aan bod komen.
Iedereen bedankt voor zijn enthosiaste  reactie in allerlei vormen en maten. Denk dat voor ons een opvouwbaar paneel en een aantal powebanks voldoende gaan zijn. Maar wie weet voor de toekomst  als we een andere wagen kopen en daar wat aan gaan knutselen dat we dan met accu en paneel gaan werken. We zijn pas aantal keren wezen kamperen met vouwwagen  en dus erg onervaren.  Alle ideeën doen ons anders kijken naar de dingen.Erg leuk dat idereen zo enthousiast  is.
Gelogd

jvos1972

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 39
  • Merk Vouwwagen: Alpen kreuzer
Re: Stroom genereren
« Reactie #38 Gepost op: september 05, 2019, 02:42:35 pm »

Iedereen bedankt voor zijn enthosiaste  reactie in allerlei vormen en maten. Denk dat voor ons een opvouwbaar paneel en een aantal powebanks voldoende gaan zijn. Maar wie weet voor de toekomst  als we een andere wagen kopen en daar wat aan gaan knutselen dat we dan met accu en paneel gaan werken. We zijn pas aantal keren wezen kamperen met vouwwagen  en dus erg onervaren.  Alle ideeën doen ons anders kijken naar de dingen.Erg leuk dat idereen zo enthousiast  is.
Gelogd

Telly

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 24
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte
Re: Stroom genereren
« Reactie #39 Gepost op: september 06, 2019, 03:28:48 pm »

+1

mooie discussie die in de nabijheid snel realiteit gaat worden denk ik
onze Holtkamper vrienden denken al snel 5 jaar vooruit, zie hun vacatures:

[knip]
https://www.holtkamper.nl/nl/vacatures/vacature-duo-opdracht-proefopstelling-ontwerpen-en-onderzoek-naar-integratie-van-zonnepanelen-in-tentdoek

Toch mooi om te lezen dat ze mijn suggestie twee jaar later zo serieus nemen! :) (destijds werd ik nogal schaapachtig aangekeken toen ik het bestaan van solar power generating tentdoek noemde)
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Stroom genereren
« Reactie #40 Gepost op: september 06, 2019, 07:57:46 pm »

Maar je bent denk ik vergeten het te patenteren? :O
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

katjakley

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 119
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S
Re: Stroom genereren
« Reactie #41 Gepost op: september 08, 2019, 02:53:42 pm »

Ik vond persoonlijk de kant-en-klare opties redelijk prijzig met kleine accu’s. Daarom heb ik afgelopen voorjaar een zelfbouwcentrale gebouwd:
- gel accu 110 mah - gekocht op MP
- zonnepaneel (zo’n grote) met omvormer naar 12 v
- accu lader
- omvormer 12-220v

Uiteindelijk geen goedkope oplossing maar hebben daarom bijna vier weken in noorwegen kunnen rondtrekken. Geen stroom nodig gehad.

Met deze set kan ik twee dagen de compressorkoelbox en alle telefoons gebruiken. Als de accu goed vol dit ook de waterkoker en nespresso (maar is niet op gebouwd qua stroom...)

Grootste voordeel vond ik dat we lekker op tentplekken kunnen staan. Irriteer me steeds meer aan de caravanplekken waar ook grote campers staan en waar al snel deuren dicht gaan, schotels omhoog en airco’s aan. Nu staan we lekker tussen de tentjes :-)

Was geen goedkope oplossing maar kan nog wel jaren mee. Denk uiteindelijk wel 400 euro aan heb uitgeven. Toch in 3,5 week 120 euro aan stroom bespaard en nog zo’n kleine 100 euro bespaard denk ik op de tentplekken. Maargoed zoals aangegeven: dit vind ik niet het belangrijkste.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

jvos1972

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 39
  • Merk Vouwwagen: Alpen kreuzer
Re: Stroom genereren
« Reactie #42 Gepost op: september 08, 2019, 03:14:55 pm »

Ik vond persoonlijk de kant-en-klare opties redelijk prijzig met kleine accu’s. Daarom heb ik afgelopen voorjaar een zelfbouwcentrale gebouwd:
- gel accu 110 mah - gekocht op MP
- zonnepaneel (zo’n grote) met omvormer naar 12 v
- accu lader
- omvormer 12-220v

Uiteindelijk geen goedkope oplossing maar hebben daarom bijna vier weken in noorwegen kunnen rondtrekken. Geen stroom nodig gehad.

Bedankt voor uw reactie.  Vind het nog goed te doen €400. Wij hebben €11 per dag aan stroom betaald op een natuurcamping.  Vond dit vrij veel. We hebben alleen  bons mobiel opgeladen. We zijn beginners en leren elke keer weer. Met 40 dagen zouden we het er dus al uit hebben.
Met deze set kan ik twee dagen de compressorkoelbox en alle telefoons gebruiken. Als de accu goed vol dit ook de waterkoker en nespresso (maar is niet op gebouwd qua stroom...)

Grootste voordeel vond ik dat we lekker op tentplekken kunnen staan. Irriteer me steeds meer aan de caravanplekken waar ook grote campers staan en waar al snel deuren dicht gaan, schotels omhoog en airco’s aan. Nu staan we lekker tussen de tentjes :-)

Was geen goedkope oplossing maar kan nog wel jaren mee. Denk uiteindelijk wel 400 euro aan heb uitgeven. Toch in 3,5 week 120 euro aan stroom bespaard en nog zo’n kleine 100 euro bespaard denk ik op de tentplekken. Maargoed zoals aangegeven: dit vind ik niet het belangrijkste.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Stroom genereren
« Reactie #43 Gepost op: september 08, 2019, 04:04:19 pm »

Op de meeste campings die wij bezocht hebben was de prijs voor elektriciteit iets van een 3 euro extra. Dan heb je al een 133 nachten nodig om het terug te verdienen wat toch al meer is dan 6 jaar in ons geval. Echter er zijn ook nog andere redenen waarom je voor dergelijke oplossingen kan kiezen. Zoals zeker dat de energie groen is en lokaal is opgewekt.

Wij hebben meestal geen koelkast in gebruik. Een gewone frigobox. Doen onze inkopen meestal terwijl we terug naar de camping gaan na een uitstap, in 9 van de 10 gevallen passeer je dan toch het warenhuis. We kopen dan voor max 2 dagen in en hebben dan een koelkast niet nodig.

In dat geval ga je met eenvoudigere oplossingen zeker meer dan genoeg hebben.

Maar dat hangt dus uiteraard af van de noden die je hebt.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Stroom genereren
« Reactie #44 Gepost op: september 09, 2019, 08:27:10 pm »

Wij hebben meestal geen koelkast in gebruik. Een gewone frigobox. Doen onze inkopen meestal terwijl we terug naar de camping gaan na een uitstap, in 9 van de 10 gevallen passeer je dan toch het warenhuis. We kopen dan voor max 2 dagen in en hebben dan een koelkast niet nodig.

Je maakt me wel nieuwsgierig hoe je twee dagen eten goed houdt zonder koeling (koelkast)? Dat zou idd het stroomverbruik flink naar beneden brengen.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal