Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: 3DOG traildog fietsendrager  (gelezen 5406 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JolandaT

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Traildog
3DOG traildog fietsendrager
« Gepost op: mei 17, 2020, 03:21:54 pm »

Beste 3DOG eigenaren,

Vanwege de reisbeperkingen rondom het coronavirus, gaan we dit jaar in Nederland kamperen. We zouden graag onze fietsen willen meenemen en denken dus aan het laten monteren van een fietsendrager op de dissel van onze Traildog.

Ik maak me alleen een beetje zorgen over het gewicht, met name de kogeldruk. Is er iemand die hier wat meer over kan vertellen?
Tot nu toe had ik best moeite een goede kogeldruk te krijgen. Ik kom op 50 tot 55 kilo. De wagen ligt wel vlak en geeft geen krimp tijdens rijden, maar toch. Ik kan dus best wat extra gewicht hebben volgens mij, maar twijfel toch.
Mijn vrouw heeft een elektrische fiets van, zonder accu, ruim 27 kilo. Mijn fiets weegt iets van 23 kilo. Met een fietsendrager van een paar kilo erbij is dat toch best wat gewicht.
Wij hebben de traildog niet op eigen kenteken staan, dus zijn gebonden aan Max 750 kilo. Geen idee hoeveel hij weegt met bepakking, maar zonder fietsen. Ik denk dat ik wel wat overhoud om bij te laden, maar weet dat dus niet exact.

Iemand advies?

Bij voorbaat dank.

Groet, Pieter
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: 3DOG traildog fietsendrager
« Reactie #1 Gepost op: mei 17, 2020, 04:37:41 pm »

eerst even over de weegbrug en je weet wat je geladen vouwwagen weegt, dan weet je ook welke ruimte je hebt qua gewicht
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: 3DOG traildog fietsendrager
« Reactie #2 Gepost op: mei 17, 2020, 04:44:51 pm »

Bij een fietsendrager voorop met 2 fietsen wordt de kogeldruk wel zo'n 100 kg. Kijk eerst eens op het infoplaatje van de trekhaak wat deze maximaal mag hebben, en de info van de auto wat daarvan het maximale is. Ik ben bang dat deze kogeldruk veel te hoog is.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: 3DOG traildog fietsendrager
« Reactie #3 Gepost op: mei 17, 2020, 04:47:17 pm »

Bij een fietsendrager voorop met 2 fietsen wordt de kogeldruk wel zo'n 100 kg. Kijk eerst eens op het infoplaatje van de trekhaak wat deze maximaal mag hebben, en de info van de auto wat daarvan het maximale is. Ik ben bang dat deze kogeldruk veel te hoog is.

in je wagen kan je toch ook schuiven met spullen?
kwestie van de inhoud wegen en een goede verdeling maken zodat je met je fietsen erbij goed uitkomt
uiteraard binnen de opgegeven technische limieten van de trekhaak
Gelogd

carvers

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 222
  • Merk Vouwwagen: Rettenmaier Strada Gordigear Taiga 2018
Re: 3DOG traildog fietsendrager
« Reactie #4 Gepost op: mei 17, 2020, 09:41:33 pm »

Wij hebben meestal 3 fietsen op de dissel met een Thule fietsendrager. Dus iets van rond 60 tot 65 kilo erbij. Wel geen traildog maar vergelijkbare trailercombi. De zware spullen zoveel mogelijk rond de as leggen. Nooit een probleem geweest. Wij hebben een geremde combinatie die tot 1300 kilo mag, maar hebben het op het plaatje op 750kg laten zetten. Dat wegen: ik voel prima aan op de eigen kracht of het te zwaar wordt qua kogeldruk. En anders naar de weegbrug als je 100% zekerheid wil.
Gelogd

Mdroog

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Traildog
Re: 3DOG traildog fietsendrager
« Reactie #5 Gepost op: mei 18, 2020, 11:24:54 pm »

Ikzelf heb de fietsen op het dak van de auto om hoge kogeldruk te voorkomen. Probeer anders op Facebook de 3dog camping roedel Nederland, zitten veel eigenaren met disseldragers
Gelogd

JolandaT

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Traildog
Re: 3DOG traildog fietsendrager
« Reactie #6 Gepost op: mei 19, 2020, 11:19:04 am »

Dank allen voor de reacties. Ik heb met de caravandealer waar onze 3DOG in stalling en onderhoud is afgesproken dat ze de wagen wegen en me dan bellen om te overleggen. Op de kleding na zitten nagenoeg alle kampeerspullen in de wagen namelijk, in de stalling. Ik krijg dus een aardig beeld van het gewicht dan. Ik denk dat ik toch aardig wat gewicht over heb. 750 min 380 leeggewicht is 370. Met, zeg, 60 kilo aan fietsen en drager houd ik nog ruim 300 kilo over. Onze zelfbouwkeuken weegt waarschijnlijk iets van 35 kilo en is daarmee veruit het zwaarste wat we bij ons hebben. Ik kan me niet voorstellen dat de kampeeruitrusting en kleding boven de 250 kilo komt. Maar we zullen zien.

Wat de kogeldruk betreft moeten we dan maar zien. Desnoods een stoeptegel achterin gooien  :H


Facebook doen wij niet aan. Volgens mij is die 3DOG roedel op Facebook niet openbaar helaas.

Pieter
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: 3DOG traildog fietsendrager
« Reactie #7 Gepost op: mei 19, 2020, 01:38:49 pm »


Voor alle aanhangwagens zonder kenteken is de wettelijke maximale kogeldruk 50kg. Met kenteken is de technische toegestane maximale kogeldruk van aanhangwagen of trekkend voertuig de beperkende factor. Als ik het goed herinner staat op het plaatje op de dissel van mijn (on-road versie) 3Dog max. 100kg kogeldruk. Wat de 3Dog betreft gaat het (technisch) niet snel fout.
De maximale kogeldruk van de auto is meestal lager en dus de beperkende factor. Let hier op, de op het plaatje van de trekhaak aangegeven massa niet zelden hoger is dan het technisch toelaatbare van de auto, je moet dus in de technische gegevens van de auto zoeken. Bij mijn auto (die een 1500kg aanhanger mag trekken) staat op de trekhaak max. 75kg en in de autogegevens max. 65kg, en dit ervaar ik met twee (gewone) fietsen erop best wel als laag...


Wij hebben trouwens een Traildog zonder de (zware) voortent die geladen ruimschoots boven de 750kg uitkomt. Dit is dan wel inclusief luifels, een 140kg zware wagenbakinrichting (zie https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21444.0) met keuken, koelbox, ladenkast en voorraadkisten, elektrische installatie met loodaccu en zonnepaneel, gasbussen, in de bak onze vaste vakantie uitrusting (zoals hangmat met frame, kubb, opblaasboten met pedels etc.) voor 5 personen, bovenop het bed nog 6 aluminium stoelen en een (lichtgewicht) tafel en op de dissel een fietsendrager met 2 fietsen.
Qua gewichten begrijp ik 3Dog niet helemaal, op kenteken staat 190kg (leeggewicht WM-Meyer aanghangwagen), in de folder weegt de lege aanhangwagen 250kg en de tentopbouw 130kg. De laatste samen komt overeen met jouw 380kg, maar dit is dan zonder extra stokken (luifel), reservewiel of andere accessoires. Ik ben benieuwd naar het gemeten gewicht van jullie 3Dog.
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2020, 02:09:13 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

carvers

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 222
  • Merk Vouwwagen: Rettenmaier Strada Gordigear Taiga 2018
Re: 3DOG traildog fietsendrager
« Reactie #8 Gepost op: mei 20, 2020, 08:04:40 pm »

Nah Jan, mooie uitleg. Maar jij bent geen referentiekader voor de gemiddelde tenttrailer kampeerder hier. Die prachtige uitrusting die jij in je trailer gebouwd hebt: die heeft niemand en het weegt volgens mij ook wel wat ;), zoniet een paar honderd kilo extra, schat ik.... maar niettemin, je hebt zo ongemerkt een paar honderd kilo extra bij je. Geldt hier ook, ik kijk meestal even of het verantwoord is met rijden en remmen. Even met 50 km per uur vol op de rem op een terreintje hier. Helemaal verantwoord is het toch al niet meer, als je met een beladen aanhangercombi en volle auto vol in de remmen moet bij 100km/u.
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: 3DOG traildog fietsendrager
« Reactie #9 Gepost op: mei 20, 2020, 09:13:30 pm »

Nah Jan, mooie uitleg. Maar jij bent geen referentiekader voor de gemiddelde tenttrailer kampeerder hier. Die prachtige uitrusting die jij in je trailer gebouwd hebt: die heeft niemand en het weegt volgens mij ook wel wat ;), zoniet een paar honderd kilo extra, schat ik....
De massa van de eigenbouw oplossing heb ik gemeten en berekend, die zit ver onder de geschatte paar honder kilo ;-). Massa was een belangrijke factor bij de materiaalkeuze, hierom is veel aluminium gebruikt samen met (relatief) lichtgewicht berken (beton)multiplex. Ik ben nu (met de camper ;-) ) op pad en heb de excel file met details niet bij mij, de volgende getallen heb ik nog in mijn hoofd zitten ;-)) De in mijn post beschreven totale eigenbouw keuken inclusief wagenbakinrichting, elektrische installatie en koelbox weegt 140kg. De koelbox weegt (leeg) 14kg en de 7 opbergkisten wegen samen 40kg. De stalen laderails wegen 6.4kg per set, er zit ongeveer evenveel massa aan aluminium in. De voor een vouwwagen ruime keuken bestaande uit 3 delen; de basis met kookplaat, ladekast en koelbox, weegt in totaal ongeveer 45kg. Uit ervaring weet ik dat een stalen fabrieks bermkeuken (eenvoudig en zonder koelbox, aart kok) qua gewicht mijn basis ruimschoots overtreft en 2 goede ruggen vereist om te verplaatsen. Dit is dan ook exact de reden waarom ik alle delen van mijn uitgebreide keuken op rails heb gezet.

Terugkomend op het onderwerp van dit draadje; mijn ‘zware’ keuken achterin de vouwwagen blijkt niet zwaar genoeg om het kogelgewicht laag te houden. Met fietsen op de dissel probeer ik zware spullen in de keuken achter de as te plaatsen; onder andere kies ik er soms voor om 10liter water in het achterste kastje van het keukenblok te plaatsen;-)
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

JolandaT

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Traildog
Re: 3DOG traildog fietsendrager
« Reactie #10 Gepost op: mei 24, 2020, 07:02:31 pm »

Ik begrijp het onderhand niet meer wat kogeldruk betreft. Veel te veel gedoe ook eigenlijk en ik ben totaal niet technisch.
Ik kom op internet inderdaad tegen dat 50 kg het wettelijke maximum is, en daar zit ik precies aan. Ik kom een vraag tegen op een ANWB-forum van iemand die door fietsen achterop zijn Holtkamper maar aan 21 kilo kogeldruk komt, en daar maakt de ANWB zich helemaal geen zorgen over. Zij houden bij aanhangers zwaarder dan 750 kilo aan om 5% van het totaalgewicht aan kogeldruk te nemen. Dat is dan nog maar 37,5 kilo.
Bij max 750 kilo raden ze aan 1% van de toegestane maximummassa van het voertuig te nemen, maar hoeft niet meer dan 50 kilo te zijn. Dan hebben ze het over een middenasaanhangwagen.

Maar omdat in de instructie van 3DOG staat dat je het laagste getal moet nemen dat auto en aanhanger opgeven (3DOG on-roader inderdaad 100 kg volgens mij; mijn auto = Opel Astra SportsTourer uit 2015, 75 kg, mag 1200 kilo achter). Je dient het laagste getal te benaderen, 75 dus, en daarom had ik het idee dat ik met te weinig kogeldruk reed (50-55 kilo). Overigens heb ik er een keer mee vol op remmen gestaan bij 80 per uur naar praktisch 0, hoewel ABS niet ingreep toch een heftige remactie waarbij ik ook nog wat moest uitwijken; geen centje pijn met de TrailDog.
Onze vorige klapper, een Aart Kok Kampala, had een zware disselbak; die wagen kreeg ik niet eens met de hand getild aan de dissel, terwijl die toch gewicht aan de achterkant had met een achterkeuken die nauwelijks te tillen was. Daarvan weet ik vrij zeker dat de kogeldruk veel te hoog was, en toch zijn we daarmee naar Noord-Frankrijk en een keer Vogezen gereden zonder problemen. De 3DOG til ik zo op, zonder fietsen dan ...

Over het totaalgewicht maak ik me minder zorgen inmiddels. We zullen zien wat de caravandealer gaat meten. begin juli ergens. Nu staat de koelkast erin als opslag, maar die zet ik gevuld altijd in de auto. Ook twee tafels liggen altijd in de auto, nu op zolder. Ik heb dus, los van de keuken, niet heel veel zware zaken. De 3DOG weegt volgens de specificaties met basistent 380 kilo. Wij hebben de hoge luifel en een extra katoenen luifel, rvs stokken dus de stokkentas is nog wel wat gewicht. We hebben de luifels in een plastic bak van curver, evenals de kleding. Daarvan passen er twee op elkaar, we hebben er een stuk of 7 dacht ik. Stoelen leggen ook niet veel gewicht in de schaal.
De stokkentas zou ik helemaal achterin kunnen leggen, en de keuken die nu steeds helemaal voorin staat aan de linkerkant, helemaal naar achter halen. De gevulde koelkast zou ik achterin kunnen zetten (we hoeven maar max twee uur te rijden dus hoeven er onderweg niet bij dit jaar omdat we in Nederland blijven). Ik zou een tafel onder het dekzeil kunnen leggen, achter de wielen. Zo zorg ik hopelijk voor wat tegenwicht achterin, maar het blijft dan trial and error. Maar ja, we zullen wel eerst moeten beslissen of de fietsendrager er überhaupt op komt.

Ik ga nog wel een keer navragen bij het caravanbedrijf want ik wil het graag zeker weten en vertrouw op hun oordeel.

Pieter
Gelogd

JolandaT

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Traildog
Re: 3DOG traildog fietsendrager
« Reactie #11 Gepost op: augustus 02, 2020, 12:44:02 pm »

Hallo,
Nog even afronden over de fietsendrager op de dissel van de 3DOG.

Ik heb er een hoop gedoe van gemaakt hier op het forum, veel dank voor alle reacties. Uiteindelijk hebben we bedacht dat we in het buitenland toch niet gaan fietsen, en dat een fietsendrager voor deze ene vakantie in eigen land wel een beetje prijzig werd. Mijn ouders hebben aangeboden de fietsen te komen brengen, wat een uitstekende oplossing is gebleken.
Ik heb de opdracht een fietsendrager te monteren dus geannuleerd maar wel gevraagd de 3DOG te wegen met heel veel kampeerspullen erin. Alleen... de dealer dacht dat dat ook geannuleerd kon worden, dus het gewicht weet ik nog niet helaas. Komt ooit nog wel een keer.

Groet, Pieter
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: 3DOG traildog fietsendrager
« Reactie #12 Gepost op: augustus 02, 2020, 08:30:35 pm »

Bedankt voor de terugkoppeling.
Ter informatie: Het viel bij onze laatste vakantie nadrukkelijk op hoever de handremhendel richting wagenbak kan bewegen voor het overbruggen van de vrije slag noodzakelijk voor de terugrijautomaat. Dit gebeurt alleen als de wagen na aantrekken van de handrem achteruit wilt gaan rijden (bv op een helling), ook dan wil je heel graag dat de handrem ook blijft functioneren. Indien de handremhendel door een fietsendrager of disselbak wordt geblokkeerd komt de handrem bij achteruitrijden los (net zoals bij de terugrijautomaat gebeurt) en gaat de wagen ongeremt de achteruit naar waar die vast niet heen moet! Dit kan heel gevaarlijk of vervelend zijn. Hierom is het is noodzakelijk de handremhendel hiervoor de noodzakelijke beweeg ruimte heeft. Op de eerste foto zie je de handremhendel tussen de onderbreking van de goot van mijn fietsendragen door de wagen achteruit (richting Lac de Serre Poncon) begon de bewegen! Gelukkig werd de hendel beweging niet geblokkeerd en bleef de rem functioneren (waardoor de wagen niet in het water verdween
;-)) . De tweede foto is hoe de handremhendel normaliter (vertikaal) na het aantrekken staat.



Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

JolandaT

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Traildog
Re: 3DOG traildog fietsendrager
« Reactie #13 Gepost op: augustus 03, 2020, 04:07:44 pm »

Beste Jan,

Dank voor het delen. Ik begrijp er echter weinig van... ik heb de 3DOG net naar de stalling gebracht en bij achteruit inparkeren niks gemerkt van een handrem die richting wagenbak beweegt. Nu zie je dat ook niet vanuit de auto maar goed. Tijdens rijden zit de handrem uiteraard naar beneden. Dan beweegt de hendel toch niet?

Of bedoel je bij afgekoppelde aanhanger? Ik heb alleen op vlak gemanoeuvreerd dit jaar dus zou niet weten wat er gebeurt als de trailer op een helling staat.

Ik denk dat we ooit maar goede vouwfietsen moeten kopen die dan in de auto passen  ::) Duurt nog wel even voor we weer samen op pad gaan...

Groet, Pieter
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: 3DOG traildog fietsendrager
« Reactie #14 Gepost op: augustus 03, 2020, 06:18:40 pm »

Jan heeft het idd over een afgekoppelde situatie en als de handrem er al op staat. Mocht de vw om de een of andere reden achteruit gaan rijden dan heeft de rem automaat een klein beetje “bedenktijd“ nodig. Dat is de extra ruimte die je handrem hendel nodig heeft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal