Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Nieuwe CCC 2020  (gelezen 13464 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

driezor

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 151
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2020
Nieuwe CCC 2020
« Gepost op: juni 25, 2020, 08:59:22 pm »

Hallo allemaal,

Ik weet dat er hier op dit forum veel mensen lezen zonder te schrijven(net zoals ik afgelopen jaar). Omdat jullie ook zoekende zijn in het vreemde klapkarrenwereldje. Daarom schrijf ik gewoon mijn bevindingen nu op, mogelijk hebben jullie er wat aan om jullie keus te maken.

In navolging van dit topic:
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=24403.0

(mods die mag op slot)
Kan ik melden dat we vandaag eigenaar geworden zijn van een gloedjenieuwe Combi-Camp Country Xclusive!

Afgelopen zaterdag waren we voor het eerst bij AK, en beiden waren we zo enthousiast en gecharmeerd dat we er nogmaals heen zijn gereden. Heleen heeft onze vragen beantwoord, twijfels weggenomen.
We hebben eigenlijk nog het meeste getwijfeld over de kleur. Er waren een aantal modellen die in Juli geleverd werden. De kleur stond al vast van die wagens dus meer keus was er niet.

Uiteindelijk voor Katoen Ecru met olijfgroen gekozen. Deze zat op de grey-edition bak. Dat hoefde niet persee van ons, maar daar hadden we dus geen keus in. Nog 3 weekjes wachten en dan gaan we er eigenlijk ook meteen mee weg.
Dat geeft ons mooi de tijd om nog een stalling, verzekering, witte plaat, extra slot etc te kiezen.

Overige opties:
- Gastencabine
- Inritsbaar kuipzeil
- Keukenschort
- Boogluifel
- Disselslot Steady

Eigenlijk achteraf best vreemd hoe het is gegaan met het kiezen van de wagen. Ik ben bijna een jaar bezig geweest met excel lijstjes, vierkante meters, aanschafprijs etc vergelijken. En dan loop je een zaak in, je wordt soort van gevangen door de charme van een wagen en je neemt dingen voor lief die vooraf een harde eis waren :#

Anyway voor nu: Ik moet een gasfles. Wie weet wat er in de dissel past, en wat er standaard voor aansluiting zit in de dissel?

groetjes

Dries

Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.355
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Nieuwe CCC 2020
« Reactie #1 Gepost op: juni 25, 2020, 09:33:58 pm »

Wij hebben dezelfde wagen en hebben er zowaar inmiddels 3 nachten mee gekampeerd (is onze 2e CC)


In de disselbak zit standaard een aansluiting voor een Blauwe campingaz fles. Maar die aansluiting (de gemonteerde drukregelaar) is natuurlijk eenvoudig te vervangen. De meeste flessen passen overigens nu wel in de disselbak, echter omdat de kogeldruk met de CC snel te hoog is had ik besloten het toch maar met de Blauwe R907 fles te doen. Bijkomend voordeel: Je kunt dan het tapijt, als je de jerrycan plat legt, eenvoudig in de disselbak kwijt. (heeft natuurlijk wel weer een nadelig effect op de kogeldruk, maar het gaat prima; wij rollen deze overigens op met de goede kant naar buiten, dan ligt hij vlak als je hem neerlegt, anders blijven de uiteinden nog een tijdje omhoog staan. Ik heb zaterdag bij de Action 2 dunne antislipmatjes gekocht om onder het kleed te leggen. Het viel mij op dat bij het instappen op het kleed, het kleed steeds weggleed)


Echter, nu komt de 'maar', de grote brander van ons heeft er niet zoveel zin in en de inmiddels nieuw gemonteerd brander ook niet (hebben na 3 nachten kamperen 2 behoorlijk zwarte pannen die voorheen groen waren). Ik weet niet of het waar is, maar bij de VWS wordt aangegeven dat het Campingaz eigenlijk een 'afvalgas' (zuiver butaan) is en veel minder mooi brand dan een mengel van Propaan en Butaan (de meeste andere flessen). ik heb aangegeven zelf de fles een keer te wisselen (heb nog een groene staan) om dit te proberen, moet ik alleen nog doen.


Het tweede stukje tekst in onderstaand 'artikel' bevestigd het verhaal wel:
https://www.antargaz.nl/nl/particulieren/wat-het-verschil-tussen-butaan-en-propaan

Avast veel plezier met de nieuwe wagen gewenst! wat ons betreft een juiste keuze :J :H
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2020, 09:54:46 pm door C5CCV »
Gelogd

driezor

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 151
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2020
Re: Nieuwe CCC 2020
« Reactie #2 Gepost op: juni 25, 2020, 10:46:58 pm »

Bedankt voor de info.

Ik neig eigenlijk naar een groene gasfles. Die kan ik hier eenvoudig omruilen, en gaat lang mee. Ik heb nog een r904 die ik evt mee kan nemen als ik bang ben dat de groene geen vakantie meer mee gaat.

De groene jongens zijn gevuld met zuiver propaan. En er is ook nog de 6 kg primagaz.

Waarom gebruiken ze eigenlijk butaan dan?
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.355
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Nieuwe CCC 2020
« Reactie #3 Gepost op: juni 25, 2020, 11:24:06 pm »

Als je verschillende gasflessen meeneemt moet je wel rekening houden met de verschillende aansluitingen (weet ik helaas uit eigen ervaring te vertellen)


Waarom gebruiken ze eigenlijk butaan dan?



Komt meer gas van uit dezelfde fles (zie hetzelfde artikel)
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2020, 11:26:58 pm door C5CCV »
Gelogd

driezor

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 151
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2020
Re: Nieuwe CCC 2020
« Reactie #4 Gepost op: juni 25, 2020, 11:45:04 pm »

Hehe ja maak je geen zorgen dat komt goed. Ik wist btw niet dat de gamma ook Primagaz dealer is. Misschien is dat een goed alternatief voor campinggaz.

De afmetingen zijn 488Mm hoog en 246mm in diameter. Weet jij of dit past in de dissel?
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.355
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Nieuwe CCC 2020
« Reactie #5 Gepost op: juni 26, 2020, 08:21:23 am »

Zal ik morgen nameten, heel misschien vanavond
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Nieuwe CCC 2020
« Reactie #6 Gepost op: juni 26, 2020, 08:45:51 am »


Echter, nu komt de 'maar', de grote brander van ons heeft er niet zoveel zin in en de inmiddels nieuw gemonteerd brander ook niet (hebben na 3 nachten kamperen 2 behoorlijk zwarte pannen die voorheen groen waren). Ik weet niet of het waar is, maar bij de VWS wordt aangegeven dat het Campingaz eigenlijk een 'afvalgas' (zuiver butaan) is en veel minder mooi brand dan een mengel van Propaan en Butaan (de meeste andere flessen). ik heb aangegeven zelf de fles een keer te wisselen (heb nog een groene staan) om dit te proberen, moet ik alleen nog doen.


Voor welke gasdruk is die kookplaat ontworpen? Dat staat op de onderkant, op de technische sticker. Onze plaat is geschikt tot 50 mbar, waar campingaz altijd 28 mbar is. Het ding was op campingaz toen we de kar kochten, maar daar zat geen gang in. 50mbar regelaar van GOK erop, groene 2,5 kg fles (even zwaar, véél goedkoper) en de branders doen het als nooit te voren.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Nieuwe CCC 2020
« Reactie #7 Gepost op: juni 26, 2020, 08:47:23 am »

...witte plaat... kiezen.


Met het kentekennummer van iemand die je niet zo aardig vindt?  >:(  :#

Van harte, mooi vooruitzicht om er meteen mee weg te kunnen.
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Nieuwe CCC 2020
« Reactie #8 Gepost op: juni 26, 2020, 11:02:19 am »

Wij hebben dezelfde wagen en hebben er zowaar inmiddels 3 nachten mee gekampeerd (is onze 2e CC)


In de disselbak zit standaard een aansluiting voor een Blauwe campingaz fles. Maar die aansluiting (de gemonteerde drukregelaar) is natuurlijk eenvoudig te vervangen. De meeste flessen passen overigens nu wel in de disselbak, echter omdat de kogeldruk met de CC snel te hoog is had ik besloten het toch maar met de Blauwe R907 fles te doen. Bijkomend voordeel: Je kunt dan het tapijt, als je de jerrycan plat legt, eenvoudig in de disselbak kwijt. (heeft natuurlijk wel weer een nadelig effect op de kogeldruk, maar het gaat prima; wij rollen deze overigens op met de goede kant naar buiten, dan ligt hij vlak als je hem neerlegt, anders blijven de uiteinden nog een tijdje omhoog staan. Ik heb zaterdag bij de Action 2 dunne antislipmatjes gekocht om onder het kleed te leggen. Het viel mij op dat bij het instappen op het kleed, het kleed steeds weggleed)


Echter, nu komt de 'maar', de grote brander van ons heeft er niet zoveel zin in en de inmiddels nieuw gemonteerd brander ook niet (hebben na 3 nachten kamperen 2 behoorlijk zwarte pannen die voorheen groen waren). Ik weet niet of het waar is, maar bij de VWS wordt aangegeven dat het Campingaz eigenlijk een 'afvalgas' (zuiver butaan) is en veel minder mooi brand dan een mengel van Propaan en Butaan (de meeste andere flessen). ik heb aangegeven zelf de fles een keer te wisselen (heb nog een groene staan) om dit te proberen, moet ik alleen nog doen.


Het tweede stukje tekst in onderstaand 'artikel' bevestigd het verhaal wel:
https://www.antargaz.nl/nl/particulieren/wat-het-verschil-tussen-butaan-en-propaan

Avast veel plezier met de nieuwe wagen gewenst! wat ons betreft een juiste keuze :J :H
Ik heb met de groene flessen gekookt en nu met de blauwe campinggaz omdat dat beter past in de keuken. Zat hier weinig verschil in hoor je moet wel de drukregelaar veranderen dus bij de nieuwe VW dat meteen gedaan. Verder verbranden ze allebei even goed en brandt butaan iets beter (hogere verbrandingswaarde) maar denk dat dat verwaarloosbaar is. Verder zijn beide gassen een 'afval'bijvangst product. Hier staat het wat duidelijker dan in jouw artikel https://www.dewitschijndel.nl/butaan-propaangas-of-lpg/#:~:text=Het%20verschil%20tussen%20butaan%2D%20en,lager%20dan%200%20%C2%B0C.
Voor zover ik weet zit er óf butaan óf propaan in een fles en geen mengsel dat is LPG. En dat kan in campers etc. gebruikt worden maar niet in gewone flessen ivm te koud worden en dat er dan teveel butaan in de fles blijft zitten. Dat hebben mijn schoonouders in hun camper namelijk ook om te verwarmen. Maar die kunnen ook gewoon zo'n groene fles meenemen als ze willen dacht ik.
Grootste verschil is de prijs groen fles is veel goedkoper, maar zoveel verbruik ik nu ook weer niet en heb nu voor gemak gekozen wie weet switch ik later wel weer naar groen   :#
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Nieuwe CCC 2020
« Reactie #9 Gepost op: juni 26, 2020, 01:56:40 pm »

Gefeliciteerd met de aankoop!

Wij gebruiken een groene fles en daar doen we alles mee. Die laten we 1 keer per jaar bijvullen, vlak voor we op vakantie gaan. Is meer dan voldoende. Ik kook graag, gebruik bijna dagelijks de skottel, maar er staat soms ook wel iets lang(er) te pruttelen.

Bij ons werd gevraagd welk type aansluiting we wilden: campinggaz of din-fles. Ook de aansluiting op de auto konden we kostenloos kiezen. Was keurig geregeld bij aflevering. Ik zou een keuze maken en die doorgeven aan mijnheer Aart, wellicht wordt e.e.a. in 1 keer geregeld.

Ik weet niet of je nog gaat knutselen aan de wagen, maar het eerste wat ik deed koste mij enige moeite (gat in de keuken boren), het gaat toch om een niet geheel gratis gloednieuwe wagen...

Veel kampeerplezier!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

driezor

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 151
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2020
Re: Nieuwe CCC 2020
« Reactie #10 Gepost op: juni 26, 2020, 02:30:51 pm »

Waarom moest je een gat boren in de keuken? Bij ons staat de fles in de disselbak.

Die slangtule kan ik vast nog wel even doorgeven. Ik wist trouwens niet dat ze die flessen ook bij konden vullen. Maargoed, voor 25 euro heb ik van Primagaz een verse vulling. Ik neig daar wel een beetje naar. Evt als het kamperen klaar is dan mogen mn schoonouders de rest eruit halen op de gasbbq.

Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Nieuwe CCC 2020
« Reactie #11 Gepost op: juni 26, 2020, 03:29:20 pm »

Gat in de keuken was om de afvoer op een andere plek te maken. Kijk voor inspiratie een bij de knutseltopics: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?board=176.0
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Nieuwe CCC 2020
« Reactie #12 Gepost op: juni 26, 2020, 04:01:16 pm »

Echter, nu komt de 'maar', de grote brander van ons heeft er niet zoveel zin in en de inmiddels nieuw gemonteerd brander ook niet (hebben na 3 nachten kamperen 2 behoorlijk zwarte pannen die voorheen groen waren). Ik weet niet of het waar is, maar bij de VWS wordt aangegeven dat het Campingaz eigenlijk een 'afvalgas' (zuiver butaan) is en veel minder mooi brand dan een mengel van Propaan en Butaan (de meeste andere flessen). ik heb aangegeven zelf de fles een keer te wisselen (heb nog een groene staan) om dit te proberen, moet ik alleen nog doen.


Het tweede stukje tekst in onderstaand 'artikel' bevestigd het verhaal wel:
https://www.antargaz.nl/nl/particulieren/wat-het-verschil-tussen-butaan-en-propaan

Avast veel plezier met de nieuwe wagen gewenst! wat ons betreft een juiste keuze :J :H

Dat je pannen zwart worden heeft niets te maken met de brandstof, maar met de hoeveelheid zuurstof die er bij kan. Met te weinig zuurstof krijg je een onvolledige verbranding met onder andere roetvorming (de zwarte aanslag) tot gevolg. Dat dit gebeurt bij enkel butaan en niet propaan is te verklaren: per mol propaan heb je 5 mol zuurstof nodig, en per mol butaan 6,5 mol zuurstof (mol is geen afkorting maar een eenheid voor hoeveelheid, lang verhaal, maar het komt er op neer dat deze verhouding hetzelfde is als de volume verhouding die we in de praktijk kennen). Je hebt dus meer zuurstof nodig bij butaan dan bij propaan.

Maar dat zou geen probleem mogen zijn, aangezien de wagens worden gefabriceerd om te gebruiken met beide brandstoffen. Oftewel: je CC heeft een probleem met de toevoer van zuurstof, en daar mag de fabrikant wel even goed naar kijken. Simpel zeggen dat je dan maar propaan (of een mengsel van propaan/butaan) moet gaan gebruiken is dan m.i. te kort door de bocht.
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.355
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Nieuwe CCC 2020
« Reactie #13 Gepost op: juni 27, 2020, 09:43:43 am »

Hoogte de disselbak tot aan de gasveer is 48cm (dan heb je nog wat ruimte van de deksel over, maar daar zou ik zelf niet mee denken)
Diepte van de disselbak op de bodem is 32cm (gasfles met een doorsnede van 30cm zal prima passen)
Maximale belasting: 25kg


Gasdruk afgestemd voor 30mbar
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2020, 09:48:00 am door C5CCV »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Nieuwe CCC 2020
« Reactie #14 Gepost op: juni 27, 2020, 09:55:54 am »

Zijn de luchttoevoer gaten bij de knoppen goed vrij? Die gaten in bloemvormig motief? Zit daar misschien nog transport folie over of zo? Ik had niet goed genoeg gelezen, begreep dat de pitten futloos waren. Als ze de pan beroeten is er inderdaad een probleem met de luchttoevoer. Niet onderschatten, de kans is groot dat de pit dan ook koolmonoxide produceert!
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal