Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?  (gelezen 11946 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #15 Gepost op: augustus 15, 2020, 09:51:53 pm »

Zo waar Jan!

Gelogd

Clarine

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: Nog niet
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #16 Gepost op: augustus 17, 2020, 02:28:13 pm »

Wat een heldere en duidelijke uiteenzettingen Jan en RDDR. Dank voor jullie bijdrage! Dat helpt enorm!

Wat een fijn forum hier   :#


Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #17 Gepost op: augustus 18, 2020, 08:59:44 am »

Even reagerend op 2 dingen van Jan:
1) Voortent => die dingen zijn absurd traag om op te zetten en zwaar. Geen denken aan om met zo'n ding rond te gaan slepen. Een caravan moet je groot genoeg kopen om alleen een luifel te hebben
2) Binnen zitten => is deels een eigen keuze. We hebben de standaard aanwezige TV beugel eruit laten halen. Wil geen TV op vakantie. Hebben een grote luifel en zitten bijna net zo lang buiten als dat we met de Kyte deden. Wellicht als het klam wordt dat we nu een half uurtje eerder naar binnen gaan. Door ons trekkend reizen en geen kinderens is het contact met de buren altijd wat minder geweest. Gezellig praatje prima, maar overdag zijn we op pad en na een dag of 3 vertrekken we weer.  Verschil tussen Kyte en caravan is voor ons hier minimaal.

Wat een fijn forum hier   :#

Helemaal mee eens! Dat mis je het meeste als je een caravan koopt  :H
Hoewel ik stiekem af en toe op bezoek kom.
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2020, 09:08:25 am door RDDR »
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 920
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #18 Gepost op: augustus 18, 2020, 09:09:11 am »

Punt 1 wil ik wel even op reageren. Ja voortenten zijn vaak lomp en zwaar.(alhoewel er ook lichtgewicht voortenten zijn en opblaasbare).
Toch heb ik deze week een nieuwe voortent gekocht. De caravan gaat eind deze maand op een naseizoen plaats staan voor 2 maand. Dan gaat de voortent er voor.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.353
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #19 Gepost op: augustus 18, 2020, 09:55:00 am »

Toevallig dit jaar eens goed kunnen vergelijken omdat er Duitsers aankwamen met een caravan met een uitrolluifel. Ze hadden hier twee wandjes bij en moesten het geheel nog stormvast afspannen. Van begin tot eind (plek zetten met mover, luifel uit, zijwandjes er in met een paar stokken en het in elkaar zetten van een kookkastje (volgens mij kookt er geen caravanner binnen) met wat toebehoren) zijn ze ongeveer net zo lang bezig als ons met de Kyte. Voordeel van hen is denk ik met vertrek. De luifel haal je de dag van te voren al weg en kunnen smorgens onafhankelijk van het weer zo weer weg (groot voordeel caravan). Dat blijf ik wel eens lastig vinden met een wagen als de Kyte. Deze klap ik het liefst droog in. Met de nieuwe Aero is het makkelijker deze even op de oprit 'op te blazen' en dan wordt dit nadeel kleiner denk ik.

Bij een caravan met voortent en luifel ben ik altijd sneller. Ik heb mensen gezien die toch bijna een hele dag bezig zijn met opruimen van alle troep en het verwijderen van de luifel en voortent. Dan doen wij effectiever. Dan lijkt het wel snel smorgens als alles al opgeruimd is maar bij elkaar zijn ze toch een volle vakantiedag langer bezig door het plaatsen en afbreken (en schoonmaken) van de voortent en luifel.

In het extreme: we stonden dit jaar op een veld waar ook mensen met een seizoensplek staan (doen we nooit weer maar dat terzijde (geef bij reserveren door dat je daar niet tussen wil staan)) en die zijn met alle bende wel een week bezig met opruimen denk ik. Er waren er bij die een vast keukenblok in de voortent hadden staan. Daar moet een compleet verhuisbedrijf bij komen..

Wij zijn mooi weer kampeerders en de praktijk heeft geleerd dat we in het voor en naseizoen ook amper gaan. Als het nat en koud is zit ik liever niet op een camping, dan gaan we anders op vakantie.

Iets anders: Buren met de caravan (zonder airco) kregen de caravan om middernacht nog steeds niet koel met de hitte van afgelopen weken en de klamme warme nachten. Slaapt onder doek dan wel beter denk ik.
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2020, 10:00:06 am door GJT »
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #20 Gepost op: augustus 18, 2020, 10:33:28 am »

Ik snap niet zo goed waarom veel mensen zich op tijd van opzetten focussen. Dat is zo persoonlijk en van veel zaken afhankelijk. Ik zie mensen met 1 luifel langer bezig zijn dan anderen met een hele tent. Er zijn mensen die alles snel en vuil inpakken en ik zie mensen drie dagen poetsen en inpakken voor vertrek. Ik zie mensen met dakkoffers vol meubels, droogrekken, stoelen, voetenbankjes en hangmatten aankomen en mensen met twee stoelen en een tafel.

Over persoonlijk gesproken dat begint al in ons eigen gezin. Dit jaar een aart kok livingstone gekocht met voortent maar zonder kuip in de voortent. Dit betekend iets water in de voortent bij de stortbuien. Ik kan mij hier makkelijk overheen zetten en stoor mij hier niet aan. Huisgenoten van mij denken hier toch anders over. Betekend wellicht straks weer een kwartier meer opzet tijd voor het kuipzeil voor 2 regenbuien in de drie weken. Is gewoon een keuze.

Volgens mij zijn de meeste voor/nadelen wel genoemd en is je keuze dus erg afhankelijk van persoonlijke voorkeuren. Wat ik totaal geen issue vind kan een ander wel weer storend vinden.

Wij zijn vooral mooi weer kampeerders die toch ook in het voorjaar nog wel eens weg willen en kiezen dus vaak het midden qua gemak en comfort.

Ieder kampeermiddel heeft zo zijn eigen charme en voor/nadelen die al uitvoerig genoemd zijn.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.008
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #21 Gepost op: augustus 18, 2020, 11:29:14 am »

De keuze tussen vouwwagen en caravan is zoiets als kiezen tussen een auto en een motor. Ga je met je gezin op vakantie heb je geen fluit aan een motor. Sta je in je eentje met je auto in de file naar de motoren te kijken die ertussen door rijden, vraag je je af of een motor niet veel handiger is. Tot je in de winter in de sneeuw in de file staat...

Het één is niet beter of slechter dan het ander. Het hangt van je persoonlijke situatie af welke voordelen de doorslag geven ten opzichte van de nadelen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.008
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #22 Gepost op: augustus 18, 2020, 11:32:09 am »

Ik snap niet zo goed waarom veel mensen zich op tijd van opzetten focussen.

Dat snap ik wel. Wij hebben gemiddeld 7 tot 9 campings per vakantie en het opruimen en opzetten is niet m'n favoriet. Hoe sneller onderweg of gesetteld, hoe beter. Dat was één van de redenen om met vijf de tent in te ruilen voor de camplet. Maar goed kans dat hier nog een keer weer een trekkerstent terug komt. Over 2 en 4 jaar in elk geval, dan blijft de camplet thuis.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.353
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #23 Gepost op: augustus 18, 2020, 11:34:13 am »

@Rijksen. Goede nuancering. Ik heb het idd over snelheid. Wellicht is het idd beter te spreken over het totale gemak, ook weer passend bij je manier van kamperen. Als je een seizoensplek wil dan is een dag of 3 opruimen wellicht geen enkel probleem.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.008
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #24 Gepost op: augustus 18, 2020, 11:43:25 am »

@Rijksen. Goede nuancering. Ik heb het idd over snelheid. Wellicht is het idd beter te spreken over het totale gemak, ook weer passend bij je manier van kamperen. Als je een seizoensplek wil dan is een dag of 3 opruimen wellicht geen enkel probleem.

Op het totaal niet, maar voor de meeste mensen zal opruimen toch een noodzakelijk kwaad zijn die ten koste gaat van de vakantietijd, denk ik.
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #25 Gepost op: augustus 18, 2020, 11:50:54 am »

Dat snap ik wel. Wij hebben gemiddeld 7 tot 9 campings per vakantie en het opruimen en opzetten is niet m'n favoriet. Hoe sneller onderweg of gesetteld, hoe beter. Dat was één van de redenen om met vijf de tent in te ruilen voor de camplet. Maar goed kans dat hier nog een keer weer een trekkerstent terug komt. Over 2 en 4 jaar in elk geval, dan blijft de camplet thuis.

+1; dit jaar even anders in verbad met Corona, maar normaal blijven wij echt maximaal 4 nachten op 1 plek. Geloof maar dat een voortent of een niet snelklapper je dan heel snel gaan tegenstaan. Ook met de Kyte ergens maar 1 nacht gestaan. Gaat prima.

De keuze tussen vouwwagen en caravan is zoiets als kiezen tussen een auto en een motor. Ga je met je gezin op vakantie heb je geen fluit aan een motor. Sta je in je eentje met je auto in de file naar de motoren te kijken die ertussen door rijden, vraag je je af of een motor niet veel handiger is. Tot je in de winter in de sneeuw in de file staat...

Daarom heb ik een auto en een motor  :) Echter een vouwwagen en een caravan gaat me iets te ver.
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 806
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #26 Gepost op: augustus 31, 2020, 08:31:50 pm »

Veel leuke antwoorden gehad hier. Tof topic, enkele uitgebreide, eerlijke reacties.
Blijkt inderdaad dat het echt heel persoonlijk is, en afhankelijk van hoe je reist en wie je bent.

Het grappige is dat veel caravanmensen die ons zien, met de vouwwagen zeggen: ah, een vouwwagen. Hadden wij vroeger ook, voordat we een caravan hadden.  't blijft voor velen een low budget oplossing die uuuuuren duurt om op te zetten, met 1000 buizen, zoals dat bij hen vroeger was. Met de nieuwe vouwwagens, die trouwens nieuw even duur zijn als een (weliswaar tweedehandse) caravan, en die dan ook nog eens geen hele dag duren om op te zetten maar slechts een uurtje, vind ik zulke opmerkingen niet juist eigenlijk, maar het geeft wel aan hoe veel mensen over een vouwwagen denken.
Namelijk dat een caravan gewoon 'beter' is.

Niet juist, maar dat gebeurt automatisch. Ik maak er me ook wel eens schuldig aan, als ik mensen met een tent (en een aanhanger vol spul)zie denk ik ook vaak 'wat een gesjouw, en zo veel dingen die op de grond staan en zo vaak vast gepakt moeten worden..wat een gedoe. Zij liever dan ik.' Toch zullen de meeste tentkampeerders vast het geld hebben voor een vouwwagen of caravan, maar bewust voor een tent kiezen omdat ze net van de charme van een tent houden. Net zoals wij van de charme van een vouwwagen houden, zonder dat dat ook maar het minste wil zeggen over ons beschikbare budget voor een caravan, mobilhome, all in reis of wat dan ook.
Elk z'n ding.

Ik denk trouwens dat wij bij een vouwwagen zullen blijven, ooit misschien nog een snellere dan deze (als de kids in tentjes slapen graag eentje met enkel bed, zoder haringen), en als de kids niet meer meegaan later, denk ik dat ik eerder voor een 'van' of een kleine praktische mobilhome (trant pössl of California) met een paar surfplanken op het dak ga.
Een caravan dénk ik nooit te kopen, maar ik sluit het ook zeker niet uit, ik heb niks 'tegen' caravans. Je weet nooit wat er gebeurt of hoe onze behoeftes veranderen. Misschien zijn we de zon binnen een paar jaar wel zat en willen we elk jaar naar het noorden, of willen we in de herfst vaak weg of ... Ik zie het niet gebeuren, maar dan zou een caravan voor ons ineens wel in het vizier kunnen komen. 't zijn allemaal, van iedereen, bewuste keuzes. Ik vind het leuk eens van iemand te lezen die een caravan had/heeft, en een snelle klapper ertussenin. Lekker eerlijk en objectief. Fijn!

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Gelogd

aartnely

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 67
  • Merk Vouwwagen: HoltKamper Cocoon Aero limited edition
  • uit de kar geklapt
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #27 Gepost op: augustus 31, 2020, 10:41:10 pm »

10 jaar gecaradingest en 5 jaar met een VW
waarom een vouwwagen ipv een caravan?
-rijdt veel relaxter
-`s nachts is de atmosfeer binnen zeker met warm weer fijner
-toch meer kamperen
Gelogd

Caroline S

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 458
  • Merk Vouwwagen: 2017: Combi Camp (2007), 2015: Trigano Odyssee (2002)
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #28 Gepost op: mei 01, 2021, 12:10:54 am »

Wat een leuk en fijn topic dit!
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.753
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #29 Gepost op: mei 01, 2021, 08:54:31 pm »

De keuze tussen vouwwagen en caravan is zoiets als kiezen tussen een auto en een motor. Ga je met je gezin op vakantie heb je geen fluit aan een motor. Sta je in je eentje met je auto in de file naar de motoren te kijken die ertussen door rijden, vraag je je af of een motor niet veel handiger is. Tot je in de winter in de sneeuw in de file staat...
Ervaringsdeskundige?
Daarom hebben we 2 motoren en natuurlijk een auto (iets met een vw) kunnen we altijd met het gezin op pad.


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal