Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Omlaag

Auteur Topic: Buite Lewe 2 (Plus) 2020  (gelezen 26407 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marijnhak

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 162
Re: Buite Lewe 2 (Plus) 2020
« Reactie #45 Gepost op: oktober 11, 2020, 08:05:31 am »

Mooie luifel a la de Waard. Het K48 doek is iets over de 300 gram, het Buite Lewe en Gordigear doek 450gram. Daar kun je zo'n a la de Waard tentluifel niet van maken. Is te zwaar. En als Ik een luifel heb, moet deze praktisch zijn: in en uitvouwen aan de hoofdtent en max twee a drie stokken en weinig haringen zetten.
Buite Lewe is er nu een aan het ontwikkelen (luifel / trekking luifel), dus wie weet iets voor in 2021?

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Gelogd
Buite Lewe, Buiten Leven
Oost West, klapt best

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: Buite Lewe 2 (Plus) 2020
« Reactie #46 Gepost op: oktober 11, 2020, 11:40:07 am »

Ik vind t eerlijk gezegd een manke vergelijking,  een Aart Kok/de Waard met een Buite Lewe. In vrijwel alle opzichten een andere wagen. Qua type, doelgroep, budget, gebruikte materialen en design.
Ben wel benieuwd naar die nieuwe luifel dan.
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Buite Lewe 2 (Plus) 2020
« Reactie #47 Gepost op: oktober 13, 2020, 12:21:38 pm »

Mooie luifel a la de Waard. Het K48 doek is iets over de 300 gram, het Buite Lewe en Gordigear doek 450gram. Daar kun je zo'n a la de Waard tentluifel niet van maken. Is te zwaar. En als Ik een luifel heb, moet deze praktisch zijn: in en uitvouwen aan de hoofdtent en max twee a drie stokken en weinig haringen zetten.
De massa van het doek is niet de beperking voor een frameloze luifel, het is zoals eerder aangegeven met het voorbeeld van Aart-Kok de vorm die bepalend is. De constructie moet bestand zijn tegen water en windbelasting die vele malen groter is dan de belasting door de eigen massa van het doek.
In alle omstandigheden moet de luifel voldoende afschot voor water bieden om waterzakken te voorkomen. Bij regen en wind mag de boel niet gaan doorzakken of klapperen. Hiervoor moet ten alle tijde overal voldoende spanning in het materiaal aanwezig zijn en blijven. Hoe groter de oppervlakte van (vlakke) doekdelen hoe lastiger dit is, zeker als om functionele redenen (stahoogte) het doek zo vlak (horizontaal) mogelijk moet liggen.
De meest eenvoudige en traditionele oplossing hiervoor is een tentframe (het gegeven voorbeeld van Buiten-Lewe is zeer illustratief) met horizontale liggers waardoor de af te spannen doekdelen verkleind worden tot de oppervlaktes tussen de framedelen. Zwak punt van deze oplossing zijn de liggende ribben (in de overgang van dak naar wand), als het dak onvoldoende op spanning staat kan er door de horizontale ligging bij de rib een waterzak ontstaan. Spanning in het doek aanbrengen kan bijvoorbeeld lastig zijn als de wand ontbreekt, hoe dan spanning in het dak aan te brengen?
Bij tenten zonder noklatten en andere horizontale liggers zoals Holtkamper en Aart-Kok is de "snit" van de betreffende naden anders. Die naden verlopen in de lengte richting meer en minder "concaaf" (hol, van buitenaf gezien) waardoor spanning in/door de naad resulteert in spanning in het doek dwars op de naad. Dit is dus niet alleen een design element, het is functioneel een essentieel onderdeel van het ontwerp. Over het algemeen lopen de doekdelen bij een frameloze oplossing ook meer op afschot, dit wordt niet zelden gecompenseerd met een hogere nokhoogte.
Een tent met volledig binnenframe heeft in het algemeen alleen rechte naden. Dit is relatief eenvoudig te ontwerpen en maken maar bepaald niet vernieuwend in functie en vormgeving.
 
Helaas valt het mij op dat veel vouwwagen en tent leveranciers, vooral van tenten die in China gemaakt worden, niet echt open zijn in de specificaties van het doek. Een hoog soortelijk gewicht van het doek wordt als een pré aangeprezen terwijl mijns inziens waterdichtheid, vochtregulerend vermogen, hoge treksterkte, slijtvastheid en schimmel bestendigheid (impregnering) de belangrijke parameters zijn. Bij hoogwaardig doek worden de genoemde eigenschappen gerealiseerd met een laag eigen massa. De genoemde eigenschappen zijn in het algemeen gemakkelijker (lees voordeliger) met een qua massa zwaarder doek dan met lichter doek te realiseren. Het is dus zoeken naar een optimale balans tussen gewicht (is mobiliteit en handelbaarheid), kwaliteit en prijs.   
Het genoemde door Aart-Kok gebruikte KD-48 (100%) katoenen doek is van Ten Cate en is 310 gram per m2 zwaar. De treksterkte in zowel ketting als inslag richting is 130daN en het katoen kan 40cm waterkolom 'aan'.
Het Buite-Lewe doek is 450gram per m2 zwaar en is een polyester/katoen mix. Het polyester levert in het algemeen een hogere (trek)sterkte en vormvastheid op, de prijs hiervoor is verminderd vochtregulerend vermogen (dit hoeft geen probleem te zijn!). Verder heb ik geen enkel kwantitatieve informatie over dit doek gevonden, het blijft dus gissen hoe dit te vergelijken met doek van andere tenten. Het enige wat bekend is dat het doek zwaarder is, en dit is wat mij betreft niet per definitie een voordeel of beter.
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2020, 04:19:46 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

dieseltje2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
Re: Buite Lewe 2 (Plus) 2020
« Reactie #48 Gepost op: oktober 27, 2020, 08:51:18 pm »

Wat betreft voortent/luifel, wij hebben dit weekend een Lewe2 gekocht en Ties bood ons een luifel aan die aan de voortent gemaakt word, maar ook aan de (wagen)tent gezet kan worden bij een enkele overnachting b.v. Dit is een luifel over de gehele breedte van de (voor)tent en is super licht, soort zeiltje/schaduwdoek. Dus bij slecht weer haal je hem er af, maar bij mooi weer heerlijk. Ik vind het fijn mijn voortent af te kunnen sluiten als ik weg ga, dus ik vermoed dat wij de voortent ook als voortent gaan gebruiken.

Ik vind verder dat de vouwwagen op foto's niet echt tot zijn recht komt. Ook wij hebben naar de Campooz gekeken, maar ik vond ze gewoon minder mooi en in verhouding veel te duur.
Een kwestie van smaak denk ik ook gezien ik het groen gewoon heel mooi vind en het beige/grijs van de Campooz erg saai.

We kochten hem met 20% korting dus hadden een gloednieuwe wagen met alle mogelijke opties voor 5000 euro.
Gezien ik verwacht dat kampeermiddelen volgend jaar veel duurder gaan worden hebben we de deal gesloten (ondanks dat we niet van plan waren nu een vouwwagen te kopen).
Best bijzonder gezien we eigenlijk van plan waren een Alpenkreuzer Parade all seasons te kopen volgend jaar of het jaar...... Maar we waren verliefd op het stoere van de Buite Lewe.

Verder.... Ik hoop dat er volgend jaar (voorzet)ramen komen die ook passen op dit model, want het is nu of gaas, of helemaal dicht.
Het klitteband, we gaan het zien.... Het meest ''zorgen'' maak ik me hierom bij het kuipzeil.... Is misschien ook gewoon het schakelen omdat je altijd ritsen gewend bent.

Ik ben er van overtuigd dat Ties mee zal denken mocht je niet tevreden zijn. Ik heb hem al meerder malen een vraag gesteld per mail en snel en behulpzame antwoorden terug. Ik vertrouw erop dat de service heel goed zal zijn!

Er staat nog 1 beige Lewe 2 in de showroom die voor 25% korting weg mag... dus twijfel je.... rij er gewoon heen.

Ik kan in ieder geval niet wachten tot het voorjaar is en we hem kunnen gaan opzetten.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Buite Lewe 2 (Plus) 2020
« Reactie #49 Gepost op: oktober 27, 2020, 09:00:54 pm »

leuk hoor,  gefeliciteerd met de aanschaf  :J
Gelogd

marijnhak

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 162
Re: Buite Lewe 2 (Plus) 2020
« Reactie #50 Gepost op: oktober 27, 2020, 09:02:00 pm »

Gefeliciteerd met de aanschaf !

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Gelogd
Buite Lewe, Buiten Leven
Oost West, klapt best

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Buite Lewe 2 (Plus) 2020
« Reactie #51 Gepost op: oktober 28, 2020, 06:21:23 am »

Gefeliciteerd met de aanschaf

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gelogd

Wim D

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: Buite Lewe 1
Re: Buite Lewe 2 (Plus) 2020
« Reactie #52 Gepost op: maart 04, 2021, 09:07:16 pm »

hallo,
Ik ben nieuw op het forum. Heb vorige week een Buite Lewe 1 gekocht met alle opties. Tent en trailer daar bekeken en naar mijn mening zag het er goed uit. Er is nu ook een luifel beschikbaar waar de zijwanden van de voortent ook in kunnen worden geritst. Begreep van de dealer dat de levering nog wel op zich kan laten wachten maar toch de gok genomen.
Ben zeer benieuwd. Zijn er al nieuwe ervaringen met Buite Lewe?
Gelogd

marijnhak

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 162
Re: Buite Lewe 2 (Plus) 2020
« Reactie #53 Gepost op: maart 04, 2021, 09:09:23 pm »

hallo,
Ik ben nieuw op het forum. Heb vorige week een Buite Lewe 1 gekocht met alle opties. Tent en trailer daar bekeken en naar mijn mening zag het er goed uit. Er is nu ook een luifel beschikbaar waar de zijwanden van de voortent ook in kunnen worden geritst. Begreep van de dealer dat de levering nog wel op zich kan laten wachten maar toch de gok genomen.
Ben zeer benieuwd. Zijn er al nieuwe ervaringen met Buite Lewe?
Wij hebben vorig jaar een Buite Lewe 2+ besteld en een lang weekend in gebruik gehad. Deze korte eerste praktijkervaring was prima!

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Gelogd
Buite Lewe, Buiten Leven
Oost West, klapt best

HenkB

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2
  • Merk Vouwwagen: Buite Lewe
Re: Buite Lewe 2 (Plus) 2020
« Reactie #54 Gepost op: juni 20, 2021, 01:47:58 am »

hallo iedereen,
ook ik ben nieuw op dit forum. Wij hebben eind vorig jaar die laatste Buite Lewe 2 gekocht met die fijne korting  :>
 Na bijna 20 jaar camperen met omgebouwde busjes vonden wij het tijd om over, cq terug, te gaan naar kamperen.
Bij de campers hadden wij altijd wel een "voorzettent" dus het gevoel was er toch altijd wel een beetje.
Anyway, de eerste keer (proef) opzetten kostte ons ongeveer 2.5 uur, vooral om uit te zoeken hoe alles nou precies moest.
Vooral de voortent kostte veel tijd door het uitgebreide stokkenframe en het (goed) plaatsen van het grondzeil.
Bij onze eerste echte kampeerervaring koste het dik een uur om de tent met alleen de luifel op te zetten.
Ongeveer 10 minuten om de wagen waterpas te zetten. De wagen staat echt op de (stevige) poten, die zijn er ook voor bedoeld, dus geen gedoe met verhogingen onder de wielen.
Daarna ongeveer 10 minuten om de wagentent op te zetten. Wel met z'n tweetjes, want opzetten in je eentje is denk ik een bijna onmogelijke worsteling die dan ook veel tijd zal kosten
Het stokkenframe van de luifel(en dus de eventuele voortent) was weer een tijdrovend klusje, vooral omdat de haken aan de hoofdtent redelijk makkelijk losschieten, maar na ongeveer 45 minuten stond alles zoals we wilden. (Iemand misschien een handig trucje om dit te voorkomen??).
Toen de hele zaak stond alles uit de zeer ruime wagen gehaald (wij hadden alles bij ons en de wagen was maar voor de helft gevuld,alleen de koelkast stond achterin de auto) de keukenhoek ingericht en genieten maar !!

Gelogd

marijnhak

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 162
Re: Buite Lewe 2 (Plus) 2020
« Reactie #55 Gepost op: juni 20, 2021, 08:44:28 am »

hallo iedereen,
ook ik ben nieuw op dit forum. Wij hebben eind vorig jaar die laatste Buite Lewe 2 gekocht met die fijne korting  :>
 Na bijna 20 jaar camperen met omgebouwde busjes vonden wij het tijd om over, cq terug, te gaan naar kamperen.
Bij de campers hadden wij altijd wel een "voorzettent" dus het gevoel was er toch altijd wel een beetje.
Anyway, de eerste keer (proef) opzetten kostte ons ongeveer 2.5 uur, vooral om uit te zoeken hoe alles nou precies moest.
Vooral de voortent kostte veel tijd door het uitgebreide stokkenframe en het (goed) plaatsen van het grondzeil.
Bij onze eerste echte kampeerervaring koste het dik een uur om de tent met alleen de luifel op te zetten.
Ongeveer 10 minuten om de wagen waterpas te zetten. De wagen staat echt op de (stevige) poten, die zijn er ook voor bedoeld, dus geen gedoe met verhogingen onder de wielen.
Daarna ongeveer 10 minuten om de wagentent op te zetten. Wel met z'n tweetjes, want opzetten in je eentje is denk ik een bijna onmogelijke worsteling die dan ook veel tijd zal kosten
Het stokkenframe van de luifel(en dus de eventuele voortent) was weer een tijdrovend klusje, vooral omdat de haken aan de hoofdtent redelijk makkelijk losschieten, maar na ongeveer 45 minuten stond alles zoals we wilden. (Iemand misschien een handig trucje om dit te voorkomen??).
Toen de hele zaak stond alles uit de zeer ruime wagen gehaald (wij hadden alles bij ons en de wagen was maar voor de helft gevuld,alleen de koelkast stond achterin de auto) de keukenhoek ingericht en genieten maar !!
Goed om te lezen dat er meer gebruikers zijn :)3526]

Een paar tips van ons op basis van onze ervaringen:
- kijk eens naar de trekking luifel; lichter, simpeler, net zo efficiënt. Wel ook stokken van de voortent nodig.
- kleine stokjes voor de slaapcabine naast de matrassen bewaren.
- alle tussenstokken zijn nummer 3. Gebruik er 2 per deel (2 in slaapcabine op de vouwwagen, 2 in de tussenruimte, etc)
- optie voor losschietende stokken: Ties vertelde ons dat per modeljaar 2021 de halen in de buizen van het frame zitten. Boor  9,5 gebruiken om deze gaten te boren waar nu de oogjes zitten. Dit hebben wij nog NIET gedaan. Ik probeer de oogjes wat te draaien en erop te letten dat ik staande stokken van de voortent niet te hoog zet, dan komt er minder druk te staan op de liggende stokken.

Vorige week hebben wij de BL met Trekking luifel opgezet in 1,5 uur in totaal, rustig aan gedaan en zoeken naar de juiste stokken en manier om de luifel op te zetten. Het gaat bij ons ook steeds makkelijker.

Ik laat voor de bak nu eerst het neuswiel zakken, dan achterste poten uitdraaien en waterpas zetten. Dan neuswiel omhoog met waterpas op de dissel tot hij daar ook waterpas staat. Dan voorste poten uitdraaien zodat alles stabiel staat.

2 haringen op 5 meter van de bak, uitvouwen en grondzeil goed strak trekken (begin met vastzetten naast bak). Dan alles stap voor stap spannen, waar ik begin met de kleine stokjes in de bak en zo van links naar rechts door werk richting de grote ruimte. Stokken goed diep in de sokken zodat het kuipzeil mooi omhoog komt te staan. Dit geheel redden wij nu met z'n tweeën zo'n 20 minuten.

Daarna dus nog de luifel, maar daar hebben we nu na 1x ook een goed beeld van. Voor ons wordt het links een zijwand plaatsen, zodat de keuken en de waterkoker e.d. altijd droog staan.

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Gelogd
Buite Lewe, Buiten Leven
Oost West, klapt best

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: Buite Lewe 2 (Plus) 2020
« Reactie #56 Gepost op: juni 20, 2021, 09:33:36 am »

Welkom op dit forum HenkB. Voor alle wagens geldt; oefening baart kunst.  Wel fijn dat de gebruikers van Buite Lewe ook reageren want tips van eigenaren zijn altijd heel waardevol. 
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Buite Lewe 2 (Plus) 2020
« Reactie #57 Gepost op: juni 20, 2021, 03:08:15 pm »

Vind het wel erg mooie stoere vouwwagens

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gelogd

HenkB

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2
  • Merk Vouwwagen: Buite Lewe
Re: Buite Lewe 2 (Plus) 2020
« Reactie #58 Gepost op: juni 21, 2021, 12:06:11 am »

even reageren zonder citaten (anders wordt het bericht wel erg lang  I:
@ Marijn:bedankt voor je reactie, wij zitten behoorlijk op dezelfde golflengte  O0
Ik heb gekeken naar de trekking luifel maar heb er toch vanaf gezien en als ik jouw verhaal lees is er eigenlijk nauwelijks tijdwinst bij het opzetten.
de kleine stokken liggen naast het bed (had Ties ons al getipt).
Het gebruik van de tussenstokken was voor ons geen geheim/probleem.
De oplossing voor de haken moet ik nog even goed over nadenken. Het probleem is dat bij het opspannen van de buizen de haken uit de ogen geduwd worden.
Dan maakt het, denk ik, niet uit waar de haken en de ogen zitten. De haken worden altijd uit de ogen geduwd bij het opspannen en dat moet op de een of andere manier worden voorkomen.
Het waterpas zetten van de wagen doe ik precies hetzelfde, het is de makkelijkste en beste manier volgens mij.
Ook het opzetten van de tent doen wij precies zoals jij beschrijft, eigenlijk kan het niet anders en is het appeltje eitje.
De keukenhoek hebben wij ook op dezelfde manier gedaan, lekker praktisch.

@g1 1ling: bedankt voor je reactie
Oefening baar zeker kunst  8)
Het is zeker fijn dat je kunt leren van waardevolle ervaringen van andere gebruikers (ook van andere merken, ik struin het hele forum door)

@martijnmarleen: ook jullie bedankt voor jullie reactie.
Het is zeker een mooie stoere vw met een hoop ruimte en niet onbelangrijk voor een schappelijke prijs.

Gelogd

EdwinC

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 116
  • Merk Vouwwagen: Buite Lewe
Re: Buite Lewe 2 (Plus) 2020
« Reactie #59 Gepost op: december 02, 2021, 11:05:43 am »

Komende zaterdag hebben we een afspraak staan bij Buite Lewe om een vouwwagen te bekijken.
Even een vraag m.b.t. de bergruimte in de trailer. Er wordt geadverteerd met 1.6m3 en dat klinkt mij als een inmense ruimte. Maar kan iemand aangeven hoe zich dat verhoudt tot bijv een Trigano Odyssee?

Worden de voortent, luifel en stokken allemaal in de trailer vervoerd of zitten er ook zaken bovenop bij de tent?
Gelogd
Buite Lewe 2 Tenttrailer
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal