Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Traildog project Koen  (gelezen 9815 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KoenW

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Traildog project Koen
« Reactie #15 Gepost op: mei 22, 2021, 10:34:02 pm »

Mooi project hoor, voor mij ook wel een wens om helemaal zelfvoorzienend te zijn.
Dank je wel, geeft idd gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid, wij doen veel roadtrips met meerdere stops op een reis, dank voor leuke reactie
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Traildog project Koen
« Reactie #16 Gepost op: mei 22, 2021, 11:52:32 pm »

Prachtig uitgedacht, uitgevoerd en in beeld gebracht. Het geeft altijd veel voldoening om te kamperen met een wagen die je naar je wensen zelf hebt aangepast.
Gelogd

KoenW

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Traildog project Koen
« Reactie #17 Gepost op: mei 23, 2021, 08:56:59 am »

Prachtig uitgedacht, uitgevoerd en in beeld gebracht. Het geeft altijd veel voldoening om te kamperen met een wagen die je naar je wensen zelf hebt aangepast.
dank u voor mooie reactie, idd veel voldoening van het feit dt je het eigenhandig in elkaar hebt gestoken en in de momenten dat je niet on the road bent een mooie bezigheid :-)
Gelogd

leonvh

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 29
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family Offroad (11/2020)
Re: Traildog project Koen
« Reactie #18 Gepost op: mei 23, 2021, 11:36:47 am »

Een heel mooi project Koen!

Een off-grid oplossing staat ook nog op onze wensen-lijst. Maar ik twijfel nog tussen een 'custom' oplossing zoals jij die gebouwd hebt, of een all-in-one zoals bv Bluetti/Ecoflow/Goal Zero. Zo'n all-in-one is in theorie wat veelzijdiger en kan je ook buiten de vouwwagen gebruiken. Kan/wil jij een ruwe schatting geven voor de kosten van alle componenten bij elkaar?

Ik probeer nu al zo veel mogelijk via 12v te voeden mbv een Schaudt CSV300 omvormer: ik heb een aantal vaste USB aansluitingen ingebouwd die 12v als input gebruiken. Daarnaast nog een aantal algemene 12V aansluitingen via XT60 stekkers. Daarmee kunnen we alles opladen en ook alle verlichting werkt al via 12v of USB (5V). De enige 220V gebruikers zijn nog de waterkoker (alternatief via gas is er al), elektrisch kacheltje (alternatieven zonder 220V zijn beschikbaar, maar hebben wij nog niet) en de koelkast (Dometic, werkt ook op 12v).

Bedankt om jouw oplossing te mogen zien: weer wat extra stof om over na te denken :-)

Leon

 
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Traildog project Koen
« Reactie #19 Gepost op: mei 23, 2021, 01:06:17 pm »

@ Leonvh: Koen heeft allemaal premium materiaal gebruikt, dus ik denk dat de kosten behoorlijk zullen zijn. Ik heb in onze Kip een paar jaar geleden een soortgelijk systeem gemaakt, met allemaal tweedehands componenten van marktplaats. Heeft naast een heleboel tijd ongeveer 350 euries gekost.

Ik heb een steca 3030 pwm zonne-omvormer, een victron gelaccu, en een victron 12 volt naar 220 omvormer.

Let er wel op dat bij jouw schaudt er al een 12 volt ingang voorzien is, voor 12 volt van de auto. Als je daar met een omgekeerd aangesloten wisselrelais de 12 volt van het zonnepaneel bijzet, dan hoef je aan de bestaande installatie niets te veranderen.

Ik heb zelf ook al eens gekeken naar de mogelijkheden, maar dan via een geheel losse installatie, met accu en zonneregelaar in een waterdichte doos, waar dan een 12 volt en 220 volt en usb stopcontact in zit. Echter, ik ben bang dat het zonnepaneel misschien gejat wordt.

Koen: hoe bescherm jij je zonnepaneel tegen diefstal, en wat voor opvouwbaar paneel heb je?
Gelogd

KoenW

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Traildog project Koen
« Reactie #20 Gepost op: mei 23, 2021, 10:52:13 pm »

Een heel mooi project Koen!

Een off-grid oplossing staat ook nog op onze wensen-lijst. Maar ik twijfel nog tussen een 'custom' oplossing zoals jij die gebouwd hebt, of een all-in-one zoals bv Bluetti/Ecoflow/Goal Zero. Zo'n all-in-one is in theorie wat veelzijdiger en kan je ook buiten de vouwwagen gebruiken. Kan/wil jij een ruwe schatting geven voor de kosten van alle componenten bij elkaar?

Ik probeer nu al zo veel mogelijk via 12v te voeden mbv een Schaudt CSV300 omvormer: ik heb een aantal vaste USB aansluitingen ingebouwd die 12v als input gebruiken. Daarnaast nog een aantal algemene 12V aansluitingen via XT60 stekkers. Daarmee kunnen we alles opladen en ook alle verlichting werkt al via 12v of USB (5V). De enige 220V gebruikers zijn nog de waterkoker (alternatief via gas is er al), elektrisch kacheltje (alternatieven zonder 220V zijn beschikbaar, maar hebben wij nog niet) en de koelkast (Dometic, werkt ook op 12v).

Bedankt om jouw oplossing te mogen zien: weer wat extra stof om over na te denken :-)

Leon

Hallo Leon, ik heb daar geen probleem mee hoor om die info te delen, ziehier een wat langer verhaal :-).
Ik heb gekozen voor Victron en die componenten zijn niet goedkoop maar zeer degelijk. De duurste component is zeker de batterij, Lithium en die komt op 1119 eur en dat was dus een hele hap uit het budget... na redelijk wat naslagwerk over lithium of niet heb ik er toch voor gekozen om die investering te doen, het gewicht en het feit dat je tot 80% mag ontladen waren zeker argumenten.
Ik heb voor U een zo goed als volledige opsomming gemaakt van de gebruikte componenten en materialen.
Rekening gehouden met de kostprijs van de batterij kwam ik op een initieel budget van 2500 maar dat is een beetje opgelopen tot ongeveer 2800 EUR, indien je de solar component er uit haalt dan scheelt dit denk ik toch zo een 500 eur.

Ik heb ook ondervonden dat ik nog een MK3 USB naar UTP nodig had om de multiplus via VE configure 3 te configureren omwille van de BMS ( je moet de multiplus configureren om de bms te kunnen gebruiken).
Voor de solar controller heb ik ook een remote on/off cable nog besteld om de lithium cellen tegen overspanning te beschermen.
Dit voor een totaal van ongeveer 90 eur.

Het is een leuk en leerrijk doe het zelf project geworden, Victron heeft een goede community waar je veel kan terugvinden over vragen die je zou hebben. Ook op facebook zijn er een aantal forums die veel info bevatten en hulpzaam gebleken zijn.

Ik wou een veilige installatie (battery protect, bus etc).
Ook merk ik op dat er beperkingen zijn, waterkoker (800W) op 230 V dat lukt bij mij niet, ik heb bewust gekozen voor de 500 W invertor en niet zwaarder (zuivere sinus invertor voor fototoestellen, laptop, PC, telefoon etc), dit omwille van sizing battery, gewicht etc...
Ik gebruik dus ook gas met fluitketel of als het koud is de fluitketel boven op de foetsie ...

Voor de verwarming gebruiken wij ( tot grote tevredenheid )een foetsie op filelux clear brandstof en een traditionele 1500 W (2x 750W) elektrische weerstand maar enkel op de camping met gridstroom dus...

Ga je voor zwaardere belastingen op 230 V dan denk ik ik dat je eerder bij de multi+ 1600 uitkomt en dan ook grotere batterij capaciteit en dat gaat dan nog eens meer kosten...

Ik heb daar niet voor gekozen aangezien ik net als jij zie dat er goede alternatieven zijn.
De invertor 500 voldoet voor mijn noden ( maar ik wou wel een kwaliteitsvolle omwille van fotografisch materiaal opladen)
Ik g er van uit dat ik hier nu nog jaren offgrid plezier ga uithalen...

Hopelijk heeft dit geholpen, indien specifieke vragen, ik probeer graag te helpen.

Ziehier de detail oplijsting
Victron Lithium battery 12,8V 100Ah   1119,95
Victron MultiPlus IP21 12/500/20-16   397
Victron Digital Multi Control 200/200A GX (90º)   124,95
Victron Battery Management System VE.Bus   119,95
Victron BatteryProtect 12/24V-65A   41,95
Victron Energy SmartSolar MPPT 75/15 laadregelaar   107,99
Victron MPPT WireBox-S 75-10/15   23,95
Zonnepaneel   289
Victron SmartShunt 500A/50mV   129,95
Victron Muur Montage voor 65 x 120 mm GX-panelen   29,95
ANDERSON HANDVAT VOOR ANDERSON SB 50 STEKKER   3,95
ANDERSON CONTACTEN VOOR SB / S 50 - 16MM2 - SET VAN 2 STUKS   3,95
Anderson SB / S 50 connector grijs - 16mm2   6,49
TopSolar kabel rood 6mm² per meter   3,49
TopSolar kabel zwart 6mm² per meter   3,49
Krimpkous rood voor 16/25mm² accukabel   3,89
Krimpkous zwart voor 16/25mm² accukabel   3,89
TS Accukabel zwart 16mm² per meter   4,49
TS Accukabel rood 16mm² per meter   4,49
Perskabeloog 16mm² - M8   1,19
Perskabeloog 16mm² - M10   1,19
Perskabeloog 16mm² - M6   1,19
Perskabeloog 6mm²  -M6   0,79
Perskabeloog 6mm²  -M10   0,79
eindaderhuls 16 mm   0,29
eindaderhuls 6 mm   0,24
DC schakelaar 12 V 25 A RIPCA   32,45
Zekering 60A MEGA (12V-24V)   4,95
Victron zekeringhouder/ Fuse holder voor MEGA zekering met kap M8   14,52
Zekering 30A MIDI (12V-24V)   4,95
MIDI-fuse zekeringhouder   8,23
Krimpkous Rood 50cm Voor 6mm Accukabel   2,3
Krimpkous Zwart 50cm Voor 6mm Accukabel   2,3
Isolatiekap rood 16mm²   1,81
Isolatiekap zwart 16mm²   1,81
Stekker AC IN (GST18)   8,95
Stekker AC OUT (GST18)   8,95
Blue Sea Systems accuschakelaar 350A 1-uit-2 contact M10   75,07
HBM 6 Ton Hydraulische Krimptang 4 - 70 mm2   39,99
Victron DC Dubbel Verdeelpunt Set Zwart/Rood M8   29,95
Blue Sea Systems Accuschakelaar 300A enkel polig contact M10   47,95
Gelogd

KoenW

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Traildog project Koen
« Reactie #21 Gepost op: mei 23, 2021, 11:16:33 pm »

@ Leonvh: Koen heeft allemaal premium materiaal gebruikt, dus ik denk dat de kosten behoorlijk zullen zijn. Ik heb in onze Kip een paar jaar geleden een soortgelijk systeem gemaakt, met allemaal tweedehands componenten van marktplaats. Heeft naast een heleboel tijd ongeveer 350 euries gekost.

Ik heb een steca 3030 pwm zonne-omvormer, een victron gelaccu, en een victron 12 volt naar 220 omvormer.

Let er wel op dat bij jouw schaudt er al een 12 volt ingang voorzien is, voor 12 volt van de auto. Als je daar met een omgekeerd aangesloten wisselrelais de 12 volt van het zonnepaneel bijzet, dan hoef je aan de bestaande installatie niets te veranderen.

Ik heb zelf ook al eens gekeken naar de mogelijkheden, maar dan via een geheel losse installatie, met accu en zonneregelaar in een waterdichte doos, waar dan een 12 volt en 220 volt en usb stopcontact in zit. Echter, ik ben bang dat het zonnepaneel misschien gejat wordt.

Koen: hoe bescherm jij je zonnepaneel tegen diefstal, en wat voor opvouwbaar paneel heb je?

Hallo vooreerst bedankt voor de reactie. Je hebt gelijk dat de kosten oplopen, de batterij is een grote hap uit mijn budget. Ik ben zeker dat er goede alternatieven zijn.
Victron degelijk maar niet goedkoop...en dan al die kleine onderdelen die opgeteld nog een mooie rekening worden pfff.

Voor wat betreft het zonnepaneel
Ik heb daar lang naar gezocht, ik wou een degelijk alu frame en makkelijk opbergbaar

Ik heb een 160 Watt 12V Mobiel Portable Monokristal Solarkoffer ( gekocht via kleinzonnepanelen.nl)
289 EUR

Het is een vrij groot paneel, ik vervoer het boven op de 3dog onder het dekzeil (is netjes verpakt in solarkoffer)
Het blijkt zeer makkelijk op te stellen en ik heb een kabel van 10m 6mm2 voorzien (6 ipv 4 mm om verliezen te beperken)
Gegevens van het paneel:
Afmeting koffer (hxbxd): 700 x 670 x 75 mm.
Afmeting uitgevouwen: 700 x 1345 x 35 mm.

Gewicht: 11,00 kg.
Type cel: monokristallijn
Max. vermogen (Pmax): 160 W (2x 80W)
Max. spanning: 19,80 V
Max. stroom (Imax): 8,08 A
Open spanning: 23,40 V
Kortsluitstroom: 8,57 A
Uitgangstolerantie: 0/+3%
Temperatuurbereik: -40 C tot +80 C
Frame: Geanodiseerd aluminium legering
Soort glas en de dikte: Low Iron, hoge transparantie gehard glas van 3,2 mm
Type uitgang: TUV gecertificeerd Junction Box

Ik had eerste een Beaut daglichtpaneel 120 W bij Obelink gevonden aan 400 eur plus, het paneel dat ik nu heb lijkt me echter zeker zo degelijk en kreeg zeer goede kritieken.

Ik heb wel de bijgeleverde PMW controller vervangen door een Victron MPPT omdat deze efficiënter gaat laden.

Antidiefstal tips zeker welkom...Het is een ALU frame en er zijn reeds een aantal gaten in, dus ik zou met een staalkabel en een slot aan disselframe kunnen werken, maar ik moet daar zelf nog eens goed over nadenken om eerlijk te zijn (tips welkom). Het zal ontmoedigen maar niet verhinderen...

Bedankt voor de fijne aanvulling en reactie
groetjes
Koen



« Laatst bewerkt op: mei 23, 2021, 11:38:59 pm door KoenW »
Gelogd

leonvh

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 29
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family Offroad (11/2020)
Re: Traildog project Koen
« Reactie #22 Gepost op: mei 24, 2021, 09:37:59 am »

Hallo Leon, ik heb daar geen probleem mee hoor om die info te delen, ziehier een wat langer verhaal :-).

Super bedankt voor de info!

Leon
Gelogd

KoenW

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Traildog project Koen
« Reactie #23 Gepost op: mei 28, 2021, 09:02:50 am »

Kleine update, kleine verbetering : heb nu de keukenkasten achterin de trailer voorzien van een extra veiligheid.
Er was slechts minimale bewegingsvrijheid naar de achterklep toe maar ik wou toch absoluut zeker zijn dat de kasten goed gefixeerd zijn tijdens het rijden. (je weet nooit dat er iets met het slot op de achterklep zou gebeuren en wij roodtrippen regelmatig in de bergen)
Ik wou het ook zeer simpel houden.
De keukenkast links achter wanneer uitgetrokken ook handig om bij met een simpel haakje vuilzak aan te hangen om afval tijdens koken te deponeren.

De kast rechts systeem zijn 2 ALU U-profielen die over elkaar (zonder te raken) schuiven zodat je de kast op verschillende lengtes uitgeschoven kan blokkeren (niet continue enkel op bepaalde afstanden door veiligheidspin en vaste gaten)

De kast links fixatie tijdens rijden; 2 inox bevstigingsringen verticaal achter elkaar.

Tijdens rijden alles secured met clips

Simpel maar het werkt
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Traildog project Koen
« Reactie #24 Gepost op: mei 28, 2021, 12:07:55 pm »


Ondertussen heb ik mijn 2de grote fase afgerond van mijn 3dog doe-het-zelf project.


Na vorig jaar de inbouw van de keuken en opbergkasten en het voorzien van de basis elektro (220V van de camping en 12 V van de auto binnenbrengen) was het dit jaar de beurt aan het project “OFF GRID”.


Ik heb nu gekozen voor het merk Victron en ik heb met deze componenten een off grid installatie uitgewerkt.


Ik ben begonnen met een 12V 100 Ah lithium batterij.
...
De Installatie zou mij met een Dometic koeler 35 ongeveer 2 a 3 dagen offered moeten staan zonder zonne energie.
...
Ik heb er alvast een (regenachtig) test-weekendje opzitten en ik heb zo een 15% verbruikt op 2,5 dag kamperen, dus voorlopig in opzet geslaagd :-). Ik heb bijna niet bijgeladen met het zonnepaneel, de koeler , iPad en iPhones waren reguliere verbruikers.
...
Ik voeg nog even een schema toe en enkele foto’s, hopelijk interessant materiaal voor collega kampeerders die graag de handen uit de mouwen steken…


Ik heb heel wat moeten uitzoeken en het inbouwen is steeds paswerk want je wil niet teveel ruimte wegnemen voor de bagage. Vragen en opmerkingen steeds welkom.
Happy (offgrid :-) ) camping…
Koen, top dat je ook de 2e fase deelt. Ik mag graag zien wat voor keuzes andere maken en foto's worden erg gewaardeerd. Waar ik voor een meer minimalistische oplossing (zie https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=25278.msg324156#msg324156) heb gekozen ben jij voor een installatie met ongeveer dubbele capaciteit gekozen. Heb jij vooraf je te verwachten energieverbruik berekend? Mijn eerste indruk is dat de dimensionering voor de door jouw genoemde gebruikers to-the-point is, je kan op basis van mijn ervaringen hier prima mee off-the-grid kamperen.
De enige bedenking die ik zie is als je (dagelijks of om de dag) trekkend gaat kamperen en geen kans ziet het zonnepaneel langdurig op te stellen. Hoe ga je dan de Lithium accu vol houden?
(De koelbox gaat dan gelukkig wel op 12V vanuit de auto maar s'avonds en s'nachts gaat de koelbox en andere verbruikers toch op de Lithium batterij.)


Deze heb ik beschermd met een BMS (battery monitor system) en een battery protect. Die componenten moeten ervoor zorgen dat de cellen in de batterij niet buiten de spanning toleranties komen ( de batterij is eigenlijk best wel een stevige investering dus ik wou daar zeker voldoende veiligheid rond inbouwen).
De gekozen Victron Lithium batterij heeft een beperkte ingebouwde bescherming / balanceer functie per cel. De externe BMS en battery protect werkt hier mooi mee samen en schakelt indien nodig de belasting af, ik had eerlijk gezegd verwacht dat deze functie ook standaard in een (dure) Victron accu zou zitten. Hiernaast geeft de BMS een goed inzicht in je verbruik en batterij laadtoestand, voor mij is het laatste alleen al een goede reden een goede BMS te kiezen.


Verder heb ik een multiplus 500 VA voorzien. Dit is een combinatie van een zuivere sinus invertor ( opladen PC, tablet, iPhone etc) en een 20A battery charger wanneer geconnecteerd aan de camping 220V gridstroom.
...
De BMS staat in verbinding met een multicontrol die de gridstroom kan beperken en die ook de info geeft over de laadfaze en status van de invertor. Tevens kan men hiermee de invertor uitschakelen of in charger-only mode zetten.
Top ding de Victron Multiplus. Naast de genoemde niet onbelangrijke functie die de gridstroom beperkt kan ook de piekvraag vanuit de accu aangevuld worden. Hiermee kan je dus meer (piek)stroom afnemen dan de paal kan leveren. Zodra de afgenomen stroom onder de (zelf in te stellen!) toelaatbare paalstroom komt gaat de Multiplus de accu ook weer laden, lekker extra stroom afnemen zonder zorgen ;-) Omdat je 'slechts' een 500VA uitvoering heb zal je echter in de praktijk de paal meestal meer stroom kunnen leveren dan de multiplus kan 'opvangen' ;-)


Aan de achterklep in de middentunnel waar tentstokken, stoelen en  dergelijke worden opgeborgen heb ik nu een on off on schakelaar voorzien, met deze kan ik altijd de koeler overschakelen van de auto batterij naar de trailer batterij ( vb bij langere stop onderweg, autobatterij koppelt automatisch af na enkele minuten).
Heb je overwogen deze omschakelfunctie automatisch te maken? Ik heb met enkele relais een volautomatische bron-prioriteit schakeling gemaakt, kan ik dit nooit vergeten en wordt nooit de foute energiebron gekozen.


Ik heb gekozen voor Victron en die componenten zijn niet goedkoop maar zeer degelijk. De duurste component is zeker de batterij, Lithium en die komt op 1119 eur en dat was dus een hele hap uit het budget... na redelijk wat naslagwerk over lithium of niet heb ik er toch voor gekozen om die investering te doen, het gewicht en het feit dat je tot 80% mag ontladen waren zeker argumenten.
...
Rekening gehouden met de kostprijs van de batterij kwam ik op een initieel budget van 2500 maar dat is een beetje opgelopen tot ongeveer 2800 EUR, indien je de solar component er uit haalt dan scheelt dit denk ik toch zo een 500 eur.
Victron maakt goed spul maar is ook kostbaar. Lithium is qua energiedichtheid en minimale massa de beste keuze, loodzuur, AGM of GEL zijn veel zwaarder. Sommige type lood (AGM) accu's mag je ook cyclisch tot 80% ontladen, weliswaar minder vaak dan Lithium maar veelal voor de huishoudaccu functie voldoende. Je bent voor het beste gegaan, mogelijk had je Euro's kunnen besparen door voor een optimum 'prijs', 'functie', 'levensduur' en 'massa' te gaan. (Ik gebruik een 65Ah Panasonic AGM batterij die ook cyclish diep ontladen mag worden, zie https://www.conrad.com/p/panasonic-longlife-lc-x1265pg-vrla-12-v-65-ah-agm-w-x-h-x-d-350-x-175-x-166-mm-m6-connector-vds-certificate-maintenan-250326)
Qua budget heb jij meer dan 10x zoveel uitgegeven waarbij wij beiden met een vergelijkbare autonomie eindigen. De verschillen zitten 'm in keuzes van de gebruikte componenten en meer of minder creatief ge(/mis)bruik van de gekozen componenten. (In ander topic van mij waar ik eerder een linkje naar gedeeld heb, heb ik de door mij gemaakte afwegingen en keuzes uitvoerig uiteengezet.)


Ik gebruik dus ook gas met fluitketel of als het koud is de fluitketel boven op de foetsie ...


Voor de verwarming gebruiken wij ( tot grote tevredenheid )een foetsie op filelux clear brandstof en een traditionele 1500 W (2x 750W) elektrische weerstand maar enkel op de camping met gridstroom dus...


Ik wou een veilige installatie (battery protect, bus etc).
Ook merk ik op dat er beperkingen zijn, waterkoker (800W) op 230 V dat lukt bij mij niet, ik heb bewust gekozen voor de 500 W invertor en niet zwaarder (zuivere sinus invertor voor fototoestellen, laptop, PC, telefoon etc), dit omwille van sizing battery, gewicht etc...


Ga je voor zwaardere belastingen op 230 V dan denk ik ik dat je eerder bij de multi+ 1600 uitkomt en dan ook grotere batterij capaciteit en dat gaat dan nog eens meer kosten...
Ook ik heb een foetsie en (per 400W) instelbare 230V verwarming, goed keuze ;-) En zeer goede conclusie dat je voor zwaardere belastingen bij een zwaardere multi+ uitkomt, volgende stap is zwaarder accu, zonnepaneel etc. Je moet ergens een grens trekken, en dat heb je wat mij betreft goed gedaan.


Tenslotte heb ik nog een opvouwbaar zonnepaneel voorzien van 160 W die via een MPPT 75/15 de batterij kan opladen.
...
(De zonnepanelen zelf zijn via een Anderson plug gekoppeld aan de mppt, via kabel van 6mm2 ).
Ik heb wel de bijgeleverde PMW controller vervangen door een Victron MPPT omdat deze efficiënter gaat laden.
Wat mij betreft een uitstekende keuze om de PWM controller door een MPPT control te vervangen.
Een verbeterings suggestie (voor toekomstige 'bouwers'): Vanwege de keuze voor MPPT kan om koperverliezen te voorkomen het beste een paneel met hoge spanning gekozen worden. Een standaard zonnepaneel voor 12V PWM gebruik heeft 36 cellen en levert het maximale vermogen (bij 25 graden etc.) bij ongeveer 18V spanning. Bij gebruik van PWM controller wordt het teveel aan spanning ((x stroom = vermogen) * t = energie) 'weggegooit'. Met een MPPT controller wordt door middel van een DC-DC omzetter het maximale vermogen uit het paneel gehaald. Deze DC-DC omzetter werkt (in tegenstelling tot PWM controller) ook zeer optimaal met een veel hogere paneel spanning op de ingang. Voor de gekozen MPPT 75 | 15 mag de maximale (open) paneel spanning aan de ingang 75V zijn.
Met een paneel met de dubbele spanning (72 cellen, ook wel 24V paneel genoemd) loopt er bij hetzelfde vermogen de halve stroom en gaat er vier keer minder energie in de kabel verloren (P = I^2 * R, Energie = P * t). Dus met de keuze van een paneel met hogere spanning kan je zonder extra verliezen met veel dunnere kabels uit.
Omdat ik graag de vouwwagen in de schaduw heb staan gebruik ik soms (erg) lange kabels naar het zonnepaneel, 20 meter heb ik meermaals gebruikt en dan zijn dunnere kabels veel beter handelbaar.
(Ik heb voor een 72 Cellen (24V, 100Wp) paneel gekozen en gebruik normaal beschikbare 2,5mm2 kabels).   
Edit, extra aanvulling/idee: Je hebt een uit 2 delen bestaande 12V paneel gebruikt, mogelijk kan je de 2 delen in serie in plaats van parallel schakelen, hiermee krijg je met behoud van vermogen de dubbele spanning (en halve stroom).

Voor wat betreft het zonnepaneel
Ik heb daar lang naar gezocht, ik wou een degelijk alu frame en makkelijk opbergbaar


Ik heb een 160 Watt 12V Mobiel Portable Monokristal Solarkoffer ( gekocht via kleinzonnepanelen.nl)
289 EUR


Het is een vrij groot paneel, ik vervoer het boven op de 3dog onder het dekzeil (is netjes verpakt in solarkoffer)
Het blijkt zeer makkelijk op te stellen en ik heb een kabel van 10m 6mm2 voorzien (6 ipv 4 mm om verliezen te beperken)
Gegevens van het paneel:
Afmeting koffer (hxbxd): 700 x 670 x 75 mm.
Afmeting uitgevouwen: 700 x 1345 x 35 mm.


Gewicht: 11,00 kg.
Type cel: monokristallijn
Max. vermogen (Pmax): 160 W (2x 80W)
Max. spanning: 19,80 V
Max. stroom (Imax): 8,08 A
Wij hebben onder dit dekzeil ons grondkleed en meubilair zitten. Het forse zonnepaneel neemt de ruimte van een forse tafel in beslag. Het glasoppervlakte moet beschermd moeten worden tegen 'punten' van buizen van ook aanwezig meubilair, bij ons zag ik het als niet haalbaar en handig de opslag van het zonnepaneel te combineren met opslag van meubilair.


Als alternatief heb ik de onder de bedklep 'verloren' ruimte benut voor het zonnepaneel. Deze plaats geeft zeer goede bescherming voor het paneel. De bedbodem bestaat uit een aluminium frame van 30mm dik met daarop een 12mm betonplex plaat. De achterklep opening van de wagenbak heeft een 20mm boven sponning voor afsluiting met rubber. Oftewel, alles wat door de achterklep naar binnen geschoven wordt is minimaal 50mm lager dan de onderkant van de betonplex 'bedklep'. In deze 'verloren' ruimte (van netto ongeveer 120x140x5 cm) heb ik het zonnepaneel gelegd, zie foto. Ik heb het paneel strategisch afgesteund (op een centraal opgestelde kratjes met hierin de off-the-grid solar/accu installatie) waardoor de op kogelgelagerde rails staande keuken, ladekast en opbergkisten gewoon gebruikt kunnen worden. Zie foto.
Mogelijk past ook jouw paneel (uitgeklapt) op deze plaats? 


Antidiefstal tips zeker welkom...Het is een ALU frame en er zijn reeds een aantal gaten in, dus ik zou met een staalkabel en een slot aan disselframe kunnen werken, maar ik moet daar zelf nog eens goed over nadenken om eerlijk te zijn (tips welkom). Het zal ontmoedigen maar niet verhinderen...
Hoe ver wil je gaan met het vastzetten tegen diefstal van kampeermiddelen? Ik heb een kampeertafel van (Crespo AP-273 campingtafel) die meer dan 3 keer zoveel koste als mijn zonnepaneel (Euro 230 versus Euro 70). En als ik de stoelen, Party Grill en ander kampeermateriaal erbij optelt dat zou ik als ik dief was niet alleen in het zonnepaneel geïnteresseerd zijn... Gelukkig is bij ons nog nooit wat op de camping ontvreemd, waarschijnlijk mede door de sociale controle op de campings. Ik hoop dat dit zo zal blijven en probeer daarom alles niet te uitnodigend op te stellen. Het gaat mij te ver als alles aan de ketting moet, voor mij zal dit een grote negatieve invloed hebben op de kampeerbeleving.
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2021, 02:35:42 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

KoenW

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Traildog project Koen
« Reactie #25 Gepost op: juni 01, 2021, 09:41:45 pm »

Heb jij vooraf je te verwachten energieverbruik berekend? Mijn eerste indruk is dat de dimensionering voor de door jouw genoemde gebruikers to-the-point is, je kan op basis van mijn ervaringen hier prima mee off-the-grid kamperen.
De enige bedenking die ik zie is als je (dagelijks of om de dag) trekkend gaat kamperen en geen kans ziet het zonnepaneel langdurig op te stellen. Hoe ga je dan de Lithium accu vol houden?
(De koelbox gaat dan gelukkig wel op 12V vanuit de auto maar s'avonds en s'nachts gaat de koelbox en andere verbruikers toch op de Lithium batterij.)


Top ding de Victron Multiplus. Naast de genoemde niet onbelangrijke functie die de gridstroom beperkt kan ook de piekvraag vanuit de accu aangevuld worden. Hiermee kan je dus meer (piek)stroom afnemen dan de paal kan leveren. Zodra de afgenomen stroom onder de (zelf in te stellen!) toelaatbare paalstroom komt gaat de Multiplus de accu ook weer laden, lekker extra stroom afnemen zonder zorgen ;-) Omdat je 'slechts' een 500VA uitvoering heb zal je echter in de praktijk de paal meestal meer stroom kunnen leveren dan de multiplus kan 'opvangen' ;-)

Heb je overwogen deze omschakelfunctie automatisch te maken? Ik heb met enkele relais een volautomatische bron-prioriteit schakeling gemaakt, kan ik dit nooit vergeten en wordt nooit de foute energiebron gekozen.

Victron maakt goed spul maar is ook kostbaar. Lithium is qua energiedichtheid en minimale massa de beste keuze, loodzuur, AGM of GEL zijn veel zwaarder. Sommige type lood (AGM) accu's mag je ook cyclisch tot 80% ontladen, weliswaar minder vaak dan Lithium maar veelal voor de huishoudaccu functie voldoende. Je bent voor het beste gegaan, mogelijk had je Euro's kunnen besparen door voor een optimum 'prijs', 'functie', 'levensduur' en 'massa' te gaan. (Ik gebruik een 65Ah Panasonic AGM batterij die ook cyclish diep ontladen mag worden, zie https://www.conrad.com/p/panasonic-longlife-lc-x1265pg-vrla-12-v-65-ah-agm-w-x-h-x-d-350-x-175-x-166-mm-m6-connector-vds-certificate-maintenan-250326)
Qua budget heb jij meer dan 10x zoveel uitgegeven waarbij wij beiden met een vergelijkbare autonomie eindigen. De verschillen zitten 'm in keuzes van de gebruikte componenten en meer of minder creatief ge(/mis)bruik van de gekozen componenten. (In ander topic van mij waar ik eerder een linkje naar gedeeld heb, heb ik de door mij gemaakte afwegingen en keuzes uitvoerig uiteengezet.)

Ook ik heb een foetsie en (per 400W) instelbare 230V verwarming, goed keuze ;-) En zeer goede conclusie dat je voor zwaardere belastingen bij een zwaardere multi+ uitkomt, volgende stap is zwaarder accu, zonnepaneel etc. Je moet ergens een grens trekken, en dat heb je wat mij betreft goed gedaan.

Wat mij betreft een uitstekende keuze om de PWM controller door een MPPT control te vervangen.
Een verbeterings suggestie (voor toekomstige 'bouwers'): Vanwege de keuze voor MPPT kan om koperverliezen te voorkomen het beste een paneel met hoge spanning gekozen worden. Een standaard zonnepaneel voor 12V PWM gebruik heeft 36 cellen en levert het maximale vermogen (bij 25 graden etc.) bij ongeveer 18V spanning. Bij gebruik van PWM controller wordt het teveel aan spanning ((x stroom = vermogen) * t = energie) 'weggegooit'. Met een MPPT controller wordt door middel van een DC-DC omzetter het maximale vermogen uit het paneel gehaald. Deze DC-DC omzetter werkt (in tegenstelling tot PWM controller) ook zeer optimaal met een veel hogere paneel spanning op de ingang. Voor de gekozen MPPT 75 | 15 mag de maximale (open) paneel spanning aan de ingang 75V zijn.
Met een paneel met de dubbele spanning (72 cellen, ook wel 24V paneel genoemd) loopt er bij hetzelfde vermogen de halve stroom en gaat er vier keer minder energie in de kabel verloren (P = I^2 * R, Energie = P * t). Dus met de keuze van een paneel met hogere spanning kan je zonder extra verliezen met veel dunnere kabels uit.
Omdat ik graag de vouwwagen in de schaduw heb staan gebruik ik soms (erg) lange kabels naar het zonnepaneel, 20 meter heb ik meermaals gebruikt en dan zijn dunnere kabels veel beter handelbaar.
(Ik heb voor een 72 Cellen (24V, 100Wp) paneel gekozen en gebruik normaal beschikbare 2,5mm2 kabels).   
Edit, extra aanvulling/idee: Je hebt een uit 2 delen bestaande 12V paneel gebruikt, mogelijk kan je de 2 delen in serie in plaats van parallel schakelen, hiermee krijg je met behoud van vermogen de dubbele spanning (en halve stroom).
Wij hebben onder dit dekzeil ons grondkleed en meubilair zitten. Het forse zonnepaneel neemt de ruimte van een forse tafel in beslag. Het glasoppervlakte moet beschermd moeten worden tegen 'punten' van buizen van ook aanwezig meubilair, bij ons zag ik het als niet haalbaar en handig de opslag van het zonnepaneel te combineren met opslag van meubilair.


Als alternatief heb ik de onder de bedklep 'verloren' ruimte benut voor het zonnepaneel. Deze plaats geeft zeer goede bescherming voor het paneel. De bedbodem bestaat uit een aluminium frame van 30mm dik met daarop een 12mm betonplex plaat. De achterklep opening van de wagenbak heeft een 20mm boven sponning voor afsluiting met rubber. Oftewel, alles wat door de achterklep naar binnen geschoven wordt is minimaal 50mm lager dan de onderkant van de betonplex 'bedklep'. In deze 'verloren' ruimte (van netto ongeveer 120x140x5 cm) heb ik het zonnepaneel gelegd, zie foto. Ik heb het paneel strategisch afgesteund (op een centraal opgestelde kratjes met hierin de off-the-grid solar/accu installatie) waardoor de op kogelgelagerde rails staande keuken, ladekast en opbergkisten gewoon gebruikt kunnen worden. Zie foto.
Mogelijk past ook jouw paneel (uitgeklapt) op deze plaats? 

Hoe ver wil je gaan met het vastzetten tegen diefstal van kampeermiddelen? Ik heb een kampeertafel van (Crespo AP-273 campingtafel) die meer dan 3 keer zoveel koste als mijn zonnepaneel (Euro 230 versus Euro 70). En als ik de stoelen, Party Grill en ander kampeermateriaal erbij optelt dat zou ik als ik dief was niet alleen in het zonnepaneel geïnteresseerd zijn... Gelukkig is bij ons nog nooit wat op de camping ontvreemd, waarschijnlijk mede door de sociale controle op de campings. Ik hoop dat dit zo zal blijven en probeer daarom alles niet te uitnodigend op te stellen. Het gaat mij te ver als alles aan de ketting moet, voor mij zal dit een grote negatieve invloed hebben op de kampeerbeleving.

Hallo Jan, bedankt voor de complete aanvullingen !
Ik heb idd op voorhand een aantal berekeningen gedaan om te checken of aan mijn behoeften (vooral compressor  koeler +fotografie batterijen en iPhone/ipad te kunnen laden) om dan 2 dagen offgrid te gaan is voldaan. Vandaar ook de line in de sand op 500 W ( die trouwens nog geen power assist functie heeft, pas vanaf 800VA)

Mijn eerste testen met het zonnepaneel zijn zeer positief, ik heb afgelopen weekend het paneel 's morgens bij het ontbijt opgesteld, trok 120 W en na ongeveer 2u was de batterij terug vol, geweldig. Echter ik geef mee dat mijn concept was om een roodtrip te doen met max 2 dagen offgrid, dan camping om via multiplus te laden, met een beetje weergeluk lijk ik deze periode deftig te kunnen uitbreiden...

Ivm de auto omschakeling, ik heb het even overwogen maar alsnog voor simplicity in implementatie gekozen, ik ben me gaan fixeren naar de inbouw van de DC on off on in de bagage tunnel achteraan en daar is heel wat design aan te pas gekomen, je hebt altijd minder plek dan je initieel denkt te hebben :-(.
Ik neem stapje voor stapje en doe dan weer wat ervaring op om hier en daar aanpassingen te maken, voorlopig zeer tevreden over de basis installatie.

Voor het zonnepaneel, het is een dubbelpaneel mat 72 cellen en de open klem spanning is omtrent 20V en ik heb alsnog een kabel gemaakt van 6mm2 om zo weinig mogelijk verliezen te hebben.

Nogmaals dank voor de volledige aanvullingen, laat ons hopen dat toekomstige bouwers dit als nuttige info kunnen gebruiken.
Groetjes,
Koen
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Traildog project Koen
« Reactie #26 Gepost op: juni 02, 2021, 10:42:14 am »

... Vandaar ook de line in de sand op 500 W ( die trouwens nog geen power assist functie heeft, pas vanaf 800VA)
Even op de Victron site gekeken, ze hebben meerdere Multplus families waar jij voor zover ik zie de lichtste uitvoering gekozen. Deze uitvoering lijkt dan ook de enige uitzondering (naast de easysolar) zonder power-assist ;-). Zoals ik al aangaf zou deze functie voor het lage vermogen waarschijnlijk ook weinig zinvol zijn.


Ivm de auto omschakeling, ik heb het even overwogen maar alsnog voor simplicity in implementatie gekozen, ik ben me gaan fixeren naar de inbouw van de DC on off on in de bagage tunnel achteraan en daar is heel wat design aan te pas gekomen, je hebt altijd minder plek dan je initieel denkt te hebben :-(.
Ik neem stapje voor stapje en doe dan weer wat ervaring op om hier en daar aanpassingen te maken, voorlopig zeer tevreden over de basis installatie.
Schema technisch heb je nu inderdaad de meest eenvoudige oplossing gekozen. In de uitvoering zou de kabellengte van de dikke kabels korter kunnen samen met een in de tunnel te plaatsen kleinere schakelaar door met een relais dichtbij de accu de grote stroom te schakelen. In 1e instantie zou je dit relais met een schakelaar kunnen bedienen, in 2e instantie automatisch (het verschil tussen 1 en 2 is hier heel klein). Dit kan je indien gewenst ook altijd later doen.
Ook ik vind het belangrijk de essentiële delen vanuit de achterklep beschikbaar te hebben. Hiervoor heb ik ten eerste compact materiaal gekozen, smalle 230V aardlekautomaten en een zelf gemaakt 12V paneel met compacte schakelaars. In mijn geval is de 12V stroom tot 10A of 15A beperkt, dit kan prima met steekzekeringen beveiligd en compacte schakelaars geschakeld worden.


Ik heb alle centrale elektrische installatie onderdelen in de 'verloren ruimte' van de tunnelwanden/laderails geplaatst. Hierdoor wordt toegang van de tunnel minimaal beperkt. Alleen de 2 230V aardlekautomaten nemen plaatselijk iets ruimte weg, zie foto.
Elke keer met opzetten ervaar ik het gemak van direct beschikbaar hebben van de essentiële spullen. De direct achter de klep op de tunnel staande kist met haringen, scheerlijnen en plankjes voor onder de poten/neuswiel gaat er altijd als eerste uit. Kort hierna gaan de stokken voor de luifel uit de tunnel.
Het ontwerp werk is een soort van 3D Tetris spel maar dan met echte blokken, heel leuk en voor mij meer bevredigend dan de digitale versie ;-)


Ik laad de accu met een 'truc' via de Smartsolar MPPT regelaar, zie https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=25278.msg324156#msg324156. Victron heeft heel mooie DC-DC laders die hier ook zeer geschikt voor zijn, als het overweegt om tijdens het rijden vanuit de auto te gaan laden kijk dan eens naar de Orion-Tr (Smart) DC-DC Converters van Victron.


Ook ik verbeter elk jaar iets, al heb ik de basis eigenlijk nooit aangepast. Die blijkt tot nu toe goed te voldoen. Dit jaar heb ik de (optionele) zonne installatie (accu, lader met beveiliging/omvormers) op afgemonteerd en in een kunststof krat geplaatst. De vaste installatie was van het begin af aan al voorbereid hiervoor met onder meer contactpunten/stekers op de juiste plaats voor de 'solar-unit'. De complete solar-unit (in een krat) wordt na plaatsen met enkele stekers aan de vaste installatie gekoppeld. Hierdoor is dit een gemakkelijk uitneembare unit geworden en is de techniek impliciet ook afgescheiden van de bagage. De krat met daarin ook de accu staat i.v.m. gewicht net voor de as middenin de vouwwagen. Via BlueTooth is trouwens altijd de status te zien.
Ook heb ik nog een (semi-vaste) lamp in de keuken toegevoegd en laadpunt en verlichting voor de binnenruimte samen met een opbergschort 'semi' vast aangebracht. Dit scheelt weer wat werk met opbouwen en inklappen. Als ik wat tijd vind zal ik de laatste uitbreidingen nog aan mijn project toevoegen.   


Voor het zonnepaneel, het is een dubbelpaneel mat 72 cellen en de open klem spanning is omtrent 20V en ik heb alsnog een kabel gemaakt van 6mm2 om zo weinig mogelijk verliezen te hebben.
Een 36 cel paneel heeft ongeveer 20V open klem spanning, in jouw geval heb je 2 36 cel panelen die parallel staan. Parallel schakelen verdubbeld de stroom bij gelijkblijvende spanning. Met een serieschakeling kan je de spanning verdubbelen met gelijkblijvende stroom. Oftewel je kan in jouw geval door een zeer eenvoudige aanpassing in de stroom halveren. De winst hiervan is natuurlijk afhankelijk van je kabelweerstand, als de kabel kort en voldoende dik is valt er niet zoveel te winnen.


Hiernaast zal de MPPT regelaar in sommige gevallen iets eerder opstarten. De regelaar begint te werken als paneelspanning minimaal 5V hoger is dan de batterijspanning. Zodra het paneel belast wordt zal de spanning inzakken, gelukkig blijft de regelaar werken zolang de paneelspanning 1V hoger dan de batterijspanning is. In uitzonderlijke gevallen (hoge accuspanning (accu vrijwel vol) in combinatie met lage paneelspanning (zeer hoge paneel temperatuur)) zal de regelaar moeite kunnen hebben optimaal te functioneren met een 36 cel paneel. Met een 72 cel paneel is dit geen probleem. Mede hierom wordt dan ook in diverse plaatsen (Victron en leveranciers) meer dan 36 cellen paneel voor 12V MPPT systeem aangeraden.
Jij kunt dit 'probleem' eenvoudig voorkomen door de 2 panelen in serie in plaats van parallel aan te sluiten.
(Zie ook: (lees hoofdstuk 5 en 6) https://www.victronenergy.com/upload/documents/Technical-Information-Which-solar-charge-controller-PWM-or-MPPT.pdf en https://www.bluepowershop.nl/mppt)
« Laatst bewerkt op: juni 02, 2021, 06:27:49 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

KoenW

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Traildog project Koen
« Reactie #27 Gepost op: februari 13, 2022, 08:15:05 pm »

Voorbereiding voor offgrid vakantie in het hoge Noorden.

Voor het seizoen 2022 tracht ik het offgrid concept verder te verbeteren. De keukenkast rechts heb ik uitgebouwd. Deze liep op rolgeleiders van 80 cm. Ik vervang deze nu door kogellager geleiders van 127 cm zodat ik meer toegankelijkheid tot de laadruimte heb via de achterklep (ik kies hiervoor ipv een service luit te voorzien). Ook zal er een extra waterreservoir ingebouwd worden met pompje om stomend water te hebben.
Helemaal niet ontevreden van mijn huidige installatie maar steeds op zoek naar verdere verbeteringen, het blijft een mooie hobby...
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Traildog project Koen
« Reactie #28 Gepost op: februari 14, 2022, 12:29:11 pm »


Hallo Koen,

Mooi dat je de verbeteringen ook deelt!
Ook ik heb vanuit de achterklep de ruimte rechts in de wagenbak tot vrijwel voorin toe bereikbaar gemaakt. Hiervoor heb ik aan de voorzijde van de (1250mm) lange kogel gelagerde rails (of juist achter vanuit de achterklep gezien) een aluminium frame gekoppeld waarin ook opbergboxen staan. Dit frame glijdt op teflon glijders met de kogel gelagerde rails mee. De boxen op de 1250mm lange rails worden volledig uit de bak geschoven, de boxen op het gekoppelde frame schuiven mee naar achteren maar blijven nog binnen de wagenbak. Nadat deze boxen uit het kogel gelagerde frame zijn genomen komen de boxen die op het losse frame staan binnen handbereik.
Ik zie gelijkenissen met mijn project (https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21444.0) maar ook verschillen waarbij ik nieuwsgierig ben hoe je bepaalde zaken oplost.

Op de foto neem ik vergelijkbare aluminium hoeklijnen aan de kogel gelagerde rails waar. Ik heb op enkele plaatsen deze rails met elkaar verbonden om onder meer ongewenste momentkrachten te voorkomen. Kracht op de horizontale hoeklijn lip resulteert in zijwaartse trekkracht op de rails (zie rode pijl in jouw foto). Maximale belasting is gespecificeerd bij staande montage waarbij (alleen) met verticale krachten gerekend wordt. In andere richtingen kan de rails slechts een beperkte kracht opvangen. Ga jij de rails ook nog op een of andere wijze met elkaar verbinden?

De rood omcirkelde schroeven zaten bij mij in de weg i.v.m. boxen die daar ook komen. Mijn initiële plan om verzonken bouten met de moeren aan de railkant te gebruiken bleek (in een laat stadium) helaas niet mogelijk. Korte bouten vastgezet in draad getapt in aluminium leek mij onvoldoende sterk, waardoor ik uiteindelijk met creatief gebruik van slagmoeren het probleem heb opgelost. Hoe ga jij met deze moeren om, heb je er geen last hiervan met de in de rails te plaatsen bakken? 

Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

KoenW

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Traildog project Koen
« Reactie #29 Gepost op: februari 14, 2022, 08:26:45 pm »

Bedankt Jan voor de feedback en de altijd nuttige ideeën. Ik vind het een mooi idee met de teflon geleiders om de bereikbaarheid maximum te benutten ! Ik heb hier gekozen voor een vaste kast in een geheel op de geleiders dus bij volledig uitschuiven zal deze nog steeds de trailer ruimte volledig afsluiten... maar  een interessant idee.

De geleiders gaan zeker nog met elkaar verbonden worden zodat het geheel een schuif vormt waar de kast van 127 cm lengte op komt te staan. Ik ben van plan af en toe nog een post te doen in dit topic om het project levendig te houden :-)
De verbindingen maak ik van alu  plaat van 3mm en klinknagels (pop-revet).

Die schroeven idd, ik heb er ook geen betere oplossing voor, wat ik doe is ze afslijpen to net na de moer (moer met plastic borging) zodat ze minimaal uitsteken (ongeveer 5 mm). het zijn bouten van 6 mm origineel.
Dan in de kast wordt met de bovenfrees exacte uitsparingen voorzien zodat de kast netjes de volledige breedte ( bij mij 47 cm) tussen de 2 rails kan benutten.

Ik kies op dit gebied liever voor sterkte, het uitfrezen vraagt even wat werk maar kan netjes uitgevoerd worden.

Nogmaals dank voor de feedback

Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal